10 941 läst · 88 svar
11k läst
88 svar
vad är vad? hur ska jag koppla acktanken?
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
blir det inte risk för självcirkulation att ha ett rör från tanken till expansionsledningen?
Hade det inte varit möjligt att koppla expansionsledningen direkt på tanken?
Undrar om det inte även kan bli cirkulation och syresättning av vattnet att koppla exp.ledningen på ett rör med flöde?
Hade det inte varit möjligt att koppla expansionsledningen direkt på tanken?
Undrar om det inte även kan bli cirkulation och syresättning av vattnet att koppla exp.ledningen på ett rör med flöde?
de är varmt inkopplat o expansionskärlet kommer ha 200mm isolering runt sig. har haft expkärlet kopplat så i 30 år o de har funkat bra, dock utan röret från acktanken. har hört att de är absolut bäst att koppla expkärlet på stigarn så nära pannan de går.blackadder skrev:
men rätta mej gärna om jag har fel..
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Jag tvivlar inte ett dugg på att det har fungerat bra innan, var mest undrande över om funktionen på röret från tanken till exp.ledn.
Det borde ju kunna elimineras om man kopplar exp.ledn. rakt i tanken. Även om det är isolerat så blir det ju trots allt förluster.p pga självcirk.
Jag har hört att man INTE ska koppla exp.ledn. på ett rör med flöde pga risk för cirkulation och syresättning, speciellt vid så grov ledning som 28mm rör.
Men det är ju mest hårklyverier,dock inte mindre roligt att diskutera för den sakens skull....
Det borde ju kunna elimineras om man kopplar exp.ledn. rakt i tanken. Även om det är isolerat så blir det ju trots allt förluster.p pga självcirk.
Jag har hört att man INTE ska koppla exp.ledn. på ett rör med flöde pga risk för cirkulation och syresättning, speciellt vid så grov ledning som 28mm rör.
Men det är ju mest hårklyverier,dock inte mindre roligt att diskutera för den sakens skull....
jag är ju själv jävligt NOVIS på ämnet egentligen, tycker de är väldigt intressant o vill förstå så mycke som möjligt. de borde alltså vara bättre att ha expansionskärlet på tanken? då kan de tänkas behövas en säkerhetsventil nära pannan oxå eller? va ska den va på i bar i så fall? 1,5bar? är de för dåligt?
om jag kopplar som jag har ritat så kommer röret från tanktoppen till expansionen vara 15mm rör o röret från panna till exp 28 eller 35 mm..
om jag kopplar som jag har ritat så kommer röret från tanktoppen till expansionen vara 15mm rör o röret från panna till exp 28 eller 35 mm..
nån som har samma synpunkt på att de kan va tokigt att koppla röret från tanken till under expansionen? har kopplat ur tankarna idag o fått dit en provisorisk vvb så imorgon ska jag försöka få ut tankarna o pannan, sen blir de att baxa in tanken o få den på plats, sen börja förbereda för att gjuta en klack till innovan i helgen, om jag får tid då frugan jobbar o jag är själv me ungarna..