Är inte chansen större att putsen klarar sig om kalkningen är gjord? Kalken fyller ju ut en del småsprickor också. (jo, jag målar med "traditionell" kalkfärg som jag själv blandar).

Det som oroar i nuläget är att på norrsidan, där jag har den största lagade ytan, så vägrar putsen att vittorka. Solen kommer ju aldrig dit och det regnar nästan varje dag....

Handskarna var bra innan jag band upp en rosenbuske med murarhandskarna på:D
Kände att det började svida i handsken, men ville bli färdig med jobbet innan jag tittade efter.....
 
Bättre med målning direkt för putsens skull? Tveksamt...
Vänd på det istället: Är inte risken större att putsen fryser sönder om man blöter ner den med för- och eftervattningar nu, några veckor (brr.. sorgligt men nog tyvärr sant) innan första frosten?

Kalkmålning är skydd för putsen men det gäller ju framförallt nedbrytning och slitage och så mycket stryk tar den inte på EN vinter. Har du fått sprickor i stänkputsen?

Nr 2: Jag hade också oroat mig för norrsidan... Men det är inte mycket att göra åt. Men ännu större anledning att vänta med målningen, i varje fall på den sidan...

Nr 3: Håll dig till putsning, det är mycket roligare (och verkar det, ofarligare) än blommor!
....så länge handskarna håller ihop i vart fall..
 
Det nygjorda har inte spruckit än så länge. Sprickorna är i de gamla ytorna . De är små för att knacka upp men de brukar gå igen ganska bra när man kalkar. Nu gick jag ju hårt åt fasaden med vattenstrålen i somras, eftersom jag satsade på grundligt förarbete innan kalkning......:S och då kom alla dessa sprickor fram....

Jaja, inget att göra. Nu vet jag ju hur jag lagar puts om det blir nya skador under vintern.....

Har nu bestämt mig för att ge upp puts och kalk-projektet för i år och ägna mig åt blommorna i stället.:)

Jag befinner mig ganska nära kusten så risken för frost är inte så stor än så länge. Även om det fryser någon mil längre inåt landet så brukar det klara sig här nere. Så jag håller tummarna!

Vad gäller norrsidan: vad tror du om att blåsa på med värmefläkt? Eller varmluftspistol?

Återkommer så småningom med några bilder på skador som jag upptäckte under arbetets gång....... Sedan blir det avrapportering till sommaren.
 
Förarbetet är ju inte ogjort, det har du igen till nästa år...
Nog ett klokt beslut, säsongen år mot sitt slut och blommorna kanske behöver all uppmärksamhet de kan få vid den här årstiden...

Att värma/torka kalkputs är vanskilgt. Alltför snabb torkning innebär sämre hållfasthet.
OM du ska göra ett försök så får du i princip "tälta" in ytorna och sätta en FÖRSIKTIG uppvärmning på dem.
Men fäör mig låter det som en överdriven åtgärd på dessa ytorna...
Om de inte torkar upp på en månad eller så... Ja, då skulle jag nog nästan gissa på att det rör sig om stigande markfukt och att det inte är putsen i sig själv...
Som du skrev, nu vet du ju hör man gör om det behövs fixas om till våren...

Mitt tips: Håll tummarna, ta en kopp te och titta till rosorna! :)
Till våren är det nya tag!
 
Alla mina putslagningar har överlevt vintern! :D Yippiii!
Nu är det bara halva huset kvar att fixa.....
(Glömde ta bilder denna gången men återkommer vid nästa tillfälle)

Hittills har jag bara täppt till de mest akuta hålen och det som ramlade av efter hård spolning. Nu funderar jag på om jag även ska knacka bort en del lagningar som gjorts med cementbruk eller husfix. Dessa sitter som berg! Vilket är bästa verktyget för att enbart knacka bort lagningen och inte dra med hela väggen? Något stämjärnsliknande?

På vissa ställen verkar väggen hållas ihop av enbart puts och rostigt hönsnät. Det gick helt enkelt inte att knacka ned till fast underlag, för det fanns bara ett stort hålrum bakom (man kunde sticka in en hel morakniv med skaft). På vissa ställen stötte jag på träbalkar som verkade lite ruttna. Jag lagade alla dessa ställen genom att trycka i så mycket skärvor från taktegel som fick plats och sedan på med kalkputsen. Ser snyggt ut, men bör jag oroa mig för väggens hållfasthet???

Fönstersmygarna verkar vara en särskilt känslig punkt. (jag bifogar bilder) Just i de nedre hörnen är det ofta hålrum bakom putsen. Smygarna har gjorts med cementhaltig puts i samband med fönsterbyten. På de mest väderutsatta fönstrena är det problem hela vägen mellan fönsterkarm och puts. Man ser att det är olika lagningar med cementhaltigputs och tätningsmassor. Ändå spricker det så vattnet kan rinna in. Min vågade tanke är att hacka bort det mesta av fönstersmygen, i alla fall på de fönster där det är problem, och bygga upp en ny fönstersmyg med ren kalkputs. Är det för svårt för en amatör? Kan tänka att det kan vara svårt att till det där raka hörnet?
 
  • Rutten träbjälke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönstersmyg 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönstersmyg 1 a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönstersmyg 1 b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I tur och ordning:
Knacka bort gör man enklast med någon typ av stämjärn och/eller en murhammare.

Väggens hållfasthet... Det är omöjligt att svara på baserat på bilden (och det är inte heller mitt område) men jag tror att du borde ha någon kunnig hantverkare eller konsult som tittar på det.
Träet bakom verkar inte friskt och putsen måste ha något att hänga i.
Lite beroende på var i landet huset ligger så kan man kontakta stads- eller länsmuseum, byggnadsvårdsföreningar, Fibor eller någon annan organisation som kan tipsa om kunniga personer som kan göra en bedömning av detta.
OM det finns ett hållfasthetsproblem så vill man ju ha det utrett snarast möjligt.

Fönstersmygen ÄR en känslig punkt och det blir lätt en plats för fukten att vandra inåt.
Det kan vara svårt att få till fina hörna men anledningen till att jag tror att du bör kontakta en kunnig hantverkare är inte hörnens rakhet utan tätheten mot fönsterkarmen samt eventuella plåtkanters utformning.
Sedan är det fullt möjligt att du kan klara av själva putsningen själv, det verkar ju ha gått fint hittills, men om stommen är skadad så måste det ju kikas på först.

När det gäller puts och rostigt kycklingnät så är det inte något bra, förr eller senare har nätet rostat så mycket att putsen släpper i större omfattning, detta kan också vara något som du måste ta tag i...

Lycka till!
 
Tack för att du håller koll på denna tråden!:)

Vad gäller väggarnas hållfasthet så kommer jag ha den frågan i bakhuvudet när det ska göras större ingrepp, som t.ex.göra om golv och väggbeklädnad invändigt. Antar att det i så fall bli aktuellt att bygga en inre yttervägg i leca för att stabilisera ( som många gör). Ingen brådska att utreda sålänge det inte finns pengar att åtgärda, tänker jag....:) Däremot ska jag bli bättre på att åtgärda små putsskador och läckande gavelpaneler!

Vad gäller fönstersmygarna så HAR nya fönsterbleck och vissa av putslagningarna satts dit av professionella hantverkare ett tiotal år sedan. De nya blecken är bättre infästa än de som satt där innan, men helt tätt blir det inte. Samma hantverkare har också rekommderat tätning med mjukfog, vilket håller "sådär". Särskilt i hörnen är det svårt att få fog att hålla mellan bleck och puts. Antar att blecken vibrerar lite när det stormar. (Om du undrar över den konstiga "pipen" på ena fönsterblecket :) så beror det på att blecken är standardformat men fönstersmygarna är inte standard. Denna lutar dessutom. "Pipen" gör sitt jobb att leda ut vattnet från väggen, även om det ser konstigt ut!)

Jag tror egentligen att det bästa hade varit att göra som i Danmark där man har putsade fönstersmygar utan plåtbleck och där man vid montering av fönster lämnar en cm springa mellan trä och mur så att man kan täta med kalkbruk o kohår ( i stället för mjukfog som spricker!). Men, nu är ju inte mina fönster monterade med ett sådant mellanrum för kalkbruksfogning.....

Om jag däremot hackar bort kc putsen i smygen och ersätter med kalkputs som borde vara bättre på att ta upp rörelser, så borde problemet med sprickor minska, tänker jag. Kanske att jag i framtiden sliter bort alla fönsterbleck och bara har putsade smygar, men det får jag fundera på ett tag till.

Vore intressant att höra andras erfarenheter för och emot fönsterbleck på ett sådant här hus.

Jag återkommer när jag har mer att rapportera!
 
Redigerat:
Hej igen!
Möjligt att du kan lösa det på det sättet men tänk på när man talar om kalkbrukens goda förmåga att ta upp rörelser så är det relativt sett jämfört med t ex cementbaserade bruk.
De klarar alltså inte vad som helst...
Men varför inte armera putsen i hela smygen, det kommer hjälpa dig en bit på vägen.
Kohår, om man kan få tag på det, eller mjukt och tvättat tagel.
Hörde en gång om en som armerade sitt bruk med hår från den lokala frisörsalongen...
Alla sätt är väl bra utom dom dåliga...? ;)
 
Haha, det var idé!:)Har en hårklippningsmaskin hemma.

Har du någon idé om lämplig dosering?
 
Med tagel brukar man dosera ca 5 dl ("lagom" fluffigt) nedklippt i 1-2 cm strå i 10 liter färdigt bruk (ca 25 kg torrbruk). Man får prova sig fram lite grann.
Tänk på att du får räkna med att lägga en ytputs efteråt (utan hår) annars riskerar du att få en lite "luden" vägg.

Viktigt är också att först blanda bruket klart och DÄREFTER försiktigt fördela och blanda i armeringen.
Slår du i det från början så får du bara en stor klump i blandaren...

Men om eget hår är att föredra eller inte vågar jag inte uttala mig om.... =)

(Tagel finns hos Målarkalk för 347 kr + porto för en bunt, ger ca 12 liter nedklippt tagel.
OM du skulle få kalla fötter när du står där med din trimmer...) ;)
 
Hej på er!

Håller också på att knacka ner puts och ska putsa om mitt gamla hus!

Den tidigare ägaren, en äldre man, var enligt uppgift kunnig och gjorde det mesta själv och det brukade finnas en tanke med vad han gjorde. När jag knackar ner gammal puts så ser jag att det finns halm (eller hö) i 2 cm bitar inblandat. Inte mycket, men i alla fall.

Först trodde jag att han bara varit slarvig med att göra rent verktygen, men när jag insåg att det var överallt så slog mig tanken att det nog var tänkt som armering... Och det har suttit som berget i 30 år!
 
Tack Maveric för kul info!

En fråga om tätning mellan fönsterkarm och mur: Har knackat upp ett mellanrum mellan fönster och puts och skrapat bort en massa gammal mjukfog. Ska tätas med kalkbruk. Dock visar det sig vara helt tomt mellan mur och fönsterkarm! Hade det inte funnits fönstersmyg på insidan hade man kunnat köra ett redskap rakt in i rummet.

Borde det inte finnas någon slags drev som isolering här? Jag grunnar nu på hur jag ska gå vidare. 1) fylla mellanrummet med någon slags isolerande drev? 2) trycka in tegelskärvor för att fylla utrymmet på ett luftigt vis? 3) eller bara stänga utrymmer med puts och låta det vara tomt bakom?
 
Redigerat:
Här, gott folk ser ni vad som händer när man gör putslagningar med alltför hård puts (eller rentav husfix!)
putslagningar 058 (liten).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har bildats sprickor dels mellan lagning och väggens gamla puts, dels mellan lagningsputsen och fönsterkarmen. Eftersom lagningen dessutom var riktigt fult gjord ville jag knacka ner den helt och göra en snygg slätputsat fönsteromfattning. MEN, lagningen sitter stenhårt! Jag har skrapat bort flera lager mjukfog i anslutningen till fönstret och hackat upp en springa på ca 2 cm. Mer får jag inte bort med liten huggmejsel och hammare. Vad använder proffsen för att hugga bort sådana lagningar utan att förstöra väggen?

Det lutar åt att jag får ge upp! Hur tätar jag då springan mellan puts och trä? Klarar kulekalk, armerad med hårstrån, att förbinda denna superstarka puts/husfix med fönsterkarmen? Eller ska jag i stället använda den hårda hydrauliska kalkputs som jag använder till att laga grunden? Och bör jag bottna springan med lindrev eller något? (Tyvärr för smalt för de tegelskärvor tegelskärvor som jag brukar trycka in i djupa hål).
 
Redigerat:
Inget kalkbruk klarar av att förbinda lagningen med karmen, bruket fastar nämligen inte i träkarmen.
Jag hade kört på ett hydrauliskt kalkbruk, men gärna armerat, det är alltid att föredra i anslutning till trä och annat som rör sig.

Svårt att se springan och avgöra hur/om det ska bottnas, generellt så kommer man ganska långt med bara bruk. Styvt blandat och med lite armering så borde det räcka fint!
 
Ett hydrauliskt kalkbruk har inte samma förmåga att torka ut, inkommande fukt, som ett rent kalkbruk har. Därför brukar man, oavsett om man putsat med hydrauliskt bruk, trots allt foga kring fönster och dörrar med rent kalkbruk.

Drevning skall göras med tjärdrev för att det skall bli bra och inte med gullfiber som ibland används.

Danska byggnadsvårdare och danska regler för konservering och renovering av kulturhistoriska byggnader anger oftast just kalkbruk och tjärdrev.

Kolla lite på detta: http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/4-ANVISN_Moertelfuger.pdf

Tjärdrev hittar du bla hos: http://www.claessons.com/index.asp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.