peternicklas
eran skrev:
Tyvärr är det lite så att det som "konsumenten" köper hos elektronikvaruhusen mest är plastigt skräp. Detta inte minst tydligt på just laptops och stationära datorer. Handlar man från "proffshyllan" så får man lite mer hållbara prylar och med garanti värd namnet, men då är man också uppe i priser liknande äpplet.

Fick min pensionerade Dell från jobbet och den tågar på fortfarande nästan 10 år gammal, dock börjar skärmen bli lite vinglig.

Som sagt, undvik bärbara burkar från varuhusen.
Lätt att kolla på t.ex. prisjakt vilken typ av chassie de har.
Min ASUS G74 S har aluminium och var ändå inte så dyr men den är tung:(
.

peternicklas skrev:
Lätt att kolla på t.ex. prisjakt vilken typ av chassie de har.
Min ASUS G74 S har aluminium och var ändå inte så dyr men den är tung:(
.
Skulle kanske satt "" kring "mest är plastigt skräp", vad jag menade var att man månglar burkar mest på på fräsiga funktioner och mindre på hållbarhet.

peternicklas
eran skrev:
Skulle kanske satt "" kring "mest är plastigt skräp", vad jag menade var att man månglar burkar mest på på fräsiga funktioner och mindre på hållbarhet.
Jo det stämmer och jag tror nog även att ASUS har plast i sina billiga modeller som så många andra billiga maskiner. Dessa säljs ju många gånger på varuhus.

jag använder en Toshiba och jag är mycket nöjd!

Och jag har jämt haft HP-datorer från proffshyllan och har haft relativt lite problem.

Problemen med elektronikvaruhusen är att säljer på siffror som ofta inte betyder särskilt mycket. Några exempel:
Bredband 100 Mbit eller 10 Mbit spelar nästan ingen roll.
Core i3, i5 eller i7 spelar nästan ingen roll om man ska surfa/köra officeprodukter/spela spel. Det som är viktigt är att inte ha en netbook-cpu (atom).
4 GB, 8 GB eller 16 GB RAM spelar nästan ingen roll för vardagsanvändning. Det som är viktigt är att kunna uppgradera.
Vilken maxhastighet man har på det mobila bredbandet spelar oftast väldigt liten roll, det är täckningen som är viktig.
Hur många mbit det är står att WLAN-accesspunkten har spelar oftast liten roll, det är täckning och stabilitet som är viktigt.
Den viktigaste egenskapen hos en WLAN-router är att den är stabil.

Den viktigaste komponenten på en laptop är oftast skärmen, det är den man glor på hela tiden och är den kass kan man få ont i huvudet.

ASUS verkar ha 2 års garanti..schyst!
Hur är det med processorerna, vad skall man titta på, quad, mhz?

Toms hardware Performance Charts Processors. Varken antal kärnor eller klockfrekvens fungerar för att jämföra hur bra en CPU är. Man bör även fundera på strömförbrukningen.

peternicklas
Som pelpet skrev så är skärmen det viktigaste. Den ska du titta på väldigt ofta och kanske länge.
Cpu vill jag själv ha Quad och gärna I5 eller I7 men detta är för mina beräkningar likaså minst 8 GB i RAM. Minne kostar så lite så det kan man gott ha i datorn oavsett. Det är bra om WLAN klarar 300 MB det är då den senaste standarden likaså att LAN har Giga kapacitet om inte annat så för framtiden. USB 3 är klart intressant samt SSD disk.
Ska man prioritera så blir det:
Skärm
SSD
Minne
Quad CPU
USB3

Pappa Rudolf skrev:
ASUS verkar ha 2 års garanti..schyst!
Hur är det med processorerna, vad skall man titta på, quad, mhz?
Nu kanske jag sticker ut hakan lite väl mycket men livet är fullt av risker :)

Det beror helt på vad man skall använda datorn till.
Om man "bara" häckar på Bygga Hus och några andra forum och bloggar, använder mail, läser tidningar och tittar på svtplay och liknande så duger vilken modern dator som helst.

Om man däremot spelar onlinespel aktivt, laddar ner och tittar på mycket filmer och arbetar avancerat med grafik,
skall man titta på framför allt minnesmängd och grafikprestanda. Och diskprestanda förstås.
Numera är det då inte snurrande hårddisk som gäller utan ssd-diskar, dvs solid state utan rörliga delar.

peternicklas
pelpet skrev:
Toms hardware Performance Charts Processors. Varken antal kärnor eller klockfrekvens fungerar för att jämföra hur bra en CPU är. Man bör även fundera på strömförbrukningen.
Stämmer inte riktigt.
Har du ett program som använder alla kärnor du har fullt ut så i stort sett halverar du lösningstiden mellan en dual och en quad.

peternicklas
KnockOnWood skrev:
Nu kanske jag sticker ut hakan lite väl mycket men livet är fullt av risker :)

Det beror helt på vad man skall använda datorn till.
Om man "bara" häckar på Bygga Hus och några andra forum och bloggar, använder mail, läser tidningar och tittar på svtplay och liknande så duger vilken modern dator som helst.

Om man däremot spelar onlinespel aktivt, laddar ner och tittar på mycket filmer och arbetar avancerat med grafik,
skall man titta på framför allt minnesmängd och grafikprestanda. Och diskprestanda förstås.
Numera är det då inte snurrande hårddisk som gäller utan ssd-diskar, dvs solid state utan rörliga delar.
Nä, det stämmer rätt så bra. Ser ofta personer som köper mycket dyra datorer för att surfa när det hade räckt med en billig dator. Så visst har vilken typ av användning stor betydelse.

Kanonbra tips man får här på forumet :)
Har haft blank yta på de senaste laptoparna...skall nog titta på en matt nu så man slipper reflexer osv. Något annat att tänka Ang skärm?

Jag har några käpphästar:

1. Det ska vara en matt skärm. En blank skärm kanske ger bättre bild om man sitter i ett mörkt rum och ser på film. I alla andra situationer anser jag att matt skärm är bättre.
De flesta laptops som är avsedda för yrkesmässig användning verkar ha matt skärm.Alla HP Probook som jag sett har matt skärm. Bland konsument-laptops verkar det vara Samsung som har flest modeller med matt skärm. Asus velar fram och tillbaka, modell för modell. Sony har på vissa modeller en skärm som är mitt emellan matt och blank. Har man en lampa bakom sig ser man spegelbilden, men den är inte alls lika störande som med helblank skärm.
Apple går bort eftersom jag bara har sett blanka skärmar på deras laptops (jag undviker Apple även av andra skäl ...)

2. Köp inte en laptop med NVidia Optimus om du vill köra linux. Det finns mycket som kan krångla då. Grafik-chippet kanske kör på max-effekt hela tiden, dvs högt fläktljud. HDMI-utgången kanske inte fungerar. Det är inte bara jag som haft problem med detta. Linux-folket föröker hitta en lösning, men NVidia hjälper inte till. Googla på "optimus" och "linux" för att hitta nuvarande status.

Jag köpte en Asus U41JF för att köra dual-boot Windows + linux. Det slutade med att jag fick köpa en annan dator (utan Optimus) för att få linux användbart.
Står det "NVidia" på datorn så kolla noga i dokumentationen om det står "Optimus" någonstans.

Redigerat:
Hade jag köpt nytt idag med din budget så hade det troligen blivit en Fujitsu Lifebook S751 eller E751.751-modellerna verkar ha inbyggd 3G, SSD, 1600 x 900 i skärmupplösning och matt skärm. Minnet går att uppgradera till 8 GB.

peternicklas skrev:
Stämmer inte riktigt.
Har du ett program som använder alla kärnor du har fullt ut så i stort sett halverar du lösningstiden mellan en dual och en quad.
Det stämmer, och det syns i listorna men säger inget om hur "bra" en processor är. Vissa processorer är bra på vissa saker och andra processorer är bra på andra saker. Det gäller att veta vad man ska ha den till. Ska man köra spel och lite surf har man ingen större nytta av att ha en massa kärnor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.