Tack rln, nu har jag fört in dina uppgifter i tabellen.
 
nfs skrev:
SEB

3 månader - 3.19
3 år - 3.00

2012-08-23

totalt 2 290 000:-
nfs, Hur stora är respektive lån och när går lånen ut?
 
oobum skrev:
Var inne på Länsförsäkringar Bank igår och fick följande erbjudanden:

3 månader - 3.6%
1 år - 3,4%
2 år - 3,2 %
3 år - 3,2%

Lånet är på 1.6 miljoner.

Huset värderat till ca 2 miljoner.
oobum, nappade du på detta erbjudande eller blev det något annat?
 
DDD skrev:
Annonserad ränta Er ränta

1 år: 3,80% (rabatt 0,54%) 3,26%
2 år: 3,53% (rabatt 0,38%) 3,15%
3 år: 3,54% (rabatt 0,3%) 3,24%
5 år 3,75% (rabatt 0,3%) 3,45%

Detta erbjudande fick vi idag!
Handelsbanken!
3,9 MSEK och under de 75% mot husets värde
DDD, Nappade du på bankens erbjudande eller blev det något annat?
 
loffes skrev:
Har inte sett tråden förräns nu.
Har fyra olika lån

"Kolumnrubrikerna" är 1) ränta 2) datum för räntejustering 3) bank 4) lånebelopp 5) användare 6) påslag på SEBs upplåningsränta 7) förlängningsdag

3-MÅN
1) 3,46 2) 2012-08-28 3) Swedbank 4) 1,7 5) loffes 6) ? 7) ?

4-ÅR
1) 3,69 2) 2015-09-25 3) Swedbank 4) 1,2 5) loffes 6) ? 7) ?

5-ÅR
1) 4,05 2) 2016-11-30 3) Swedbank 4) 0,1 5) loffes 6) ? 7) ?

10-ÅR
1) 3,99 2) 2020-06-25 3) Swedbank 4) 1,3 5) loffes 6) ? 7) ?
Tack loffes, Nu har jag fört in dina uppgifter i listan.
 
Amatör som man är på detta, en kanske dum frågeställning:Jag skall lägga om ett av lånen strax och ringde Länsförsäkringar där vi har nuvarande lån (2 st på lite drygt 400 Ksek vardera varav det ena på 3 mån och det andra på 2 år men som nu går ut)). För att jag alls skulle få någon rabatt behövde jag bli "helkund" dvs ha bilförsäkring, husförsäkring samt sparande regelbundet där. Ni andra som har era lån på LF, har de krävt samma sak av er? // Micke
 
Jag har också LF och de säger samma sak, de säger även att de inte prutar på räntan. Skulle vara kul att höra hur det går för dig, ska lägga om ett lån vid årsskiftet.
 
Jag lyckades "pruta" på räntan i somras. Mellan .1 och .3 neråt.
Plus-/helkund sedan 10-12 år.

/Ennepop
 
När jag i våras var och träffade vår bankman på SEB så försökte han diskret flagga för att SEB kommer höja påslaget på räntan på våra bolån p.g.a. ökade kostnader, regeringens fel bla, bla när den delen av lånet som är bundet i 1 år (vi har även en liten del bundet i 3 mån, men den rabatten gäller i två år). Förra året, när vi bytte bank, hade SEB en rätt ordentlig drive för att ragga nya kunder och det borde ju vara dags för en del av dem att omförhandla sitt räntepåslag. Det skulle vara intressant att få höra hur det har gått för er och vilka argument SEB har för att höja ert påslag (för det kommer det försöka göra ;)).
 
rumpmas skrev:
Amatör som man är på detta, en kanske dum frågeställning:Jag skall lägga om ett av lånen strax och ringde Länsförsäkringar där vi har nuvarande lån (2 st på lite drygt 400 Ksek vardera varav det ena på 3 mån och det andra på 2 år men som nu går ut)). För att jag alls skulle få någon rabatt behövde jag bli "helkund" dvs ha bilförsäkring, husförsäkring samt sparande regelbundet där. Ni andra som har era lån på LF, har de krävt samma sak av er? // Micke
Det blev så automatiskt. Jag får likvärdiga försäkringsvillkor hos Länsförsäkringar som hos andra bolag.

MEn generellt ltie mer än 20% billigare försäkringar. Vilket blir en rätt skön slant när det är 2 bilar, hus, 2 djur, 2 människor som skall försäkras.

Så när det kom till kritan, som helkund och lite ränterabatt så blev LF överlägset billigast.
 
noone70 skrev:
När jag i våras var och träffade vår bankman på SEB så försökte han diskret flagga för att SEB kommer höja påslaget på räntan på våra bolån p.g.a. ökade kostnader, regeringens fel bla, bla när den delen av lånet som är bundet i 1 år (vi har även en liten del bundet i 3 mån, men den rabatten gäller i två år). Förra året, när vi bytte bank, hade SEB en rätt ordentlig drive för att ragga nya kunder och det borde ju vara dags för en del av dem att omförhandla sitt räntepåslag. Det skulle vara intressant att få höra hur det har gått för er och vilka argument SEB har för att höja ert påslag (för det kommer det försöka göra ;)).
Hänvisade till ökade kostnader och ville höja vårt påslag från 0,6 till 0,85. Ville då prata med det lokala kontoret men även de hävdade att de inte kunde erbjuda bättre än så då vi amorterade så snabbt på våra lån och inte hade fonder eller pensionssparande hos dem. På det hade de betydligt högre marginal än på de sparkonton vi har vår buffert på. Kollade då med en annan bank och blev erbjuden en rabatt som hos SEB skulle motsvarat ett påslag på 0,7. Kände att jag inte orkade byta bank så ringde SEB och efter en hetsig diskussion frågade hon vad vi ville ha för att stanna kvar och jag sade då 0,65. Då får ni det sade hon innan hon slängde på luren.
 
vilken trevlig prick den där kvinnan var...;) Intressant att det ska vara en nackdel att man amorterar. Att man har råd att amortera mycket borde ju vara någonting positivt. Hur mycket har ni i lån, hur mycket amorterar ni och belåningsgrad?
 
Per Eskilsson skrev:
oobum, nappade du på detta erbjudande eller blev det något annat?
Tjo, jag ringde dem igår, höll dem lite på halster. Och då fick jag till 3.2% på ett års bindningstid.
 
Ränteändringsdag på vårt rörliga 3-mån lån var igår.

Räntan är nu 3,05%, förfallodag 12-11-28. I övrigt oförändrat.
 
Vi hade tidigare 2,87% på ett år som löpte ut idag, vi har därför idag bundit om vårat lån till 2,95% på tre år. SEB.

Vi stod i valet och kvalet att ligga kvar på rörligt ett tag till och vänta och se om längre räntor fortsatte neråt, men valde emot det. En utebliven vinst är ju ingen förlust. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.