8 260 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
sänka ner golvet ~1-2cm i duschörnan?
Har tänkt göra helt nytt badrum i källaren dvs bila isolera och lägga golvvärme. Kommer att ha en duschvägg som bara går ut som en skiva från väggen dvs ingen duschörna som man kan öppna/stänga med två dörrar utan det blir glasvägg på ena sidan och draperi på den andra. Jag funderar på om man skulle ha sänkt ner ytan på 1x1m ~1-2 cm för att få huvuddelen av vattnet att stanna i duschutrymmet. Är det någon som har gjort detta?För/nackdelar?
//
M
//
M
Att ha nedsänkning i duschzon är helt klart rekommenderat. 1-2cm lät mycket. Blir det klinker och hur hade du tänkt göra med kanten som blir? Risk att slå tåna med så mycket. På jobbet gör vi med 5mm, har sett att vissa tillverkare av duschväggar rekommenderar nedsänkning och med ett visst avstånd från duschväggen.
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Redigerat:
Sänk ner den där 1x1-meters-fyrkanten som en kil, tycker jag.
Dvs i plan med omgivande golv i framkant, och 2 cm ner i bakkant. Och en lodrät kil under duschväggen.
Fungerar särskilt bra med stora plattor och/eller unidrain-golvbrunnsränna (eller motsvarande)
Kolla denna tråd, t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/badrum...t-gora-ett-sant-har-fall-i-duschutrymmet.html
Och en annan bild ...
Dvs i plan med omgivande golv i framkant, och 2 cm ner i bakkant. Och en lodrät kil under duschväggen.
Fungerar särskilt bra med stora plattor och/eller unidrain-golvbrunnsränna (eller motsvarande)
Kolla denna tråd, t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/badrum...t-gora-ett-sant-har-fall-i-duschutrymmet.html
Och en annan bild ...
Jag sänkte golvet som Du frågar i våran dusch i källaren, kanske mer än 2 cm tom, trots att vi har en duschhörna med "tröskel".
Jag ser inga problem med det, snubblar man på en sån kant har man redan ramlat över tröskeln in i rummet och kommer aldrig fram till duschen
Vi har betydligt mindre fall i duschen på övervåningen där vi inte har någon kant och bara drapperi, det funkar ju det också men jag ser ingen fördel med att vattnet rinner längre ut i rummet, även med ett så pass kraftigt fall blir det ju inte mer lutning än att man utan problem kan stå där och duscha.
Jag ser inga problem med det, snubblar man på en sån kant har man redan ramlat över tröskeln in i rummet och kommer aldrig fram till duschen
Vi har betydligt mindre fall i duschen på övervåningen där vi inte har någon kant och bara drapperi, det funkar ju det också men jag ser ingen fördel med att vattnet rinner längre ut i rummet, även med ett så pass kraftigt fall blir det ju inte mer lutning än att man utan problem kan stå där och duscha.
Underbat forum detta. Det här med nedsänkt golv i duschen är nämligen en sak jag också funderat på sista dagarna i mitt pågående badrumsprojekt. I mitt fall blir duschen i ett hörn och jag tänkte ha böjda duschdörrar. Min dusch blir väldigt nära dörren till badrummet och jag vill undvika att det rinner vatten mot tröskeln från duschen/duschdörrarna. Funderar därför på en nedsänkning motsvarande en klinkersplatta plus fog, dvs. knappt 8-10 mm. Men hur funkar det om man har en nedsänkt duschhörna med duschdörrar - då kan man väl inte öppna duschdörrarna utåt antar jag eftersom dörren/listen då slåri kanten? Eller behövs det inte att man kan öppna duschdörrarna "utåt", kan man ta sig ut i/ur duschen utan att slå upp dörrarna förbi kanten? En annan sak, Ni som gjort detta, jag antar att ni ordnat det nedsänkta golvet genom att ordna själva kanten med flytspacklet (typ avstängningslist)? En sista sak, hur löser man det med foliesystemen med denna "kant"? Hur lägger men folien och vad använder man för nåt, remsor, hörn eller?
Jo jag har sett att INR har denna funktion Nimajneb. Antar att det är för att dom ska kunna gå att öppna trots lite fall även utanför duschdörrarna. Men 5 mm räcker ju inte så långt med en kant OCH med tanke på att det dessutom blir lite fall uppåt även utanför duschdörrarna. Känns rent allmänt som om fallspacklingen blir en riktigt rysare med duschdörrar...
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Alla jag har sett har lyftgångjärn. Men de duger inte nödvändigtvis för att lyfta över en kant, dörren lyfter ju inte förrän man öppnat den en del. Har man dörrar så bör nog kanten gå in lite innanför dörren så att dörren kan täta mot den övre nivån när den är stängd.
Tack för input! Men om duschdörren ska vara utanför kanten så uppnår man ju inte effekten jag vill åt, dvs. att "dörren tar det mesta" och "kanten resten"...