Chariots vagnar har små city-hjul som man enkelt kan ha med. Bara att ta av dragstången och sätta den i sitt fäste, och fälla ned cityhjulen. Sen har man barnvagn. Annars har man ju svårt att få med barnvagn när man cyklar, att släpa runt en lådcykel på gågatan i stan är inget vidare, ännu värre inne på ICA. Det finns ett stort framhjul till också, men det är mer för jogging och terrängkörning.
Chariots vagnar är krocktestade för ca 35 km/h i canada där dom görs.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det var som :)
 
Vi kör en kombination av Chariot Cougar 2, cykelstol och bil. Just nu är jag föräldraledig med yngsta dottern (8 mån), äldsta dottern (2 år) går på dagis. Ska man köra bilfritt så åker äldsta dottern till dagis på vanlig cykelstol då hustrun åker till jobbet, och när hon ska hämtas lastar jag in yngsta dottern i dubbelcharioten, cyklar till dagis och kör hem båda i charioten.

Chariot gör suveräna vagnar. De rullar lätt, är lätta att växla mellan promenadvagn/cykelvagn och tar mycket last. Åker jag och handlar med två barn så får man lätt ner en hel varukorg i förvaringsfacket på dubbelcharioten. De kostar rätt mycket i inköp men har å andra sidan bra andrahandsvärde. En ny Chariot Cougar 2 med cykelfäste landar på ca 10000:-, blocketpris är ca 6000-7000:-. Dessutom finns det skidset till chariot, det är rätt trevligt att kunna dra med barnen ut i skidspåret.

Jag har funderat på lådcykel men kan inte se en enda fördel framför vanlig cykel + kärra. Det blir både billigare och flexiblare. Tycker man att det blir tungt borde man kunna skaffa en elcykel för att slippa svettas i motluten.
 
MathiasS skrev:
Nej man får inte dra saker med en moppe och det måste finnas enklare sätt att gasa ihjäl sitt barn på om det nu är vad man vill åstadkomma.....;)
Är det sant?

Jag har visserligen inte sett någon dra barn efter moppen,
men förr åkte alltid en av Sveriges främsta båtkonstruktörer, Carl-Erik Ohlsson,
till och från sin verkstad på Saltholmen i Göteborg på en gammal moppe,
och hade alltid en släpvagn kopplad där bak.

Var han en brottsling?
 
  • Gilla
Pendulaz
  • Laddar…
Vi har en sittvagn ("sulky" eller vad de kallas) till vår treåring. Köpt billigt på blocket för detta ändamål, då vi vill lämna den på förskolan utan att krångla med lås och trams.
Alltså inte till cykel.
 
Redigerat:
Vi har löst transporten till och från dagis med att jag skjutsar dit grabben i en cykelvagn från biltema och min fru hämtar honom med moped. Observera då att hon inte kör honom i cykelvagnen utan att han får sitta i en barnstol på mopeden.

Nu har vi nyligen fått ett barn till och vi står och väger mellan om den äldste ska få cykla till dagis då han ändå kommer vara 3,5 år när det är dags för den minsta att börja där eller om min fru ska skjutsa båda på mopeden. Jag har inga problem eftersom båda barnen har gott om plats i cykelvagnen.
Och innan någon frågar så: jo det är lagligt att skjutsa två barn på en klass 2 moppe.
 
Nu vill jag inte komma med pekpinnar, men man brukar väl säga att barn inte är mogna att cykla i trafik förrän dom är 14 år. Min son var en hårsmån från att bli ihjälkörd av en lastbil i den åldern när han inte såg sig för.
 
pelpet skrev:
Jag har funderat på lådcykel men kan inte se en enda fördel framför vanlig cykel + kärra.
Du kan köra mycket mer last eller fler och större barn
En trehjulig lådcykel är stabilare på vintern.
Man har mycket bättre uppsikt på barnen och kan prata med dem.
 
KnockOnWood skrev:
Är det sant?

Jag har visserligen inte sett någon dra barn efter moppen,
men förr åkte alltid en av Sveriges främsta båtkonstruktörer, Carl-Erik Ohlsson,
till och från sin verkstad på Saltholmen i Göteborg på en gammal moppe,
och hade alltid en släpvagn kopplad där bak.

Var han en brottsling?
snabb google:
5 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Vid färd på väg får det till en tre- eller fyrhjulig motorcykel eller en tre- eller fyrhjulig moped inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger motorcykelns respektive mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (2002:943).

Så kanske kan det gå under vissa omständigheter?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Vi har löst transporten till och från dagis med att jag skjutsar dit grabben i en cykelvagn från biltema och min fru hämtar honom med moped. Observera då att hon inte kör honom i cykelvagnen utan att han får sitta i en barnstol på mopeden.

Nu har vi nyligen fått ett barn till och vi står och väger mellan om den äldste ska få cykla till dagis då han ändå kommer vara 3,5 år när det är dags för den minsta att börja där eller om min fru ska skjutsa båda på mopeden. Jag har inga problem eftersom båda barnen har gott om plats i cykelvagnen.
Och innan någon frågar så: jo det är lagligt att skjutsa två barn på en klass 2 moppe.
Vad är det för typ av barnstol ni lyckades montera ???
 
Då det är ett bygga hus forum får jag ta med en byggrelaterad bild ;)
Här har frugan hämtat elmaterialet, jag underskattade lite hur stort paketet var så jag skickade henne med cykeln :surprised:, som tur var så hade hon barnstolen på. Längst fram på vagnen ses framhjulen som man fäller ner när man använder cykelvagnen som barnvagn.

P1040362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Nu vill jag inte komma med pekpinnar, men man brukar väl säga att barn inte är mogna att cykla i trafik förrän dom är 14 år. Min son var en hårsmån från att bli ihjälkörd av en lastbil i den åldern när han inte såg sig för.
Trafik är ju rätt alvarliga saker så alla pekpinnar (även obekväma) är nog nyttiga.
Vi har turen att det går cyklabana nästan hela vägen från vårt hus till dagis. Totalt är det nog bara 100m som går på en bilväg. Detta är ju självklart ingen total trygghet eftersom det finns både mopeder och luriga cyklister där som är farliga nog att krocka med. Dock så är ju tanken att om älsdta grabben ska cykla så kommer jag eller min fru åka bredvid med cykel respektive moped så förhoppningsvis ska det räcka som säkerhet.

Atom skrev:
Vad är det för typ av barnstol ni lyckades montera ???
Just nu har min fru en gammal trampmoppe med en klassisk pakethållare och på den har vi lyckats montera en helt vanlig barnstol som är gjord för cyklar. Dock så har den mopeden gjort sitt här i världen så när hon går tillbaka till jobbet efter den nuvarande barnledigheten har hon tänkt att köpa en ny moped och då räknar vi med att köpa någonting i stil med den här. Det ska tydligen finnas lite olika varianter men de ser ungefär likadana ut allihop.
 
Carl_Elvis skrev:
Vi har en sittvagn ("sulky" eller vad de kallas) till vår treåring. Köpt billigt på blocket för detta ändamål, då vi vill lämna den på förskolan utan att krångla med lås och trams.
Alltså inte till cykel.
Vi hade en sulky köpt på loppis för 50:-. Visst är den stöldsäker, men jag skulle inte rekommendera att använda den på 3 km väg rakt ut i skogen, då är det enklare att bära barnen.
 
mycke_nu skrev:
Nu vill jag inte komma med pekpinnar, men man brukar väl säga att barn inte är mogna att cykla i trafik förrän dom är 14 år.
Det jag har hört är att de är inte mogna att cykla själva i trafiken förrän i 12-14-årsåldern. Men med en förälder går det tidigare. Jag själv cyklar med min 6-åring ca 1 km varje dag. Halva vägen är cykelbana och resten snirklar vi oss fram på smågator med mindre trafik. Det går bra för oss. 3-åringen växlar mellan att sitta i cykelsits och att sparka sig fram på en balanscykel. Men honom får man vara beredd att ta tag i så för det mesta får han åka i sitsen.
 
....man kan också säga såhär: Barn som inte fått cykla i trafik förren dom är 14 är inte mogna att cykla i trafik när dom är 14 heller....:)

Det är ju inte konstigare än att ungar på cykel inte har något vett i skallen alls och det får man anpassa sig till. Jag brukar stänga in dom mellan mig själv och trottoaren för att slippa vingel över hela gatan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.