27 752 läst · 33 svar
28k läst
33 svar
Hur viktigt är våtrumsbehörighet?
Sida 1 av 3
Nu menar jag givetvis inte om man ska skita i våtspärr eller inte utan det jag undrar är hur viktigt det är att hantverkaren har behörighet på papper eller inte? Jag har nämligen hittat en hantverkare med en lång lista på referenser, har inte tagit kontakt med någon ännu, men om alla skulle vara nöjda - trots att han inte har behörighet på pappret, är det lugnt då eller vore det dumt o anlita honom? Mig veterligen räcker det väl att arbetet är utfört fackmannamässigt? Av bilder att döma är han iaf en jäkel på att kakla, förhoppningsvis är han lika bra på tätskikt.
Har fått för mig att företag tar extra för att de har behörighet på pappret... kan det stämma?
Har fått för mig att företag tar extra för att de har behörighet på pappret... kan det stämma?
Behörigheten följer företaget, inte hantverkaren.
I princip gäller att arbetet skall vara utfört fackmannamässigt men då blir det heller inga skador, det uppstår ett moment 22, är inte arbetet utför fackmannamässigt gäller inte försäkringen men det är ju då det blir skador...
Det är alltså som jag ser det viktigast att det blir ett bra jobb, inte att det ser bra ut på pappret...
I princip gäller att arbetet skall vara utfört fackmannamässigt men då blir det heller inga skador, det uppstår ett moment 22, är inte arbetet utför fackmannamässigt gäller inte försäkringen men det är ju då det blir skador...
Det är alltså som jag ser det viktigast att det blir ett bra jobb, inte att det ser bra ut på pappret...
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
instämmer med föregående.
Oavsett vilken firma du anlitar så tror jag att du skall börja med att ta reda på i detalj vilken metod de följer. Undersök sedan själv om den metoden är godkänd.
granska själv varje moment. Försök framförallt att kontrollera att de använder rätt mängd fuktspärr. Det finns angivet på förpackningen att det skall gå åt ex. 1kg per kvm eller liknande, kontrollera hur mcyket de tar fram och försök uppskatta hur mycket som blir över. det är tydligen oerhört vanligt att hantverkare felbedömmer hur ymmigt de rollar och får en åtgång som bara är hälften av vad det skall vara. Granska och fotografera fuktspärr runt rör, golvbrunn, i skarven mellan golv och tak osv. tag själv reda på hur det skall se ut.
Det där med felbedömmning av åtgång kan säkert vara både medvetet eller omedvetet, de köper ut 50kg, returnerar 25 utan att du ser det. Du betalar efter vad de köpt ut. Den kostar kanske 100 kr / kg.
Oavsett vilken firma du anlitar så tror jag att du skall börja med att ta reda på i detalj vilken metod de följer. Undersök sedan själv om den metoden är godkänd.
granska själv varje moment. Försök framförallt att kontrollera att de använder rätt mängd fuktspärr. Det finns angivet på förpackningen att det skall gå åt ex. 1kg per kvm eller liknande, kontrollera hur mcyket de tar fram och försök uppskatta hur mycket som blir över. det är tydligen oerhört vanligt att hantverkare felbedömmer hur ymmigt de rollar och får en åtgång som bara är hälften av vad det skall vara. Granska och fotografera fuktspärr runt rör, golvbrunn, i skarven mellan golv och tak osv. tag själv reda på hur det skall se ut.
Det där med felbedömmning av åtgång kan säkert vara både medvetet eller omedvetet, de köper ut 50kg, returnerar 25 utan att du ser det. Du betalar efter vad de köpt ut. Den kostar kanske 100 kr / kg.
Behörighet följer både företag och plattsättaren.brma skrev:Behörigheten följer företaget, inte hantverkaren.
Ett företag måste ha godkänd arbetsledare (en kurs)
samt godkänd plattsättare (2 kurser), nu är de här inga längre kurser.
De handlar om dagskurser.
Själv byter jag företag och med ett snabbt telesamtal till BKR så går behörigheten över i det nya bolaget.
En annan fördel som jag brukar uppmana mina kunder om är den ansvarsgaranti på 10 år som jag är tvungen att lämna.
Det här skall inte uppfattas som en full garanti, utan skillnaden mot den 2 åriga garantin är den att år 3 och framåt så ligger det på kunden att bevisa att plattsättaren har frångått gällande regler.
Dom första 2 åren räcker det med ett samtal till plattsättaren om problem uppstår och bevisbördan ligger då hos honom. (därmed inte sagt att plattsättaren inte kommer ta betalt för undersökningen om de visar sig bero på annat än hans jobb)
Själv har jag regelbunden kontakt med BKR och får alltid reda på nya regler.
Dessutom betalar jag ca 5000:-+moms per plattsättare.
Min förhoppning är att kunderna skall i första hand välja en behörig plattsättare. (självklart skall referenserna vara bra, man skall ju inte tumma på plattsättningens kvalite för att få en behörig plattsättare.
Det har inte ett dugg med behörigheten att göra. Detta står i lagen, men man blir informerad om det på BKR's kurser på juridikdelen, men det har ingenting med BKR att göra. Det här gäller alla företag som bygger saker till andra mot betalning.Boris73 skrev:
Edit: Och föresten, arbetsledaren går också två kurser, inte en. Enmansföretagare gå alla tre.
du låter nästan lite arg...jon_h skrev:Det har inte ett dugg med behörigheten att göra. Detta står i lagen, men man blir informerad om det på BKR's kurser på juridikdelen, men det har ingenting med BKR att göra. Det här gäller alla företag som bygger saker till andra mot betalning.
Edit: Och föresten, arbetsledaren går också två kurser, inte en. Enmansföretagare gå alla tre.
Jo, men nu pratar vi ju inte om hur viktigt det är för en snickare/plattsättare att ha behörigheten, utan hur viktigt det är att som kund anlita någon med behöriget.
För mig (snickare och plattsättare med behörighet) spelar det ju ingen roll om jag fortsätter betala behörigheten, jag gör ju lika bra jobb utan. Och min ansvarsförsäkring täcker i vilket fall skador orsakade av försummelse och liknande. Så visst, det spelar ingen roll för mig. Men för kunderna spelar det roll, de får en kvalitetssämpel, de får mindre problem med sina försäkringsbolag om något händer, och ofta får de vissa delar av renoveringen subventionerade av föreningen om de bor i bostadsrätter, under förutsättnig att de anlitar våtrumsbehörigt företag.
Dessutom, som företagare, många kunder efterfrågar våtrumsbehörighet, så man skulle definitivt förlora en del jobb om man inte hade det.
För mig (snickare och plattsättare med behörighet) spelar det ju ingen roll om jag fortsätter betala behörigheten, jag gör ju lika bra jobb utan. Och min ansvarsförsäkring täcker i vilket fall skador orsakade av försummelse och liknande. Så visst, det spelar ingen roll för mig. Men för kunderna spelar det roll, de får en kvalitetssämpel, de får mindre problem med sina försäkringsbolag om något händer, och ofta får de vissa delar av renoveringen subventionerade av föreningen om de bor i bostadsrätter, under förutsättnig att de anlitar våtrumsbehörigt företag.
Dessutom, som företagare, många kunder efterfrågar våtrumsbehörighet, så man skulle definitivt förlora en del jobb om man inte hade det.
om jag vänder diskutionen lite till hur bra de kan vara med behörighet för entreprenören.
Så är det ju konstigt Byggarn att ditt f-bolag tyckte de var bortkastade pengar, eftersom f-bolagen har en överenskommelse att alltid i första hand ta in företag med behörighet för att åtgärda skador i badrum.
Så är det ju konstigt Byggarn att ditt f-bolag tyckte de var bortkastade pengar, eftersom f-bolagen har en överenskommelse att alltid i första hand ta in företag med behörighet för att åtgärda skador i badrum.
Om kunder och försäkringsbolag beaktar detta med behörighet och ser det som en säkerhet för dom själva att entreprenören åtminstonne har gått en kortare utbildning inom de berörda området (inte sagt att jobben blir bättre för det).jon_h skrev:
Så är 4500:- ganska snabbt intjänade pengar.
Nackdelen i allafall där jag bor och verkar är att vem som helst snickare, rörisar mfl i brist på jobb utger sig för att vara plattsättare.
Sen får man komma och göra om deras jobb.
jag ser då ingen anledning att anlita en behörig golvläggare som jag gjort, efter ca 2 år upptäkte jag att svetsen i golvmattan var otät, å nu efter ytterligare ca 2 år är svetsen trasig på ett annat ställe!!! blir det 10 nya år mot byggfusk efter varje reparation av svetsen? enligt mitt försäkringsbolag så får jag är 11 ersättning för golvgipsen mm men inte för golvmattan om det blir en skada, så dom rekommenderade mej att pressa företaget att dom får bekosta en fuktmätning av mitt badrumsgolv nu innan andra reparationen. känns som att om jag ska ha någon mer matta inlagd så gör jag det själv, för göra det fackmannamässigt verkar ju inge problem, det är ju bara å skära upp o svetsa om vartannat år...
pellefant, det är inte samma behörighet som behandlas i den här tråden. Här gäller det behörighet för keramisk beklädnad.