Jag tillhör väl den "lilla" skaran (i varje fall på detta forum) som tror att priserna kommer att minska eller i varje fall hålla sig på samma nivå närmaste år. Men iom att jag köpt ett hus nu för 25% under utgångspris så tror jag också nu att priserna bara kommer gå upp upp.. ;)

Skämt åsido så tror jag att om inte priserna faller att de åtminstone inte kommer att öka inom de närmaste 5 åren. Skälet till att byggbranschen faller kan ju vara så att antingen är tomtpriserna för höga eller också så vågar folk inte låna så mycket pengar som ett nytt hus kostar.

Jag gjorde nyligen själv en liten amatörundersökning att kontrollera antalet försäljningar i mina egna kommun under maj 2012 jämför med samma period 2011. I min egna lilla kommun såldes det 16 villor under maj 2012. Samma period förra året låg antalet försäljningar på ca 40st. Så visst kan vi alla hålla med om att antalet försäljningar nu har minskat. Iom detta så tror jag att folk som har sina hus ute till försäljning nu har väldigt svårt att hitta köpare. Antingen behåller man sitt hus (i varje fall under en kortare period) eller också säljer man till under utgångspris. Med tiden så kommer de som säljer (om antalet få köpare håller i sig) att också tvingas att sälja sina hus under utgångspris. Då kommer priserna "falla" eller i varje fall minska. Detta är om inte köplusten ökar markant nu i höst.

Sen är det väl också jäkligt svårt att mäta just prisfall? Mitt köp nu på 25% under utgångspris kommer knappast mätas som ett prisfall. Ett annat exempel jag har är ett grannhus till det jag nu köpt. Det har legat ute i 8 månader nu. De gav 2,2 miljoner för huset 2008. Nu ligger det ute för 2.4 miljoner men inte en chans att de kommer få de sålt på det beloppet (vi kollade på huset innan och intresset var väldigt svalt). Får de sålt så är det till några som ger antagligen lika mycket som de själva gav 2008. Vad innebär då detta? Har priset fallit eller stagnerat?
 
Redigerat:
Här i stan så har väl priserna på "normala" objekt gått ner en del, det finns dok undantag där folk stylat om en massa billiga lägenheter och fortfarande försöker sälja dem tokdyrt, vissa lyckas fortfarande men många blir genomskådade, en granne försöker sälja sin lägenhet till ett överpris på nästan 40% mer än vad vi fick för att hans badrum är kaklat, vilket ändå kommer rivas i det närstående stambytet...

Hur priserna kommer se ut i framtiden beror nog till stor del hur utbudet ser ut och kommer nog därför att bli mer geografiskt olika, här i stan kostar det ungefär samma att bygga nytt som att köpa gammalt och renovera, finns en del objekt ute, det som inte blir sålt är oftast lite sämre hus med sämre läge, de lite bättre husen med bra läge går rätt fort.
Finns inte mycket tomter lediga 5-6st i stan, nästa planerade område ligger 2-3 år framåt i tiden och är ganska små områden, så det blir inte massor av villor som byggs.
Ser inte att priset skulle gå ner nämnvärt, pga det begränsade utbudet, samtidigt är det fortfarande väldigt billigt att låna.
Där det verkligen satt stopp är ju bostadsrätter som många ungdommar nu inte har råd att köpa, framförallt de som kostar över 500 000kr, små och billiga lägenheter går rätt bra.
Vill man köpa dyr och stor bostadsrätt finns det massor av dessa i stan...
 
Känns som att tråden på sistone övergått till att mest raljera över prisstatistik på månadsbasis. Dessutom låter alla alldeles för överens för tillfället, så jag måste inflika min åsikt...:D

Jag tycker inte längre det är något snack om att prishöjningarna, den "garanterade värdeökningen" helt försvunnit under den senaste 6-12 månadersperioden. Innan dess räknade alla som köpte sitt boende mer eller mindre iskallt med att den skulle fortsätta öka i värde. Jag har väldigt svårt att fler än enstaka insnöade individer resonerar på det sättet idag. Jag tycker att det finns fog för att säga att den trenden är helt bruten nu med det som bakgrund.

Att sen prata om någon procent hit eller dit som upp eller nergång för en månad är i mitt tycke helt irrelevant. Och att peka på att någon enstaka procent hit eller dit är bevis för ditten eller datten är det inte heller. Däremot 1% i månaden konstant under ett år, så är det plötsligt 12%. En villa på 2 miljoner har då tappat nästan 250' på ett år.

Jag tycker nog prisstatistiken sätter fingret på att marknaden har börjat svaja, om man med svaja menar att det inte längre finns säkra utsikter för att få tillbaka det man betalade för något/några år sen. Jämfört med hur det var innan dess, så är ju det en trend i sig. Tillkommer någon reglering/överenskommelse liknande bolånetaket ytterligare, (amorteringskrav, minskade ränteavdrag kanske?), så lär det knuffa bostadsmarknaden och dess priser ytterligare lite tillbaka. Om inte marknaden och ekonomin själv gör det ändå...
 
timmelstad skrev:
Jag tycker inte längre det är något snack om att prishöjningarna, den "garanterade värdeökningen" helt försvunnit under den senaste 6-12 månadersperioden. Innan dess räknade alla som köpte sitt boende mer eller mindre iskallt med att den skulle fortsätta öka i värde. Jag har väldigt svårt att fler än enstaka insnöade individer resonerar på det sättet idag. Jag tycker att det finns fog för att säga att den trenden är helt bruten nu med det som bakgrund.
Skriver man som ovan måste man ha väldigt kort minne, eller börjat titta på hus senaste året. Eller väldigt insnöad umgängeskrets. ;)

Fråga de som köpte hus för 3 år sedan om de räknade med garanterad prisökning? Eller för den delen de som köpte för 20 år sedan. Att huspriser gått ner eller står still är liksom inget nytt. Det har hänt förr, om man säger så.

Det har aldrig varit andra än insnöade individer som resonerat på det viset du beskriver, så nu när du sett ljuset välkomnar jag dig till vi andra. :D

PS. En uppgång på bara 1% per månad i ett år ökar värdet med 250' på ett 2-miljonershus. Det du! DS.
 
Swetrot skrev:
Jo, tillbaka till huspriserna.

En hyfsat tung aktör, Riksbanken, gick igår ut med att bostadspriserna skall ned.

Läs artikeln här på DI

Vad tror övriga, har de en poäng?
Åter till framtiden! För fyra år sedan spådde Riksbanken en nedgång.
www.di.se/artiklar/2009/6/2/riksbanken-bostadspriserna-ska-ned/
Sedan dess har småhuspriserna gått ... upp!

fastpi-perm-småh.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastighetsprisindex permanenta småhus. Källa: SCB.
 
Jag tror fortfarande på lagen om tillgång och efterfrågan. Är det någon som tycker att det byggs för mycket hus i Sverige just nu? Har vi ett stort överskott på tomma lägenheter och småhus?
 
Faktiskt utbud av nya och begagnade bostäder matchar inte faktisk efterfrågan. Det som utbjudes har fel läge, fel storlek, fel upplåtelseform och/eller - framför allt - fel pris jämfört med efterfrågan. Därför förblir så många begagnade objekt osålda.

Hur det blivit på detta sätt borde hamna i fokus till nästa val.
 
billy_baver skrev:
Faktiskt utbud av nya och begagnade bostäder matchar inte faktisk efterfrågan. Det som utbjudes har fel läge, fel storlek, fel upplåtelseform och/eller - framför allt - fel pris jämfört med efterfrågan. Därför förblir så många begagnade objekt osålda.

Hur det blivit på detta sätt borde hamna i fokus till nästa val.
Är det så att marknaden är "trög", dvs att objekt förblir osålda? (Då pratar jag inte om Svennis herrgård, utan om vanliga villor). Menar du att priset nu är så högt att köpare och säljare inte möts?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Är det så att marknaden är "trög", dvs att objekt förblir osålda? (Då pratar jag inte om Svennis herrgård, utan om vanliga villor). Menar du att priset nu är så högt att köpare och säljare inte möts?
Ja, vi ser tecken på tröghet.
 
Inga personangrepp här nu, va! ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag tror fortfarande på lagen om tillgång och efterfrågan.
Jag tror också på tillgång och efterfrågan. Jag vill dock hävda att efterfrågan på hus är betydligt större än tillgången. Det som i stället styr priset är tillgång/efterfrågan på krediter.
 
billy_baver skrev:
Ja, vi ser tecken på tröghet.
Om jag låter bli att tolka det som personangrepp (;)) så tittade jag på SCBs sida för att se om det fanns någon info om hur antalet affärer går upp och ner över tid. De gör ingen sådan statistik lättillgänglig i alla fall och jag orkade inte gå på djupet, så någon som är mer insatt får gärna kommentera hur den delen av marknaden uppför sig.
 
Det är inskrivningsmyndigheten som förser SCB med fakta om pris på begagnade hus. Därför syns inget annat än faktiskt genomförda affärer i SCB:s indexserie. Vill du gå djupare är med mäklarna du ska prata.

Enskilda mäklare har alltid jämfört sina egna objekt med konkurrenternas på den lokala marknaden genom att jämföra begärt pris med slutlig köpeskilling. De bevakar också hur lång tid objekten ligger ute, och noterar nogsamt de hus som öht inte byter ägare. Denna statistik är inte offentlig,

Men vill du ha en hint kan du ändå kasta en blick på exempelvis hemnet.se, som publicerar fakta om redan sålda hus. Inte någon annanstans hittar du exempelvis begärt pris intill faktiskt köpeskilling för varje objekt. I till salu-annonserna ser du dessutom hur många dagar varje objekt legat ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.