Hej,

Mitt första inlägg på dessa underbara forum som är en enorm källa av kunskap för en nybliven husägare som jag. Nu till själva frågan:

Jag har gjort en olaglig installation av spotlights här hemma. I köket, hallen samt badrummet på bottenvåningen sitter det en amatörinstallation av 230V spottar inhandlade billigt på Optimera. Vi har ingen isolering mellan bottenplan och ovanvåning och innertaket av gips är reglat så spottarna har ca 15 cm fritt uppåt. Kablarna går i rör mellan spottarna, tyvärr gjorde jag misstaget att dra vanlig FK kabel.

Min fråga är, vilka konsekvenser kan min olagliga installation få? Givet att jag utförde jobbet på ett tillräckligt bra sätt så att huset inte brinner ner just på grund av spottarna, vad kan hända? Har min husförsäkring slutat att gälla? Om någonting händer med huset på grund av helt andra orsaker (tex. stormskada, vattenskada eller ett elektriskt problem inte kopplat till spottarna) kan försäkringsbolaget krångla om de upptäcker installationen?
 
Utan att veta, men jag tror att så länge det inte är dina kopplingar som ställer till en olycka så blir det inte några konsekvenser vad gäller försäkringar. Däremot så är det väl så att man kan nog komma i en gråzon vad gälle bevis.

Antag att ditt hus brinner ner, utredarna hittar tecken på att dte beror på ett elfel. Just den del där det börjat är så försötörd att det inte går att säkert säga vilken koppliong som orsakat branden, eller exakt varför.

Sedan hittar dom i en del av huset som inte är fullt så förstörd dina hemkopplingar, som dessutom är felaktigt utförda (om de nu är så).

Då misstänker jag att försäkringsbolaget kan börja strula.

Fo´rmellt så finsn det ju lagar som styr vem som får göra elinstallationer. Och i princip så tror jag att man kan bli åtalad och bötfälld (fängelse??) oavsett om installationen ställer till något eller ej, till och med om den är helt korrekt utförd. Fast jag har aldrig hört talas om att någon hempulare blivit åtalad.
 
C
Sen skall man ju inte glömma bort vad som kan hända när du i framtiden säljer huset. Dolda fel, etc.
 
Tänk på att även om du anlitar en elektriker som gör ett elfel så är det elektrikern som är ansvarig. Ta alltid reda på om den som utför eljobb har tecknat en ansvarighetsförsäkring.
 
Jag tror inte att det är några problem.

I majoriteten av alla äldre hus så finns det bristfälliga elinstallationer som de tidigare ägarna på ett eller annat sätt lyckats få till. Sen beror det naturligtvis på HUR amatörmässiga installationerna är. Om man bara kopplar som man ska så måste det ju vara oerhört svårt för försäkringsbolagen att hävda sin rätt. Tror inte att det är vanligt att försäkringsbolagen tjafsar om sådana saker vid husbränder. Någon annan som har erfarenheter från detta?

Tor inte heller att man kan åtalas om man kopplar om elen i sitt hus, så länge ingen person skadas eller dör p g a dem eller att någon egendom skadas.

Det är också ALLTID husägaren som är ansvarig för elinstallationerna i huset. En elektriker kan aldrig  ta över det ansvaret i någon annans hus, hur mycket papper man är har på det.  
 
Jag har också gjort exakt likadan installation som RobTheBob. Jag har sänkt taket 10 cm (vilket mina 230 V spottar föreskriver). Jag har reglat och satt gips. Taket är av betong och ingen isolering finns. Jag har dragit FK i flexrör. En elektriker tittade på installationen men hade inga synpunkter.

Vilka risker finns det egentligen med denna typa av installation?? Det kan väl knappast börja brinna, det låter långsökt!?
 
Jag snackade med en elektriker häromveckan och han menade att det viktiga var att installationerna var rätt utförda, enligt alla regler och så. Han sa att man inte kan begära att någon skall behålla ett papper (kvitto), detta kan juh för övrigt ha brunnit upp... Dessutom kan ingen begära att man skall komma ihåg namnet på firman som man anlitade.. Så han sa att det fungerade att installera elen själv, förutsatt att man gör allting korrekt.

Vad anser ni andra om detta? Har han rätt eller fel?
 
Vilka risker finns det egentligen med denna typa av installation?? Det kan väl knappast börja brinna, det låter långsökt!?
Sannolikt inte så stor risk. Men det som händer när man överhettar isolering på kablar är att den först blir hård, efterssom ´mjukgörarna (någon form av olja tror jag) avdunstar eller på annat sätt drivs ur plasten. Om överhettningen sedan fortsätter så kan plasten börja förkolna, och det som är lite läskigt är att då isolerar den inte längre. Förkolnad plast leder elektricitet, fast inte speciellt bra. Utan den fungerar som ett motstånd. Motstånd blir varma när man leder ström i dem.

Så det du riskerar är en kabelbrand, sedan handlar det väl mest om hur mycket annnat brännbart som finns i närheten. Även om det inte finns brännbart i anslutning till kabeln så räcker det med kabeln för ganska allvarliga rökskador på rummet.

Huruvida det nu kan bli så varmt uppe i ditt tak att plasten verkligen blir skadad vet jag inte. Enl. uppgifter här så kan det definitivt bli så varmt inne i skyddsburkar. Men i ditt fall så sitter det ju öppnare än om man har skyddsburkar.

 
För att vara på den säkra sidan har jag gått och köpt värmebeständig kabel som tål mycket höga temperaturer (kommer inte ihåg betäckning men det är sådan som rekommenderas till just spottar). Jag skall ta och byta ut FK kabeln mot denna. Vi har enbart trämaterial ovanför spottarna, reglar, plankor osv. så jag vill inte riskera något även om risken är minimal.

Iom detta tycker jag ha mig gjort en så bra installation jag kan, värmebeständig kabel i flexrör, spottarna sitter fritt med mycket luft runt omkring. Om jag inte har tabbat mig rejält någonstans borde det vara svårt att skilja från en installation av en elektriker?
 
JLT skrev:
Jag tror inte att det är några problem.

I majoriteten av alla äldre hus så finns det bristfälliga elinstallationer som de tidigare ägarna på ett eller annat sätt lyckats få till. Sen beror det naturligtvis på HUR amatörmässiga installationerna är. Om man bara kopplar som man ska så måste det ju vara oerhört svårt för försäkringsbolagen att hävda sin rätt. Tror inte att det är vanligt att försäkringsbolagen tjafsar om sådana saker vid husbränder. Någon annan som har erfarenheter från detta?

Tor inte heller att man kan åtalas om man kopplar om elen i sitt hus, så länge ingen person skadas eller dör p g a dem eller att någon egendom skadas.

Det är också ALLTID husägaren som är ansvarig för elinstallationerna i huset. En elektriker kan aldrig  ta över det ansvaret i någon annans hus, hur mycket papper man är har på det.  
Jag ska försöka svara på dina frågor utifrån egna erfarenheter. Min firma jobbar dels som revisionsbesiktningsman och blir ibland inkallad i försäkringsärenden för att ge diverse yttranden.

Tidigare var det nog inte så vanligt att försäkringsbolagen "tjafsade" om vem som gjort installationerna i huset. Men det blir mer och mer vanligt. Varierar säkert var i landet man bor men jag har märkt av en ökning.

Huruvida man kan åka dit om man kopplat utan behörighet om det nu inte orsakat nån skada. Ja även där märker man av en ökning. Det är brott mot ellagen och mot installationsförordningen att göra detta. Båda har fängelse på straffskalan så det är egentligen ett rätt grovt brott.

Att anläggningsägaren alltid är ansvarig för sin anläggning är rätt. Men om en installatör gjort en installation som inte följer gällande föreskrifter så har ävan denne ett ansvar.

// DeBe
 
SkaneErik skrev:
Jag snackade med en elektriker häromveckan och han menade att det viktiga var att installationerna var rätt utförda, enligt alla regler och så. Han sa att man inte kan begära att någon skall behålla ett papper (kvitto), detta kan juh för övrigt ha brunnit upp... Dessutom kan ingen begära att man skall komma ihåg namnet på firman som man anlitade.. Så han sa att det fungerade att installera elen själv, förutsatt att man gör allting korrekt.

Vad anser ni andra om detta? Har han rätt eller fel?
Hmm. Den elektrikern du pratade med säger ju emot sig själv. Om det viktigaste är att följa reglerna så ska du inte göra jobbet själv. Reglerna säger ju att du ska vara behörig.

Sedan så ska man veta en viktig sak när det gäller försäkringsbolag. Man kan inte skylla på att papper brunnit upp och jag har glömt firmanamnet. För att det är du som har bevisskyldigheten mot ett försäkringsbolag.

Om bolaget säger att dom inte tänker betala ut någon ersättning för att du har kopplat själv hemma i huset. Så är det du som anläggningsägare som måste bevisa att du anlitat en firma.

Och jag har märkt av en ökning av innehålla eller reducera ersättningar från försäkringsbolag. Iaf i den norra delen av landet.

// DeBe
 
Huruvida man kan åka dit om man kopplat utan behörighet om det nu inte orsakat nån skada. Ja även där märker man av en ökning.
Nu blir jag lite nyfiken, känner du alltså till rättsfall där brott mot ellagen resulterat i åtal, även om ingen skada uppstått?
 
hempularen skrev:
Huruvida man kan åka dit om man kopplat utan behörighet om det nu inte orsakat nån skada. Ja även där märker man av en ökning.
Nu blir jag lite nyfiken, känner du alltså till rättsfall där brott mot ellagen resulterat i åtal, även om ingen skada uppstått?
Ja det känner jag till. Dock kan jag inte uttala mig om eventuella straffpåföljder. Men då man bytt elmätare på en av orterna inom vårat arbetsområde så har installatören upptäckt vissa hemmakopplingar som energiverket alternativt installatören har anmält. Så jag känner till några fall faktiskt.

Men som sagt om de är brott mot ellagen eller brott mot installationsförordningen som dessa blivit anmälda för vet jag inte. Inte heller hur det har slutat.

// DeBe
 
I samband med mätarbyte? Då låtere det ju lite som att det handlat om tjuvkoppling (alltså förbikoppling av elmätaren).
 
hempularen skrev:
I samband med mätarbyte? Då låtere det ju lite som att det handlat om tjuvkoppling (alltså förbikoppling av elmätaren).
Ja så är det ibland. Jag har för mig att det heter otilåten strömavledning och är också ett brott mot ellagen. Detta känner jag till några fall av och är egentligen 3 olika brott. Nr 1 så är det strömstöld. Du nyttjar ström som du inte betalar för. 2 brott mot ellagen (otillåten strömavledning). 3 brott mot installationsförordningen (den som gjort det har inte haft behörighet). Eller ofta så är det så. Det är sällan att någon med behörighet tjuvkopplar före mätaren.

Iaf så de fall jag nämde i tidigare inlägg så har det inte varit fusk med mätaren utan det har varit en installatör som på uppdrag av energibolaget bytt mätare och sett idiotiska kopplingar i fastigheten vilket senare slutat i anmälan. Men som jag skrev tidigare så vet jag inte om det ledde nånvart.

// DeBe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.