Thomas59 skrev:
Skillnaden mellan butikspris och det ofta betydligt högre priset som hantverkaren har skulle kanske kunna motiveras om hantverkaren erbjöd något mervärde men hitintills har jag inte sett en hantverkare som kan påvisa vad detta mervärde skulle kunna vara.
Tja mervärdet är väl isf att kunden får en hantverkare som åtar sig jobbet, samt har en bättre trygghet om det krånglar (då slipper han/hon diskusionen om huruvida det är ett mtrl-fel eller installationsfel) samt att det oftas tillhandahålls prime-grejor som oftast har bättre hållbarhet i min mening än lågprisprylar.

Räcker inte det mervärdet bör man nog avstå!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Men fortfarande så kvarstår faktum att kunden som inköpt egna delar gör det för att plocka russinen ur kakan men dom flesta hantverkare jobbar inte så utan det är som jag skrev tidigare en helhet, faspris eller inte!
Jag är fortfarande lite fundersam över hur situationen i op kan uppstå.

Det är klart man kanske bokat in hantverkaren för ett halvtimmes jobb som oavsett inte gör en bankrutt även om hantverkarens timpris är högsta i länet, eller om tiden blir två timmar.

Kan man som hantverkare ge ett timpris men utelämna att materialkostnad tillkommer?

Eller om man ger ett fast pris som inkluderar material, men man inte säger att det är inklusive material. Om kunden accepterar den offerten så måste det vara ett guldläge då hantverkaren kan fakturera för det överenskomna beloppet ändå?

Om man bestämt möte för att se på arbetet på plats så kan ju inte hantverkaren förberett innehållet i bilen heller.
 
Thomas59 skrev:
Skillnaden mellan butikspris och det ofta betydligt högre priset som hantverkaren har skulle kanske kunna motiveras om hantverkaren erbjöd något mervärde men hitintills har jag inte sett en hantverkare som kan påvisa vad detta mervärde skulle kunna vara.
Det skulle väl vara att hantverkaren kommer ut och byter grejerna gratis om de går sönder. Där ligger skillnaden och mervärdet med att köpa från hantverkaren.

//Patrik
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
pappskallen skrev:
Men påslaget styrs väl av utbud och efterfrågan som på allting annat, eller??
Så skulle det kunna vara men "systemet", som någon talade om i ett tidigare inlägg, är utformat så att kunden ska ha svårt att jämföra priser och i förlängningen även att bedöma slutpriset.

Vi ska väl inte gå in på den diskussionen här men många hantverkare inbillar kunden att de materialpriser som erbjuds är "bra" genom att tex klämma ur sig sådant som "..och du får 10% på mina grossistpriser..." och hänvisar sedan till helt påhittade prislistor (ingen hantverkare betalar dessa priser) som proffsbutikerna ofta erbjuder. Prislistor vars enda syfte är att ge hantverkarna alibi för de höga priserna. Kunder som inte har 100% koll tror då att man fått ett bra pris ända tills man får fakturan och börjar kolla på nätet.

För att inte bli anklagad för att generalisera (hantverkare är känsliga för sånt:wow:) bör väl tilläggas att det främst är VVS-branschen med elektriker som god tvåa som står för huvuddelen av fallen med överpriser.
 
Nimajneb skrev:
På restaurangen eller bilverkstan så gr dom dig ett totalpris i förväg, inga överraskningar. Skulle av någon anledning oväntade problem uppstå på Verkstan så ringer dom. Är det en fristående mek så kan du som tidigare påpekats ta med dig egna delar.
Det kan du få av hantverkaren också, grejen är den att det stirras på timpriset och då väljer hantverkarna att av konkurrensskäl att ta ut marginalen på materialet istället.
Nu var det dessutom inte själva överraskningen vi diskuterade i denna tråd utan en kund som redan köpt material som han ville hantisen skulle använda sig av, så jämförelsen är fortfarande relevant, du tar inte med dig köttbiten till restaurangen för att få ner priset (snälla välj inte att missförstå nu är du snäll)

Nimajneb skrev:
Var har du för belägg att resturanger där man tillåts ta med eget vin skulle öka marginalen på maten? Det låter väldigt svenskt att tro så genom att tro att det egna vinet är för att spara pengar, när det är för att ge kunden möjlighet att välja sitt egna goda och ofta dyra vin.
Hade viss insyn i den branchen genom släktingar och egna resor i Canada för ett antal år sedan, har för mig att det även fanns ett alernativ där man betalade en högre "servicecharge" också.
 
charta77 skrev:
.

Kan man som hantverkare ge ett timpris men utelämna att materialkostnad tillkommer?

Eller om man ger ett fast pris som inkluderar material, men man inte säger att det är inklusive material. Om kunden accepterar den offerten så måste det vara ett guldläge då hantverkaren kan fakturera för det överenskomna beloppet ändå?
.
Jag kan tyvärr inte svara på dom frågorna, men det är kanske möjligt.

Behöver jag förklara varför jag BARA offererar fastpris och gör det även om kunden säger sig inte behöva det för jobbet ska göras ändå??;)
 
Thomas59
pappskallen skrev:
Tja mervärdet är väl isf att kunden får en hantverkare som åtar sig jobbet, samt har en bättre trygghet om det krånglar (då slipper han/hon diskusionen om huruvida det är ett mtrl-fel eller installationsfel) samt att det oftas tillhandahålls prime-grejor som oftast har bättre hållbarhet i min mening än lågprisprylar.

Räcker inte det mervärdet bör man nog avstå!
Låter väldigt märkligt att det skulle vara ett mervärde att hantverkaren faktiskt åtar sig jobbet. Känner inte till NÅGON annan bransch som skulle anse det som ett mervärde att man faktiskt är villig att åta sig ett jobb.

Bättre trygghet när det krånglar. Ja det skulle ju kunna vara ett mervärde när hantverkaren verkligen hanterar reklamationer/garantiärenden på ett smidigt sätt. Nu är ju inte alla hantverkare så "smidiga" men höga påslag har dom i alla fall mn ok - där har vi ett mervärde. Kan det paketeras i nån sorts "vi krånglar inte om du får problempolicy" så det är tydligt mot kund så håller jag med dig.

Pratar du om "primegrejor" i relation till Biltemaprylar så blir det äpplen och päron igen och det har vi redan konstaterat tidigare att det duger till fruktsallad och must men är knappast relevant i denna diskussion.

Pratar du om "primegrejor" inköpta av hantverkare jämfört med samma primgrejor inköpta av kunden till ett betydligt lägre pris ser jag inte riktigt vari mervärdet skull bestå. Det är ju i huvudsak i denna situation som kunden reagerar på priset.
 
Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Det skulle väl vara att hantverkaren kommer ut och byter grejerna gratis om de går sönder. Där ligger skillnaden och mervärdet med att köpa från hantverkaren.

//Patrik
Visst. När det funkar så är det ett visst mervärde. Tyvärr är inte alla hantverkare så smidiga och serviceinriktade. Om det är enda skillnaden kan man ju fråga sig om det berättigar påslag på i vissa fall flera hundra procent.

Med den synen skulle väl också påslagen rimligen följa materialkvaliteten (fler garantiärenden=mer gratisjobb=högre påslag) och då kan man ju tex undra vad det är för skitprodukter som tex VVS-branschen försöker pracka på oss med påslag på uppåt 6-700%???
 
pappskallen skrev:
Jag kan tyvärr inte svara på dom frågorna, men det är kanske möjligt.

Behöver jag förklara varför jag BARA offererar fastpris och gör det även om kunden säger sig inte behöva det för jobbet ska göras ändå??;)
Nej inte det men det som du skrev då verkade inte orimligt och fick mig att fundera mer över hur situationen kan uppstå.
 
Thomas59 skrev:
Visst. När det funkar så är det ett visst mervärde. Tyvärr är inte alla hantverkare så smidiga och serviceinriktade. Om det är enda skillnaden kan man ju fråga sig om det berättigar påslag på i vissa fall flera hundra procent.

Med den synen skulle väl också påslagen rimligen följa materialkvaliteten (fler garantiärenden=mer gratisjobb=högre påslag) och då kan man ju tex undra vad det är för skitprodukter som tex VVS-branschen försöker pracka på oss med påslag på uppåt 6-700%???
Så gör väl alla seriösa hantverkare??

Det är aldrig berättigat med flera 100% i påslag och såna grisar ska vi inte ens prata om. Vi håller runt 20% i påslag på våra grejer från vårt inköpspris. Sen så hårt som du går ut Thomas mot oss hantverkare så känns det som att du tror att i princip alla hantverkare håller 200% i påslag. Har du något underlag för det? Jag har förvisso inte något underlag på att det inte är så, men då går inte jag ut stenhårt på det heller.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag kan leva med 20% påslag på tex Rinakbys priser. Sedan hör man ursäkten att rörkrökarens inköpspriser är mycket högre så därför berättigar det ett högre pris till mig som kund.... Pyttsan. För mig är det antingen ett sätt att försöka bedra mig alt så är hantverkarfirman urusla på att hitta rätt inköpskanaler.
 
För mig som kund (som alltid är kund inom bygg-entreprenad) är det skit samma utifall entreprenör gör påslag. Bara de redovisar det öppet. Det är ju jag som kund som väljer i slutändan.
 
Byggis1976 skrev:
För mig som kund (som alltid är kund inom bygg-entreprenad) är det skit samma utifall entreprenör gör påslag. Bara de redovisar det öppet. Det är ju jag som kund som väljer i slutändan.
Du menar att du får skylla dig själv för att du VALDE fel hantverkare.
 
Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Så gör väl alla seriösa hantverkare??

Det är aldrig berättigat med flera 100% i påslag och såna grisar ska vi inte ens prata om. Vi håller runt 20% i påslag på våra grejer från vårt inköpspris. Sen så hårt som du går ut Thomas mot oss hantverkare så känns det som att du tror att i princip alla hantverkare håller 200% i påslag. Har du något underlag för det? Jag har förvisso inte något underlag på att det inte är så, men då går inte jag ut stenhårt på det heller.

//Patrik
20% har jag inga synpunkter på men det förutsätter ju att jag "får något" för de 20%:en. Säg att ni levererar materialet, har en generös garantipolicy och inte åker till leverantören och fikar (på löpande räkning) så fort något behövs för jobbet samt att de 20%:en inte läggs på några fantasipriser som er leverantör förser er med. Då är det ok.

Jag tror/hoppas att det framgått ganska klart att det är de hantverkare som tar ut fantasipriser (förvisso anligast inom VVS mn inte ovanligt inom el) som jag är kritiskt mot och då inte prisnivån i sig (prissättningen är ju fri) utan hur hantverkare mer eller mindre lurar kunden att tro att kunden får ett bra pris och genom att försvåra prisjämförelser.
 
Jaha, om det är det värsta grisarna vi pratar om så finns det ju inget att diskutera. Ingen kan väl tycka annorlunda i såfall förutom någon som känner sig träffad möjligtvis.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.