40 287 läst · 51 svar
40k läst
51 svar
är det värt att installera FTX system i ett självdraghus?
Det är nog en troligen nära sanning att risken för överventilering blir effekten i ett äldre hus som inte har möjlighet att bli tillnärmelsevis så täta som ett nybygge men det det gör ,det gör det och om man har uppfattningen om att en sparad kw eller kwh är fördelaktig även om det tar 10 -15 år innan investeringen är i hamn så är det väl ok? Ökas ventilationen genom att det monteras en frånluftsfläkt betalar sig ett ftx betydligt tidigare även om det ligger en värmepump i botten.För 8 år sen hade jag ett fast elpris på 14 öre/kwh. Vad kostar den idag? och vad kostar den om 10 år? Att spara energi är självklart bättre än att, för stunden, få den tillverkad billigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
I mitt eget hus så ser jag ingen direkt skillnad i förbrukning mellan å ena sidan elpanna, ingen mekanisk ventilation och inga tilluftsventiler, å å andra sidan, omdränering m dubbel isodrän, 50mm extra isolering (ny panel på halva huset), nya 3-glasfönster (behövde också bytas), samt fjärrvärme och mekanisk frånluft (byte luften varannan timme).
Så jag har fått *mycket* bättre innomhusklimat med bara extrakostnaden för mekanisk frånluft till ungefär samma värmekostnad som innan, om man bara räknar med åtgärder som ändå behövde göras av andra skäl.
Nu är iofs den förbrukningen *hög*, 22000kWh värme/varmvatten per år till fyrapersonsfamilj, men eftersom kostnaden inte är hög så får det vara så så länge. När den når någon slags smärtgräns då är det dags att dels gräva bort allt sågspån på vinden och lägga riktig isolering över hela (det ligger lite *över* sågspånet idag), samt överväga FTX. Mitt största problem där är som sagt att jag inte får till någon bra dragning för tilluften (får bygga schakt ner till källaren i vardagsrummet...)
Så om/hur man skall få till installationen i ett gammalt hus är också en fråga man måste ta med i beräkningen. (Jag skulle till samma kostnad t ex kunna köra solvärme på taket som ju skulle täcka iaf varmvattnet nästan hela året vilket borde märkas i förbrukning. Det har jag också bättre plats med).
Så bygger man *nytt* hus så är väl FTX inget att tänka på (tom krav idag?), eller har ett nyare hus. Men det var ju inte fallet här.
Så jag har fått *mycket* bättre innomhusklimat med bara extrakostnaden för mekanisk frånluft till ungefär samma värmekostnad som innan, om man bara räknar med åtgärder som ändå behövde göras av andra skäl.
Nu är iofs den förbrukningen *hög*, 22000kWh värme/varmvatten per år till fyrapersonsfamilj, men eftersom kostnaden inte är hög så får det vara så så länge. När den når någon slags smärtgräns då är det dags att dels gräva bort allt sågspån på vinden och lägga riktig isolering över hela (det ligger lite *över* sågspånet idag), samt överväga FTX. Mitt största problem där är som sagt att jag inte får till någon bra dragning för tilluften (får bygga schakt ner till källaren i vardagsrummet...)
Så om/hur man skall få till installationen i ett gammalt hus är också en fråga man måste ta med i beräkningen. (Jag skulle till samma kostnad t ex kunna köra solvärme på taket som ju skulle täcka iaf varmvattnet nästan hela året vilket borde märkas i förbrukning. Det har jag också bättre plats med).
Så bygger man *nytt* hus så är väl FTX inget att tänka på (tom krav idag?), eller har ett nyare hus. Men det var ju inte fallet här.
Min rekommendation, utifrån egna erfarenheter, blir att skaffa inte FTX. Sätt en enkel utsugsfläkt (reglerbart flöde) i/på skorstenen och återfå den självdragsventilation huset är byggt för. Det har fungerat i "evinnerliga" tider utan sjuka hus eller sjuka människor. Se till att suga ut ett absolut minimum av luft. Glöm alla idiotiska "vi drar alla hus och familjer över en kam" -rekommendationer/krav på luftombyte. De är groteskt överdrivna, om man inte är en 10-manna familj med dagliga turkbadstävlingar. Trots att vårt agg är nedjusterat till minimum luftflöde så är det fnösktorrt inne under vinterhalvåret, 30-35% RH. Det går åt mycket smörjmedel för huden. Det känns obehagligt. Det är så torrt att man vaknar varje morgon med ett lätt skav i halsen. (Det går som tur är över efter morgonkaffet, men är inte skönt och säkert inte nyttigt heller.)
Undvik alla form av Spirorörsdragning. Det är ett elände i gamla hus. Kommer att ta mycket mera tid i anspråk än vad du tänkt dig, även efter att du quadruplat (=4-dubblat) din första estimering av arbetstid. Dessutom kommer ev generella kostnadsuppgifter på rör/rördelar/installation, baserade på moderna 1&1/2-plans villor med öppna planlösningar, vara kraftigt underdimensionerade.
Slutligen, oljudet. Mekanisk ventilation låter. Alldeles oacceptabelt enligt min mening. Det är huvudsakligen Spirorörens fel, eftersom de är i plåt och leder ljud lika bra som högtalarkablar. Dessutom alstras det ljud i dem pga luftflödet. Mest oljud uppstår visserligen i donen, men om plåtkanalen de sitter i inte hade agerat som en förstärkare så hade problemet varit tämligen marginellt.
Undvik alla form av Spirorörsdragning. Det är ett elände i gamla hus. Kommer att ta mycket mera tid i anspråk än vad du tänkt dig, även efter att du quadruplat (=4-dubblat) din första estimering av arbetstid. Dessutom kommer ev generella kostnadsuppgifter på rör/rördelar/installation, baserade på moderna 1&1/2-plans villor med öppna planlösningar, vara kraftigt underdimensionerade.
Slutligen, oljudet. Mekanisk ventilation låter. Alldeles oacceptabelt enligt min mening. Det är huvudsakligen Spirorörens fel, eftersom de är i plåt och leder ljud lika bra som högtalarkablar. Dessutom alstras det ljud i dem pga luftflödet. Mest oljud uppstår visserligen i donen, men om plåtkanalen de sitter i inte hade agerat som en förstärkare så hade problemet varit tämligen marginellt.
Jo, den relativa fuktigheten. När den kalla fuktiga uteluften, säg t ex 0 grader & 70%RH, tas in och värms till +20 grader så sjunker RH. Nu har jag varken formler eller diagram över dessa kurvor, men gissar att det landar på runt 40%RH. (Väldigt runt)
Fuktigheten inne på sommaren ligger runt 60%. Då värms ju inte uteluften alls. (Jag har en frånluftsvärmepump, luft/luft.)
Fuktigheten inne på sommaren ligger runt 60%. Då värms ju inte uteluften alls. (Jag har en frånluftsvärmepump, luft/luft.)
Oldboy, vilket kvalificerat skitsnack om FTX. Har ett 60-talshus som hade självdrag men som stannade av när fjärrvärme installerades. Installerade FTX för en månad sedan och tog inte alls mycket mer tid än beräknat, en helg och kanske en dag för vent, sen gjorde jag lite annat samtidigt på vinden. Hade ingen som helst erfarenhet av att jobba med spiro tidigare. Ljudmässigt är det ingen skillnad mot självdrag i sovrummen. Slipper kallas och har mindre kalla golv nu. Filtrerad tilluft. Bortsett från installationskostnaden så ser jag bara fördelar.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Så länge det är ett plan och det är lätt att ta hål från vinden är ftx ett bra alternativ.I ett tvåvåningshus är det värt att fundera på klassisk mekanisk frånluft istället.Jag håller med om att hålla omsättningen till ett minimum är kvalificerat skitprat.Alla levande varelser förbrukar syre.Det är inte bara för att vändra ut fukt som man har ventilation.Att sänka luftflödet provades på 70 talet och vi vet hur det gick....
Luftomsättningen ska vara minst en halv luftomsättning i timmen.
Fredrik
Sent from my ST17i using Byggahus
Luftomsättningen ska vara minst en halv luftomsättning i timmen.
Fredrik
Sent from my ST17i using Byggahus
Nej, inte kvalificerat sk*tsnack, det är egna erfarenheter.
"Slipper kallas och har mindre kalla golv nu. Filtrerad tilluft." Detta håller jag med om. Det är fördelarna, samt att luften alltid är fräsch, aldrig unken.
Vi har en gammal skånelänga från förra sekelskiftet. Här blåser det mycket och ofta/ständigt. => Kallt och dragigt inomhus. För att komma ifrån det så ville vi ha kontrollerad ventilation med varm tilluft. Installerade då en luft/luft-frånluftsvärmepump. Hade då sett uppgifter om vad en "normalvilla" behövde i form av kanaldelar (& kostnader). När jag sedan lät en firma dimensionera mitt system så gick det åt dubbelt så mycket material, och självklart blev kostnaden också dubbel mot en sk "normalvilla". Orsaken är att skånelängor i allmänhet, och vår i synnerhet, är långa och ofta i vinkel, med många små rum som gör att det behövs många don och kanalgrenar, samt långa kanaler.
Jag installerade hela systemet själv. Det var ett oerhört drygt och tidsödande jobb. Bl a därför att vissa "ombyggnationer" av väggar och golv behövde göras. All rördragning gick inte att göra på tom kallvind då vi har ett 1&1/2-planshus hopbyggt med stall & loge. Kattvindarna var för små och trånga, samt delvis oåtkomliga. Man råkar ofta ut för oplanerade aktiviteter i ett gammalt och ombyggt och tillbyggt hus, dvs en del märkliga, oförväntade lösningar gömmer sig i konstruktionen. Dessutom har alla tilluftskanaler isolerats för att värmen ska komma oss tillgodo, och inte kråkorna.
Det låter rejält i framförallt tilluftsdonen, som då såklart sitter i sovrummen, (och vardagsrummet). Kan såhär i efterhand konstatera att fler ljuddämpare (mellan rummen) hade behövts, samt att förmodligen större kanaler och tystare specialdon hade gjort susen. Det var dock inget jag tänkte på då.
Att det är extremt/obehagligt torrt inne på vintrarna är fakta, understödda av en hygrometer. Har nu ca 10 års erfarenhet av systemet, så det är inte beroende på en tillfälligt torr och kall vinter, utan har varit likadant under alla 10 vintrar.
Hur torrt man har inne påverkas naturligtvis också av storlek på huset kontra antal innvånare, samt matlagning och dusch & tvätt. Vi är endast två vuxna i ett relativt stort hus, så vår fuktbelastning är inte så stor.
"Slipper kallas och har mindre kalla golv nu. Filtrerad tilluft." Detta håller jag med om. Det är fördelarna, samt att luften alltid är fräsch, aldrig unken.
Vi har en gammal skånelänga från förra sekelskiftet. Här blåser det mycket och ofta/ständigt. => Kallt och dragigt inomhus. För att komma ifrån det så ville vi ha kontrollerad ventilation med varm tilluft. Installerade då en luft/luft-frånluftsvärmepump. Hade då sett uppgifter om vad en "normalvilla" behövde i form av kanaldelar (& kostnader). När jag sedan lät en firma dimensionera mitt system så gick det åt dubbelt så mycket material, och självklart blev kostnaden också dubbel mot en sk "normalvilla". Orsaken är att skånelängor i allmänhet, och vår i synnerhet, är långa och ofta i vinkel, med många små rum som gör att det behövs många don och kanalgrenar, samt långa kanaler.
Jag installerade hela systemet själv. Det var ett oerhört drygt och tidsödande jobb. Bl a därför att vissa "ombyggnationer" av väggar och golv behövde göras. All rördragning gick inte att göra på tom kallvind då vi har ett 1&1/2-planshus hopbyggt med stall & loge. Kattvindarna var för små och trånga, samt delvis oåtkomliga. Man råkar ofta ut för oplanerade aktiviteter i ett gammalt och ombyggt och tillbyggt hus, dvs en del märkliga, oförväntade lösningar gömmer sig i konstruktionen. Dessutom har alla tilluftskanaler isolerats för att värmen ska komma oss tillgodo, och inte kråkorna.
Det låter rejält i framförallt tilluftsdonen, som då såklart sitter i sovrummen, (och vardagsrummet). Kan såhär i efterhand konstatera att fler ljuddämpare (mellan rummen) hade behövts, samt att förmodligen större kanaler och tystare specialdon hade gjort susen. Det var dock inget jag tänkte på då.
Att det är extremt/obehagligt torrt inne på vintrarna är fakta, understödda av en hygrometer. Har nu ca 10 års erfarenhet av systemet, så det är inte beroende på en tillfälligt torr och kall vinter, utan har varit likadant under alla 10 vintrar.
Hur torrt man har inne påverkas naturligtvis också av storlek på huset kontra antal innvånare, samt matlagning och dusch & tvätt. Vi är endast två vuxna i ett relativt stort hus, så vår fuktbelastning är inte så stor.
Självklart finns det en gräns för när luftombytet blir för litet. Det är när man har återkommande problem med imma på insidan av fönstren, och/eller det luktar unket/instängt eller liknande. (Nej, det gäller inte mögel, jag vet att det inte alltid går att detektera med nosen, såvida man inte är mögelhund.) Om man stegvis kan minska ventilationen tills ovan nämnda fenomen inträffar, och sedan ökar tills de försvinner så har man hittat en lämplig miniminivå som är anpassad till hus och hushåll. Varje hus och hushåll är unikt, det finns inte många som uppfyller kriterierna för både "normalhus" och "normalhushåll".
Mycket av det som skrivs är ju baserat på subjektiva uppfattningar/upplevelser. T ex bara för att jag tycker att det bullrar och stör, så behöver inte alla andra nödvändigtvis uppleva det på samma sätt. Det är enklare med kvantitativa jämförbara fakta än kvalitativa/subjektiva upplevelser. Komfort är baserat på våra mänskliga upplevelser, och därmed mycket svårt att jämföra. Luftombyte är ett kvantitativt och jämförbart fakta, men långt ifrån den enda variabeln av betydelse för hur vi upplever inomhuskomfort.
Mycket av det som skrivs är ju baserat på subjektiva uppfattningar/upplevelser. T ex bara för att jag tycker att det bullrar och stör, så behöver inte alla andra nödvändigtvis uppleva det på samma sätt. Det är enklare med kvantitativa jämförbara fakta än kvalitativa/subjektiva upplevelser. Komfort är baserat på våra mänskliga upplevelser, och därmed mycket svårt att jämföra. Luftombyte är ett kvantitativt och jämförbart fakta, men långt ifrån den enda variabeln av betydelse för hur vi upplever inomhuskomfort.
Oldboy skrev:
Hur skulle du bedöma mitt andra citat Oldboy? Är detta en kvantitativ mätning eller en kvalitativ/subjektiv för ditt eget hus? Att säga att mekanisk ventilation låter är ju sant men snålar man med ljuddämparna följer ljudet från aggregatet naturligtvis med. Min tilluft går att höra mycket svagt om jag står mitt under donet och det är knäpptyst men så fort jag går en bit ifrån eller lägger mig i sängen så kan jag inte ens ana ljudet från det. Ändå kör jag med enligt dig överdrivna rekommendationerna 8L/s för sovrummet och det är endast 100mm don.Min rekommendation går till övriga läsare och det är att läsa Oldboys inlägg i denna tråd väldigt kritiskt. Bara för att det råkade vara väldigt besvärligt att dra spriorören (som inte behöver väsnas) i ett hus behöver det inte vara det i alla, och ljudet går att dämpa bort. Vet man att man är känslig för ljud är det bara fläska på med ljuddämpare, i det stora hela kostar dom ändå inte så mycket.Oldboy skrev:Slutligen, oljudet. Mekanisk ventilation låter. Alldeles oacceptabelt enligt min mening. Det är huvudsakligen Spirorörens fel, eftersom de är i plåt och leder ljud lika bra som högtalarkablar. Dessutom alstras det ljud i dem pga luftflödet. Mest oljud uppstår visserligen i donen, men om plåtkanalen de sitter i inte hade agerat som en förstärkare så hade problemet varit tämligen marginellt.
Segge
När det gäller upplevelsen av något så är den ju per definition subjektiv, och som sådan svår att jämföra. Det är helt riktigt att min subjektiva uppfattning gäller för mig och mitt hus, och att man ska vara medveten om detta, och alltså läsa kritiskt. Detta gäller alla inlägg med subjektiva bedömningar. Sedan hade jag naturligtvis kunnat moderera min text mer, men jag tyckte att öppningen med "Min rekommendation, utifrån egna erfarenheter" fick räcka.
Det fina med sådana här diskussioner är att mina negativa erfarenheter bryts mot dina positiva, och att frågeställaren därmed får frågeställningen belyst från olika håll. Ett bra och förhoppningsvis fullödigt underlag att bedömma hur han vill gå vidare utifrån sina förutsättningar.
För egen del kan jag konstatera att detta forum hade varit guld värt om jag vetat om det, (och om det fanns då), innan jag satte igång. Nu utgick jag från den dimensioneringsberäkning & materiallista som jag fick. Kan konstatera att ytterligare 6 dämpare på tilluftssidan och minst 2 på frånluftssidan hade behövts, (för att jag förmodligen skulle finna det acceptabelt).
Att luften inne blir väldigt torr på vintern det är ett faktum (hygrometer). Att vi får skav i halsen över natten är också ett faktum. Vi införskaffade en luftfuktare och ställde i sovrummet häromvintern. Den höjde RH med några procent (2-4) i sovrummet, vilket räckte för att bli av med halsskavet. Och, ja, det är reproducerbart, dvs luftfuktare av => halsskav på morgonen när man vaknar, luftfuktare på => inget halsskav på morgonen när man vaknar. Det kan naturligtvis också vara placeboeffekten, men det finner jag mindre troligt, och vi kan inte göra en dubbelblindtest här hemma. Även om detta gäller både mig och frugan, så behöver inte alla uppleva det som ett problem.
När det gäller upplevelsen av något så är den ju per definition subjektiv, och som sådan svår att jämföra. Det är helt riktigt att min subjektiva uppfattning gäller för mig och mitt hus, och att man ska vara medveten om detta, och alltså läsa kritiskt. Detta gäller alla inlägg med subjektiva bedömningar. Sedan hade jag naturligtvis kunnat moderera min text mer, men jag tyckte att öppningen med "Min rekommendation, utifrån egna erfarenheter" fick räcka.
Det fina med sådana här diskussioner är att mina negativa erfarenheter bryts mot dina positiva, och att frågeställaren därmed får frågeställningen belyst från olika håll. Ett bra och förhoppningsvis fullödigt underlag att bedömma hur han vill gå vidare utifrån sina förutsättningar.
För egen del kan jag konstatera att detta forum hade varit guld värt om jag vetat om det, (och om det fanns då), innan jag satte igång. Nu utgick jag från den dimensioneringsberäkning & materiallista som jag fick. Kan konstatera att ytterligare 6 dämpare på tilluftssidan och minst 2 på frånluftssidan hade behövts, (för att jag förmodligen skulle finna det acceptabelt).
Att luften inne blir väldigt torr på vintern det är ett faktum (hygrometer). Att vi får skav i halsen över natten är också ett faktum. Vi införskaffade en luftfuktare och ställde i sovrummet häromvintern. Den höjde RH med några procent (2-4) i sovrummet, vilket räckte för att bli av med halsskavet. Och, ja, det är reproducerbart, dvs luftfuktare av => halsskav på morgonen när man vaknar, luftfuktare på => inget halsskav på morgonen när man vaknar. Det kan naturligtvis också vara placeboeffekten, men det finner jag mindre troligt, och vi kan inte göra en dubbelblindtest här hemma. Även om detta gäller både mig och frugan, så behöver inte alla uppleva det som ett problem.
Jag har installerat FTX i ett 71-hus. Ångrar inte en timme/krona. Upplever inga problem som gammelgubben skriver. Bara positiva erfarenheter. Håller dock med om att man inte behöver luftombyte enligt rekommenderationer.