150 714 läst · 300 svar
151k läst
300 svar
Dubbelgarage på 75 kvm i lösvirke...
Varsågod. Vill dock påpeka att jag inte är elektriker, så lita inte blint på mig då bättre vetande kan tycka annorlunda . Dock gjordes dragningen av flexrör och dosor med hjälp av min far (kunnig men inte heller behörig) och i samförstånd/nära kontakt med en behörig elektriker som senare kopplade in allt.sweFredrik skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Inga problem, jag har en elektriker som kommer koppla in allt och som jag kan få hjälp av, men alltid bra att extra input!
Travers ser guld ut....får nog ta tag i mitt eget insomnade traversprojekt......är bara rädd för att det kommer innebära att ännu mer "bra att ha saker" kommer att sparas....
Finns det en ritning på detta bygge som en nyfiken kan ta del av?
Detta bygge är grymt funktionellt och något jag blir så imponerad och avundsjuk på!
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Detta bygge är grymt funktionellt och något jag blir så imponerad och avundsjuk på!
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Kul att höra! Tyvärr har jag bara bygglovsritningar, resten har jag plockat från cadden (ProE) allt eftersom. Alltså inga ritningar som visar väggkonstruktion eller liknande.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Har slitit med eldragningen senaste veckorna på alla lediga stunder, och många turer till Biltema och Jula har det blivit. Utan farsans hjälp hade det aldrig gått. Elektrikern var förbi ikväll och gjorde en besiktning över dragningen, och gav OK till att börja skiva väggar och tak!
Jag behöver ändra dragningen till 3fas uttagen något och sätta ett uttag till, men det var ok. Dosor och slang för 1-Wire nät skall nu dit sen är det dags att börja sätta sista lagret isolering och sen skivor, Sååå skönt det skall bli med ett moment där det händer lite!
Jag behöver ändra dragningen till 3fas uttagen något och sätta ett uttag till, men det var ok. Dosor och slang för 1-Wire nät skall nu dit sen är det dags att börja sätta sista lagret isolering och sen skivor, Sååå skönt det skall bli med ett moment där det händer lite!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Tomten kom tidigt i år, 50 skivor gips och 25 skivor OSB+ isolering levererades idag. Efter en gemensam ansträngning ligger de nu i trygg förvar i garaget. Skall bli riktigt kul att dra igång efter jul!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Blev en produktiv julledighet och jag har jobbat på alla lediga stunder jag kommit över. Sista dragningen är klar till brytare för portöppnarna, 1-wire givare och sist men inte minst, högtalarkabeln
Alla väggar är nu klädda med OSB och jag har börjat på nästa varv med gips, vilket går mycket snabbare. Taket över lågdelen är också till 95% klart och en trumma för ventilation är på plats.
Skivlyften har jag nu hunnit prova en del och den är verkligen till stor hjälp, får se hur den klarar av snedtaket längre fram. Skruvautomaten har också visat sig vara en grym investering då man inte bara sparar tid, utan gör det möjligt att pressa dit skivan med ena handen och skruva med andra, så tveka inte på om det är värt det!
Bilduppdatering kommer frampå när det blir lite tid över!
Alla väggar är nu klädda med OSB och jag har börjat på nästa varv med gips, vilket går mycket snabbare. Taket över lågdelen är också till 95% klart och en trumma för ventilation är på plats.
Skivlyften har jag nu hunnit prova en del och den är verkligen till stor hjälp, får se hur den klarar av snedtaket längre fram. Skruvautomaten har också visat sig vara en grym investering då man inte bara sparar tid, utan gör det möjligt att pressa dit skivan med ena handen och skruva med andra, så tveka inte på om det är värt det!
Bilduppdatering kommer frampå när det blir lite tid över!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Här kommer lite bilder....
OSB klart. Grym tur att jag flyttade ner fönstret i det sista innan jag satte ytterpanelen. Blir på håret men ett smalt foder skall få plats!
Jag köpte en lysrörsarmatur på Jula för att testa, grymt svårt att veta hur mycket ljus man behöver, och hur mycket armaturerna kommer ge. Detta gav i alla fall en lite vink om resultatet.
Letade länge efter bra krokar att sätta i taket, för att hänga upp lite av varje, typ sandsäck, lampor till kräftskivan etc. Tillslut hittade jag redig doningar på Bauhaus för 125 kr styck, men det blir nog värt det om de kommer till användning. Smått omöjligt att få dit dem centrerat när väl gipset är uppe.
Nu håller jag på med snedtaket, och första skivaraden går ok att göra själv, tack vare lyften, men andra får jag snällt be farsan om hjälp så han kan hålla i trappstegen då det börjar bli högt! Efter imorgon kväll skall förhoppningsvis snedtaket vara klart.
Har nu varit och storhandlat 11 armaturer till på Jula, (2x28-T5-modellen var prissänkt nu till 499) och även en "giraff slip Meec+". Ser verkligen inte fram emot att börja spackla, men hoppas att det går bättre och snabbare än jag förväntar mig!
OSB klart. Grym tur att jag flyttade ner fönstret i det sista innan jag satte ytterpanelen. Blir på håret men ett smalt foder skall få plats!
Jag köpte en lysrörsarmatur på Jula för att testa, grymt svårt att veta hur mycket ljus man behöver, och hur mycket armaturerna kommer ge. Detta gav i alla fall en lite vink om resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Letade länge efter bra krokar att sätta i taket, för att hänga upp lite av varje, typ sandsäck, lampor till kräftskivan etc. Tillslut hittade jag redig doningar på Bauhaus för 125 kr styck, men det blir nog värt det om de kommer till användning. Smått omöjligt att få dit dem centrerat när väl gipset är uppe.
Logga in
Skapa konto
Nu håller jag på med snedtaket, och första skivaraden går ok att göra själv, tack vare lyften, men andra får jag snällt be farsan om hjälp så han kan hålla i trappstegen då det börjar bli högt! Efter imorgon kväll skall förhoppningsvis snedtaket vara klart.
Logga in
Skapa konto
Har nu varit och storhandlat 11 armaturer till på Jula, (2x28-T5-modellen var prissänkt nu till 499) och även en "giraff slip Meec+". Ser verkligen inte fram emot att börja spackla, men hoppas att det går bättre och snabbare än jag förväntar mig!
"Den som spacklar på accord spacklar en gång. Den som vill ha det snyggt spacklar två varv och målaren spacklar tre till sig själv"
Citat från en plattsättare jag känner.
Jag föredrar glasfiberremsorna oavsett vad andra säger. De är enklare att jobba med och resultatet blir mer än bra nog.
Dit mer remsa. Spackla med en bred spackel (spaltbredd plus minst 3 cm på varje sida vil jag ha). Tryck inte för hårt utan jämnheten är det viktigaste.
Blir det små klumpar eller så utanför spackeln bredd så ta bort dem på fläcken för de är inge kul att slipa.
Låt sen torka och slipa ojämnheter. Spackla varv två. En liten bula utåt synns betydligt mindre än en svacka men helt jämt är naturligtvis bäst.
Lätt slipning och ser det nu bra ut så är det bra. Annars får ma ta varv tre med småjusteringar.
Jag brukar faktiskt köra med simpelt byggmaxspackel. Visst är de dyra lite mer lättjobbade men så fort man har fått in vanan så tycker jag det kvittar. Känns spacklet för tjockt så har jag helt fräckt slagit på lite mer vatten och rört ihop det hela igen
Citat från en plattsättare jag känner.
Jag föredrar glasfiberremsorna oavsett vad andra säger. De är enklare att jobba med och resultatet blir mer än bra nog.
Dit mer remsa. Spackla med en bred spackel (spaltbredd plus minst 3 cm på varje sida vil jag ha). Tryck inte för hårt utan jämnheten är det viktigaste.
Blir det små klumpar eller så utanför spackeln bredd så ta bort dem på fläcken för de är inge kul att slipa.
Låt sen torka och slipa ojämnheter. Spackla varv två. En liten bula utåt synns betydligt mindre än en svacka men helt jämt är naturligtvis bäst.
Lätt slipning och ser det nu bra ut så är det bra. Annars får ma ta varv tre med småjusteringar.
Jag brukar faktiskt köra med simpelt byggmaxspackel. Visst är de dyra lite mer lättjobbade men så fort man har fått in vanan så tycker jag det kvittar. Känns spacklet för tjockt så har jag helt fräckt slagit på lite mer vatten och rört ihop det hela igen
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Tack för tippset Mats! Har redan handlat pappremsan så provar den först.
Dagens "dödgrävarskift" avklarat. 18:30-23:00 och taket är nu klart, riktigt gött!
Dagens "dödgrävarskift" avklarat. 18:30-23:00 och taket är nu klart, riktigt gött!
Lägg kulverten samtidigt som du gör övriga markarbeten. Mycket smidigare när du ändå har grävare på plats. Och dra inte kallvatten i kulverten utan dra separat pem-slang. Den fyrpipiga kulverten är för tillopp, retur, varmvatten och vvc.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Tack ändå, det bekräftar ju vi tänker hyggligt lika! drog ju varm och kallvatten i separata slangar buntade ihop med 2 pipit kulvertslang. Ingen större vits med vv i kulvertslangen till garaget då uttaget inte blir så frekvent. Vi har kulvert in till huset och man får ändå spola ur hela volymen innan det blir varmt i kranen. Gissar att det finns lösningar där man cirkulerar vv för att slippa detta problem.
Jo, man kan ju ha varmvattencirkulation. Själv drog jag bara kallvatten till garaget och monterade en liten varmvattenberedare där. Tror att den lilla värmeförlusten beredaren har, är mindre än vad jag hade haft om jag haft en en varmvattencirkulation som snurrat hela tiden.
Har lagt en kulvert också men bara för värme.
Anledningen till mitt inlägg var att många tror att det fjärde röret i en fyrpipig kulvert är för kallvatten.
Man vill inte ha kallt vatten i en kulvert med varma rör. Kallvattnet lägger man separat utanför kulverten.
Har lagt en kulvert också men bara för värme.
Anledningen till mitt inlägg var att många tror att det fjärde röret i en fyrpipig kulvert är för kallvatten.
Man vill inte ha kallt vatten i en kulvert med varma rör. Kallvattnet lägger man separat utanför kulverten.
Redigerat: