Ja men precis så verkar det vara. Kanske skall smyga igång med en Iphone först :)
 
Nimajneb skrev:
En liten reflektion betr Apple o Windows, när jag tänker efter så känner jag ingen som någonsin bytt från Mac till PC. Det verkar som om har man tagit steget till Mac så stannar man där.
Verkar så ja.

Vad brukar det kallas? Hjärntvätt?
 
KnockOnWood skrev:
Verkar så ja.

Vad brukar det kallas? Hjärntvätt?
Är det inte så att man med tiden ställer högre krav på sina grejer.
Samma fenomen ser man ju tex för Verktyg, Bilar etc etc.
 
Nimajneb skrev:
Är det inte så att man med tiden ställer högre krav på sina grejer.
Samma fenomen ser man ju tex för Verktyg, Bilar etc etc.
Jag har höga krav på datorer och elektronik. När det gäller bärbart så accepterar jag bara matta skärmar, därför går Apple bort. Vi har dock macar och pc hemma.

Köper man rätt HP så brukar de hålla bra (dvs gamla nc, nx, elitebook). I dagsläget är nog Lenovo t.ex L430, X220/X230 bästa valet om man inte ska spela.
 
MacBook finns med tre olika skärmar


  • MacBook Pro 15-inch Glossy Widescreen Display
  • MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display
  • MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display

Jag skulle tro att den sista är vad jag skulle kalla matt.
 
Och 13"? Det var bärbar och inte släpar TS frågade om. ;)
 
Nimajneb skrev:
Är det inte så att man med tiden ställer högre krav på sina grejer.
Samma fenomen ser man ju tex för Verktyg, Bilar etc etc.
Den första MBP 13 som jag köpte fick frun överta samma kväll. Bl.a. Pga att det knappt finns några ekonomisystem. Dual boot i all ära, men hur dyrt och omständigt blir inte det.
 
Robert-san01 skrev:
Och 13"? Det var bärbar och inte släpar TS frågade om. ;)
TS ville väl ha 15-17"......
 
Robert-san01 skrev:
Och 13"? Det var bärbar och inte släpar TS frågade om. ;)
Jo, det blir ju 500 gram extra.. :)
 
Robert-san01 skrev:
Den första MBP 13 som jag köpte fick frun överta samma kväll. Bl.a. Pga att det knappt finns några ekonomisystem. Dual boot i all ära, men hur dyrt och omständigt blir inte det.
Det är väl lite sent att inse detta första kvällen... ;)

Själv är jag absolut ingen Applefreak då vi tex har 4 Windows stationära, 4 Windows laptops, 1 Windows smartphone och en android i huset.
Däremot så gillar jag Apples telefoner, IPad och MacBooks. Att byta dom stationära till IMac är inte aktuellt över huvud taget.
 
Ekonomisystem på webben brukar vara poppis generellt, annars finns ju det ju runt 8-10 kommersiella produkter som är fullödiga lösningar.
På större företag med befintligt ekonomisystem i Win-miljö fungerar terminalserverlösning klockrent. Det blir oftast billigare för kunder än att underhålla diverse klientversioner.
 
fredl skrev:
Jag har höga krav på datorer och elektronik. När det gäller bärbart så accepterar jag bara matta skärmar, därför går Apple bort. Vi har dock macar och pc hemma.
Min Macbook Air har blank skärm med antireflexbehandling. Det funkar och är minst lika bra som matt skärm, om inte bättre.

Vi har en blandning av PC och Mac hemma. Mac är överlägset PC främst pga hårdvaran. Macbook har den enda pekplatta som jag har träffat på som faktiskt kan ersätta en mus vid avancerat arbete. Kvalitetskänslan är överlägsen alla PC jag har stött på. Vad gäller operativsystemet är jag inte lika övertygad som många Macanhängare. Både Windows och OSX har sina fördelar och nackdelar, och totalt sett tycker jag de är rätt likvärdiga. Jag skulle aldrig någonsin köpa en laptop som verkligen ska användas mobilt utan äpple på, så överlägsna är de. Däremot kan jag tänka mig att fortsatt köpa PC för stationär användning där ergonomin hos själva datorn inte spelar så stor roll.
 
peternicklas
f91jsw skrev:
Min Macbook Air har blank skärm med antireflexbehandling. Det funkar och är minst lika bra som matt skärm, om inte bättre.

Vi har en blandning av PC och Mac hemma. Mac är överlägset PC främst pga hårdvaran. Macbook har den enda pekplatta som jag har träffat på som faktiskt kan ersätta en mus vid avancerat arbete. Kvalitetskänslan är överlägsen alla PC jag har stött på. Vad gäller operativsystemet är jag inte lika övertygad som många Macanhängare. Både Windows och OSX har sina fördelar och nackdelar, och totalt sett tycker jag de är rätt likvärdiga. Jag skulle aldrig någonsin köpa en laptop som verkligen ska användas mobilt utan äpple på, så överlägsna är de. Däremot kan jag tänka mig att fortsatt köpa PC för stationär användning där ergonomin hos själva datorn inte spelar så stor roll.
Då får du nog speca vad som skiljer på hårdvaran mellan de båda.
 
peternicklas skrev:
Då får du nog speca vad som skiljer på hårdvaran mellan de båda.
Det är svårt att speca, precis på samma sätt som det är svårt att speca vad som skiljer en BMW från en Daewoo med motsvarande pappersspecar, eller vad som skiljer ett verktyg från Festool från en Cotech med samma märkeffekt. Ändå är det uppenbart när man väl använder det. Det är känslan av soliditet, pekplattan som har exakt rätt placering, rätt känslighet och rätt storlek, tangentbord som tillåter att man skriver lite snabbare och lite säkrare, magsafekontakten, + en mängd små liknande detaljer.

Min laptop är mitt verktyg som jag använder många timmar om dagen. Därför ser jag ingen anledning att ha en Cotech när jag kan få en Festool.
 
Johan Gunverth skrev:
Ööh...

- noll (0!) virus för OS X i den listan (som vanligt)
- mestadels Win32
- några extremt ovanliga gamla trojaner som har tätats innan de existerade på riktigt.

Säg nu inte "Flashback!", för den har ingen sett röken av trots att antivirusföretagen hävdade att det fanns hundratusentals smittade. Det var ännu ett proof-of-concept.
Men du har rätt i att virusmakarna går över till att trixa sig in i folks information på annat sett än genom tekniska lösningar. Trojaner är det nya svarta.
Det var 16 stycken som berör OSX. Jag valde medvetet att skriva virus i sin vidare benämning just för att slippa särhantera trojaner/virus osv. Får du in oönskad kod på systemet så får du ju det oavsett i vilken form. Ohyra är ohyra oavsett och de läcker din information precis lika bra.

Flashback ska vi visst nämna men i perspektivet att det just var en tredjepartare som var inkörsporten till systemet.
Det blir som sagt vanligare och vanligare (adobe reader och flashplayer är ju ökända för detta).

Anledningen till att jag kallar det fakta är att jag har sprungit på ohyra på OSX ett par gånger om nu i en bekantskapskrets på ca 10 macar. Numer är de patchade och har AV laddat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.