1 160 605 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Svårt att säga, men den vänder ju inte förrän den får kontakt, än så länge. Förhoppningsvis så kommer den ju lära sig var hindren är, och hur dom ser ut så den inte behöver köra in i dom.Eriksgatan skrev:Tack! Får ni känslan att den vid ett fast hinder söker sig runt hindret likt vissa robotdammsugare eller blir det enbart en punktvis helomvändning där den registrerat en enda koordinatpunkt?
Hur långt ifrån vänder den nu? Jag funderar på att bygga en liten testbana runt sandlådan för att maximera antalet träffar och för att studera om den klipper närmare med tiden.
Det ser ut som den vänder vid varje hinder, men det är ju för parallellklippningen, så den attackerar ju längs med hindret från olika håll.
Jag ser faktiskt fram emot att se om den klipper under gungorna, då det är hinder på två sidor där.
Jag har ingen aning egentligen, men jag skulle gissa att den även i fortsättningen kommer stöta mot fasta hinder. Möjligen/förhoppningsvis med tillägget att när den väl lärt sig var hindret är så sänker den farten något strax innan den slår emot.
Installerade Indegon igår och har nu provkört 3laddningar och det första intrycket man får är att det går åt mycket tid till att kalibrera hela tiden. Tanken som slog mig det är ju inte så effektiv klippning , men sen efter ett tag så förstod jag att det måste läsas in. Nu så är maskinen mycket effektivare och då har maskinen bara gjort en 1/3 av tomten ( har mycket hinder, öar, trånga passager).
Det verkar som det kalibreras i denna ordning.
1. läs in begränsingtråden
2. läs in alla öar. vilket han gör genom att köra 2varv runt dessa.
3 Hinder som påträffas läses in efter 3 gånger
När detta är gjort så väjer maskinen precis innan hindret.
Sen är det viktigt att hålla de mått som anges i installationen, första 3 gångerna så missade maskinen laddstationen, detta berodde på mitt egna fel laddstationen var inte rak eller i vinkel.
Just nu så står maskinen på sin 4,e laddning och det laddas mycket fortare än vad som anges i manualen vilket är ok. Sen så klipper maskinen längre o längre tid och det är ju ändo bättre. Många här talar om ljudet från Boschen...visst låter den men inte så att det stör jämför man med Stiga ; Ambrogio med fast kniv så låter de mycket mer. Det som låter mest tycker jag är ett resonansljud ifrån hjulmotorena som går ut i kåpan, lite som en (radiostyrdbil) kniven är väldigt tyst låter som en liten pigg humla
Fortsättning följer!
Glömde en viktig iakttagelse, varje gång maskinen dockar laddaren så står det i displayen (laddar karta) man kan undra om det lagras i laddaren?
Sen är det viktigt att hålla de mått som anges i installationen, första 3 gångerna så missade maskinen laddstationen, detta berodde på mitt egna fel laddstationen var inte rak eller i vinkel.
Just nu så står maskinen på sin 4,e laddning och det laddas mycket fortare än vad som anges i manualen vilket är ok. Sen så klipper maskinen längre o längre tid och det är ju ändo bättre. Många här talar om ljudet från Boschen...visst låter den men inte så att det stör jämför man med Stiga ; Ambrogio med fast kniv så låter de mycket mer. Det som låter mest tycker jag är ett resonansljud ifrån hjulmotorena som går ut i kåpan, lite som en (radiostyrdbil) kniven är väldigt tyst låter som en liten pigg humla
Fortsättning följer!
Glömde en viktig iakttagelse, varje gång maskinen dockar laddaren så står det i displayen (laddar karta) man kan undra om det lagras i laddaren?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
INDEGO skrev:Installerade Indegon igår och har nu provkört 3laddningar och det första intrycket man får är att det går åt mycket tid till att kalibrera hela tiden. Tanken som slog mig det är ju inte så effektiv klippning , men sen efter ett tag så förstod jag att det måste läsas in. Nu så är maskinen mycket effektivare och då har maskinen bara gjort en 1/3 av tomten ( har mycket hinder, öar, trånga passager).
Fortsättning följer!
Låter intressant, är det så att den klipper utanför hjulens spårbredd? ser så ut på bilderna.
Klipper den bra eller lämnar den oklippta grässtrån efter sej?
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Jag tänkte närmast på om klippbredden är större än spårvidden på hjulen, på andra fabrikat plattar hjulen ofta ner gräset. Men om hjulen får gå på nyklippt gräs hela tiden kommer inte detta vara ett problem längre.INDEGO skrev:
Du minskar möjligtvis problemet till hälften, men det finns ju framhjul också...Soldyrkaren skrev:
...och på min HQ är de en större källa rörande tillplattning, eftersom de är bredare än bakhjulen...
Då klippbredden är 26 cm lär den knappast nå utanför hjulen. Nu är det svårt att veta hjulbasen eftersom det inte står någonstans men tittar man i manualen på bilden av undersidan ser inte knivarna ut att nå ända ut.Soldyrkaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är ju detta bara en skiss så verkligheten får väl verifieras av de som har klipparen.
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
På min LD ser jag bakhjulen som största orsaken, Boschen bör kunna hantera liggande gräs bättre eftersom den parallellklipper åt motsatt håll varannan gång samt att den inte kör på samma yta fler gånger än nödvändigt.pacman42 skrev:
Om detta stämmer kanske vi får veta om ett tag?
Vi fick in en pall i butiken i fredags. Har inte mer än plockat upp en ur kartongen, men måste säga att den är väldigt plasttig. Ger inte ifrån sig samma känsla som Boschs andra sortiment.
Vad tycker ni om byggkvaliteten?
Vad tycker ni om byggkvaliteten?
Ser ju väldigt intressant ut. Funderar på om man skulle kunna använda knivkonceptet till min Stiga 520. Dvs kapa av knivbladen och ersätta med infästning lik Bosch och köpa Bosch knivarna. Är det någon som har en verklig bild att lägga upp på hur den ser ut undertill. Eller det kanske är lika dumt som att försöka klippa häcken med gräsklipparen.:wow:MBygga skrev:Då klippbredden är 26 cm lär den knappast nå utanför hjulen. Nu är det svårt att veta hjulbasen eftersom det inte står någonstans men tittar man i manualen på bilden av undersidan ser inte knivarna ut att nå ända ut.
[bild]
Nu är ju detta bara en skiss så verkligheten får väl verifieras av de som har klipparen.
Jag har ställt in min klippare på att aldrig gå över 3000 varv/min (annars max 4000). Så även om det blir lite lättare att sno runt den så borde det gå.
HQ Automower var först ut med detta klippsystem (tre små knivar löst roterande på en snurrande platta), sen har även Worx Landroid kommit ett liknande system liksom Gradena (som ju i princip är en HQ305). Det är bl.a. för att man har ett sådant klippsystem som de är så tysta hävdar dessa tillverkare. Tyvärr verkar Bosch som alltså ingalunda är först med detta system, ha missat något när de "Benchmarkade" nämnda konkurrenter, för deras klippsystem är långt ifrån tyst utan låter mer som en dammsugare jämförelsevis. Att bygga om en Stiga/Ambrogio vet jag inte om det går då den säkert är optimerad och balanserad med hänsyn taget till det knivsystem de använder. Då är det nog bättre att satsa på en klippare som är byggd med ett sådant system från början.Skogsborg skrev:Ser ju väldigt intressant ut. Funderar på om man skulle kunna använda knivkonceptet till min Stiga 520. Dvs kapa av knivbladen och ersätta med infästning lik Bosch och köpa Bosch knivarna. Är det någon som har en verklig bild att lägga upp på hur den ser ut undertill. Eller det kanske är lika dumt som att försöka klippa häcken med gräsklipparen.:wow:
Jag har ställt in min klippare på att aldrig gå över 3000 varv/min (annars max 4000). Så även om det blir lite lättare att sno runt den så borde det gå.
Jo. Förviso är det givetvis bättre med klipparen som är avsedd för ändamålet. Men jag har väldigt kuperad tomt. Ca 40% i gränstråden och det tror jag inte de klipparna du nämde klarar. Dessutom är det ju synd att behöva byta en en månad gammal klippare. Tänkte bara att det skulle vara fiffigt att kombinera det bästa av två värdar. Men om du säger att Indegon låter mycket så är ju inte det någon bra ide att göra om den. Tack för inputen.MBygga skrev:HQ Automower var först ut med detta klippsystem (tre små knivar löst roterande på en snurrande platta), sen har även Worx Landroid kommit ett liknande system liksom Gradena (som ju i princip är en HQ305). Det är bl.a. för att man har ett sådant klippsystem som de är så tysta hävdar dessa tillverkare. Tyvärr verkar Bosch som alltså ingalunda är först med detta system, ha missat något när de "Benchmarkade" nämnda konkurrenter, för deras klippsystem är långt ifrån tyst utan låter mer som en dammsugare jämförelsevis. Att bygga om en Stiga/Ambrogio vet jag inte om det går då den säkert är optimerad och balanserad med hänsyn taget till det knivsystem de använder. Då är det nog bättre att satsa på en klippare som är byggd med ett sådant system från början.
Man kan ju konstatera att ljudbilden är densamma på Danskarnas maskin som den Granfot filmat, så det är nog så de skall låta. Tyvärr inget som jag uppskattar utan det drar ner intresset avsevärt. Hoppas inte Honda uppträder på liknande sätt för då får nog min LD fortsätta några år till hemma.Skogsborg skrev: