Status
Inte öppen för fler kommentarer.
verktygsgurun skrev:
Jag tycker alla hantverkare som typ Estwing/Paul Staffanstorp mfl slutar dela med sig av sina tips och erfarenheter baserade på många många års erfarenhet inom sitt yrke så kan det här forumet som är till för konsumenter gissa sig till allehanda lösningar på konstruktioner och dylikt.
Då deras erfarenhet och välvilja att dela med sig utan att vara partiska inte verka uppskattas här på forumet.
Bästa sättet att lära sig är ju genom att göra sina egna misstag..... Så lycka till!
Vilket gnäll. Vem har sagt det? Att de delar med sig är absolut ingen som beklagar. Thomasx ställer dock flera relevanta följdfrågor ...

Tack verktygsgurun... :)

Jag lägger ner att ens försöka förklara mer för människor som thomasx kan ändå bara läsa saker och tolka dem på sitt eget lilla vis och han är så hantverkarfientlig som någon människa någonsin kan bli och då är det lönlöst att försöka förklara hur det fungerar i verkligheten...

Normalt funtade människor hör ju bara på ordet KÖKSMONTAGE att det handlar om att man monterar upp ett kök och inte fan att man lagar tak, lägger golv, kakelsätter m.m m.m m.m

Att det sen kan tillkomma denna typ av arbete är väldigt vanligt...
MEN... Då är det som sagt extraarbeten som man kommer överens om sidan om själva KÖKSMONTAGET !!!

Jag har INGENSTANS sagt att Puustelli eller deras montör agerat rätt !!!

Däremot är jag väldigt väldigt nyfiken på att se en inscannad kopia av det s.k avtalet som är skrivet med Puustelli för då får vi väldigt snabbt klarhet i VAD som ingår och inte istället för att det ska spekuleras en massa här... ;)
Dock betvivlar jag skarpt att deras avtal ser så mycket annorlunda ut än övriga köksförsäljares.
Men det är kanske också därför vi antagligen inte kommer få se det... ;)

• Gilla
GzO och 1 till
  • Laddar…
Jaha. Om man är seriös och en normalt funtad försäljare eller hantverkare så är man noga med att kunden skall bli nöjd. Kommer det in en grön person och vill ha en köksrenovering får man ju verkligen ställa frågan om han/hon kan lösa de andra trådarna vid sidan av montaget. Är inte alltför många följdfrågor om man säger så. Man måste ju visa att man behärskar området. Då är ingen fråga som leverantören ställer för dum. Men ibland skall allt gå snabbt istället vilket det gjort här ...

Paul-Staffanstorp skrev:
Normalt funtade människor hör ju bara på ordet KÖKSMONTAGE att det handlar om att man monterar upp ett kök och inte fan att man lagar tak, lägger golv, kakelsätter m.m m.m m.m
Jag är nog en riktig medelsvensson i det här ämnet, och att golv och tak inte ingår i ett köksmontage kan jag tycka är självklart. Men att kakling inte skulle ingå tycker jag är långt ifrån självklart. Kakel mellan över och underskåp är för mig lika naturligt en del av "köket" som blandare, köksfläkt och handtag på luckorna.

Nu har jag inte Facebook, så jag har tyvärr inte kunnat ta del av bilderna.

Normalt funtade människor förväntar sig så klart att allt det man köper från köksleverantören också ingår i monteringen av detsamma, om inte annat särskilt avtalats.

På samma vis förväntar man sig så klart att ett nytt kök ska se nytt ut, utan fläckar och felaktigt tillverkade detaljer.

Ska man tro Paul-Staffanstorp finns det dock ett gäng regler kring vad som ingår och inte. Synd bara att han vägrar dela med sig av källan till dessa regler. Det hade ju varit ett bra sätt annars att ge oss konsumenter ordentlig och saklig info.

Nyfniken skrev:
Jag är nog en riktig medelsvensson i det här ämnet, och att golv och tak inte ingår i ett köksmontage kan jag tycka är självklart. Men att kakling inte skulle ingå tycker jag är långt ifrån självklart. Kakel mellan över och underskåp är för mig lika naturligt en del av "köket" som blandare, köksfläkt och handtag på luckorna.

Att kakel inte ingår i KÖKSMONTAGET är därför att det är väldigt olika om folk vill ha kakel, glas, rostfritt etc. som stänkskydd och t.ex olika kakel tar olika lång tid att sätta så det är svårt att veta innan det är bestämt vad kunden vill ha och detta bestämmer inte många i samband med köksbeställningen.
dessutom levererar inte speciellt många köksleverantörer, kakel-glas eller liknande saker.
Blandare, köksfläkt, handtag etc. är saker folk beställer och köper från köksleverantören. ;)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
thomasx skrev:
Normalt funtade människor förväntar sig så klart att allt det man köper från köksleverantören också ingår i monteringen av detsamma, om inte annat särskilt avtalats.

På samma vis förväntar man sig så klart att ett nytt kök ska se nytt ut, utan fläckar och felaktigt tillverkade detaljer.

Ska man tro Paul-Staffanstorp finns det dock ett gäng regler kring vad som ingår och inte. Synd bara att han vägrar dela med sig av källan till dessa regler. Det hade ju varit ett bra sätt annars att ge oss konsumenter ordentlig och saklig info.
Naturligtvis ska det man köper från köksleverantören ingå i monteringen, men därfrån köps knappast taket eller t.ex kakel heller som sagt ;)

Som du säkert begriper om du tillåts försöka tänka lite lite grann, så finns det ingen lagbok med regler !!

Jag har otal ggr försökt förklara vad ordet KÖKSMONTAGE betyder utan framgång och ger upp nu. !!

Jag har också försökt förklara hur det fungerar i verkligheten där jag befinner mig och jag har ALDRIG haft problem med att några kunder reagerar för att "laga tak", kakelsättning, el, VVS, målning etc. faktureras som tillkommande extraarbeten då det klart och tydligt framkommer genom t.ex HTHs avtal och detta är något man pratar med kunderna om !!

Därför hade det som sagt varit intressant och sett hur Puustellis avtal ser ut... ;)

Personligen trodde jag faktiskt att HTH var ensamma om att sälja kök inkl. montering men tydligen inte.

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jaha. Om man är seriös och en normalt funtad försäljare eller hantverkare så är man noga med att kunden skall bli nöjd. Kommer det in en grön person och vill ha en köksrenovering får man ju verkligen ställa frågan om han/hon kan lösa de andra trådarna vid sidan av montaget. Är inte alltför många följdfrågor om man säger så. Man måste ju visa att man behärskar området. Då är ingen fråga som leverantören ställer för dum. Men ibland skall allt gå snabbt istället vilket det gjort här ...
Som sagt jobbar jag inte med Puustelli så jag kan ju inte försvara hur de gör men eftersom jag vet hur t.ex HTH jobbar så är det exakt så här...
De går igenom med kunden och förklarar att det som ingår i monteringen är själva inredningen och installationen av vitvarorna.
Sedan frågar de alltid kunderna om de har behov av att få andra arbeten utförda såsom el, vvs, golv, målning, kakel m.m m.m
Detta för att kunna informera vidare till berörd montör så denna vet att ta kontakt med kunden i god tid och vid behov åka ut för att titta och prata med kunden.

Men hur det fungerar (el. inte fungerar) hos Puustelli vet vi ju inte förrän vi ser en kopia på deras avtal, vilket hade löst många frågetecken i denna tråden !? ;) :rolleyes:

Nyfniken skrev:

Bara du får ett kök uppsatt betyder inte det att kalet skalll ingå.
Alla har sina val på kakel m.m.
Köper jag en bil med dragkrok så kan inte jag ta för givet att när jag kommer hem så står det en flång ny hobb husvagn på uppfarten.
Sen gällande beslag vitvaror m.m e nåt du själv får ta tag i såvida du inte köper ett komplett kök inklusive allt.
Men kakel ingår aldrig.

Paul: håller med dig helt å hållet i denna tråd.

TS: tyvärr har jag en sån där facebook grej å kan ej se dina bilder.
Monterar kök dagligen å gjort mer lr mindre nu i sju års tid.
Paul är även montör å kan sin sak.
Kan du lägga upp lite bilder tror du så hjälps vi bättre åt här istället för pajkastningen.

Mvh
Estwing

• Gilla
LäsLus och 1 till
  • Laddar…
D
estwing skrev:
TS: tyvärr har jag en sån där facebook grej å kan ej se dina bilder.
.
.
Kan du lägga upp lite bilder tror du så hjälps vi bättre åt här istället för pajkastningen.
Det här förstår jag inte... det är andra gången i den här tråden som jag läser det. Jag har aldrig haft facebook, men jag har inga problem att se bilderna då de verkar vara publika.

Ok...jag e aldrig därinne å vet inte ett dugg hur den sidan fungerar...
Vart går.man in??

Jag kommer inte åt facebook överhuvud taget.

Står att jag måste logga in.

Alltså åter till det här med kundvårdsfrågan. TS är ju missnöjd. Ni, Palle och östving, menar att det alltid är så här och det borde han alltså känna till. Har jag förstått er rätt? Sedan hänvisning till avtal. Svensk avtalsrätt är fantastiskt bra för det bygger på att alla parter är öppna för diskussioner. Det här med hänvisning till bilagor i avtalen gör att vi på sikt kommer att få avtalsrätt som ser ut som den anglosaxiska. Man får läsa igenom 15 sidor avtal för ett bastubygge annars riskerar man att ingen gör rätt för sig. Och gör ingen rätt för sig får man skylla sig själv för att man inte läst hela avtalet. Fruktansvärt fördummande.TS säger ju att han inte fått se bilagorna. Det räcker väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.