Rrrrr skrev:
De flesta normalt funtade människor har ju någon slags känsla över vad de kan och inte kan,
Problemet är att många 18-åringar är övertygade om att dom kan allt, och det i kombination med deras många gånger totala brist på säkerhetstänkade kan vara väldigt farligt... Erfarenhet och mognad går inte att plugga..

En åldersgräns på t.ex. 25 år kanske hade varit lämpligt för en behörighet motsvarande ABL?

Innan dess måste man jobba under någon annan med behörighet.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Jag har arbetat med flera personer som gått el-programmet på gymnasiet, men efter examen aldrig rört en kabel, för att 5-7 år senare fått anställning som industrielektriker.. deras installationer har INTE varit varken snygga eller fackmannamässigt utförda...
Men de har i alla fall inte använt glassbyttor som kapsling till elcentraler? ;):p

yxis skrev:
Men de har i alla fall inte använt glassbyttor som kapsling till elcentraler? ;):p
Nej, men dom har t.ex. gjort fasta installationer av förlängningskablar, använt 4g1.5 EKK till att mata styrskåp till robotar (med 16A 3-fas), och använt 50m 1mm2 ölflex till en 4kw-motor avsäkrat på 25A.

utan att ha läst allt för mycket i tråden så är min uppfattning att det kommer bli möjligt för privatpersoner att skaffa behörighet, just precis det har införts i kylbranchen, förr var det väldigt svårt att få kylcert om man inte gick "den rätta vägen" men 2008 ändrades reglerna, jag skaffade kylcert av högsta kategori (1), för hantering av köldmedieanläggningar oavsett fyllnadsmängd, som privatperson! dock måste man årligen skicka in bevis på att man varit yrkesverksam, det löser sig genom att jag hjälper en bekant med egen firma med installationer av luftvärmepumpar, varpå han intygar att jag varit yrkesverksam.
skulle tro att det kommer bli i stort sett lika med elbehörigheten, och ni ska veta att proven, både det praktiska och teoretiska var inte piece of cake för en som inte har förståelsen för kylanlägggningar och materialkännedom, det räcker alltså inte att bara vara en kemist och känna till vad latent förångningsvärme är, utan man måste ha satt sig in i hur anläggningar funkar i verkligheten, och hur man justerar in dem för optimal drift, vilket ingick i det praktiska provet. det var t.ex. en sån klurig grej som att man skulle fylla en kylanläggning som var märkt med fyllnadsmängd 4.3kg, sedan skulle man justera in expansionsventilen för att få rätt överhettning över förångaren, men med den fyllnadsmängden gick inte detta då man fick gasbubblor i vätskeröret, anläggningen krävde runt 7kg köldmedia innan den gick stabilt, det fanns en av de deltagande som inte fick till det utan bara vred fram och tillbaka på justerskruven och kolladde förbryllat på manometrarna, han hade en yit-tröja på sig.... tror att han fick lov att komma tillbaka och göra om provet. han hade inte heller öppnat kranen på vacuumpumpen när han evakuerade systemet före fyllning, så han fick inte ur nån luft ur anläggningen, det upptäckte jag då det var min tur efter honom.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Nej, men dom har t.ex. gjort fasta installationer av förlängningskablar, använt 4g1.5 EKK till att mata styrskåp till robotar (med 16A 3-fas), och använt 50m 1mm2 ölflex till en 4kw-motor avsäkrat på 25A.
**Verkar som om utbildningen behöver revideras en aning...å andra sidan lär 50 m 1mm[SUP]2[/SUP] fungera som strömbegränsning i sig självt...:p

Sidospår-bonusfråga:

Vad har man för nytta av kylcert som privatperson? Kravet på cert gäller väl bara sånt man jobbar med "icke-privat"?

Enkelt. Du kommer inte över något kylmedel utan cert.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
numera omfattas samtliga "ingrepp i köldmediekretsen" av cert-krav, alltså måste man ha cert om man sätter upp en snabbkopplingspump från jula.
förr var privatpersoner undantagna från köldmedieförordningen, men det var omöjligt att komma över köldmedium, numera är det enkelt att köpa köldmedium, men du får inte använda det utan cert.
jag gör dock vissa jobb som kräver cert, men jag har det inte som hyvudsysselsättning, detsamma skulle vara fallet om jag kunde skaffa elbehörighet, jag kommer inte vilja jobba som elektriker, utan bara göra de jobb jag redan i dagsläget gör (åt vänner och släkt) fast det skulle bli lagligt ;)
Jag har även tagit lastbilskort på egen bekostnad, utan att jobba eller ha jobbat som chaufför, (dock hade jag en GMC-pickup som krävde C-kort ett tag)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Aha, när ändrades egentligen den regeln/lagen?

2008-09 nån gång..

Rrrrr skrev:
I så fall är ju inte heller dagens byggnadssnickare eller rörmokare någon hantverkare.
Tja, om du menar alla "snickare" som använder latexfog istf att såga rätt så visst. Hantverkskickligheten urholkas allt mer där. Vad gäller rörkrökeri så tycker jag nog att det är svårare att få snyggt än el. I många fall så måste man fortfarande böja rör i 3D innan man monterar dit dem, och då måste de redan vara rätt längd.

Det är sällan fallet idag med EKRKn. (Men jag minns när min far berättat om hur han tvingades bocka "dödskulo" med specialtång och hur mycket mer hantverk det var). Så vad det gäller el så har, skulle jag säga, mycket mer av hantverket försvunnit än från många andra yrken.

Just därför är det ju också lättare för hempulare att få infälld installation snygg, jämfört med utanpåliggande. :)

Mikael_L
Och tänk, dagens ingenjörer, dom klarar inte längre av att räkna på räknestickan, och mjölkbonden vet väl knappast hur man handmjölkar längre.
Och vilken skräddare är en baddare på att sy snabbt och snyggt för hand, dom förlitar ju sig bara på symaskinen.
Och verkstadsmaskinisten klarar knappt av att handslipa ett svarv eller frässtål längre, dom skruvar ju bara in ett nytt TIN-belagt hårdmetallstål när det gamla har blivit slött.

Exemplena kan göras många. Det kallas utveckling, metoder och material förändras, i strikt riktning mot det bättre, även om tillfälliga bakslag sker ibland.

Skippa det där nu, och återgå hellre till trådens egentliga ämne.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O
Mikael_L skrev:
Exemplena kan göras många. Det kallas utveckling, metoder och material förändras, i strikt riktning mot det bättre, även om tillfälliga bakslag sker ibland.
Många dåliga exempel om inte annat.

Dagens ingenjörer kan räkna ut exakt samma saker som gårdagens ingenjörer gjorde. Fast idag använder man datorer eller miniräknare. Resultatet är detsamma eller bättre. Den underliggande teorin och förståelsen beräkningarna är densamma men den aritmetiska räknemaskinen ser annorlunda ut. Det vill säga; Verktyget har ersatts av ett bättre men resultatet är detsamma. Utveckling!

Varför skulle mjölkbonden handmjölka? Blir mjölken godare? Är det över huvudet taget något utöver en skillnad i arbetsinsatts? Återigen samma sak: Verktyg och metoder har blivit bättre men resultatet är detsamma. Utveckling!

Du syr inte särskilt mycket det hör jag. Faktum är att dagens skräddare syr både för hand och på maskin. Den väsentliga skillnaden är inte vilka verktyg de använder utan kunskapen och färigheten att använda dem. Idag har vi istället för handgjorda och måttsydda kläder, som repareras när de blir trasiga, fått en kultur med massproducerade varor i generella storlekar. När de slits eller går sönder slänger vi dem och köper nya. Här har alltså kunskapen och färdigheten att göra högkvalitativa formsydda kläder börjat gå förlorad. Det är en solklar regression och de nya verktygen och metoderna producerar alltså ett kvalitetsmässigt sämre resultat.

Det är två fundamentalt olika saker. I de två första fallen går kunskapen om gamla verktyg och metoder förlorade men man kan fortfarande åstakomma samma result med nya metoder och verktyg. I det sista exemplet är det inte bara bara verktyg och metoder som förändras utan själva kunskapen och färdigheten att uppnå ett visst resultat som går förlorad. När jag t.ex. bygger gitarrer krävs det ett stort mått av hantverkskunskap. Jag använder de allra senaste häftiga elverktygen där det går och gör resten för hand med moderna handverktyg. Hantverket har alltså ingenting med den utveckling du pratar om att göra utan handlar enbart om mina förmåga, kunskap, erfarenhet och färdighet i att producera aukustiska gitarrer som är minst lika bra som de som gjordes för 50 år sen med helt andra verktyg.

Och när det gäller trådens egentliga ämne så säger som jag sagt tidigare; Snälla moderatorer stäng och lås den här tråden för allt är utaggerat och Elsäkerhetsverket har klart och tydligt svarat på de frågor som finns. Vi kan bara vänta och se om det verkligen blir som de tänkt sig.

Redigerat:
Nä, det finns ju en standard för att mjölka kossor nu för tiden :)

IEC 60335-2-70 HOUSEHOLD AND SIMILAR ELECTRICAL APPLIANCES – SAFETY –
Part 2-70: Particular requirements for milking machines

This International Standard deals with the safety of milking machines, to be used in stalls and in the open, that are designed for milking farm animals, such as cows, the rated voltage of the milking machine being not more than 250 V for single-phase operation and 480 V for other operations.
NOTE 101 Examples of such machines are:
– bucket milking machines;
– direct-to-can milking machines;
– milking pipeline machines;
– recorder milking machines;
– independent air and milk transport milking machines.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.