b8q skrev:
Jag, som bor i förort till Fjollträsk (Stockholm) fick erbjudande att få bredbandskabel till min villa för ca 25000 kr, så det är inte precis billigt här heller. Jag tackade nej.
Lyckos dig som ens har möjligheten, där vi bor (15 min från t-centralen) är det ingen utbyggnad planerad de närmaste 10000 åren. Skulle lätt betala 25000 kr för att få fiber indraget.
 
raveper skrev:
Vad skall man ha fiber för? Det borde väl vara bra mycket mer än vad gemene man behöver i kapacitet.
640 kb will be enough for anyone!
 
raveper skrev:
Lite off topic

Tyckte jag kände igen det fina lilla huset.

[länk]

Den blir lite bättre om man byter ut musiken till den gamla dängan "Big belly man"
:what:

Finns en del som har för mycket tid över :screwy:
 
Daniel78 skrev:
Det samma gäller för solpaneler, jag har arbetat flera år med tillverkningen av sådana, och har bland annat räknat på energiåtgången för hela tillverkningskedjan och det var inte speciellt svårt att räkna ut att energikostnaden för att tillverka en panel var högre än vad panelen beräknas producera under sin 25-åriga livslängd.

Alla komponenter (renat kisel, härdat glas, aluminium, koppar etc) är väldigt energikrävande att producera.

När jag räknade på detta så började jag aldrig ens räkna på energi/utsläpp relaterade till transporterna eftersom jag blev beordrad av mina chefer att lägga ner arbetet på min rapport (efter att de fick se det första utkastet.)
Så kan det vara, men samtidigt kostar ju andra alternativ resurser också. Tycker det är vanligt att miljöalternativen (skällsorden som någon sa...), tex biogas och E85 för bilbränsle, blir attackerade på det viset. Resurser vid framställning jämförs som om bensin bara fanns i mackarnas tankar utan någon som helst resursåtgång. Självklart ska vi granska ur ett livscykelperspektiv, men det är viktigt att vi gör det för alla alternativ.

Solceller har väl annars en bra livslängd? 30 år+?

Vad det gäller Priusen har jag också funderat på hur mycket extra förbrukning de där batterierna på ~200 kg ger? Så länge Europas el till stor del tillverkas av kol/gas/olja så blir miljövinsten dessutom ganska dålig.

Jag tror vi kommer att fortsätta skratta år hur energiineffektiva hus vi byggde. Att vi la 150 kkr på bergvärmepumpar som måste bytas ut vart 15:e år istället för att lägga den summan på passiv teknik för energismartare hus (skal, väggar/fönster, lufttäthet).

Att vi inte återvinner värme på duschvatten. Passiv, enkel, hållbar teknik.

Gamla vindar som tilläggsisoleras är en annan framtida (nutida?) skräck. Tror många vindar kommer att behöva mögelsaneras och sedan utrustas med tekniska prylar som håller fukten borta. Jämför 80-90-talens torpargrunder där nu avfuktare installeras på löpande band.
 
Niklas_1 skrev:
Solceller har väl annars en bra livslängd? 30 år+?
Man brukar räkna på en livslängd på 25 år på en anläggning, men redan efter 8-10 år börjar effekten avta, och kan ligga så pass lågt som 60-70% efter 25 år.

Eftersom solceller fortfarande är en väldigt omogen marknad är utveckling av material och tillverkningsprocesser fortfarande sker så är det väldigt svårt att säga en exakt livslängd på de paneler som tillverkas idag, oavsett hur mycket tester som görs.

Sedan ska man inte glömma att allt snack om "underhållsfritt" eftersom det saknas rörliga delar är fullständigt bullshit.. precis som all annan elektronik så går solcellsanläggningar också sönder och behöver underhållas, detta hålls det dock väääldigt tyst om i marknadsföringen.
 
Mikael_L
Klippt ur:
http://exergy.se/goran/cng/alten/komp/text.html

Fotosyntesen utnyttjar strålning endast i den synliga delen av spektrum, 400-700 nm. I huvudsak utnyttjas de blå och röda områdena (400-500 nm & 600-700 nm), vilka motsvarar 40-45% av instrålad energi. Den teoretiska verkningsgraden för fotosyntesen, räknat på allt infallande solljus, är 15%.

På grund av växternas egen andning, vegetationsperiodens korthet,brist på näringsämnen och vatten samt andra faktorer, är förhållandet mellan kemiskt lagrad energi och infallande solenergi oftast under 1%. I gynnsamma fall kan denna verkningsgrad uppgå till 4%. Sett över hela jordklotet lagras i växterna 0.1% av den solenergi som når jordytan.


3.4.3 Solceller

Solceller omvandlar solenergi till elenergi. Solenergin har ett exergiinnehåll på 93%, vilket gör att teoretiskt sett skulle 93% av solenergin kunna omvandlas till elenergi. Högsta teoretiska verkningsgrad för solceller ligger dock på 25%.
...
Av tekniska skäl reduceras sedan verkningsgraden ytterligare.


Men nu glider jag iväg offtopic ... :surprised:
Och jag vet inte heller vad jag ville säga med detta. Men de som är intresserade kan ju läsa dokumentet jag länkade till.
 
Mikael_L skrev:
Och jag vet inte heller vad jag ville säga med detta.
Inte jag heller :)
 
Niklas_1 skrev:
Att vi inte återvinner värme på duschvatten. Passiv, enkel, hållbar teknik.
+1 på den.

Att man inte återvinner värmen i vatten från disk-/tvättmaskin dusch och eventuellt toalett är ju hål i huvudet enligt mig.
 
Att inte fler återvinner värmen från duschvattnet förvånar mig. Det är relativt billig och enkel teknik. Kollade upp det när vi skulle bygga vårt badrum, men tyvärr lämpade sig inte våra förutsättningar för att installera sådan teknik. Men i badrum som vi ska bygga i källaren ska värmen från duschvattnet återvinnas.

Sedan att det inte finns tvätt och diskmaskiner som man kan ansluta varmvatten till är ju oxå konstigt. Det hade ju varit toppen när man har solpaneler/vedeldning. Under sommaren har vi under vissa perioder mer varmvatten än vad vi gör av med, att då hålla på att värma upp kallvatten till rätt temp mha el när man diskar och tvättar är ju verkligen resursslöseri.
 
noone70 skrev:
Sedan att det inte finns tvätt och diskmaskiner som man kan ansluta varmvatten till är ju oxå konstigt. Det hade ju varit toppen när man har solpaneler/vedeldning. Under sommaren har vi under vissa perioder mer varmvatten än vad vi gör av med, att då hålla på att värma upp kallvatten till rätt temp mha el när man diskar och tvättar är ju verkligen resursslöseri.
Det finns en hel del maskiner man kan ansluta till varmvatten, (både disk och tvätt), problemet är att dessa även sköljer tvätten/disken i varmvatten, och det är varken ekonomiskt eller lämpligt (tvätta 30-graders tvätt blir också rätt svårt.)
Det som behövs är maskiner med BÅDE kall och varmvattenanslutning, det finns säkert sådana redan, men det hade behövt finnas bättre utbud av maskiner. (Vi såg inga när vi köpte nya maskiner för 5 år sedan.)
 
När den sista gulnade furupanelen har blivit vitmålad kommer det att bli modern med trärent igen! :D
 
Sommartorparn skrev:
När den sista gulnade furupanelen har blivit vitmålad kommer det att bli modern med trärent igen! :D
Det kan ju bli modernt med omålade gipsskivor också. Det läckra och råa utseendet man får om man lämnar skarvarna ospacklade. :D

Den sista gulnade furupanelen är övermålad i mitt hus. Dock finns det en del laserad panel som på sikt skall målas med täckfärg eller ersättas med gips.

Skulle någon vilja ha obehandlad panel igen så finns lut. Det är ju beprövat på gamla möbler för att ta bort färg.
 
Mikael_L skrev:
Men nu glider jag iväg offtopic ... :surprised:
Och jag vet inte heller vad jag ville säga med detta. Men de som är intresserade kan ju läsa dokumentet jag länkade till.
Att naturen är ineffektiv och du vill egentligen jobba som lärare? :D
 
Mikael_L
Jag vacklade en gång för en massa år sedan mellan lärarutbildning och ingen gör-utbildning, så du är kanske något på spåret .. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag vacklade en gång för en massa år sedan mellan lärarutbildning och ingen gör-utbildning, så du är kanske något på spåret .. :)
Haha, fullkomlig chansning.

Mitt tillägg till diskutionen är att ingenting byggs med marginaler känns det som. Allting byggs efter "så mkt (läs lite) som behövs". Tror sådant kommer slå tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.