Tjena.

Var extra het idag och köpte en ny högtryckstvätt. Brukar köpa billig skit, men idag var jag på G och köpte en ny kärsher för 7 lök. Jag köpte den största tvätten innan man fick gå upp på 3-fas. Hur som helst blev min glädje kortvarig. Första försöket slutade med att det ryckte till i tvätten och satte tryck. När jag tryckte in handtaget gav den vatten i 2 sekunder innan den dog. Ok shit happens, bytte säkring provade igen, samma problem.

Tvätten är på 2,7 Kw. Började läsa runt lite, om jag fattar detta rätt så inneär detta att på en 10A säkring kan jag bara ta ut 2.3 Kw. Kan man säkra upp vanliga uttag till 16A hursom helst eller finns det nått jag har missat? Eller hur skulle en som vet lösa problemet. Lite svårt att lämna igen tvätten med motiveringen att jag är dum i huvudet och inte kollat upp detta innan.

Martin

Köp 13A proppar som passar i röda passdon.

Hade liknande problem, löstes genom att rulla ut hela kabeln, samt hoppa kabelvindan och använda vanlig förlängningskabel. Varför detta fungerar bättre vet jag inte.
Sedan flyttade jag anslutningen till en annan undercentral och har inte haft dessa problem sedan dess.

Noterade liknande problem då jag skulle slipa golv, maskinen löste ut på 10A vid start, bytte då till annan UC ich då funkade det.

Kollade extra noga så att maskinerna var enda brukarna, så jag är lite undrande till vad det kan bero .

Ska testa 13A säkringar, visste inte att det fanns ens :) Finns det några risker att gå upp? Alltså varmgång eller vad det kallas i kablar och sånt?

Tack för tipsen så länge

Martin

Det är startströmmen som är problemet, och då hjälper det med en längre förlängningskabel vars motstånd tar ned startströmmen. Nackdelen är dock högre spänningsfall när tvätten väl kommit igång, dvs man får inte full effekt ur den. En annan nackdel är att det kan vara livsfarligt om ingen JFB används. Den längre kabeln kan göra att det tar för lång tid för säkringen att lösa vid kortslutning.

Om det går att säkra upp till 13 eller 16 A beror återigen på om kortslutningsströmmen längst ut i kabeln är tillräckligt hög. Dessutom kan spänningsfallet och belastningsförmågan behöva beaktas. Det finns en hel del skrivet om detta:
http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html

Vad du än gör, se till att använda en JFB!

Om centralen inte sitter alltför långt ifrån där du brukar använda tvätten kanske det inte blir så blodigt för en elektriker att sätta upp ett nytt uttag säkrat 16 A. Om du har 3-fasuttag i närheten kan du använda en adapter och koppla tvätten dit. Och som Bo skriver, se till att det finns jordfelsbrytare!

jag uppfattar det som att det gäller en central med vanliga proppar/smältsäkringar?

Då kan det räcka att gå över till tröga säkringar, de är inte lika känsliga för startströmmen.

Redigerat:
Ifall nån annan träffar på den här tråden, eller ifall du har möjlighet att byta:

En trefastvätt som är mindre än tre gånger så saftig som den du har nu kommer vara snällare mot propparna!

hempularen skrev:
jag uppfattar det som att det gäller en central med vanliga proppar/smältsäkringar?

Då kan det räcka att gå över till tröga säkringar, de är inte lika känsliga för startströmmen.
Kan bekräfta det. Jag kör en K 7xxx på 10 A proppar. Första gången jag startade den så rök proppen, men efter att jag bytt propp har den gått som tåget. Jag måste dock vara försiktig så att jag inte har någon annan förbrukare på samma propp för då kan jag åka på en propp.

Tjena igen, bytte till 13A säkring efter tipset här i tråden. Funkade bra i förrgår. Men idag när jag skulle tvätta bilen rök säkringen igen, blev lite lack men bytte till en ny 13A, den gick direkt den med. Ett borderlineanfall senare sitter jag här igen. Var hos en bekant i går och körde med den på 10A en hel dag nästan utan problem. Och utan förlängningssladd. Ska testa tröga säkringar nu, hur man nu hittar sådana en söndag, fast det spelar ingen roll när man sparkar upp dörren på utkastaren så att den går sönder, då får man fint vänta till måndag.. Förbannade jävla skit.

Tack för alla svar dock, vi får se vad som händer imorgon...:banghead:

Jag trodde det snarast var svårt att hitta proppar som INTE är tröga.

De brukar vara märkta med en snigel.

• Gilla
Vanillas
  • Laddar…
Inte trycka in sniglar i propphuven yxis, strömmen flyter så trögt då..
Men idag är det väl gL/gG som gäller som ersättare för trögisar. http://www.ifoelectric.com/glgg.htm
Fast i ICA kan man kanske hitta annat,

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Nu väntar jag bara på en bild där nån tryckt i riktiga sniglar i propphuven, visad i "värsta elkopplingen" ;)

Setix skrev:
Tjena igen, bytte till 13A säkring efter tipset här i tråden. Funkade bra i förrgår. Men idag när jag skulle tvätta bilen rök säkringen igen, blev lite lack men bytte till en ny 13A, den gick direkt den med. Ett borderlineanfall senare sitter jag här igen. Var hos en bekant i går och körde med den på 10A en hel dag nästan utan problem. Och utan förlängningssladd. Ska testa tröga säkringar nu, hur man nu hittar sådana en söndag, fast det spelar ingen roll när man sparkar upp dörren på utkastaren så att den går sönder, då får man fint vänta till måndag.. Förbannade jävla skit.

Tack för alla svar dock, vi får se vad som händer imorgon...:banghead:
Tycker inte att en tvätt på 2.7 kW ska lösa en 13 A-säkring.
Vad är skillnaden hos dig och hos din bekanta i form av nätets styrka?, t.ex tätort/landsbygd, långa skarvsladdar?
Med starkt nät blir startströmmen högre vilket kan lösa säkringen.
Vid svagt nät kan samma sak hända pga den längre starttiden, men en högtryckstvätt har väl ingen märkbar starttid?

Kombination av hög spänning och låg förimpedans antagligen...prova att hålla in handtaget så att vattnet kan strömma ut under starten, möjligen kan den gå lite lättare då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.