drsakke skrev:
Finns också flata ventilationskanaler som då bygger ut mycket mindre (man vil ju helst inte tappa takhöjd av 2.1m. Dock är det bra att ha lite isolation i taket också....

MVH
Sakke
Vad är en flat ventilationskanal för något?



Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Vad är en flat ventilationskanal för något?



Sent from my LT18i using Byggahus
En som inte är rund.. :)
 
Meh



Sent from my LT18i using Byggahus
 
Det finns mycket skrivet på forumet om bastuventilation. Tråden håller sig i huvudsak till traditionellt svensk (=Tylö) ventilation. Denna bygger på självdrag med intag av tilluft under bastuaggregatet samt utluft diagonalt från bastuaggregatet och vid taket. Ingen tröskel skall finnas vid denna typ av ventilation för att uppnå bästa möjliga termiska luftförflyttning och därmed värmespridning och genomluftning av bastun. Tröskeln ser till att man undviker kallt drag utmed golvet fram till bsatugaggregatet där luft stiger genom uppvärmingen. Med denna ventilationsprincip är det viktigt att välja ett bastuaggregat som är byggt för tilluft under aggregatet, exv en Tylö av traditionell typ (alltså ej de med extra stora stenmagasin som härstammar från finska Castor som Tylö köpte för ett antal år sedan)

Vill man ha ett finskt aggregat bör man bygga bastun enligt finsk modell. Där skall luften in ovanför aggregatet och utluften längre ner exv under övre laven. Detta kräver fläkt, antingen för inluft eller evakuering. Denna typ av mekanisk ventilation gör att man undviker kalldrag även utan tröskel. Finska dörrar har vad jag sett aldrig tröskel.

Den finska modellen ger en bättre ventilation men kräver som sagt fläkt. Viktigast hur man än väljer att göra är att följa ventilationsprincipen som anges för bastugaggregatet. Felaktig ventilation skadar panelen och kan innebära brandrisk på sikt. Allt ovan skrivet gäller elektriskt uppvärmd bastu men det är väl vad trådskaparen tänkt sig?
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Bele skrev:
Det finns mycket skrivet på forumet om bastuventilation. Tråden håller sig i huvudsak till traditionellt svensk (=Tylö) ventilation. Denna bygger på självdrag med intag av tilluft under bastuaggregatet samt utluft diagonalt från bastuaggregatet och vid taket. Ingen tröskel skall finnas vid denna typ av ventilation för att uppnå bästa möjliga termiska luftförflyttning och därmed värmespridning och genomluftning av bastun. Tröskeln ser till att man undviker kallt drag utmed golvet fram till bsatugaggregatet där luft stiger genom uppvärmingen. Med denna ventilationsprincip är det viktigt att välja ett bastuaggregat som är byggt för tilluft under aggregatet, exv en Tylö av traditionell typ (alltså ej de med extra stora stenmagasin som härstammar från finska Castor som Tylö köpte för ett antal år sedan)

Vill man ha ett finskt aggregat bör man bygga bastun enligt finsk modell. Där skall luften in ovanför aggregatet och utluften längre ner exv under övre laven. Detta kräver fläkt, antingen för inluft eller evakuering. Denna typ av mekanisk ventilation gör att man undviker kalldrag även utan tröskel. Finska dörrar har vad jag sett aldrig tröskel.

Den finska modellen ger en bättre ventilation men kräver som sagt fläkt. Viktigast hur man än väljer att göra är att följa ventilationsprincipen som anges för bastugaggregatet. Felaktig ventilation skadar panelen och kan innebära brandrisk på sikt. Allt ovan skrivet gäller elektriskt uppvärmd bastu men det är väl vad trådskaparen tänkt sig?
Superbra svar :)

Har precis fått lite information från Exacta och kommer ha tilluften ca 50cm ovanför aggregatet. Var exakt utluften kommer vara vet jag inte riktigt än mer än att det blir lågt. Anledningen till denna typ av ventilation är att vi troligtvis kommer köpa ett sådan här aggregat: http://www.hemochbastu.se/shop/product_details.php?p=1997 och att den nämnda ventilationen då ska vara att föredra.

Med det hyffsat utrett så kommer alla andra problem som vi måste komma underfund med denna veckan..

Vilken typ av bastupanel och bastulav t ex? Vill absolut inte ha "gul" panel. Åh andra sidan kanske asp blir för ljust. Resten av badrummet kommer gå i väldigt naturliga, mjuka färger. Sandfärgad klinker vid badkar och i bastu, sandfärgade väggar och tak (ngt ljusare dock), lärkträfärgad klinker vid dusch och tvättställ. Vitt porslin. Såg ngn bild där man kombinerat al och asp. det kanske blir bra?

Fönstret i bastun. Hur löser man det? Eftersom vi tyvärr krossat glasrutan funderar vi på "glasstenar" (glömde vad de heter). Hur funkar det?

Från början var den enda belysningen tänkt att vara ledlist under lavarna iom att vi kommer ha klarglas ut mot badrummet. Både dörr och halva långsidan. Men nu börjar vi tveka. Kanske vore bra med fiberoptik som komplement iaf längs en vägg?

Tips och ideér? Bastun börjar byggas på allvar i helgen så så mycket mer betänketid har man ju inte direkt...
 
Tycker själv asp är snyggt. Vi har värmebehandlad asp somlavar. Känns lite mer praktiskt eftersom den inte är ljus och smuts inte syns. Gillade kombinationen av det ljusa obehandlade och den mörka värmebehandlade men smaken är ju olika :)

Belysning handlar ju också om vad man trivs med. Vi har den lampa som syns på bilden samt en till under övre laven för att belysa golvet. Har satt i traditionella 15 wattare. Får väl byta armaturer på sikt när mina gamla lampor tar slut. Hade planerat att ha en dimmer men vi tycker det är så fint att verkligen se det snygga träet och golvet samt att det är fint att se in i en lite upplyst bastu utifrån duschrummet även när man bara duschar.

Jag ville inte lägga in en massa installationer i taket som ju trots allt är det varmaste och fuktigaste området. Har byggt med finsk reflekterande och tejpad aluminium-ångspärr och ventilerad panel så den ville jag inte göra hål för exemplevis fiberoptik i.
 
  • IMG_2557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser al ut i jämfört med de 2 typer av asp du har? Mörkare eller mitt emellan?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Finns olika arter om jag inte minns fel, klibb resp röd i alla fall. Den är i båda fallen mörkare än asp. Kolla exv www.bastubutiken.se
 
Bele skrev:
Det finns mycket skrivet på forumet om bastuventilation. Tråden håller sig i huvudsak till traditionellt svensk (=Tylö) ventilation. Denna bygger på självdrag med intag av tilluft under bastuaggregatet samt utluft diagonalt från bastuaggregatet och vid taket. Ingen tröskel skall finnas vid denna typ av ventilation för att uppnå bästa möjliga termiska luftförflyttning och därmed värmespridning och genomluftning av bastun. Tröskeln ser till att man undviker kallt drag utmed golvet fram till bsatugaggregatet där luft stiger genom uppvärmingen. Med denna ventilationsprincip är det viktigt att välja ett bastuaggregat som är byggt för tilluft under aggregatet, exv en Tylö av traditionell typ (alltså ej de med extra stora stenmagasin som härstammar från finska Castor som Tylö köpte för ett antal år sedan)

Vill man ha ett finskt aggregat bör man bygga bastun enligt finsk modell. Där skall luften in ovanför aggregatet och utluften längre ner exv under övre laven. Detta kräver fläkt, antingen för inluft eller evakuering. Denna typ av mekanisk ventilation gör att man undviker kalldrag även utan tröskel. Finska dörrar har vad jag sett aldrig tröskel.

Den finska modellen ger en bättre ventilation men kräver som sagt fläkt. Viktigast hur man än väljer att göra är att följa ventilationsprincipen som anges för bastugaggregatet. Felaktig ventilation skadar panelen och kan innebära brandrisk på sikt. Allt ovan skrivet gäller elektriskt uppvärmd bastu men det är väl vad trådskaparen tänkt sig?
Ska försöka att svara lite kort med det jag tycker är värt att nämnas:
Skada på bastupanel generellt baserad på fel ventilation? detta får du nog dokumentera.(däremot i specialtillfällen- ja, se kommentar längre ned) Det jag har observerat av skadat panel (svartnat över ugn/tak/övre del av väggar) har uteslutande varit i bastun där det är en del trafik (behov för att värma bastun hela tiden) kombinerat med ugn med minimalt med sten. Då blir konvektionen väldigt stark och då det inte finns "bilbatteri"= sten som mellanlagrar värmen och släpper den mera jämnt så är lufttempen hög ut av aggregatet.

Detta med "svensk" och "finsk" bastu mtp ventilation köper jag inte. Ventilationsrekommendationerna har tidigare varit liknande som tylös i finland också , ugnar med mycket sten skapar också konvektion, kanske inte i helt lika stor grad, men de är öppna för luftgenomströmning.

Frånluftsventil placerad lågt gäller BARA bastun med mekanisk frånluftsventilation ( altså inte bara en PAX-fläkt) och balanserad ventilation. Om man inte har mekanisk frånluft direkt från basturummet så måste ventilen vara högt placerad på väggen.

det som jag kan tänka mig, just för traditionella tylö-ugnar, är att tilluften placerad under ugnen är viktig för kylning av själva UGNEN så att ugnen inte överupphettas(och att man då som följd inte får höga lufttemp över ugnen) , denna problem finns inte för ugnar med stor värmelager men luftintaget kan också där placeras under ugnen, det fungerar bra där också.
Dock rekommenderar man tilluft altid över ugnen för finska aggregat nyförtiden.

Kalldrag vid golvet är ett mycket marginellt problem oavsett ventilationstyp eller med/utan tröskel, tycker då jag. Man ska oavsett sitta med fötterna i höjd med stenmagasin...
MVH
Sakke
 
Redigerat:
Jag har förenklat lite men egentligen säger du samma sak som jag Sakke. Med ett undantag, att du inte tror att panelen kan skadas vid felaktigt luftflöde och övervärme kring aggregatet. Det är inte en av mig själv verifierad slutsats men en materialtekniskt för mig klart trolig effekt som jag nog snappat upp någonstans i alla diskussioner som finns på nätet och i detta forum kring bastuventilation.

Viktigast är nog att beakta tillverkarens rekommendationer så läng man inte själv har ork och kompetens att mäta och analysera luftflöden och temperaturfördelning i bastun. Det kan ju också vara lite svårt innan man börjar sitt bygge.

Eftersom jag valde ett traditionellt Tylö-aggregat och har ett hus med självdragsventilation byggde jag också bastun med självdragsventilation enligt Tylös rekommendationer. Var även i kontakt med deras kundsupport angående tilluften och fick förklarat att det var av största vikt för aggregatets funktion att luften kommer in just under aggregatet och inte under en dörr vid sidan om.

Av egen erfarenhet vet jag från installationen i vår fjällstuga (också Tylö) att tilluft under dörren ger en känsla av kallt golv och att ventilationen inte fungerar lika bra som i hemmabastun. Självklart sitter man inte med fötterna därnere men det är mysigare att slippa kallt golv tycker jag :)
 
Meh nu känner jag mig helt förvirrad. Vad menar ni egentligen med mekanisk frånluftsventilation?

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Fläktdriven ventilation brukar kallas mekanisk frånluft till skillnad från självdragsventilation som baseras på tryckskillnad och temperaturskillnad och så att säga sker av sig själv smile.gif
Huruvida det inte fungerar med en separat fläkt för bastun för att uppnå mekanisk ventilation får väl Sakke som skrivit detta förklara mer i detalj. Själv har jag inte grävt i detta då jag valde ett Tylö för att få snabbare uppvärming och därmed en annan ventilationsprincip som ju redan debatterats smile.gif
 
Ja, vi är nog i grunden eniga. Det jag menade (och förklarade också) var att detta med skader på panel vid fel ventilation är inte kritiskt annat än i fall man har ett tylö aggregat.
Det är tydliggt att dessa är konstruerade som el-element med kraftig konvektion och då behövs tilluften under aggregatet för att kyla ned den.
Men det jag ville få fram var att ett aggregat med mycket sten fungerar också med tilluften under, utan problem- det är också detta som har varit det vanliga.

teamlundver: det jag menar med frånluftsventilation är att huset är utstyrt med ventilationsaggregat som "suger" luft från huset genom ventiler (oftast i bad, WC och kök) och skapar undertryck, tilluften tas in passivt genom väggventiler (baserad på undertryck i huset). alltså maskinell avluftning.
PAX-fläkt kan kanske fungera, men menar att det står i monteringsanvisning att den är inte godkänt för varma utrymmen. är inte säker om den klarar att skapa nog undertryck heller att det ska fungera bra(men är inte säker) . Det finns nog fläktar godkända för just denna användningsområde.
Oavsett så finns det instruktioner för korrekt ventilation i manualen för aggregatet.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.