crilleolsen skrev:
sen kommer säkert någon säga: "hur gör jag som har elektrisk handboll/parkeringsbroms."

svar: samma. dessa bromsar är kopplade till bilens SAMTLIGA hjul, och använder sig av abs-sensorerna för att stanna bilen på ett effektivt sätt.

jag kan bara rekommendera er som har elektrisk handbroms, ut å testa, se vad som händer när ni använder den som katastrofbroms. det kan vara nyttigt!
Jodu. Jag har testat. Det enda som händer är att bilen protesterar och vägrar lägga i handbromsen om inte bilen står helt stilla.

Dessutom så tar i alla fall min (elektriska) handbroms bara på bakhjulen.

Toyota Avensis.
 
Göran.W
Jag har tappat eh husvagn och då höll Wiren men jag fick stopp på allt utan att skada bak ändan men det tog nog 150 meter eller så.
Hur tappar man nu en husvagn jo man tror att kompisen kollat så den sitter ordentligt.
Gör inte om det misstaget för det var läskigt.
 
Elkludde skrev:
Det finns fjädrar orginal till alla påskutsbromsade släp
en del husvagnar har ingen egentlig spärr på bromsen ,utan där är det endast den grova fjädern som ligger i en hylsa som håller bromsen åtdragen

Begripligt ?
Det är så lösningen är på mitt släp. Dock har fjädern och brickan rostat bort, så då blir det nog att inhandla ett nytt fjädermagasin.
Så jag får igenom den genom besiktningen.
Eller köra ombesiktigat ;-)
 
Nimajneb skrev:
Finns det några viktrestriktioner där? US är ju lite mer normalt när det kommer till släpvagnsnyttjande när man ställer det emot hur det ser ut i speciellt Sverige där "alla" kör runt med små släpvagnar.
Vad jag vet så är det endast dragbilens kapacitet som begränsar släpets vikt. Där jag bodde senast (Virginia) får man köra fordon upp till ca 13 ton på ett vanligt körkort. Sedan måste man ha ett yrkesskörkort (Commercial Drivers License).

Man behöver inte heller besiktiga dragkrokar, vare sig vid montering eller senare.
 
Det är ju nästan så man klarar flytten själv på ett Bkort av ett Mobile Home :)
 
Göran.W
Det finns undantag från besiktnings kravet av drag krok.
När jag körde bärgare för 5 år sen var det tillåtet att på C-kort dra ett tungt släp om INTE drag öglan var besiktigat och godkänd.
Var den besiktigad var de CE-kort som gällde.
Det var även helt ok att på C-kort bärga lastbil+släp så man var runt 35 meter lång.
Nu var detta för några år sen så saker kan ändats sen dess.

Dom ska väl snart ändra så man får ha en total vikt på på B-kort var väl 4 ton något.
Känns lite som det kvitttar för man måste ha en väldigt tung bil för att komma upp i dom vikterna om inte släpet ska väga med än tjänste vikten på bilen.
 
crilleolsen skrev:
ett tillägg till tidigare i tråden, anledningen till att du har handbroms på bilen är att OM nån har klippt dina bromsledningar och du kommit upp i höga hastigheter innan du märker det, så ska du kunna få ner hastigheten till noll med hjälp av handbromsen.
Om någon klippt dina bromsledningar så lär du upptäcka det när du startar bilen och varningslampan lyser, och skulle ena systemet paja under färd så fungerar troligtvis det andra.
Jag tror inte riktigt på anledningen att handbromsen ska fungera på besiktningen är att den ska fungera ifall färdbromsen slutar fungera, men kan någon hitta någonstans det står skrivet så posta gärna en länk.

crilleolsen skrev:
sen kommer säkert någon säga: "hur gör jag som har elektrisk handboll/parkeringsbroms."
svar: samma. dessa bromsar är kopplade till bilens SAMTLIGA hjul, och använder sig av abs-sensorerna för att stanna bilen på ett effektivt sätt.
Ifall en sådan parkeringsbroms bromsar alla 4 hjulen så låter det som den använder hydrauliken för att bromsa, och då kommer den ändå inte fungera ifall någon "klippt dina bromsledningar"
Eller du menar att dom systemen har vajrar till alla 4 bromsoken? (jag har aldrig skruvat på en bil med elektrisk parkeringsbroms, så jag vet inte hur dom fungerar.)

crilleolsen skrev:
tillägg på släpfrågan:
det finns gasdämpare till handbromsen som håller bromsar kvar vid utlösning av katastrofwiren(samma funktion som handbromsen.
Det är inte alla släp som har gasdämpare, många har mekanisk låsning med klackar.
 
Nimajneb skrev:
Får... Det sitter ju standardmonterat iaf på mitt släp.... :)
Är du säker på att det sitter sedan fabrik?, det kanske är importören som monterar på i tron om att det måste finnas?
Det är inte ovanligt att importörer (av både fordon, elektronik, maskiner etc) har dålig koll på hur lagar, regler och standarder ska läsas.
 
MathiasS skrev:
Så här blev de nya reglerna:

[länk]
Eftersom de nya reglerna säger att den sammanlagda totalvikten år vara högst 3 500 kg med B-kort och 4 250 kg med utökad B-behörighet blir det problem att utnyttja hela dragkapaciteten på ganska många bilar, främst SUVar.

XC90 har tex en totalvikt på 2750 kg och blir det bara 1500 kg kvar till släpet vilket man inte kommer så långt med när det gäller husvagnar eller hästtransporter.

Jag misstänker att det nya kortet för tunga släp upp till 12 ton (C1E) kommer att kosta skjortan för dem som inte redan har BE. Någon som vet?
 
Göran.W
Jag tycker det är helt tokigt att man ska få dra tyngre släp en tjänste vikten med B behörighet för redan i dag finns det för många på vägarna som definitivt inte ska köra med släp och nu ska dom få dra ännu tyngre:thumbdown:

För er som inte tror på mitt påstående rekomenderar jag er att köra till en återvinnings station med sol stol och kaffe nu när folk börjar påta i trädgården.
Dom som har koll på var släpet är och dessutom klarar backa med det när det är trångt är inte så värst många.
 
Daniel78.. katastrofvajern sitter orginalmonterad på obromsade släp också.. det är meningen att den ska fånga upp kärran om den hoppar av dragkroken så den inte sticker ut i trafiken och orsakar skador
 
Jag tror nog det generella problemet kommer bli vanliga bromsade släpvagnar på mackarna.
Dom flesta som hyr har nog bara Bkort och har man en familjekombi så blir det inte mycket till släp man kan hänga på.
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?
 
Jag tycker det är lite intressant med vad man får dra och lasta iaf med min cheva, på B-kort får jag ju bara dra en 750kg kärra.
Men jag får lasta 1160kg i bilen.
Att ha den vikten bak i bilen är ju avsevärt mycket värre än att ha en kärra med samma vikt bakom i mitt tycke.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror nog det generella problemet kommer bli vanliga bromsade släpvagnar på mackarna.
Dom flesta som hyr har nog bara Bkort och har man en familjekombi så blir det inte mycket till släp man kan hänga på.
Min kombi ha en totalvikt på knappt 2500kg vilket bara lämnar 1000kg totalvikt kvar till släpet, brukar inte hyrsläpar ha större totalvikt?
hyrsläp ligger nog på max 750kg en orsak dom är skattefria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.