Har funderat på att bygga en spånavskiljare ett tag och när jag läste denna post kom jag äntligen igång.
Har byggt på designen "thien baffle" med lite egna idéer.
Material:
Verktyg/maskiner använda:
Bygget:
Efter ha googlat och läst på en del fick jag lite idéer om hur man skulle kunna bygga. Jag ville ha en kompakt och låg lösning som fick plats under min arbetsbänk. Min grovdamsugare som jag kopplar till är en lite klen 500:- sak från Elon vid namn "Shopvac". Därför satsade jag på en rätt liten diameter på avskiljaren/hinken och rören. Detta i tron att det skulle hålla uppe hastigheten på luft och spån trots den relativt klena dammsugaren. Det är inte tänkt att den skall kunna svälja spånmängderna från en hyvel utan huvudsakligen bordssåg och bordsmonterad handöverfräs.
Började med att såga till en plywood skiva stor nog att täcka tvättunnan. och sen sågade jag hinken mitt itu. Höjden på ringen som blev kvar av hinken valdes mest på känsla. "det här borde bli bra" typ.
Sen visade det sig att hinkens kant som locket fäster i (locket i sig är inte inblandat i konstruktionen) hade samma höjd som plywoodens tjocklek. Lite senare i bygget visade det sig vara en fördel.
Fräste ut ett lock med en kant att lägga ovanpå "hinkringen".
Sen sågade jag till änden på röret att passa på sidan av hinkringen
En provmontering
Så här set det ut med locket ovanpå tvättunnan.
Sen var det dags att fräsa ut spåret som spånet skall falla ner genom i tvätttunnan. Hittade inte den där tenen som följde med fräsen för att fräsa cirklar så jag fick improvisera lite. Skruvade fast en lång plattborr i skivan.
Sen sågade jag bort kant på hinkringen så den passade ner i det frästa spåret.
Jag läste mig till det skall vara 120 grader hel botten där spånet kommer in och sen spår resten.
På bilden kan man se att jag ritat ut riktningen på inkommande röret och 120 grader därifrån.
Här kan man se hur vackert det blev på undersidan.
Hinkkanten linjerar perfekt med underkant skivan, ren tur men jag är lika nöjd för det.
Här har jag sågat hål i kanten på hinken och håller dit röret för inkommande spån.
Börjat med fäste för röret.
Hinkringen sitter så långt åt sidan det går för att ge plats åt fästet för röret.
Sågade till två kilar som när dom trycks ner i "lådan" som håller röret fixerar det ordentligt.
Här har jag sågat till en bit plywood som håller locket på plats samt tagit hål för utsuget.
Nu är det så långt gånget att jag inte kan låta bli att provköra.
Så med silvertejp och tvingar får jag till ett test.
Det fungerade utöver all förväntan och mina före/efter bilder i dammsugarens hink säger inget. Man kan inte se nån skillnad! Den måste nog våttorkas för att man skall kunna se skillnad. Detta trots att det inte alls är tätt i alla skarvar kring tunnkant och rör.
Så jag är jättenöjd med resultatet.
Sågade till bottenskivan efter tvättunnans form och monterade spännen.
Vad som återstår:
Har byggt på designen "thien baffle" med lite egna idéer.
Material:
- Tvätttunna från IKEA (modellen finns inte kvar i sortimentet längre)
- Plasthink, sån variant med tätslutande lock. Ca 10 liter stor.
- Avloppsrör och krökar 50 mm
- Plywood 12 mm.
- Excentrlås
Verktyg/maskiner använda:
- Bordssåg
- Handöverfräs
- Sticksåg
- Hålsåg 50mm
- Skruvdragare/borrmaskin
Bygget:
Efter ha googlat och läst på en del fick jag lite idéer om hur man skulle kunna bygga. Jag ville ha en kompakt och låg lösning som fick plats under min arbetsbänk. Min grovdamsugare som jag kopplar till är en lite klen 500:- sak från Elon vid namn "Shopvac". Därför satsade jag på en rätt liten diameter på avskiljaren/hinken och rören. Detta i tron att det skulle hålla uppe hastigheten på luft och spån trots den relativt klena dammsugaren. Det är inte tänkt att den skall kunna svälja spånmängderna från en hyvel utan huvudsakligen bordssåg och bordsmonterad handöverfräs.
Började med att såga till en plywood skiva stor nog att täcka tvättunnan. och sen sågade jag hinken mitt itu. Höjden på ringen som blev kvar av hinken valdes mest på känsla. "det här borde bli bra" typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen visade det sig att hinkens kant som locket fäster i (locket i sig är inte inblandat i konstruktionen) hade samma höjd som plywoodens tjocklek. Lite senare i bygget visade det sig vara en fördel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräste ut ett lock med en kant att lägga ovanpå "hinkringen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen sågade jag till änden på röret att passa på sidan av hinkringen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En provmontering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här set det ut med locket ovanpå tvättunnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det dags att fräsa ut spåret som spånet skall falla ner genom i tvätttunnan. Hittade inte den där tenen som följde med fräsen för att fräsa cirklar så jag fick improvisera lite. Skruvade fast en lång plattborr i skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen sågade jag bort kant på hinkringen så den passade ner i det frästa spåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läste mig till det skall vara 120 grader hel botten där spånet kommer in och sen spår resten.
På bilden kan man se att jag ritat ut riktningen på inkommande röret och 120 grader därifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man se hur vackert det blev på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hinkkanten linjerar perfekt med underkant skivan, ren tur men jag är lika nöjd för det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag sågat hål i kanten på hinken och håller dit röret för inkommande spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat med fäste för röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hinkringen sitter så långt åt sidan det går för att ge plats åt fästet för röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågade till två kilar som när dom trycks ner i "lådan" som håller röret fixerar det ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag sågat till en bit plywood som håller locket på plats samt tagit hål för utsuget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det så långt gånget att jag inte kan låta bli att provköra.
Så med silvertejp och tvingar får jag till ett test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fungerade utöver all förväntan och mina före/efter bilder i dammsugarens hink säger inget. Man kan inte se nån skillnad! Den måste nog våttorkas för att man skall kunna se skillnad. Detta trots att det inte alls är tätt i alla skarvar kring tunnkant och rör.
Så jag är jättenöjd med resultatet.
Sågade till bottenskivan efter tvättunnans form och monterade spännen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som återstår:
- Sätta tätningslist på tunnans kant samt permanent montering av alla delar med lim/tejp/skruv.
- Dammsugarslangen få nån typ av bra montering på ingående rör.
- Med hjälp av master/slave grenuttag få automatisk start vid start av dammsugaren.
Produkter som diskuteras: "Hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Snyggt jobbat!!
Jag stämmer in i lovsången. Det är många här som suktar efter en vettig cyklon. Tyvärr är de svåra att bygga av träbaserade skivmaterial. Thienbaffeln löser detta problem. Dessutom bygger den mindre på höjden, vilket möjliggör användandet av en större tunna. Det vore mycket intressant att jämföra prestandan hos de olika lösningarna. Hellre en Thien-baffel i drift, än den cyklon som inte blev byggd. Skulle du kunna komplettera med lite mått på baffeln?
Kul att inlägget uppskattas.
Mått:
Diameter: 270 mm
Höjd ovan skiva: 105 mm
Rör: 50 mm
Passade på att ta en bild när jag tog måtten. Har fasat kanten för att styra ner några få spånkorn till.
Kikade på clasohlsons master/slave skarvsladd. Dessvärre var det inget för det här bygget. Den tog bara 550 watt på masteruttaget. Räcker inte för min bordssåg. Får leta efter en annan lösning. .. nån med npt tips?
Sent from my GT-N7100 using Byggahus
Mått:
Diameter: 270 mm
Höjd ovan skiva: 105 mm
Rör: 50 mm
Passade på att ta en bild när jag tog måtten. Har fasat kanten för att styra ner några få spånkorn till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kikade på clasohlsons master/slave skarvsladd. Dessvärre var det inget för det här bygget. Den tog bara 550 watt på masteruttaget. Räcker inte för min bordssåg. Får leta efter en annan lösning. .. nån med npt tips?
Sent from my GT-N7100 using Byggahus
Mycket intressant. Nästa projekt var egentligen ett fräsbord (Axminsterlyft) men det känns som en sådan här behövs för det bygget.
Spelar det någon roll vilket förhållande det är mellan diametrarna på tunnan och "hinkringen" och vad är i så fall optimalt? Storlek på spåret?
Bosse
Spelar det någon roll vilket förhållande det är mellan diametrarna på tunnan och "hinkringen" och vad är i så fall optimalt? Storlek på spåret?
Bosse
Hittade,
845:- men effekt framgår inte.
www.logosol.se/store/sweden/index.p...tag-med-master-slave-230v-1-fas.html?___SID=U
Sent from my GT-N7100 using Byggahus
845:- men effekt framgår inte.
www.logosol.se/store/sweden/index.p...tag-med-master-slave-230v-1-fas.html?___SID=U
Sent from my GT-N7100 using Byggahus
Här finns mer info. 3600W verkar det som på den modellen..h64 skrev:
http://www.tripus.de/en/Time-delayer-for-start-and-stop-ALV-2-230V-shopitem-421-4980-7421-158.html
På bilderna ser det ut som att du placerat "inkommande" rör ganska högt upp på cyklondelen, finns det någon speciell anledning till det?
Annars kan jag tycka att det vore bättre med en låg placering för att tidigare skicka ner spånet?
När man ändå håller på så kanske man borde vinkla röret lite neråt för att skicka ner spånet ännu effektivare?
Fast å andra sidan så kanske båda dessa förslag orsakar oönskad turbulens i tunnan under, där jag antar att man vill ha det så lugnt som möjligt?
skickat från en telefon nära mig.
Annars kan jag tycka att det vore bättre med en låg placering för att tidigare skicka ner spånet?
När man ändå håller på så kanske man borde vinkla röret lite neråt för att skicka ner spånet ännu effektivare?
Fast å andra sidan så kanske båda dessa förslag orsakar oönskad turbulens i tunnan under, där jag antar att man vill ha det så lugnt som möjligt?
skickat från en telefon nära mig.
Höjden och vinkeln på inkommande röret har väl ingen ut studerad tanke bakom sig. Men jag tror att det är bättre så som jag gjort än dina förslag. Det hela går ju ut på att separera luft och spån. Detta görs med att centrifugalkraften tvingar ut spånet mot ytterkant. För att separationen skall äga rum måste således spånet åka runt en bit så separationen hinner ske innan det når spåret.Lostmoose skrev:På bilderna ser det ut som att du placerat "inkommande" rör ganska högt upp på cyklondelen, finns det någon speciell anledning till det?
Annars kan jag tycka att det vore bättre med en låg placering för att tidigare skicka ner spånet?
När man ändå håller på så kanske man borde vinkla röret lite neråt för att skicka ner spånet ännu effektivare?
Fast å andra sidan så kanske båda dessa förslag orsakar oönskad turbulens i tunnan under, där jag antar att man vill ha det så lugnt som möjligt?
skickat från en telefon nära mig.
Som jag förstått det så kommer spån/luftblandingen in i separatorn i form av en korv för att med hjälp av centrifugalkraften plattas ut till en remsa och tappa fart/höjd för att falla ner i tunnan. Detta samtidigt som man vill ha det lugnt i tunnan så redan insamlat spån inte virvlar upp. Det här spåret kommer in, det släpper ner spånet med luftvirveln blir till största del kvar ovanför. Varför spåret skall vara 240 grader och sluta precis innan inloppet har jag ingen uppfattning om men jag antar ett det är rätt utprovat.
Hur många varv spånet åker innan det når spåret ner i tunnan är svårt att säga men kollar man på youtubeklipp där avskiljaren är transparent så ser man att dom större bitarna åker ner i tunnan redan efter ett halvt varv, medans dom mindre partiklarna fladdrar runt att tag till. Det viktigaste är ju trots allt att allt spån slutligen trycks ut mot ytterkant och hamnar i tunnan.
En strålande enkel konstruktion.
Undrar om det skulle bli ännu bättre om man lät inloppsröret gå ända in till centrum av övre cylindern och vinkla den lite. Precis som på Bill pentz designade cyclon. Om man läser lite av det han skriver så är just inloppet viktigt och just att det går hela vägen in till centrum gör tydligen stor förändring. Går även utmärkt att applicera det på vanliga spånsugar alla säckmodellen.
Det är nog bra att inloppsröret sitter på rätt höjd absolut inte för lågt för då tappar man hela cyclon efekten.
Mvh pär h
Undrar om det skulle bli ännu bättre om man lät inloppsröret gå ända in till centrum av övre cylindern och vinkla den lite. Precis som på Bill pentz designade cyclon. Om man läser lite av det han skriver så är just inloppet viktigt och just att det går hela vägen in till centrum gör tydligen stor förändring. Går även utmärkt att applicera det på vanliga spånsugar alla säckmodellen.
Det är nog bra att inloppsröret sitter på rätt höjd absolut inte för lågt för då tappar man hela cyclon efekten.
Mvh pär h
Tror inte ni behöver fundera på att ha röret vinklat spånen sjunker snabbt ned.
Jag gjorde en i plexi, så här kommer en film snutt av den så ser ni när jag suger upp en stor hög med spån.
[video=youtube;Oo7y7W_5xBs]http://www.youtube.com/watch?v=Oo7y7W_5xBs&feature=youtu.be[/video]
Jag gjorde en i plexi, så här kommer en film snutt av den så ser ni när jag suger upp en stor hög med spån.
[video=youtube;Oo7y7W_5xBs]http://www.youtube.com/watch?v=Oo7y7W_5xBs&feature=youtu.be[/video]