Tack mexitegel och loffes, Nu har jag lagt till dig mexitegel och uppdaterad dina uppgifter loffes.
 
Det verkar som om seb har sänkt sin inlåningskostnad på bindningstider upp till 3år med ca 0,14% enheter.
 
Jag har en hypotes som jag vill få hjälp med att bekräfta eller dementera.

Min hypotes går ut på att SEB (och förmodligen även övriga banker också) höjer deras tremånaders bolåneränta temporärt i samband med att deras tremånadersräntor skall förnyas, och sänker dem mellan förnyelsedatumen. Har jag rätt eller har jag fel?

Så var det i alla fall i mars i år hos SEB. Då höjde SEB 3 månadersräntan SAMTIDIGT som räntan de säger sig basera sin upplåningsränta på (STIBOR 90 dagar) sjönk.

Jag har skapat en graf där vi redovisar SEBs upplåningsräntor historiskt. Något de själva inte verkar vilja redovisa.
http://www.byggahus.se/upplaningsranta

Jag saknar data för perioden 2009-05-29 till 2011-09-10. Maila per@byggahus.se om ni har tillgång till denna data.
 
Ohh vad det känns bra att inte oroa sig för hundradels procent, mig kvittar det om räntan är 0 eller 1000% fast man får ju lägga pengar att hålla gammelhuset i skick.

Protte
 
ullberg
Per Eskilsson skrev:
Jag har en hypotes som jag vill få hjälp med att bekräfta eller dementera.

Min hypotes går ut på att SEB (och förmodligen även övriga banker också) höjer deras tremånaders bolåneränta temporärt i samband med att deras tremånadersräntor skall förnyas, och sänker dem mellan förnyelsedatumen. Har jag rätt eller har jag fel?

Så var det i alla fall i mars i år hos SEB. Då höjde SEB 3 månadersräntan SAMTIDIGT som räntan de säger sig basera sin upplåningsränta på (STIBOR 90 dagar) sjönk.

Jag har skapat en graf där vi redovisar SEBs upplåningsräntor historiskt. Något de själva inte verkar vilja redovisa.
[länk]

Jag saknar data för perioden 2009-05-29 till 2011-09-10. Maila per@byggahus.se om ni har tillgång till denna data.
Jag tror du har rätt, jag har inte följt det i detalj men har två observationer: 1) jag har noterat att när jag gått in några dagar efter en justering för att se vad min ränta blivit har det alltid varit lägre "kreditkostnad" än vad det uppenbarligen var när det lades om (och också vad jag mindes att jag sett några dagar tidigare), samt

2) banker (och försäkringsbolag) är onda ;)

Skämt åsido, bra att du följer upp, för jag anar som du ugglor i mossen...

/U
 
Har också skrivit upp SEBs upplåningsränta ett bra tag och detta är en kommentar från mitt dokument (från mars i år):

Datum 120320, fick ny ränta 2.86 + 51 punker (varför höjdes med 6 punkter till den 20/3?)

Tänkte en kort tid tanken att dom höjde för att det det var förfallodag och lekte med tanken att dom "styr" in fler lån till samma (eller väldigt nära) förfallodag... men samtidigt sa jag till mig själv att detta verkar ju vara en lite väl paranoid tanke.... tja, vem vet, det torde ju gå att tjäna en hel del pengar om man gör på detta sätt... men jag är nog trots allt fortfarande tveksam till de gör så här...
 
ullberg
Monkamannen skrev:
Har också skrivit upp SEBs upplåningsränta ett bra tag och detta är en kommentar från mitt dokument (från mars i år):

Datum 120320, fick ny ränta 2.86 + 51 punker (varför höjdes med 6 punkter till den 20/3?)

Tänkte en kort tid tanken att dom höjde för att det det var förfallodag och lekte med tanken att dom "styr" in fler lån till samma (eller väldigt nära) förfallodag... men samtidigt sa jag till mig själv att detta verkar ju vara en lite väl paranoid tanke.... tja, vem vet, det torde ju gå att tjäna en hel del pengar om man gör på detta sätt... men jag är nog trots allt fortfarande tveksam till de gör så här...
Skönt med den, som jag förstår, oredigerade dagboksanteckningen, önskar jag förde sådana strukturerade konversationer med mig själv.

Du skriver att du ev. tror att de styr lån till samma förfallodag, och sedan att det kanske vara att vara väl paranoid. Kanske var syftningen annorlunda och gick mot att de höjde räntan, men om det handlade om att styra ihop dagen för räntejustering kan jag bekräfta din paranoia, det är precis vad SEB gör, du har fasta dagar för räntejustering, vilket ger SEB den perfekta infrastrukturen för att göra dessa punkthöjningar (men jag väljer att avvakta med de hårda anklagelserna, mer än vad jag skrev ovan, tills vi har lite mer kött på benen).

Även om de skulle vara så fula, så kanske denna tråd kan vara tillräckligt för att de ska sluta, och i så fall är väl det tillräckligt, i alla fall för mig, jag har inga hämdbehov...

/U
 
Jag har oxå följt deras upplåningsränta ett tag nu. Inte varje dag men då och då. Det skulle inte förvåna mig om de gör det. Bankerna har mycket små hyss för sig för att tjäna nån tiondels procent här och där, hålla på pengarna någon timma extra vid överföringar mm. Så varför inte här oxå.
 
AndreasBe, felldin, hek och alla ni andra vars räntor som förnyats. Vad har ni för ränta nu?
 
Jag har lån på strax över 2 miljoner hos SEB. Jag satt på 40 punkters pålägg på SEBs rörliga 3 månaders. Den fick jag för några år sen. Nu när jag ska förhandla om jag kan få som bäst 70 punkters pålägg från SEB. Vilket idag (11/9 2012) ger mig:

3 mån - 2.89%
1 år - 2.75%
2 år - 2.74%
3 år - 2.73%

Överväger att binda hälften på 3 år hyfsat snart då vi har barn på gång och vill ha så mkt stabilitet som möjligt närmaste åren.. Tack för mig!
 
bedhead skrev:
Jag har lån på strax över 2 miljoner hos SEB. Jag satt på 40 punkters pålägg på SEBs rörliga 3 månaders. Den fick jag för några år sen. Nu när jag ska förhandla om jag kan få som bäst 70 punkters pålägg från SEB. Vilket idag (11/9 2012) ger mig:

3 mån - 2.89%
1 år - 2.75%
2 år - 2.74%
3 år - 2.73%

Överväger att binda hälften på 3 år hyfsat snart då vi har barn på gång och vill ha så mkt stabilitet som möjligt närmaste åren.. Tack för mig!
Vilket kontor har ni(om du nu vill avslöja det?)
 
Nu har jag inte exakt fattat hur ni vill sortera uppgifterna men vi har ett lån på 975 tkr (ca 1/3 av totallånen) som skall läggas om 120930. Två normalbetalda ingenjörer med ganska hög belåningsgrad men en del sparande oxå. 1 barn i familjen. Amorterar ca 3 tkr/månad.

Dessa räntor får vi från Handelsbanken.

3 månader 3,20 %
1år 3,24 %
2 år 3,04 %

3år 3,11 %
5 år 3,40 %

Inte helt nöjd med procenten.
 
Noseone: Är låneskyddet inräknat i procentsatserna du angett? Om det är det så ska du troligen dra av 0,15 för att kunna jämföra.
 
Inge låneskydd vad jag vet.
 
Vilket kontor har ni(om du nu vill avslöja det?)
Det är det som är lite knäppt, vi har SEB på Sergels torg i stockholm som vårt kontor, förra förhandlingen gjorde vi på plats. Den här gången försökte min fru få en tid att mötas på plats men blev ganska otrevligt bemött, ingen hade tid och det kändes som att de inte var så intresserade. Sen ringde hon några gånger och fick hyfsat liknande bemötande, varvid vi tänkte att vi ska börja kolla på andra banker. Det bästa hon blev erbjuden var +100 punkter pålägg.

Jag gjorde ett försök att ringa (vi hade tillslut lite bråttom) och fick utan problem "bara" (beroende på hur man ser det) 70 punkters pålägg. Det var alltså bara över telefon..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.