18 459 läst · 141 svar
18k läst
141 svar
Sen har vi kunden
Nyfniken menar nog att timpriset är satt som lockpris.......
Dock skiljer det sig lite. I hantverkarens fall så använder man det för att möta rådande konkurrens och i mäklarens fall för att i slutändan trissa upp priset. (denne har ju redan fått jobbet).
I bägge fallen för att tjäna pengar.
Andersmc var lite snabbare än mig, men det skiljer sig lite i våra beskrivningar......
Dock skiljer det sig lite. I hantverkarens fall så använder man det för att möta rådande konkurrens och i mäklarens fall för att i slutändan trissa upp priset. (denne har ju redan fått jobbet).
I bägge fallen för att tjäna pengar.
Andersmc var lite snabbare än mig, men det skiljer sig lite i våra beskrivningar......
Redigerat:
Aha, då förstår jag.
Jag kan bara tala för mig själv men mina priser på material ligger i nivå med vad kunderna får betala även om de köper det själva så jag förstår inte problemet.
Det finns väl ingen som tar med sig deg, ost, tomatsås och skinka till pizzerian och ber dem göra en Vesuvio?
Jag kan bara tala för mig själv men mina priser på material ligger i nivå med vad kunderna får betala även om de köper det själva så jag förstår inte problemet.
Det finns väl ingen som tar med sig deg, ost, tomatsås och skinka till pizzerian och ber dem göra en Vesuvio?
Om elektrikern går till leverantören med ett giltig reklamation, kan man inte gå med samma giltiga skäl till kunden?Paul-Staffanstorp skrev:Exakt detta jag syftar på...
Lite svårt för elektrikern att gå till "Biltema/Rusta/Jula/m.fl" och gnälla... eller kunden med för den delen
Går han till sin leverantör så litar de rakt av på att där är något fel på den trots den fungerade innan den lades hos kunden då det är väldigt sällan problemet uppstår och elfirman reklamerar en sån här sak t.ex.
Behövs liksom ingen bevisning i det läget.
Om kunden skulle ha svårt att argumentera inför det stället men köpt varan blir det inte samma situation inför elektrikern?
Om kunden är i underläge är det inte lättare, eller lika lätt, för elektrikern att 'vinna' mot kund som för leverantör?
Sedan för andra stycket, innebär det inte att det är lätt för en elektriker att lösa (de antagligen få gånger) som han faktiskt gjort fel genom att gå till leverantören och reklamera.
Om det vore lätt, hur skyddar sig leverantören från missbruk?
Nej, men samtidigt köper du en vara när du handlar din pizza, inte en pizzabagartjänst för 395 kr per timma plus material. Äpplen och päron ska bara blandas när man gör fruktsallad.Müssli skrev:
Fast det skulle vara rätt kul om det på pizzakvittot stod "Milersättning, råvaruinköp pizza 20kr". Eller om pizzan kostade 95kr en dag istället för 55kr för dom fick åka en extra gång till affären när dom glömde tomaterna.
Det spelar egentligen ingen roll, anledningen till att kunden vill tillhandahålla mtrl själv är ju för att plocka russinen ur kakan och få ett billigare slutpris, enda skillnaden är att du har fastpris på pizzan.joflopp skrev:
Men scenariot skulle ju mycket väl kunna vara att du vill ha pizzan för 25:- om du tillhandahåller råvarorna själv.
Grejen är att det precis som i andra brancher är ett helt system där slutvaran innefattar både arbete och material, detta för att säkerställa både ekonomi och resultat......
Nu jämför du ett fastpris med andra branscher men det är ju inte det som det handlar om här. Här pratar vi löpande priser och tillägg för ett material som allt som oftast får folk att sätta kaffet i vrångstrupen när dom får räkningen.pappskallen skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Nej, har du rimliga påslag och är tydlig mot kund angånde vem som köper in materialet är det ju inget problem.Müssli skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Men fortfarande så kvarstår faktum att kunden som inköpt egna delar gör det för att plocka russinen ur kakan men dom flesta hantverkare jobbar inte så utan det är som jag skrev tidigare en helhet, faspris eller inte!
Faspris eller inte så är jämförelsen relevant på så sätt att man lika gärna skulle kunna göra likadant vid andra tillfällen såsom på restaurangen eller bilverkstaden som exempel.
Ett bra exempel är vissa restauranger i nordamerika där det går bra att ta med sig eget vin, men där man i gengäld betalar ett lite högre pris för att täcka upp för den avansförlusten restaurangen gör på vinet
Faspris eller inte så är jämförelsen relevant på så sätt att man lika gärna skulle kunna göra likadant vid andra tillfällen såsom på restaurangen eller bilverkstaden som exempel.
Ett bra exempel är vissa restauranger i nordamerika där det går bra att ta med sig eget vin, men där man i gengäld betalar ett lite högre pris för att täcka upp för den avansförlusten restaurangen gör på vinet
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Visst och systemet skulle vara helt ok om inte vissa hantverkare utnyttjar kundernas okunnighet eller agerar bedrägligt för att kunna lägga på helt orimliga påslag.pappskallen skrev:Det spelar egentligen ingen roll, anledningen till att kunden vill tillhandahålla mtrl själv är ju för att plocka russinen ur kakan och få ett billigare slutpris, enda skillnaden är att du har fastpris på pizzan.
Men scenariot skulle ju mycket väl kunna vara att du vill ha pizzan för 25:- om du tillhandahåller råvarorna själv.
Grejen är att det precis som i andra brancher är ett helt system där slutvaran innefattar både arbete och material, detta för att säkerställa både ekonomi och resultat......
Om du med russinen menar att kunden handlar material till butikspris så är det väl snarare hantverkaren som vill åt russinen genom att ta betydligt mer än butikspris för samma vara.
Jo tack, vi vet att det är ett helt system, som i första hand ser till hantverkarens ekonomi.
Om hantverkarna höll priser i nivå med butikerna skulle vi inte ha denna diskussion.
Att "systemet" finns beror till stor del på att "förr i tiden" fanns inte allt material tillgängligt för slutkunden plus att internt gjort det enkelt för kunden att kolla priser och köpa material till rimliga priser.
Skillnaden mellan butikspris och det ofta betydligt högre priset som hantverkaren har skulle kanske kunna motiveras om hantverkaren erbjöd något mervärde men hitintills har jag inte sett en hantverkare som kan påvisa vad detta mervärde skulle kunna vara.
Redigerat:
sluddrigt inlägg, men förstår nog vad du skriver.Nimajneb skrev:
Håller dock inte med, klart det styrs av utbud och efterfrågan, vänta tills det blir riktigt dåligt att göra då kryper naturligtvis priserna nedåt, så tillvida att fet bär sig för företagen.
Som jag skrivit tidigare så är det branschen som är sjuk inte dom enskilda hantverkarna som inte förstår bättre.pappskallen skrev:Men fortfarande så kvarstår faktum att kunden som inköpt egna delar gör det för att plocka russinen ur kakan men dom flesta hantverkare jobbar inte så utan det är som jag skrev tidigare en helhet, faspris eller inte!
På restaurangen eller bilverkstan så gr dom dig ett totalpris i förväg, inga överraskningar. Skulle av någon anledning oväntade problem uppstå på Verkstan så ringer dom. Är det en fristående mek så kan du som tidigare påpekats ta med dig egna delar.
Var har du för belägg att resturanger där man tillåts ta med eget vin skulle öka marginalen på maten? Det låter väldigt svenskt att tro så genom att tro att det egna vinet är för att spara pengar, när det är för att ge kunden möjlighet att välja sitt egna goda och ofta dyra vin.
Det är möjligt att det finns några hak som inte håller sig till den principen men dom ställen som jag har varit på så har syftet helt klart varit att servera fantastisk mat till det fantastiskt goda medhavda vinet.