216 639 läst · 295 svar
217k läst
295 svar
Fjärrvärme inställningar?
Enkelt beskrivet.
Kurvan har till uppgift att hålla jämn värme inne vid varierande utetemperatur och +/-
vredet/inställningen bestämmer hur varmt du ska ha.
Har du jämn värme inne och för kallt så höj då inte kurvan, höj parallellförskjutningen på vredet +/-8 eller hur den nu ser ut på din reglercentral.
Kurvan har till uppgift att hålla jämn värme inne vid varierande utetemperatur och +/-
vredet/inställningen bestämmer hur varmt du ska ha.
Har du jämn värme inne och för kallt så höj då inte kurvan, höj parallellförskjutningen på vredet +/-8 eller hur den nu ser ut på din reglercentral.
Citerar ditt inlägg på första sidan från 2007-09-13 22:10
Jag har en Alstom Villa 2000/2, så den verkar inte riktigt stämma. I instruktionen har jag försökt "översätta" din instruktion till min villacentral.
Här är själva styrenheten. Gissar att mitt vred från +8 grader till +26 grader är samma sak som eran paralellförskjutning från -8 till +8 ?Alltså att man med den justerar om man vill ha varmare eller kallare! Driftprogramknappen var på den i mitten, "Kontinuerlig drift", men jag tryckte istället på den vänstra, "Automatikdrift". Var det rätt eller dumt? Vad är skillnaden?
Sen hittade jag punkt 17, Reglerkurvans lutning. Jag har alltid haft problem att det blivit riktigt kallt då det blivit kallt ute och varit bra när det varit mindre kallt. Här förstog jag att det är just denna punkt som ändrar enligt kurvan på bilden under.
Min anläggning har varit inställd på "9", och fabriksinställningen är "12,5". Ser juh att 12,5 brassar på bra mycket mer vid -30 utetemp än 9, så jag ändrade till 12,5.
Är nu inne på tredje testdagen och är redan sjukt mycket nöjdare.
Dag 1 - 08:10 Utetemp: -10,8 Innetemp: 20,3
Dag 2 - 08:32 Utetemp: -6,0 Innetemp: 20,6
Dag 3 - 08:40 Utetemp: -12,1 Innetemp: 19,8
Det har ännu inte pendlat så mycket men jag är då mycket närmare sanningen nu!
Jag har skruvat bort alla termostater på radiatorerna så de är på max! Får dock lufta elementen ofta, varannan vecka så bubblar det i elementen igen. Normalt? (Huset är enkrets från 1970)
Såg dock då jag bläddrade runt i Kamstrup Multical Compact mätaren att jag hade en felkod! Lyckas dock inte tyda vad det kan vara!
"E:0000128info" står det i displayen.
Någon som vet något? Jag har googlat runt men hittar inte någon bra instruktion för den på nätet.
Detta har jag löst själv, låter det stå kvar om någon googlar på denna felkod!
Hittade en infolapp under den:
Men där hjälper ingen text då jag googlar!? Hittar bara Kamstrup Multical 401 Installations- och användarvägledning. Det hjälpte mig att felkod 128 är batteribyte. Men hade varit trevligt få tag i info just för min Kamstrup Multical Compact!
Jag börjar med att tacka dig grymt mycket för detta inlägg. Har länge funderat hur fjärrvärmecentralen fungerar, flyttade in i slutet av Juni 2011! Dock när jag såg detta så klarnade "allt" helt plötsligt!AnteB skrev:Ok, ska göra ett försök då...
När du nu kört igång ditt system så är det viktigt för komforten att du justerar in reglersystemets reglerkurva. Kurvan bestämmer vilken framledningstemperatur (på rad-kretsen) du får vid en viss utetemperatur. Du måste alltså justera kurvan under en längre tid, givetvis med rejäla utetemperatursvängningar och radiatortermostaterna på MAX (de får ABSOLUT inte påverka).
En bra grej att testa innan du börjar justera regleringen är att testa vilken hastighet på pumpen du behöver för att få cirkulation i alla element. Testa detta genom att ställa pumpen på lägsta hastigheten i några dar och kontrollera om det blir kallt i något rum, höj isåfall pumpen till läge 2 O.s.v.
Du måste garanterat hålla på några veckor för att göra det här rätt. Det är även viktigt att du läser av inomhustemperaturen konsekvent, helst på morgonen då inomhusluften är opåverkad av andra oregelbundna värmetillskott. D.v.s. ingen eldning i kaminen under injusteringsperioden.
Så varje morgon när du kliver upp skall du nedteckna inomhustemperatur samt utomhustemperatur!
Dokumentationen är så att säga A&O.
ex. Ute -10* Inne +21*
Ute -15* Inne +22*
Ute +5* Inne +20*
Ute -20* Inne +23*
Exemplet ovan visar på en för brant kurva, bör justeras till flackare kurva. T.ex. från 1,0 till 0,9 och ny mätperiod i minst en vecka för ny justering.
När du uppnått en temperaturstabilitet inom säg +/- en två grader (väldigt beroende på hus) så kan du sänka radiatortermostaterna i de rum du vill ha kallare i, aldrig under injusteringen.
I slutet av Oktober eller kanske November då du har trimmat in regleringen enligt skolboken (och sparat en del ved) så är det dagt att installera en inomhusgivare. Inomhusgivaren kommer att försöka hålla temperaturen konstant inomhus vid diverse värmetillskott men räddar aldrig en taskigt inställd kurva. Du kommer alltså att spara fjärrvärmeförbrukning så fort du eldar, lagar mat, dammsuger o.s.v. Tänk bara igenom var du placerar rumsgivaren noggrannt (termostater plockas bort i detta rum). Rumsgivare kostar mellan 250-5000 beroende på hur cool mojäng man vill ha. Jag rekommenderar dom för 250...
Om du gör på det här viset så kommer både du och framförallt värmeverket bli glada. Du blir glad för att temperaturen är jämn och att vedeldningen sparar pengar, värmeverket för att du har så låga returtemperaturer. Men du sparar antagligen marginellt med energi jämfört med en bra termostatreglering.
Vad gäller flödestaxering så är det olika mellan bolagen med de flesta kommer nog att införa det förr eller senare och då är du ju väl förberedd. Att injusteringen sen är mycket bra för både miljön och ekonomin (genom minskade förluster som ger lägre bränsleåtgång som ger lägre utsläpp) är bara ett plus.
Hoppas att det blev klarare...
Jag har en Alstom Villa 2000/2, så den verkar inte riktigt stämma. I instruktionen har jag försökt "översätta" din instruktion till min villacentral.
Här är själva styrenheten. Gissar att mitt vred från +8 grader till +26 grader är samma sak som eran paralellförskjutning från -8 till +8 ?Alltså att man med den justerar om man vill ha varmare eller kallare! Driftprogramknappen var på den i mitten, "Kontinuerlig drift", men jag tryckte istället på den vänstra, "Automatikdrift". Var det rätt eller dumt? Vad är skillnaden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen hittade jag punkt 17, Reglerkurvans lutning. Jag har alltid haft problem att det blivit riktigt kallt då det blivit kallt ute och varit bra när det varit mindre kallt. Här förstog jag att det är just denna punkt som ändrar enligt kurvan på bilden under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min anläggning har varit inställd på "9", och fabriksinställningen är "12,5". Ser juh att 12,5 brassar på bra mycket mer vid -30 utetemp än 9, så jag ändrade till 12,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nu inne på tredje testdagen och är redan sjukt mycket nöjdare.
Dag 1 - 08:10 Utetemp: -10,8 Innetemp: 20,3
Dag 2 - 08:32 Utetemp: -6,0 Innetemp: 20,6
Dag 3 - 08:40 Utetemp: -12,1 Innetemp: 19,8
Det har ännu inte pendlat så mycket men jag är då mycket närmare sanningen nu!
Jag har skruvat bort alla termostater på radiatorerna så de är på max! Får dock lufta elementen ofta, varannan vecka så bubblar det i elementen igen. Normalt? (Huset är enkrets från 1970)
Såg dock då jag bläddrade runt i Kamstrup Multical Compact mätaren att jag hade en felkod! Lyckas dock inte tyda vad det kan vara!
"E:0000128info" står det i displayen.
Någon som vet något? Jag har googlat runt men hittar inte någon bra instruktion för den på nätet.
Detta har jag löst själv, låter det stå kvar om någon googlar på denna felkod!
Hittade en infolapp under den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men där hjälper ingen text då jag googlar!? Hittar bara Kamstrup Multical 401 Installations- och användarvägledning. Det hjälpte mig att felkod 128 är batteribyte. Men hade varit trevligt få tag i info just för min Kamstrup Multical Compact!
Redigerat:
Du har "Översatt" helt rätt. Felkod 128 betyder att drifttidsmätaren har överskridit 9 år. Det ser man också på din bild där batteriet är från 2002 om jag inte såg fel. Vanligt problem med siemens då folk har kallt inne är att nattsänkningen är aktiv utan att man visste om det. Inte särskilt användarvänlig, kul att du lyckades!
Hej,
Är nattsänkning att föredra när man kör fjärrvärme, jag vet att servicekillen aktiverade det sist han servade men som jag förstod det i ett tidigare svar så höjer det bara förbrukningen, så ska man ha nattsänkning eller inte?
Mvh
Bambi
Är nattsänkning att föredra när man kör fjärrvärme, jag vet att servicekillen aktiverade det sist han servade men som jag förstod det i ett tidigare svar så höjer det bara förbrukningen, så ska man ha nattsänkning eller inte?
Mvh
Bambi
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
De flesta studier visar att det inte ger någon besparing. Det kostar bara mer värme att värma upp huset på morgonen igen. Men för komfort kan det vara trevligt, så det är mer upp till dig.
Själv så har jag löst det med batteridrivna elektroniska termostater på radiatorerna i sovrummen (kostar några hundralappar styck).
Själv så har jag löst det med batteridrivna elektroniska termostater på radiatorerna i sovrummen (kostar några hundralappar styck).
Tack för svar,
Ett annat problem jag har är att om jag ligger på en jämn förbrukning vid jäm utetemp och sen åker bort en helg så lördagen är jag inte hemma en minut, dvs inte duschar eller spolar varmvatten som sägs vara ca 30% av förbrukningen, så ligger jag ca 50% högre i förbrukning den dagen, mycket konstigt tycker jag. den borde väl vara 30% lägre pga av inget varmvattenspolande eller öppning av dörrar mm, visst sen värmer ju vi och elprodukterna en del, men hushållselen sjunker ca 10kw och fjärrvärmen stiger 30kw den dagen vi är helt borta, mycket kostigt enligt mig! Detta har hänt de sisat 3 ggrna vi åkt iväg.
Mvh
Bambi
Ett annat problem jag har är att om jag ligger på en jämn förbrukning vid jäm utetemp och sen åker bort en helg så lördagen är jag inte hemma en minut, dvs inte duschar eller spolar varmvatten som sägs vara ca 30% av förbrukningen, så ligger jag ca 50% högre i förbrukning den dagen, mycket konstigt tycker jag. den borde väl vara 30% lägre pga av inget varmvattenspolande eller öppning av dörrar mm, visst sen värmer ju vi och elprodukterna en del, men hushållselen sjunker ca 10kw och fjärrvärmen stiger 30kw den dagen vi är helt borta, mycket kostigt enligt mig! Detta har hänt de sisat 3 ggrna vi åkt iväg.
Mvh
Bambi
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Ja det låter konstigt. Tomma hus brukar inte dra mer. Det var inte du som hade någon konstig varmvattencirculation? (I så fall så lär det vara den som spökar.)
Det var jag som hade den konstiga VVC, och jag trodde det var den som spökade för att jag drog ur sladden till pumpen när jag åkte och trodde att det uteblivna flödet genom växlarn gjorde att tillskottet från varmhållningsventilen krävde mer fjärrvatten och högre förbrukning. Därför har jag låtit allt vara som vanligt sista två ggrna jag åkt iväg men med samma utfall.
Så visst kan det vara min konstiga VVC men nu när jag lät den vara exakt som om vi skulle vara hemma, hur kan den veta att vi åkt?
Den känner att den inte fått något hjälpvatten att värma växlarna med som den får ni vi duschar då vi inte duschat och krämar på lite extra , nä jag kan faktiskt inte lista ut problemet, men det är ju inte så ofta så får väl ta den 20-lappen
Den känner att den inte fått något hjälpvatten att värma växlarna med som den får ni vi duschar då vi inte duschat och krämar på lite extra , nä jag kan faktiskt inte lista ut problemet, men det är ju inte så ofta så får väl ta den 20-lappen
Jag ringde till det lokala energibolaget för att kolla så de visste om det, han hade tom koll på när mitt område var monterat till fjärrvärmen så det lämnar jag tryggt över till dom!AnteB skrev:Du har "Översatt" helt rätt. Felkod 128 betyder att drifttidsmätaren har överskridit 9 år. Det ser man också på din bild där batteriet är från 2002 om jag inte såg fel. Vanligt problem med siemens då folk har kallt inne är att nattsänkningen är aktiv utan att man visste om det. Inte särskilt användarvänlig, kul att du lyckades!
Du råkar inte veta vad skillnaden på drifrprogram är? Det var "Kontinuerlig drift", men jag tryckte istället på den vänstra, "Automatikdrift"! Rätt eller fel? Vad är skillnaden? Jag valde Automatikdrift då det stog i manualen att det var standard!
Ska jag nu efter koll i en vecka att det är inom 1 grad ställa in alla elementtermostater till typ 3-4 (halvgas), eller bara brassa på alla fullt öppna som de varit senaste veckan? Enkretssystem!
Jag kommer att köra med golvvärme i entren och badrummet som regleras automatiskt av termostat! Golvvärmen har varit helt avstängd under testperioden!
Hej. Kanske något av en nybörjarfråga men ja, låt så vara..Ni skriver att man ska prova att sänka hastigheten på cirkulationspumpen. Jag hittar inte den... Borde den inte sitta i närheten av centralen? Letat som en tok i källaren, centralen och trycktanken (den röda burken..) sitter i närheten av varandra men sen följer jag rören och de förgrenar ut sig i källaren och upp genom taket till 1a våningens olika element. Ett virvarr av rör men nopp. Tips..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite blandade..kan ta fler om ngn har önskemål
Verkar inte som att den kom med på någon av de där bilderna, men på bild 1 ser man en Danfoss reglerbox, med en grå kabel som går nedåt och sedan svänger vänster på bild 3. Vart tar den vägen sedan? Reglerboxen kan driva pumpen (förutom att den givetvis styr ventilen som bestämmer effektuttaget), så pumpen kan sitta i andra änden av den kabeln.
Redigerat: