Funderingar angående fallet i duschutrymmet inför badrumsbygget. Tanken vi har är att använda stora plattor.

Förutsättningarna är en avlång unidrain brunn så nära väggen man får ha den och en fastmonterad glasvägg på ena sidan av duschutrymmet (vägg på andra sidan, dock ej med i skissen).

Men får man ha ett sånt här fall i duschutrymmet?
Måste resten av badrummet ha ett fall mot duschutrymmet i en sån här lösning?
Hur får man det tätt i den kanten som uppstår?

Fastna inte för mått etc då det bara är en principskiss...

Tack på förhand!

• Badrum_principskiss_fall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det ska ju vara fall på golven utanför duschen får det vara nästan plant.. 1/500

i badrum ska du alltid ha fall mot brunnen, spelar inte roll vart, sen ska det vara ett större fall i själva duschutrymmet. Såna rännor medför en viss risk då de står så pass nära väggen och här måste man vara noga med tätskiktet för att risken för vattenskada ökar markant vid val av väggränna. Egentligen ska det vara fall från sidan också till brunnen.

kolla noga upp så att rännan är godkänd med det tätskiktet du ska använda
inte alla tätskikt som är godkända för väggnära brunnar
bkr.se

Ok, tack för feedback angående fall.
Visste inte att alla tätskikt inte är godkända för dessa brunnar, så det får vi kolla upp extra.

Funderar också på hur man gör med den lilla kanten under duschväggen

Unidrain hävdar i sin FAQ att det räcker med fall åt ett håll...

På ett traditionellt utfört badrumsgolv (dusch) med fyra riktningar på fallen räknar man med ett fall på min.1 cm per meter. Med Unidrain görs ett fall i en riktning, vilket är lättare att utföra, samtidigt som det ger ett helt plant golv. Fallbyggnationen skall utföras 1:50 - 1:150 enligt BKR (6,7 mm). Det gör, at man med Unidrain kan använda sig av ett fall med en större yta, som vattnet kan färdas på.
jeppeknaster skrev:
Funderar också på hur man gör med den lilla kanten under duschväggen
Hehe, då är vi två alltså...
Ingen som har nån idé?

jag har nyligen byggt min badrum, har lagt 60'60 inne i duschen och använt unidrain golvbrun som är 120 cm långt, jag kan skicka bilder om du vill se hur det blev med lutning.

Kompisen monterade precis sin unidrain brunn fast han satte den i ingångs partiet till duschen. Sedan satte han mjukfog "silikon" i glipan som blev under duschväggen.. detta var det smart då nu när man duschar med bara en duschvägg som i din lösning så skvätter det ut en del vatten en bit ut på golvet. Kan vara bra och ha fall där också

umit, du har PM :)

umit skrev:
jag har nyligen byggt min badrum, har lagt 60'60 inne i duschen och använt unidrain golvbrun som är 120 cm långt, jag kan skicka bilder om du vill se hur det blev med lutning.
Urmit, du får väldigt gärna skicka mig bilderna också, jag är i färd att planera en likadan lösning.

Hutlöst hutlösa priser på avlånga brunnar bara.

Mvh Thomas

thomasx skrev:
Hutlöst hutlösa priser på avlånga brunnar bara.

Mvh Thomas
Thomas, vilka priser har du fått?

umit skrev:
[länk]

Jag köpte min för 5500:- förra sommar, den är 1200mm långt.
Ser fint ut det där!

Priserna jag fått ligger runt 6000:- för 900 mm.
Fast jag lutar lite åt purus, gillar deras anslutning till tätskiktet som går ner i brunnen typ som en vanlig rund golvbrunn.

umit skrev:
[länk]

Jag köpte min för 5500:- förra sommar, den är 1200mm långt.
Mycket najs, gillade verkligen erat val av klinkers!

Men är duschväggen bara 60cm eller ser jag så galet? Blir det mycket skvättande utanför eller har ni nån annan duschvägg/draperi eller liknande?
Hittade dock inte nån "översikts" bild av badrummet med duschväggarna monterade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.