Status
Tråden går ej att kommentera.
Pepparkaka skrev:
UK har samma nätspänning som Sverige, så det är inget problem. Däremot är jag lite förvånad att de levererar maskiner med engelska kontakter. Framgår det på hemsidan?
Står inget om det på sidan. De skickar med en reseadapter och det var då jag insåg det...
 
Ponsiloma skrev:
Står inget om det på sidan. De skickar med en reseadapter och det var då jag insåg det...
Är den IP-klassad (bör väl vara minst IP44 för utomhus)? Annars vore det intressant att veta hur de tänkt att maskinen skall installeras... Hur var det med instruktionsboken - kom den på svenska?
 
Redigerat:
Pepparkaka skrev:
Är den IP-klassad (bör väl vara minst IP44 för utomhus)? Annars vore det intressant att veta hur de tänkt att maskinen skall installeras... Hur var det med instruktionsboken - kom den på svenska?
Är nog ingen högre ip-klassning på den. Engelsk instruktionsbok var det med. De verkar köpa dem av en vanlig återförsäljare i England vilket jag var på väg att göra innan frun tyckte det var en dålig idé... (y)
 
Det här störde mig lite. Givetvis går det att lösa, men just grejen att man inte fick reda på det är inte bra.
Hur blir det då med garantier och stöldskydd?
 
Pärrko skrev:
Hur blir det då med garantier och stöldskydd?
Frågan om garanti har varit upp ett flertal gånger tidigare och jag tror att de flesta inklusive mig menar att garantin inte påverkas. Sedan finns det även en del som menar att garantin ej längre gäller om man byter stickpropp. Lite delade meningar med andra ord. Du får väl söka för att bilda dig en egen uppfattning.

Varför skulle stöldskyddet påverkas av att man byter stickpropp?
 
Alfredo skrev:
Varför skulle stöldskyddet påverkas av att man byter stickpropp?
Det var mer hur stöldskyddet påverkas eftersom maskinen är importerad istället för svensksåld?
Jag läste något tidigare i denna tråden att alla maskiner som säljs packas upp av ÅF innan leverans. Då de gör något med skyddet..
Men vad vet jag, jag är ingen ägare av AM ännu. Så jag talar inte av erfarenhet.
 
Då fattar jag. Har tyvärr inget aning om detta men det vet jag att andra i tråden har så du får nog svar snart!
 
Som det känns just nu kommer jag att häva köpet hos poolrobot.se och istället köpa hos gplshop.se.
 
Så har jag fått min kaross från Husqvarna på reklamationen i sedvanlig Husqvarna-stil = utan beskrivning.
Undrar, för mig själv, om jag ska åka 10 mil till ÅF i Göteborg och få den monterad eller montera själv. Inte många skruvar att hålla reda på enligt bild 2. Har ju också Honkans beskrivning: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-27.html#404
Börja med att lossa skalet med de 4 stora insexskruvarna. Sedan öppnar du höjdinställningsluckan och lossar det bronsfärgade clipset vid stoppknappen. Då kan du lyfta microbrytaren och peta ner genom hålet i karossen. Sedan drar du ut kabeln mellan kaross och chassi genom att dra i den grå enomföringen i framkant av chassit och dela kabeln i kontakten. Då är karossen löst från chassit. Håll reda på taggbrickorna som sitter fast med de främra insexskruvarna, de brukar rulla iväg.

Sedan sitter både torn och chassi ihop med en massa torxskruvar. Se till att allt är rent innan du öppnar kaross, och ska du öppna, se till att fetta in skarven efterråt, fett finns nog hos din HVA-ÅF.
Bild 1 - karossen underifrån
2012-05-09180952.jpg
Bild 2 - medföljande Skruvar
2012-05-09181113.jpg

Hittade detta hos ÅF:s hemsida
kaross.jpg
 
Redigerat:
d98tp skrev:
Hej alla robotmästare, hoppas ni kan hjälpa min robot lite!

Jag har just fått hem och installerat min 230ACX. Som ni ser på bilden har jag ett stort område gräs och ett lite mindre som jag vill att den ska följa guidelinan för att hitta. Jag får den att följa guidelinan ut till det lilla området perfekt, men sen får jag den inte att komma tillbaka via guidelinan. Den vill bara gå på begränsningslinan och det funkar inte tyvärr. Min begränsningslina är ca 400 meter och guidelinan 95 meter.

Ingår begränsningslinan i det som blir själva guideslingan, eller är det bara guidelinan som ÄR guideslingan om ni förstår vad jag menar?

Jag vill att den alltid ska söka efter laddaren först i typ 10 minuter (för att funka på det stora området också) och därefter alltid bara gå på guidelinan för att hitta hem, men får inte till det med inställningarna. Några tips på vilka inställningar man då ska ha?

Jag vill heller inte att den ska klippa när den går bakom huset på grus/platt-gången (annars får jag fixa med plattor hela vägen). Kan man på något smart sätt hindra den från att av 'misstag' komma in i den passagen? Passagen är typ en meter bred och guidelinan ligger mitt i den. Satt korridorsbredden till 0 meter.

Jag har ju en guidelina kvar att leka med, så det finns kanske något bättre jag kan hitta på? Den kan dock inte gå andra hållet runt huset då där är en gårdsplan med nivåskillnader som hindrar.

Alla tips/kommentarer emottages tacksamt! Har förstått genom att läsa tråden att det finns många riktiga experter här så jag har stora förhoppningar på en lösning:)

mvh
/Tobbe

[bild]
För större bild: [länk]

Har nu testat olika inställningar och den som nästan fungerade var:
Följa slinga in
Fördröjning begr.lina: 99min
Fördröjning guide 1: 0min
Fördröjning guide 2: 99min

Samt korridorsbredd=0 på alla.

Om jag nu TESTA IN så kan jag få den att gå på guidelinan och hem, men om den hittar begränsningsslingan först så föröker den följa den istället. Och det går inte då det tar stopp bakom huset... Och ibland när den följer guidelinan så 'hoppar den över' till begränsningsslingan där det är smalt (ca 60 cm med guidelinan i mitten).

Jag har nu förstått att begränsningslinan till vänster om där guiden går på också är en del av guiden. Men kan man inte 'tvinga' den att alltid bara följa själva guidelinan (och inte hela guideslingan så att säga)?

Behöver nog verkligen lite guidning från kunnigare folk än mig för att få rätt på det här känns det som...
/Tobbe
 
Sagt och gjort ang. poolrobot.se, köpet är nu annulerat och en annan 220AC är nu beställd från gplshop.se.
Nu känns det bra igen. Cred till poolrobot för snabba svar på mail, samt att återköpet gick smidigt.
Så nu kommer maskinen innan helgen istället för om 3v. Gissa vad jag ska göra på söndag (y)
 
d98tp skrev:
Och ibland när den följer guidelinan så 'hoppar den över' till begränsningsslingan där det är smalt (ca 60 cm med guidelinan i mitten).

Jag har nu förstått att begränsningslinan till vänster om där guiden går på också är en del av guiden. Men kan man inte 'tvinga' den att alltid bara följa själva guidelinan (och inte hela guideslingan så att säga)?
Tror det måste vara min 30 cm mellan guid- och begränsningskabeln. Låter som du verkligen ligger på gränsen där...

När den tar guiden in gör den alltid det mot laddaren och inte utmed begr.kablen enl Gunverth. Se tidigare post #1356:
http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-91.html#post1516327
 
Pärrko skrev:
Hej på er. Vilken galet bra tråd ni har här.
Har precis beställt en 220 AC, dyker upp om ca tre veckor.

Jag undrar lite om den. Är det så att guideslingan som följer med är 20m? Kan man ha längre än 20?
Ställer man in på maskinen hur ofta man vill att den ska följa slingan efter laddning eller går den alltid ut efter den?

Guidekabel är samma som begr.kabel. Man klipper till efter behov (eller köper till om de 250 m som följer med 220AC inte räcker. 8 kr/m tillklippt och 5 kr/m för rulle på 150m vad jag vet. Guidslingan (=guidekabel + del av begr.kabel) skall inte vara längre än 300 m enl. manualen.

Angående hur du ställer in maskinen kan du ju läsa på i förväg genom att ladda ner manualen på Husqvarnas hemsida http://www.husqvarna.com/se/support/download-manuals/
 
Redigerat:
A
Beaver skrev:
Jag har provat det med men efetr en stund säger den kolla slingkabeln och försök igen

konstigt blir nog å höra med ÅF
Även jag har fått samma problem med en 230. Den fungerar ett tag efter pinkoden överförts, sedan står det ingen slingsignal. Grönt fast sken på lampan i laddstationen. Överför man pinkoden går den ett tag och sedan samma fel igen.

Några idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.