Ja, det bästa är ju att faktiskt fråga Bilprovningen. Men deras resonemang är inte alltid särskilt logiskt och tillämpas inte heller lika mellan stationerna.

Daniel78 skrev:
Isåfall skulle du ju t.ex. kunna montera bort ABS-givarna på bilen och hävda att äldre bilar saknar ABS.. vilket bilprovningen aldrig skulle acceptera.
Just ABS är en sån sak de aldrig skulle märka. Faktiskt är det enda "testet" som bilprovningen gör avseende ABS att kontrollera så indikatorlampan på panelen inte lyser. :thumbdown:

(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )

Andra egna erfarenheter:
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:
 
Nja, upptäcks inte tex ABS problem med hjälp av felkoder i OBD? Mao så finns det även krav på att ABSlampan ska funka.
"svarta lådan" registrerar väl det mesta som har hänt med bilen.
 
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
- Ombesiktning för att spolarvätskans munstycke pekade fel
- Anmärkning att kulan på dragkroken inte var infettad :eek:Var det månne besikningsmannen eller kvinnans första besefter skolbänken
 
it-snubben skrev:
Just ABS är en sån sak de aldrig skulle märka. Faktiskt är det enda "testet" som bilprovningen gör avseende ABS att kontrollera så indikatorlampan på panelen inte lyser. :thumbdown:

(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )
Nja, dom kollar en sak till, och det är att lampan tänds när dom vrider på nyckeln, och sedan släcks när motorn är igång och datorn är nöjd.

På min gamla saab 9000 fick jag anmärkning på just att lampan var trasig, efter lamp-byte så var allt OK.
 
  • Gilla
Stinsen_
  • Laddar…
Elkludde skrev:
- Godkänt trots TOTAL avsaknad av broms på vänster bak (på en husbil dessutom)
:eek:Var det månne besikningsmannen eller kvinnans första besefter skolbänken
Eller hade IT-snubben en jättestor påse kanelbullar med sig. :)
 
Daniel78 skrev:
Nja, dom kollar en sak till, och det är att lampan tänds när dom vrider på nyckeln, och sedan släcks när motorn är igång och datorn är nöjd.
OK.
det fixar man genom att koppla ihop den med ojlelampan så lyser och slocknar den som den ska.
är det fel på en givare och bilen är av något äldre modell så tjuvar man signal från en annan givare...
 
it-snubben skrev:
(Jag fick ombesiktning just på att det panelen indikerade felande ABS och när jag frågade hur de hade gjort om lampan var trasig så erkände de att "då skulle de aldrig märkt nåt" :x )
ABS-lampan ska alltid lysa när man har tändningen i läge två med motorn avstängd, på det sättet så ser besiktningsmannen att lampan är trasig.
 
sventable skrev:
det fixar man genom att koppla ihop den med ojlelampan så lyser och slocknar den som den ska.
är det fel på en givare och bilen är av något äldre modell så tjuvar man signal från en annan givare...
Eller så lägger man tiden på att fixa ABS-systemet istället och får en "säker" bil igen?

Jag har en bekant som arbetat många år inom bilprovningen, både som besiktningsman och platschef för en station, och han har berättat många roliga historier om hur påhittiga folk kan vara.. otroligt att folk inte förstår att 99% av deras nedslag rör säkerheten, antingen din egen eller dina medtraffikanters, och att folk orkar lägga ner så mycket tid och energi på att försöka lura sig själva istället för att åtgärda felen istället.
 
Givetvis fixades anmärkningarna. Allt annat är ju bara dumt. Särskilt bromsen på husbilen (som ju inte ens ansågs som ett problem).

Ovanstående anmärkningar var heller inte på en och samma bil eller ens på samma station. Jag ville bara visa på hur okonsekventa de kan vara.
 
Nimajneb skrev:
Eller hade IT-snubben en jättestor påse kanelbullar med sig. :)
nåt liknande har troligen hänt på någon station
 
A
Elkludde skrev:
Vilket kackel,men det är ju snart påsk !!

Så här är det ,har man ett släp som är utrustat med handbroms o därmed katastrofbroms i samma enhet
så skall den om kulhandske tex släpper från kulan dras handbromsen åt av vajern som spänner handbromseno den hålls därmed kvar i detta läge med den fjäder som troligen TS avser dragbilen fortsätter framåt o släpet blir kvar på vägen utan att på egen hand köra vidare o ställa till olycka
Hur det är ordnat på släp utan broms vet jag dock ej

På min (lätta) obromsade båttrailer av märke Bålstasläpet av 2011 år modell finns varken handbroms, katastrofwire eller bromsar. Ställer jag det i en backe rullar det iväg så det undviker jag, och hoppar släpet av kulan så rullar släpet vidare och riskerar att orsaka en olycka så det undviker jag också.

På temat att montera bort utrustning så har jag någonstans hört att man får köra en båttrailer obesiktigad om man tar bort nummerplåten och kör max 30 km/h med LGF-skylt för då räknas det som ett efterfordon som varken behöver besiktigas eller vara registrerat. Reglerna för efterfordon måste förstås fortfarande vara uppfyllda.
 
bra-byggare skrev:
och hoppar släpet av kulan så rullar släpet vidare och riskerar att orsaka en olycka så det undviker jag också.
Jag önskar jag hade tagit lite bilder förra veckan, helt plötsligt så stod det en släpvagn i diket 30m härifrån, och på vägen (som ligger 1.5m högre än diket) stod en nisse och tittade.
Så kan det gå när man inte hakar på släpet ordentligt, det var självklart obromsat..

Tur att det gick åt höger när han tappade det och inte vänster..
 
Elkludde skrev:
nåt liknande har troligen hänt på någon station
Det har det, jag blev själv involverad i en "mut-härva" med min första bil.
Gubben jag köpte bilen av besiktigade den innan jag köpte den, och den gick igenom utan anmärkningar, 2 månader senare var det dags för besiktning igen (den första var p.g.a. att bilen varit avställd), då var bromsarna slut och alla bussningar överallt behövde bytas, vilket iofs inte kostade så mycket på en 245:a, men det var ett jäklans jobb att byta.

Flera år senare så var det flera besiktningsmän på denna station som blev åtalade för bestickning, och en av dessa var den som hade besiktat min bil.

Jag blev dock aldrig kontaktad av polis eller åklagare, troligen eftersom jag inte stod som ägare av bilen vid besiktningstillfället.

Om det var kanelbullar eller princessbakelser vet jag dock inte.
 
bra-byggare skrev:
På temat att montera bort utrustning så har jag någonstans hört att man får köra en båttrailer obesiktigad om man tar bort nummerplåten och kör max 30 km/h med LGF-skylt för då räknas det som ett efterfordon som varken behöver besiktigas eller vara registrerat. Reglerna för efterfordon måste förstås fortfarande vara uppfyllda.
Någon typ av anmälan/avregistrering måste du dock göra, annars kommer ju släpet bli belagt med körförbud p.g.a. utebliven besiktning.
 
Daniel78 skrev:
Eller så lägger man tiden på att fixa ABS-systemet istället och får en "säker" bil igen?

Jag har en bekant som arbetat många år inom bilprovningen, både som besiktningsman och platschef för en station, och han har berättat många roliga historier om hur påhittiga folk kan vara.. otroligt att folk inte förstår att 99% av deras nedslag rör säkerheten, antingen din egen eller dina medtraffikanters, och att folk orkar lägga ner så mycket tid och energi på att försöka lura sig själva istället för att åtgärda felen istället.
självklart är det bättre att fixa felet. men att hitta ett sådant fel kan ta tid och kostar mer än vad bilen är värd. jag fixade en v70 där Abs hade slutat fungera.. den kunden va nöjd över notan på 33000kr hade nog gärna fuskat till det om det hade gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.