Har man möjlighet att sätta in pelletseldning ska man väl absolut inte hålla på och flumma med pelletskaminer som dels blir dyrare om man ska ha någon som fungerar, dels drar in sot aska pelletsdamm och cancerogena gaser i själva bostaden. Elda för värmen ska man göra i speciellt utrymme.
För fyra år sedan skulle de flesta ha rekommenderat luft-vattenpump.
Efter två vintrar som givit luft-vatten eldarna stora utgifter för el samt höjda elpriser och sänkta pelletspriser så ligger luft-vattenpump inte längre så högt på skalan längre.
Genom att regeringen skänkt bort stora delar av den svenska infrastrukturen inom kraftproduktion till finska ock tyska statens elbolag så kommer den svenska elkomedin att fortsätta med avstängda kraftverk om vintern för att trissa upp priserna.
Kraven från EU är klart formulerade. Sverige ska inte ha lägre elpriser än länderna på kontinenten och ligger priset här lägre så ska överskottet exporteras så att prisskillnaden utjämnas. Nedläggningen av de tyska kärnkraftverken påskyndar utvecklingen mot högre elpriser.
För fyra år sedan skulle de flesta ha rekommenderat luft-vattenpump.
Efter två vintrar som givit luft-vatten eldarna stora utgifter för el samt höjda elpriser och sänkta pelletspriser så ligger luft-vattenpump inte längre så högt på skalan längre.
Genom att regeringen skänkt bort stora delar av den svenska infrastrukturen inom kraftproduktion till finska ock tyska statens elbolag så kommer den svenska elkomedin att fortsätta med avstängda kraftverk om vintern för att trissa upp priserna.
Kraven från EU är klart formulerade. Sverige ska inte ha lägre elpriser än länderna på kontinenten och ligger priset här lägre så ska överskottet exporteras så att prisskillnaden utjämnas. Nedläggningen av de tyska kärnkraftverken påskyndar utvecklingen mot högre elpriser.
Det blev ju en massa svar, hinner knappt med att läsa.
Angående luft/luft, luft/ vatten, så har jag idag 1 lyft/luft på var plan. Detta är ett skäl till att jag vill konvertera, mycket oväsen för lite värme. Vårt hus är inte optimerat för dessa. Och ha en pump som står och väsnas året runt känns inte skoj.
Kommunen godkänner inte heller nya vedeldade kaminer. Kan en vattenmantlad pelletskamin försörja värmen också?
Jag har kontaktat kommunen angående förutsättningarna för Bergvärme, enligt VVS fima som jag har haft här hemma är jordvärme helt kört i vå sandjord, sen förstörs tomten igen.
Wilfa, får man fråga vad er konverteing kostade?
Har någon här koll på hur VVS firmor ser att man gör så mycket som möjligt själv?
Jag gottar mig i era kommenatarer iallafall.
Tack så länge
Fredrik
Angående luft/luft, luft/ vatten, så har jag idag 1 lyft/luft på var plan. Detta är ett skäl till att jag vill konvertera, mycket oväsen för lite värme. Vårt hus är inte optimerat för dessa. Och ha en pump som står och väsnas året runt känns inte skoj.
Kommunen godkänner inte heller nya vedeldade kaminer. Kan en vattenmantlad pelletskamin försörja värmen också?
Jag har kontaktat kommunen angående förutsättningarna för Bergvärme, enligt VVS fima som jag har haft här hemma är jordvärme helt kört i vå sandjord, sen förstörs tomten igen.
Wilfa, får man fråga vad er konverteing kostade?
Har någon här koll på hur VVS firmor ser att man gör så mycket som möjligt själv?
Jag gottar mig i era kommenatarer iallafall.
Tack så länge
Fredrik
Finns nog inte många VVS-firmor som blir glad av det. Räcker oftas att man bara köpt någon enstaka pryl själv för att de ska dra sig ur det hela. Inom denna egensinniga bransch så är det vedertaget att ha påslåg på 200-300 % på rör och kopplingarna samt dubbla resersättningar, och saltade timsedlar...
Oavsett uppvärmingssätt man väljer så är oftas största förtjänsten att fixa allt från planering till installering helt själv..
Åskar slår huvet på spiken!
Acktankar och solfångare med rördragning ökar kostnaderna för installation kraftigt.
Börjar du fråga en VVS firma om priser och "göra själv" så har de nummerrepresentatör på telefonen.
Vi ringer upp dig säger dom men hör inte av sig. När du ringer upp svarar dom inte.
Så har det blivit i ROT Sverige.
En enkel rörkrök som kostar 14 kr på Rinkabyrör tar VVS firman 75 kr för.
Kan du göra installationen mha. vänner och bekanta eller gammalt hederligt arbetsbyte med någon du känner så är detta den rätta vägen.
En alltiett panna som Ulma 2000 är inte så svår att installera. http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php
Ju mindre lösa delar som måste till ju mindre arbetstid går det åt.
Tillverkarna av pelletsutrustning är medvetna om problemet med otidsenliga stöddiga installatörer.
En bekant i södra småland fick en bra utförd installation till vettigt pris av http://www.egonsror.se/
Vet inte om det är för långt till din plats.
Acktankar och solfångare med rördragning ökar kostnaderna för installation kraftigt.
Börjar du fråga en VVS firma om priser och "göra själv" så har de nummerrepresentatör på telefonen.
Vi ringer upp dig säger dom men hör inte av sig. När du ringer upp svarar dom inte.
Så har det blivit i ROT Sverige.
En enkel rörkrök som kostar 14 kr på Rinkabyrör tar VVS firman 75 kr för.
Kan du göra installationen mha. vänner och bekanta eller gammalt hederligt arbetsbyte med någon du känner så är detta den rätta vägen.
En alltiett panna som Ulma 2000 är inte så svår att installera. http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php
Ju mindre lösa delar som måste till ju mindre arbetstid går det åt.
Tillverkarna av pelletsutrustning är medvetna om problemet med otidsenliga stöddiga installatörer.
En bekant i södra småland fick en bra utförd installation till vettigt pris av http://www.egonsror.se/
Vet inte om det är för långt till din plats.
Du kan kolla hos SGU om det finns andra brunnar i närheten och på vilket djup de sitter. Det finns en kartvisare på deras webbsida.fredrikgester skrev:
I nedanstående exempel ser man t ex att man i Löddeköpinge har en bergvärmebrun med borrdjup på ca 75m men det går att hitta brunnar i hela sverige
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
johanpelle, kan du visa på något stöd för dina påståenden ovan?johanpelle skrev:
En modern pelletskamin är hermetiskt tillsluten och släpper inte ut farliga ämnen i bostaden, jag förstår inte ditt syfte med att säga så? Många är ju dessutom så pass avancerade att de stänger av om läckage mot förmodan skulle uppstå. Det är faktiskt snarare så att du får en bättre innemiljö med en eldstad i huset då man får ett naturligt luftbyte. Jämför du pelletseldning rent generellt med vedeldning så är det enormt mycket mer miljövänligt om man tittar på det som lämnar skorstenen. Dessutom är den koldioxidneutral. Eller jämför med hur mycket av den el som idag används produceras, el som t.ex. används av värmepumpar. Hur som helst, om det är någon eldning du skall ifrågasätta så är det väl alla öppna spisar runt om i landet, eller varför inte alla majbrasor...
Jag tror för övrigt inte att alla hundratusentals svenskar med en eldstad i sitt hem håller med dig om att man endast bör elda i speciellt utrymme. En eldstad i hemmet ger en helt annan dimension än vad en värmepump eller panna för den delen någonsin kan. Dessutom uppskattar ju många den värmestrålning som en kamin i ex vardagsrummet ger, om du jämför det med en panna som du förespråkar som avger den värmen i källaren. Problemen med sot och aska är försumbara, särskilt om man eldar pellets. Jag dammsuger ur min lite då och då bara, precis som jag dammsuger golven eller svabbar golven i mitt hem.
Om det finns en skorstensstock i huset och man bara förlitar sig på en värmepump så kan man dessutom förr eller senare räkna med att skorstensstocken börjar ta stryk.
Redigerat:
Vad sade du att det var för kommun du bor i? Låter udda att förbjuda nya vedeldade kaminer! Gissar att kommunen inte har några förbud för gamla kaminer eller öppna spisar?fredrikgester skrev:Det blev ju en massa svar, hinner knappt med att läsa.
Angående vattenmantlad pelletskamin så klarar du dig absolut på det. Finns de på effekt mellan 30-40 kW, långt mer än många pannor kan ge. Jämför gärna priserna på dessa mot att dra in ex bergvärme, samt fundera över andra effekter såsom mys.
Som jag förstått det så ligger moderna luft/vattenpumpar på en års coptal på 3 i skåne. Med ett elpris på 1,20 kr så blir det ca 0,40 kr/kWh värme från en luft/vattenpump. Pelletsvärme kostar ca 0,75 kr/Kwh om jag är rätt informerad plus kostnader för sotning. Elpriset måste dubblas alt pellets halveras innan pellets är ekonomiskt motiverat med den kalkylen. Visst kan man spekulera, men prisutvecklingen på både el och pellets är svår att förutsäga. Och det finns fleråriga avtal med fast pris.johanpelle skrev:För fyra år sedan skulle de flesta ha rekommenderat luft-vattenpump.
Det var ett pris jag hittade någonstans på internet, som avsåg värme ut i bostaden (dvs värmeförluster inkluderat) för vanlig småsäck med pellets. Men det kanske inte stämmer längre. Jag har inte dubbelkollat särskilt mycket. En snabb googling indikerade ett pris på ca 62 öre /kWh (från pellets.info).exerg skrev:
Som Marcus_84 betonar så får man en bättre och behagligare innemiljö med en varm skorstensstock i hus som från början är byggda för eldning. Pelletspriserna har gått ned och elpriserna har gått upp sedan pelpets kalkyler för 3-4 år sedan.
De som bytte från pellets till luft-vatten för 3-4 år sedan för att det skulle bli billigare blev dragna vid näsan av två bistra vintrar då deras luft-vatten pumpar körde på elpatron veckor i sträck.
Men varför man över huvud taget skulle välja en lösning som pelletskamin om man har lyckan av att ha ett pannrum speciellt inrättat för eldning förstår jag inte. Pelletskaminen är dyrare och svårsköttare än en pelletspanna och pelletskaminen kräver bostadsyta till en stor acktank. Kan man inte göra jobbet själv så är det svindyrt att anlita hantverkare trots villaägarbidraget. En pelletskamin kräver mycket extra dragning av rör.
Pannrummet står redan färdigt, bara att plugga in pannan och utrymmet till den stora acktanken kan man använda till nyttigare saker. Man betalar dyra pengar för bostadsytan.
Pelletskaminen är en lösning för de som varken har källare eller pannrum. Då måste man dra in smuts, aska och cancergaser in i vardagsrummet. Där skulle jag absolut välja luft-vattenpump och ha hälsan i behåll.
Vem installerar en mulltoa i en sommarstuga som har kommunalt vatten o avlopp.
Vem värmer kaffet på gasolkök i sommarstugan om det finns el indraget?
De som bytte från pellets till luft-vatten för 3-4 år sedan för att det skulle bli billigare blev dragna vid näsan av två bistra vintrar då deras luft-vatten pumpar körde på elpatron veckor i sträck.
Men varför man över huvud taget skulle välja en lösning som pelletskamin om man har lyckan av att ha ett pannrum speciellt inrättat för eldning förstår jag inte. Pelletskaminen är dyrare och svårsköttare än en pelletspanna och pelletskaminen kräver bostadsyta till en stor acktank. Kan man inte göra jobbet själv så är det svindyrt att anlita hantverkare trots villaägarbidraget. En pelletskamin kräver mycket extra dragning av rör.
Pannrummet står redan färdigt, bara att plugga in pannan och utrymmet till den stora acktanken kan man använda till nyttigare saker. Man betalar dyra pengar för bostadsytan.
Pelletskaminen är en lösning för de som varken har källare eller pannrum. Då måste man dra in smuts, aska och cancergaser in i vardagsrummet. Där skulle jag absolut välja luft-vattenpump och ha hälsan i behåll.
Har du några bra exempel? Jag tycker det är svårt att hitta fler än EcoTec EcoVision... Men det är väl för att jag vill ha anslutning till externt pelletsförråd via vakuumtransportrör. Extra bonus om det går att elda med ved i kaminen också, men där någonstans går väl gränsen för vad som är möjligtMarcus_84 skrev:
Om man bor där det blir så kallt att man med luft/vatten måste köra på elpatron flera veckor i sträck vore det nog bättre att satsa på bergvärme eller jordvärme luft/vatten lämpar sig inte så bra där det blir kallare än ca -20 grader längre perioder.johanpelle skrev:Som Marcus_84 betonar så får man en bättre och behagligare innemiljö med en varm skorstensstock i hus som från början är byggda för eldning. Pelletspriserna har gått ned och elpriserna har gått upp sedan pelpets kalkyler för 3-4 år sedan.
Om du menar exempel på de med effekt över 30 kW så var de spontant hyfsat svåra att hitta, men jag vet att jag tidigare sett/hört om någon/några. Efter en snabb googling hittade jag i alla fall detta:h0bbe skrev:
http://www.nordicheating.se/produkt...antlade-pelletskaminer/hydrocopper-22-kw.aspx. Där nämns en på 33 kW. Om den i övrigt motsvarar det du söker har jag ingen aning om. Finns annars många vattenmantlade pelletskaminer med en effekt över 15 kW, vilket ju mer än väl motsvarar en luft/vatten-värmepump som ex Sverigepumpen eller pelletspannor man lätt kan googla sig fram till.
http://www.alltompelletskaminer.se/produkter/ungaro-h24-hybrid. Där nämns en kamin du kan elda både med ved och pellets. Dock "bara" 22 kW...
Men sen kan man ju ställa sig frågan hur många kW man behöver om man bor i ett normalstort hus...
Jag tycker generellt att det ofta blir lite ensidig diskussion vissa debattörer emellan. Antingen är det det ena som gäller, eller så är det det andra. Jag förespråkar kombinationslösningar. Sitter själv med en kvalitativ luft/vatten-värmepump som klarar de allra flesta dagar, men så toppar jag det med en pelletskamin (luftvärme) när det behövs och skär på så vis bort alla eltoppar och får dessutom myset. När det är som kallast är det ju också som mörkast och då uppskattar i alla fall jag en eld i vardagsrummet. Om du hellre har något brinnande i pannrummet, som dessutom strålar värme där nere, istället för att ha den framför vardagsrumssoffan, så visst, alla är vi olika!johanpelle skrev:
Jag väntar fortfarande på dina svar på min fråga ovan kring vilka belägg du har för detta. Vore intressant för mig som ägare till en pelletskamin. Tja, det vore ju intressant för alla som överhuvudtaget har en eldstad hemma. Såvitt jag vet rekommenderar Eneregimyndigheten människor att nyttja pelletskaminer.johanpelle skrev:
Jag uppskattar elden och gör man det har man två val: vedkamin eller pelletskamin. Vedkamin ser jag som något man kan ha för myseldning då och då. Vill man elda mer kontinuerligt och på ett enklare vis (men samtidigt med mer avancerad styrning, som ex tidsstyrning) så är pelletskaminen lysande. Att jag har en källare är inget hinder för det.