Jag har snöat in på det här med ångugn men insett att alternativen i vår prisklass inte är alltför många. Vi ska bara ha en ugn (+ separat inbyggd micro) så det måste vara en kombinationsugn med både ånga och varmluft, och den får inte vara så liten som många kan vara (runt 32 liter). Det jag har hittat är en ångugn från Samsung för 10k:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadsugnar/angugnar/samsung-bq1vd6t131

Är det någon som har denna och kan uttala sig? Bra/dålig?

Till ugnen hör även en micro - någon som har tips på en bra från Samsung? Jag har tittat på FW77KUST och FW88SUST - någon som har testat dessa?

Vi har även tittat på kyl/frysskåp från Samsung: RL55VEBIH1. Bosch/Siemens har en liknande produkt i samma prisklass, som drar betydligt mindre energi och som också är 4dB tystare enligt specifikation. Det lilla jag har hittat om Samsungs skåp indikerar att den är något högljudd - någon som kan bekräfta eller dementera?

Någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av att jag läst att Samsung fick skit för att deras specar för kylenheter inte stämde. Vet inte så mycket om deras kvalité då jag aldrig sålt något från dem. Kolla annars Husqvarnas fullstora kombiugn med varmlugt/ånga. De jag känner som har den är mycket nöjda!

Vi har använt en inbyggnadsugn från Samsung i ca 9 månader och senaste 6 månader har varit reklamationsdialoger med deras support. Ugnen man kan dela upp i två delar har ett problem med kondens. Tex om jag rostar lite rotfrukter i övre delen bildas kondens som blir en pöl i botten av ugnen som man inte får glömma att torka upp annars blir det lätt en dålig lukt och kanske lite mögel, om vi tillagar en gratäng bildas så mycket kondens att det rinner på glasluckans insida och några droppar kommer ut. Inga stora mängder men med flera års användning kommer säkert skåpsluckorna under ugnen att förstöras av detta droppande. Efter många dialoger skriver Samsung till oss att vi borde förstå de fysikaliska lagarna och detta kan Samsung inte göra något åt. Vill vi undvika problem med vattenånga ska både den undre och övre delen i ugnen värmas upp när man tillagar mat och då får man inget problem. Samsung skriver själva i reklamen ”Du kan också använda den ena ugnen men inte den andra. En liten ugn värms upp snabbare vilket sparar energi.” detta vill de ens inte kommentera men jag antar att ett produktionsfel är för dyrt att åtgärda och därför inte erkänner detta. Har några andra Samsung-produkter vi köpte samtidigt och de är helt ok men ugnen ska man hålla sig borta från om man tycker extra vatten i och utanför ugnen är ett problem. Mitt betyg: :thumbdown::thumbdown::thumbdown: Mvh Team Karlsson

Redigerat:
Tack för svaret; intressant att höra! Det verkar vara en hel del som avråder för samsung faktiskt, och inte särskilt många positiva röster.

D
Jag skall just köpa ny inbyggnadsugn och har kollat runt på lite olika alternativ. Såg en Samsung BT62TQBPST som reades ut. Verkade praktiskt med dubbelugn, dock minus för bara ett års garanti (enligt ÅF). Men nu efter att ha hört Team Karlsson så blir man ju väldigt tveksam över hur praktiskt det egentligen är med dubbelugnen. Borde det inte vara lufttätt mellan ugnarna så att inte varm fuktig luft från den varma ugnen kondenserar i den kalla? Hur besvärande är detta egentligen? Några andra kommentarer om Samsung-ugnarna? Har aldrig hört talas om Samsung förut som ugnstillverkare så sökte på nätet (vilket ju inte var 100% uppmuntrande).

Är det kanske bättre att köpa en IKEA med 5 års garanti? Har en IKEA-ugn i sommarstugan som vi är väldigt nöjda med.

Jag har också blivit skeptisk till Samsung, inte bara p.g.a. detta ugnsproblem, utan efter att ha läst om flera som har problem med serviceärenden (kundtjänst som är ohjälpsam). Kollar nu på AEG, Siemens och Bosch istället.

Bl.a. elon och Kallbergs erbjuder 5 års garanti på vissa varor, så jag föreslår att du kollar där. Jag funderar på om man kan be om samma erbjudande från andra kedjor?

Team Karlsson skrev:
Se på detta klipp så förstår man problematiken med Samsungs ugn: [länk]
Föreslår att Du skickar filmsnutten med en mindre redogörelse på engelska, till Samsungs huvudkontor i Japan, samt kritiken mot deras svenska representant.
Du kan vara säker på att de svarar ganska snabbt, och vem vet, du får kanske en ny ugn. Japanarna är kända för att inte kunna ta kritik mot deras produkter.

saturnus skrev:
Föreslår att Du skickar filmsnutten med en mindre redogörelse på engelska, till Samsungs huvudkontor i Japan, samt kritiken mot deras svenska representant.
Du kan vara säker på att de svarar ganska snabbt, och vem vet, du får kanske en ny ugn. Japanarna är kända för att inte kunna ta kritik mot deras produkter.
Är inte Samsung ett Sydkoreanskt företag?

saturnus skrev:
En ny ugn hjälper väl knappas mot ett konstruktionsfel. Eller får man en Electrolux? ;-)

Vi har samma ugn, har inte problem på det sättet, det blir kondens men inte i de mängderna.

Vi har samsung induktionshäll och samsung inbyggnadsmicro också och allt fungerar tillfredställande

D
Jenspeh skrev:
Vi har samma ugn, har inte problem på det sättet, det blir kondens men inte i de mängderna.

Vi har samsung induktionshäll och samsung inbyggnadsmicro också och allt fungerar tillfredställande
Så skulle du rekommendera Samsung dubbelugnen? Hur använder du ugnenmest? Som stor ugn, en liten ugn eller två små ugnar? Känns det praktiskt och hur liten blir egentligen ugnen när man kör halvugn? Räcker den till att baka en sockerkaka eller går den i taket då?

Jag skulle rekommendera den. Är en tämligen vanlig matlagare, skulle tro att vi kör 85% i halvläget. Kakor, bröd, gratäng etc får plats.

Använder helugnen när vi vill ha undervärme, typ pizza. Har också använt båda halvorna med olika temperaturer och det funkade också bra.

T
jaso skrev:
Givetvis!

LG likaså........

jaso skrev:
ingen aning, jaso, men skicka då kritiken dit(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.