Troberg skrev:
Nja, det beror ju verkligen på hur man räknar. Bränslekostnaden bör man ju tex bara räkna ungefär 1/3 - 1/4 på, resten är skatt, vilket är pengar som man förhoppningsvis får ut nytta av på något annat sätt. Sedan har man en besiktning per år, 300 spänn, skatt och försäkring är några tusenlappar. Kör man, som jag, uppemot 1000 mil om året så innebär det att jag hamnar under en tia milen. Kostnaden för bilen som sådan är försumbar, väljer man rätt bil får man tillbaka det mesta när man säljer den.

Ska man jämföra med andra transportmedel så betvivlar jag att buss är billigare. Cykel måste man, om man räknar bensinkostnaden för bil, i rimlighetens namn räkna den extra mat man måste äta. Man måste försöka sätta ett värde på tidsbesparingen. Man måste tänka på vad det är värt att slippa frysa häcken av sig, att slippa bli blöt om det regnar osv.

Har man, som jag, ett behov av längre resor, tja, då faller ju cykeln bort. Jag åker inte tåg, du jag uppskattar lugnet i bilen som låter mig lyssna på vilken musik/ljudbok jag vill på vilken volym jag vill.

Sedan vill jag tänka på trafiksäkerheten. Det är inget snack om att oskyddade trafikanter lever farligare i trafiken.
Räknar man som du kan ju resultatet bli lite hur som helst. I vanliga fall räknar man slitage, reparation och bensin och då lär man aldrig hamna under 10 kr milen. Och det är inte ofta jag hört någon göra en bra bilaffär där man fått igen pengarna när man sålt den.
 
Troberg skrev:
Nja, det beror ju verkligen på hur man räknar. Bränslekostnaden bör man ju tex bara räkna ungefär 1/3 - 1/4 på, resten är skatt, vilket är pengar som man förhoppningsvis får ut nytta av på något annat sätt. Sedan har man en besiktning per år, 300 spänn, skatt och försäkring är några tusenlappar. Kör man, som jag, uppemot 1000 mil om året så innebär det att jag hamnar under en tia milen. Kostnaden för bilen som sådan är försumbar, väljer man rätt bil får man tillbaka det mesta när man säljer den.
Hela skatten kan du också räkna bort, eftersom det går till vägarna. 1/4:del av försäkringen (momsen) kan du också räkna bort eftersom man får tillbaka det på ett eller annat sätt, detsamma gäller för besiktningskostnaden.
 
Att staten har tänkt så fel när det gäller skattestyrningen av vår konsumtion av energi, tobak, alkohol, mm :rolleyes:
 
mattetvilling skrev:
Jag har även byggt en elcykel så det går ganska lätt att trampa ;)
Denna blev jag nyfiken på att få se! :D
 
lorens skrev:
Denna blev jag nyfiken på att få se
! :D
Jag med! Är det med
Elhjulsatsen?
 
Troberg skrev:
Nja, det beror ju verkligen på hur man räknar. Bränslekostnaden bör man ju tex bara räkna ungefär 1/3 - 1/4 på, resten är skatt, vilket är pengar som man förhoppningsvis får ut nytta av på något annat sätt. Sedan har man en besiktning per år, 300 spänn, skatt och försäkring är några tusenlappar. Kör man, som jag, uppemot 1000 mil om året så innebär det att jag hamnar under en tia milen. Kostnaden för bilen som sådan är försumbar, väljer man rätt bil får man tillbaka det mesta när man säljer den.
Så du sätter 75% av bränslekostnaden på altrusitetskontot? Isåfall säger jag tack, det har jag aldrig hört talas om någon som gör tidigare :). Och det är klart att det går att komma under 20-30 kr/mil om man har speciella förutsättningar men jag tänker mig att standardbilisten köper en bil som är kanske 3-4 år gammal, äger den i 10 år och servar den på verkstad och köper sina däck själv. Bara kostnaden för däck ligger på omkring 1 kr/mil för vanliga däck.
 
Atom skrev:
Jag med! Är det med
Elhjulsatsen?
Hmm lite of topic ;)
Det är ett hemmabygge på en Cannondale mountainbike
Motor: Bafang BPM code10 rear 36v 500W http://szbaf.com/product.asp?pid=1
Controller: Lyen's programmable 6-fet http://lyen.com/
Batteri: 36V 10Ah Lithium från Ecoride.

Den går som en klocka, gör ca 35kmh om man trampar på lite. Har kört med den i snart 1,5 år och än så rullar den fint utan problem, trots att jag ekrat upp bakhjulet själv.

elhoj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Det var som :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.