31 709 läst · 196 svar
32k läst
196 svar
Första Proveldningen.
Såg att Extuna hade några bilder på stagningen i en tank
Kolla här http://www.extuna.se/system/visa.asp?HID=897&FID=850&HSID=16395
Kolla här http://www.extuna.se/system/visa.asp?HID=897&FID=850&HSID=16395
Ser bra ut, ang gasen så kan du ju ta och hyra en större flaska på dygnshyra. Hämtade en 20 liters mison förra veckan och gasen i den kostade knappt 1000:- inkl moms, inkl div avgifter, flaskhyra på strax över 6 kr per dygn. Detta gällde Aga, har för mig att byte av en 5:a hos dom kostar nästan 600:-
DEt blev inte plattjärnsförstärkningar det blev armeringsjärn.
Så idag har jag borrat 42 hål och när botten kommer på plats så blir det 8 till.
nu väntar jag på prylar från rinkaby som jag hoppas dyker upp på imorgon allt fredag.
Så idag har jag borrat 42 hål och när botten kommer på plats så blir det 8 till.
nu väntar jag på prylar från rinkaby som jag hoppas dyker upp på imorgon allt fredag.
Rinkaby grejerna dyker inte upp förrens tisdag
Så jag fick åka till VVS grossisten i stan o handla 4st 22mm - r25 utv adaptrar så jag kunde komma vidare.
Det börjar bli sjukt mycke spänningar i tanken. Man får svetsa öglor o dra med spännband som en tok för att dra ihop svetsspalterna innan svetsning.
Målet är att provtrycka imorgon.
Så jag fick åka till VVS grossisten i stan o handla 4st 22mm - r25 utv adaptrar så jag kunde komma vidare.
Det börjar bli sjukt mycke spänningar i tanken. Man får svetsa öglor o dra med spännband som en tok för att dra ihop svetsspalterna innan svetsning.
Målet är att provtrycka imorgon.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Se till att punkta tät innan helsvetsningen. Jag tror inte det är nån bättre kvalitet på plåten i en acktank det är så lågt tryck i en sån så det håller med vad som helst. Däremot en vv beredare blir det mera tryck i ca 9 bar brukar det bli i en sån.
Nä det tror inte jag heller.
Tror jag läste på nån acktanktillverkares hemsida att de körde med ss235 kvalite' Och det är plain jane stål i sin enklaste form.
I en ideal värld svetsade jag plåten från mitten och ut och ändarna hölls ihop med tånger så spänningarna drogs med. nu ser inte verkligheten ut så så då måste man ha tätt mllan punkterna.
Tror jag läste på nån acktanktillverkares hemsida att de körde med ss235 kvalite' Och det är plain jane stål i sin enklaste form.
I en ideal värld svetsade jag plåten från mitten och ut och ändarna hölls ihop med tånger så spänningarna drogs med. nu ser inte verkligheten ut så så då måste man ha tätt mllan punkterna.
okej, de va bara en tanke från min sida. svetsa zick zack mellan dom olika plåtarna ca 5cm i taget så slår de sig nog inte. har du förstärkt invändigt än? annars kan ju de hjälpa till så plåten håller formen bättre..Elffors skrev:Nä det tror inte jag heller.
Nu håller den på att fyllas upp!
Igår eftermiddag - kväll - natt. så höll jag o en polare på att läck täta.
Vid tryckte i 0.2bar tryckluft vilket är alldelles tillräckligt för att med såpvatten o märkpenna märka ut läckor.
Till en början lät tanken som femtielva tågvisslor men efter 4 omsvetsningar och några vändningar så tystnade det. sen upptäckte man alla microläckor och de var MÅNGA!
Nu ska jag upp i 1.5bar alt 2bar med vatten för o se hurden håller ihop för tryck.
Spännande...
Igår eftermiddag - kväll - natt. så höll jag o en polare på att läck täta.
Vid tryckte i 0.2bar tryckluft vilket är alldelles tillräckligt för att med såpvatten o märkpenna märka ut läckor.
Till en början lät tanken som femtielva tågvisslor men efter 4 omsvetsningar och några vändningar så tystnade det. sen upptäckte man alla microläckor och de var MÅNGA!
Nu ska jag upp i 1.5bar alt 2bar med vatten för o se hurden håller ihop för tryck.
Spännande...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder