Aldrig att jag skulle acceptera ett sådant slarvjobb. Det kan knappast vara gjort av en yrkesman. Om den sk "målaren" är organiserad så har målarmästarna egna besiktningsmän som inte kostar något.
Betala inte krona för det usla jobbet han gjort.
Ren skandal att lämna ett hus på detta sätt.

Personligen skulle jag bli helt galen om någon kladdat på det sättet på stuprör och hängrännor när man anlitat ett proffs, men jag är å andra sidan kanske överdrivet petig:eek:. Sen såg inte resten så särskilt trevligt ut heller men där har jag inget att tilföra eftersom jag inte kan bedöma grundförutsättningarna och vad som är acceptabelt. Men jag har en kompis som är målare så jag ska försöka kolla med honom vad han tycker om utförandet.

Ge er...
Hängrännan, nja, ser inte bra ut, men går att få bort utan svett.

Gammal färg KAN sitta hårt i flagor, som tex bild 2. Utan varmluftspistol och ett jävla skrapande så ser det ut så, om man väntat för länge att måla om!
Och det kostar om allt ska skrapas bort, och det brukar ingen vara speciellt intresserad av...

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Men jag är ärligt nyfiken. Är kladdet på stuprör och hängrännor helt normalt när man anlitar en firma för att måla om? Är det bara att acceptera och ta bort själv i efterhand eller kan man förvänta sig att firman man anlitar fixar det?. Och om så inte är fallet ska man vara tydlig med när man beställer ett liknande jobb att man inte vill att det ska vara färgkladd överallt och vara tydlig med att man är beredd att betala extra för att målaren bara ska måla där det är tänkt att färgen ska hamna för att slippa resultatet som TS har?

mr_bygg skrev:
Men jag är ärligt nyfiken. Är kladdet på stuprör och hängrännor helt normalt när man anlitar en firma för att måla om? Är det bara att acceptera och ta bort själv i efterhand eller kan man förvänta sig att firman man anlitar fixar det?. Och om så inte är fallet ska man vara tydlig med när man beställer ett liknande jobb att man inte vill att det ska vara färgkladd överallt och vara tydlig med att man är beredd att betala extra för att målaren bara ska måla där det är tänkt att färgen ska hamna för att slippa resultatet som TS har?
Nej, kladdet är inte normalt, men det händer. Och då skall målaren ta bort det.
Problemet TS har är skrapandet av gammal färg....

Bara jag som tycker någon verkar ta denna tråd väldigt personligt? :p

Mitt råd är hur som helst att ta in en oberoende besiktningsman (det ska man alltid göra om man inte är nöjd, oavsett vad det är för jobb som har blivit utfört) och kostnaden för honom har jag för mig att firman som utfört arbetet ska stå för. Jag kan om inte annat nästan garantera att de åker på att tvätta hängrännan.

Som lekman skulle jag säga att skrapningen ser ok ut, kan vara rätt stökigt att skrapa noggrannare utan att göra trärent. Detta utifrån min egen erfarenhet att skrapa mitt hus. Färgen på hängrännorna ser däremot inte proffsigt ut, men erfarenhet av proffs är att de ofta är väldigt duktiga på att hålla rent och inte kladda ner allt.

BerntS skrev:
Som lekman skulle jag säga att skrapningen ser ok ut, kan vara rätt stökigt att skrapa noggrannare utan att göra trärent. Detta utifrån min egen erfarenhet att skrapa mitt hus. Färgen på hängrännorna ser däremot inte proffsigt ut, men erfarenhet av proffs är att de ofta är väldigt duktiga på att hålla rent och inte kladda ner allt.
Skapning OK Är det skrapat överhuvudtaget det ser ut som det är rollat ovanpå dom gamla flagorna o kladd på rännorna TS betala inte för detta,sätt dit alla oseriösa så kallade yrkesfolk,ta en besiktningsman o kräv kludden på det oxå

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Lite liknande problem har jag/vi här där jag bor i en bostadsrättsförening. Det har varit 2 målare här och målat 18 balkonger utvändigt, skrapat, målat med röd??? rostskyddsfärg, jag skulle tippa på Hagmans, sedan på med vit färg, vad för sort vet jag ej, jag tror det är vanlig plåt på balkongerna, iaf är räckena i vanligt järn.
Min erfarenhet av Hagmans färg är att den iaf förr fanns även i grå vilket skulle passa mkt bättre om man ska måla vitt sedan?
Problemet med dessa målare som jag ser det, är att de har först skrapat vissa balkonger, de har sadan rostskyddsmålat endel och sedan börjat måla på vitt, sedan har de skrapat andra balkonger och målat rostskydd och sedan målat vitt igen, flyttat runt skyliftar hit o dit.
De har lämnat en offert och sagt till ordföranden i föreningen att de skulle jobba 2+2 dagar, men har troligen jobbat minst dubbelt så många dagar.
De har inte gjort en balkong i taget, så det har hunnit regna på räckena dagarna imellan de varit här vilket känns ofördelaktigt ur rostsynpunkt.
Med andra ord, istället för att göra t.ex. 3 balkonger per dag i 6 dagar har de hoppat runt som f*n och jag är missnöjd med resultatet! Vissa balkonger är hyffsade, men vissa bl.a. min egen ser inte bra ut.. :(
Måste kolla upp om arbetet är betalt, eller om de ska återkomma, jag misstänker dock att de inte vill lägga ner mer jobb eftersom de redan jobbat dubbel tid mot vad de "planerade".

patriklarsson skrev:
Lite liknande problem har jag/vi här där jag bor i en bostadsrättsförening. Det har varit 2 målare här och målat 18 balkonger utvändigt, skrapat, målat med röd??? rostskyddsfärg, jag skulle tippa på Hagmans, sedan på med vit färg, vad för sort vet jag ej, jag tror det är vanlig plåt på balkongerna, iaf är räckena i vanligt järn.
Min erfarenhet av Hagmans färg är att den iaf förr fanns även i grå vilket skulle passa mkt bättre om man ska måla vitt sedan?
Problemet med dessa målare som jag ser det, är att de har först skrapat vissa balkonger, de har sadan rostskyddsmålat endel och sedan börjat måla på vitt, sedan har de skrapat andra balkonger och målat rostskydd och sedan målat vitt igen, flyttat runt skyliftar hit o dit.
De har lämnat en offert och sagt till ordföranden i föreningen att de skulle jobba 2+2 dagar, men har troligen jobbat minst dubbelt så många dagar.
De har inte gjort en balkong i taget, så det har hunnit regna på räckena dagarna imellan de varit här vilket känns ofördelaktigt ur rostsynpunkt.
Med andra ord, istället för att göra t.ex. 3 balkonger per dag i 6 dagar har de hoppat runt som f*n och jag är missnöjd med resultatet! Vissa balkonger är hyffsade, men vissa bl.a. min egen ser inte bra ut.. :(
Måste kolla upp om arbetet är betalt, eller om de ska återkomma, jag misstänker dock att de inte vill lägga ner mer jobb eftersom de redan jobbat dubbel tid mot vad de "planerade".
Men vad tror du ? Menar du att dom skulle skrapa, måla rostskydd och sen bara stå och vänta tills rostskyddsfärgen var torr för att kunna färdigstryka med färg innan man flyttade till nästa balkon. Det är nog ganska klart att man måste flytta från en balkon till den andra och försöka få till ett flöde och kunna göra andra saker medan man väntar på att de olika färgskikten ska torka.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Nej, jag menar att om man ska jobba effektivt, kan man ju placera skyliften på ett ställe, skrapa översta av 3 balkonger på 2 sidor, sedan rostskyddsmåla och gå till balkongen under, göra likadant där, och på den längst ner sedan kan man ta matrast.
Sedan är grundfärgen troligen yttorr, då kan man skrapa översta balkongen på sista sidan i likadan ordning, sedan rostskyddsmåla och ta en andra matrast.
Sist på dagen måla första lagret vit färg t.ex. istället för att lägga en massa tid på att flytta skyliften hit och dit, så hade iaf JAG gjort, men jag ifrågasätter inte deras tillvägagångssätt nå speciellt, kvittar mig hur lång tid det tar, däremot är jag hyffsat intresserad av resultatet eftersom det påverkar värdet på MIN lägenhet!
Så mycket som de flyttat runt och målat på olika ställen, kunde jag inte ens se frå dag till dag var de varit och målat och var de inte varit, jag har själv hört de säga till varandra "har du målat här eller inte", osv.
Har dock fått reda på nu att de återkommer för att måla 2 balkonger, en syns ganska tydligt vilken det är men den andra vet jag ej, jag har inte tittat så noga på resultatet men tycker på långt håll från bilen att jag ser fläckar här och där på flera balkonger där färgen inte täcker! Med andra ord, det räcker inte med att måla två balkonger till om man ska vara så pass noga som JAG är för att vara nöjd. Nu ingår ju denna målning i avgiften till bostadsrättsföreningen så det kostar ju inte mig något extra, men är ändå tråkigt att bo i ett hus med fula balkonger, tycker inte du det oceanis???

patriklarsson skrev:
... däremot är jag hyffsat intresserad av resultatet eftersom det påverkar värdet på MIN lägenhet! ...
Jag kan försäkra dig om att de allra flesta bostadsrättsköpare inte undersöker kvalitén på balkongmålningen vid värdering av bostad, du kan alltså sova lugnt.

/A

Erat resonemang är otroligt korkat så jag nästan blir förbannad!
Min åsikt är att man BETALAR inte för ett arbete där resultaten blir sämre än om man hade gjort det själv!
Punkt slut!!

Vem som är korkad eller har ett resonemang som är korkat vill jag inte gå in på. Möjligen har du svårt för att uttrycka dig så att man förstår.
Du skrev nämligen...."De har inte gjort en balkong i taget, så det har hunnit regna på räckena dagarna imellan de varit här vilket känns ofördelaktigt ur rostsynpunkt."
Det kan jag bara tolka som om du förväntade dig att man gjorde en balkong helt färdig innan man gick på nästa och det är ju inget effektivt sätt att jobba på. Om stålet är skrapat och rostskyddsmålat så är det inget som helst problem med regn även om man väntar med slutmålning till en annan dag.

Huruvida man betalar för ett arbete som t.o.m kan bli sämre än om man själv gör det kan ju även bero på om man har tid att utföra det. Således händer det nog ofta att man betalar för något som man kanske skulle kunnat göra bättre själv.

Lev väl och lugna ner dig så mår du bättre och kan njuta av en fin sommar på din nymålade balkong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.