Har nå fått og montert min TREDJE røykgassvifte fra Trebema.
Nå er også designen endret, og det benyttes standard elektriske motorer.
Bare å skaffe en standard elmotor fra jula / Clas / ABB om motoren struler til noe

161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skal få testfyrt en dag.

Vedfyrer: har ikke hatt nubbesjans til å avse tid til en tur til dine trakter. Uhøflig å ikke svare i det minste, beklager....
 
Det går bra!
 
Fikk igår startet anlegget, og bra er det, i morges hadde vi 3 fine blå grader.
Mysigt og varmt i hele huset, uten å sponse el-selskapen med en krone. Det føles bra. :)

Må få tatt noen bilder en dag. Masse igjen å fixe, ingenting som er kritisk..
 
Hei, kom tilfeldigvis innom forumet, håper det er ok at jeg bryter inn? Fint å se det er mange som engasjerer seg rundt vedfyring. Jeg holder på å innstalere en vedkjele nå og regner med en prøveoppstart førstkommende helg og er veldig spent på hvordan det vil gå. Det hadde vært kjekt å fått litt kontakt her for å høste erfaringere, regner med å sitte igjen med mange spørsmål etterhvert.
 
Spennende, vi bor ikke langt fra hverandre egentlig.
Du bør kanskje lage din egen tråd, men uansett vil jeg gjerne høre om hva for kjel / tankoppsett du har bestemt deg for ?
 
Hei, takk for svar. Har en Maga 49 kjele og 1 stk. 3m3 rund liggende tank. I tillegg vil jeg montere minst en 750 l. tank med varmeveksler til forbruksvann. Har også en pellx 20 brenner jeg har gjort klar til innstalasjon, men den gjør jeg ikke noe med før jeg ser at anlegget fungerer som det skal. Regner med å bli klar og fylle opp annlegget i morgen kveld og hvis det ikke er for mye lekasjer blir det prøvefyring på fredag. Håper det går greit med lufting:)
 
Spennende.

Ville regnet med litt mer commisioningtid enn du nevner, det dukker som regel alltid opp noe du ikke har tenkt på..
 
Hei

Du har nok rett i det, det har lett for å dukke opp ting som må endres osv. Jeg har fylt tank og ladekrets og det er tett og fint. Skal skifte et parr radiatorkraner før jeg fyller resten av anlegget i kveld. I morgen er det akkurat 4 uker siden jeg slo hull i veggen og fikk ut den gamle kombifyren fra 74 så jeg synes egentlig det har gått veldig greit selv om det har blitt et parr timer hver eneste kveld. Jeg har forsatt tro på prøvestart til helgen, så får vi se hvor mye feil jeg har gjort. Så er det isolering og noe etterarbeide. Varmeveklser/bereder tar jeg litt senere. Har du noen erfaring på tank i tanken kontra spiral i tanken?
 
Initium skrev:
Jeg har et spørsmål til dere som har mer erfaring:
jeg fyrer fint tankene opp til ca 80 grader. Men når tempen i hele tanken er 80 grader, da blir jo returvannet også 80 grader.
Pannens temperatur stiger da sakte opp mot 95 grader, der vifta slår seg av. Etter noen minutter ( 5-15 ) går vifta på igjen, og kjelen brenner normalt, før den igjen blir for varm.
Laddomatens ladepumpe hastighet har jeg forsøkt både på 2 og 3 ( max ) ser ikke ut til at dette gir noen forskjeller.
Utgående vann fra kjelen går mot 90-94 grader, men er aldri i nærheten av å koke
Spørsmål:

1. Skal ikke kjelen klare lade tankene høyere enn 80 grader ( lurer på om thermometrene er unøyaktige ved så høy temp også egentlig..... )

2. Kan problemet være at kjelen nå må feies, slik at den ikke klarer få varmen raskt nok over til vannet som har 80gr inn ?
Her har jeg nok bommet litt.
Jeg får ikke tank temperaturen over ca 72-74 grader. Termometerene på ack tankene var ALT for unøyaktig, sammenlignet med et kalibrert industritermometer.
Med ca 72grader C i snitt, klarer jeg jo bare lagre omlag Delta T32grader ( 72-40 ) x 2250lx1,15=82KWh på tankene.
En utøkning til 82 grader vil faktisk utgjøre omlag 31% høyere lagringskapasitet, om jeg ikke tar totalt feil.... og det trenger vi, så det har nå topp prioritet å få byttet termostaten i laddomaten..
 
Jag har 72graders termostat, och jag får upp tankarna i ca 95 grader om jag vill. Det är ju bara att lägga in lite mer ved. Däremot kanske du måste modifiera fläktens termostat så att den inte stänger av för tidigt.
 
nei, pannen gir seg når inn-temperaturen går opp mot og over 65 grader. Ser da at ut temperaturen på varmtvannet også stiger noe. Men er det normalt at man lar panna skru seg av og på under siste del av fyringssyklusen ?
For emg virker dette rart, vil det ikke gi mye sot i pipa ?
 
Hei, jeg har atmoz dc50gsx 2"laderør ladomat 21 med 78 grader termostat. Får tanken opp i max 92 er det bare glør igjenn i bunnen av kjelen slår vifta ikke ut. Legger jeg inn et litet inlegg ved for å toppe fra 85-90 så slår vifta av, naturlig at efekten er høyere med mere gass kanskje :)
 
Ja. Tror dog at 72gr termostat er for lavt.

Er litt tuklete bestille bare denne fra Billigtvvs.se.
Norske leverandører vägrar å selge laddomattermostat, siden jeg ikke har kjøpt panna av de. Fin måte å utestenge direkteimport på :)
 
Som sagt får man höja pannans fläkttermostat på Atmos. Sitter ett plåtbleck på termostaten som man får ändra lite så att man kan vrida ratten strax över max.
72 grader låter alldeles för lite, det måste ju gå att få upp tankarna till ca 90 hur som helst.
 
Gå til en lokal rørlegger og be de bestille. Muligens bare prisen du ikke blir fornøyd med. Husker ikke hva jeg betalte for 78 men kan se etter hvis det er interresangt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.