Rrrrr skrev:
Är det värre att lägga 100 papp på att byta ut elen än samma summa på att byta yttertak? (Nu har jag ingen aning om vad takbyte brukar kosta, men helt gratis är det nog inte)
Folk byter inte yttertak heller förrän det regnar in. De flesta gamla hus med plåttak har tydliga vattenskador i råsponten och ofta högst upp på innerväggarna, dvs man åtgärdade inte taket förrän det regnade in för mycket.

På samma sätt fixar de flesta elen genom att ringa elektrikern när det regnar in elektroner, dvs du får en stöt när du tar i spisen. I bägge falllen väntasr folk tills det inte går astt fortsätta längre.

/Anders
 
På en "normal" villa utan en massa konstiga kupor kostar det 150 000:- 200 000:- att byta yttertak om man lägger betongpannor. Tegel och plåt är lite dyrare.
 
Mikael_L
Den stora skillnaden är ju att ifall jag inte har råd att låta byta taket för 100-200'
så kan jag (får jag) i alla fall göra det själv (eller låta min hjälpsamma brorsa göra det eller hjälpa till), och notan slutar på 15-20' istället.
 
En liten skillnad är väl att om du fuskar med takarbetet (av okunskap) så är risken mycket liten att det tar eld eller att någon blir allvarligt skadad, möjligen får ett ruttnande hus. Har du samma okunskap när det gäller el kan det leda till betydligt allvarligare konsekvenser.
En annan skillnad är att taket klarar sig i kanske 30 -40 år medan elinstallationen klarar sig lätt den dubbla tiden, i bägge fallen naturligtvis med normalt underhåll.
 
Mikael_L
Jomen nu sist så diskuterade vi att nödvändigt underhåll kanske inte alls utfördes av kostnadsskäl.

I ena fallet kan man gör situationen bättre men med ev fel i utförandet, i andra fallet kan bara göra situationen bättre om man samtidigt bryter mot lagen. Om man nu inte har så mycket stålar, alltså.

I vilket fall tycker jag denna sista del av av diskussion har en relativt svag koppling till lagligt hempuleris vara eller inte vara. Det kan kanske ses som en liten vikt på ena vågskålen.

Att säga att vi bör tillåta hempuleri pga att människor är fattiga, eller bjuder för mycket på husen, är för mig en ganska svår ekvation. Jag tycker det finns betydligt starkare skäl. :)
 
Fast en av de där brandbilderna på SvD-artikelserien (den där proffstyckaren fick ta till gödningsmedel för att bevisa faran att hälla vatten i en grendosa...) så var det just vatteninträngning i en modern Hagercentral som skapat rejäla brännskador på centralen.

Fixar man inte taket så är chansen nog inte helt försumbar att det rinner in i elgrejerna.

För övrigt behöver det inte vara ett direkt fel på taket för att det ska läcka in vatten, det lärde jag mig den hårda vägen under slutet på vintern / början på våren 2010 då de enorma snömängderna på taket började smälta. Det visade sig att värmen från huset hade läckt ut såpass att snön halvsmält och frusit till is närmast pannorna längst ner (där det är kortast sträcka för värmen att läcka från hus till tak via pytteliten "skärva" vind). Det gjorde att när snön smälte högre upp så var det ett stort isblock längst ner som hindrade smältvattnet från att rinna rätt väg, varpå det rann in en del vatten genom vinden och gav fuktmärken i taket i åtminstone ett rum (det som hade mest värme igång under den vårvintern)
 
Till att börja med vill jag berätta att jag arbetar på EIO Medlemsservice AB - en bransch- och arbetsgivarorganisation för elteknikföretag. Flertalet av våra medlemmar arbetar under regelverket om behörighet för elinstallatörer. Jag har läst igenom diskussionstråden och mycket är sagt. Kanske kan nedanstående bekräfta vad andra sagt och kanske komplettera lite, ja i alla fall mina 50 öre till diskussionen.

Som många nämner är risken att "åka dit" för brottet att ha utfört elinstallationer utan behörighet ganska liten. Ellagen är en egen lag och ingår alltså inte i Brottsbalken och enligt Ellagen tar Brottsbalken över om ellagsbrottet också är ett brott mot Brottsbalken. Det innebär att om det som en följd av en felaktig installation uppstår ett brott som faller under Brottsbalken (t.ex. något slags vållande etc.), så kan det förstås medföra en polisutredning och rättegång.

Jag känner inte till något rättsfall där någon utan behörighet som har utfört en felfri elinstallation har blivit dömd för olaga elinstallationsarbete. Rätta mig gärna om jag har fel.

Behörighetssystemet är som ett slags körkort - staten kräver att man följer det för att utföra elinstallationer. Utför man elinstallationer utan att följa det så är det ett brott mot Ellagen, vilket maximalt kan ge ett års fängelse - oavsett om elinstallationen är oklanderligt utförd.

Det finns massor med yrkespersoner/elektriker som saknar behörighet, men som utför både bra och säkra installationer på jobbet - under överinseende av en elinstallatör. På fritiden får dock dessa personer enligt Elinstallatörsförordningen inte utföra elinstallationer. Det kan tyckas konstigt, men har sitt ursprung i att dessa yrkeskompentensregler är ursprungligen skrivna 1919, och det har ju runnit en hel del vatten under broarna sedan dess.

Det finns förstås också en del hemmafixare som är kompetenta att göra elinstallationer, men som inte får det enligt Elinstallatörsförordningen. Det finns dock också en del hemmafixare som gör egna installationer som vare sig kan eller får göra det - och tyvärr också en del näringsidkare.

När det gäller frågan om en elinstallatör ska koppla in en del av elinstallationen som utförts av någon annan är rättsläget idag tyvärr oklart, om installationen inte är tagen i bruk enligt förordningen (dvs. spänningssatt).

Det står i Elinstallatörsförordningen att:
"7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom."

Kraven i 7 § har ju inte uppfyllts förrän installationen spänningssatts. Däremot torde det inte vara något problem med rättsläget att komplettera och ansluta installationer som någon annan har utfört, men som är eller har varit tagna i bruk (har varit spänningssatta).

Jag tror att detta och de gamla yrkeskompentensreglerna (behörighetssystemet) är något vi måste se över i den utredning om yrkeskompetenskraven som ju ska tillsättas. Det är ju helt orimligt att t.ex. ett elteknikföretag inte ska kunna ta över en halvfärdig entreprenad efter en konkurs utan att riskera stå till svars för en installationsdel som någon annan utfört. Lika orimligt är det att riva hela elinstallationen i detta fall och bygga en ny.

Som kanske många av er kanske känner till så är min arbetsgivare EIO en organisation som välkomnar att yrkeskompetenssystemet för utförande av elinstallationer ska utredas och reformeras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Välkommen till forumet Joakim.

Det du skriver är väl i stort vad jag själv kommit fram till och tror är det som gäller i dagens läge.
Att behörighetssystemet behöver ses över tycker jag beror på främst två saker.
1. Att ansvarsfrågor och behörigheter och sådan är väldigt svårtydbart, både för konsumenter som köper tjänsterna, men även för elektrikerna och företagen själva. Och det är baserat på väldigt föråldrade regler och tänk.
2. Vårt medlemskap i EU gör dagens system omöjligt, då det utgör hinder för fri rörlighet inom tjänsteområdet, enligt EU-direktiv.


Frågorna om hempularlicenser och sånt, tycker jag är en helt annan fråga. Den frågan kommer knappast ingå i några utredningar och/eller lagändringar i närtid. Det är inte heller belastat av problem i samma dignitet som de två saker jag tog upp ovan.
Det är ju också en väldigt stor bit att gå genom, hur det skulle utformas, medan de två första problemen jag beskrev däremot kan lösas med lite mindre ändringar. Man har nog tänkt lösa det så att det blir ungefär som förut, men med större tydlighet över ansvar och sånt. Samt en öppning för att kvalificera andra meriter till en svensk installationsbehörighet.
 
Är det inte bättre att ställa frågan till Bengt
"Jag arbetar som elektriker 7-4 men ska dra om el hemma, vad kan straffet bli rent rättsligt ??

så slipper man diskussionen om vad som är bra eller dåligt gjort.


Min egen åsikt är att så länge man gör det man klarar av så gör man som man vill, ingen kommer att komma in i ditt hus och säga att du är häktad för dåliga el installationer.
 
En intressant fråga är vad t.ex. Villaägarnas Riksförbund säger?

Har den en "präktig" "bara experterna kan"-attityd, bryr de sig inte alls, eller är de aktiva i diskussionerna kring eventuella ändringar?
 
Bengt, my man, går från klarhet till klarhet.

Kan han inte bara en gång för alla svara typ "Hej, jag kan svarar på eltekniska frågor, vad gäller straffrätt så hänvisar jag till <nån jurist>"?
 
Nu skickade jag in detta:

Rubrik: "Rättsfall obehörig elinstallation - tredje gången gillt?"

Fråga:
"Hej Bengt!


Jag har läst de tidigare frågorna du svarat på gällande straff för obehörig elinstallation.


Min fråga till dig är om du är kapabel att se att frågan är ställd till fel person och om du i så fall klarar av att bolla vidare frågan till byggahus.se's juridikexpeter?


De finns här:
http://www.byggahus.se/ekonomi/alla_fragor"

;)
 
Ouch.
 
Mikael_L
Jag tycker Bengt gav ett bra svar.
En fråga som inte någon verkar ha ett svar på, varför ska vi försöka få Bengt att svara på sådant som vare sig elsäkerhetsverket eller jurister verkar kunna besvara?

Svaret är ju att man riskerar böter eller kortare fängelsestraff, för det handlar om brott mot elinstallatörsförordningen.
Något annat svar går ju inte att ge.

Fråga: Vad riskerar jag för straff? -> Svar: Böter eller fängelse.

Inte så svårt va?

Sen kan man om man vill gå vidare och gissa på hur stora riskerna är.
Men varför ska Bengt eller någon jurist hålla på med sådana gissningar?

Vi kan dock konstatera att det verkar inte ha fallit dom mot hempulare inom detta lagrum, för varje gång frågan flyter upp så är det ingen som hittar något rättsfall.
Dom rättsfall man antagligen finner är där en olycka skett, och då verkar åtalet gå över till straffrätten och med lagrum såsom "vållande till annan död" och "allmänfarlig vårdslöshet" och sånt.

Om ni ska envisas med att skicka runt frågor om detta så välj ut någon åklagare istället, ty det är dessa som till syvene og sidst kommer ta beslut om att ta något fall vidare till rättslig prövning, eller avstå.
Alla andra kan på sin höjd peka på elinstallatörsförordningen och meddela att det är förbjudet och att straffet är böter eller fängelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.