För att återgå till Fredrik och hans val...

Det diskuteras mycket om olika lösningar; bergvärme, luft/vatten-värmepump, vattenmantlad pelletskamin osv, allt för ett vattenburet system. Du har fått för- och nackdelar presenterade för dig.

Jag tycker du måste ställa dig frågan om du verkligen behöver investera i ett vattenburet system. Sök på andra trådar här på forumen om vad det kan innebära i tid, arbete och pengar. Det kommer inte bli billigt, hur du än gör.

Vad jag förstod har du två luft/luft-värmepumpar, som du inte är nöjd med. Jag vet att vissa runt om i landet köpt in sådana som inte är anpassade efter vårt klimat och de fungerar givetvis inte bra här. En "normal" luftvärmepump, för att inte tala om två, skall kunna bidra med en hel del effekt. MEN, när det börjar komma under noll så kan det bli kallt även med dessa, så är det bara, och då är det såklart lätt att ifrågasätta dem även om de fyller ett syfte. Jag kan inte uttala mig om ljudnivån, men vad jag förstår finns gränsnivåer som måste hållas, grannar skall beaktas osv. Visst hör jag min luft/vatten-värmepump ibland men den stör mig absolut inte trots att den i princip är nedanför mitt sovrumsfönster.

Det är lätt att prata lösningar hit och dit, men i slutändan handlar mycket trots allt om pengar.

Jag vet att många kör luftvärmepumpar ihop med kaminer av olika slag och klarar sig utmärkt på det. Ex. finns det pelletskaminer som du drar kanaler från för att öka värmespridningen ute i olika rum, eller så sätter du helt enkelt in fläktar som driver runt luften. Detta skulle kunna komplettera dina värmepumpar mycket väl och du skulle inte behöva frysa. Ok, visst, varmvattnet gör du inget åt då, men du sänker ändå värmekostnaderna rejält jämfört med idag, utan att komma upp i "enorma" belopp och dra in vattenburet.
 
fredrikgester skrev:
Wilfa, får man fråga vad er konverteing kostade?

Fredrik
För vår del var det en del av en större renovering så det är svårt att säga exakt. Men jag misstänker ca 200-250 tkr inkl moms före rot och att drygt hälften av det var arbetskostnad.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Marcus_84 skrev:
För att återgå till Fredrik och hans val...
Du återgår väl minst av allt till Fredrik och hans val utan bubblar obekymrat vidare om dina dyra pelletskaminer som inte alls var på agendan.
Är du säljare som har svårt med marknadsföringen eller?

Jag tycker trådskaparen gör rätt i att ordna till ett riktigt vattenburet värmesystem på en gång i stället för plottra med olika surrogat som kaminer och luftvärmepumpar.
Ska man ändå lägga nytt golv blir golvvärme inte stor extrakostnad.

Ett vattenburet system höjer fastighetsvärdet både för den som behöver låna eller sälja.
Lägger man ned massor av pengar på plotterlösningar ger det ingenting tillbaka när man säljer.

Försäkringsbolagens skadestatistik vad det gäller värmepumpar talar sitt eget språk.
Tyvärr får vi alla vara med och betala där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.