133 821 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Frågor som jag funderar på.
1. Är alla avtal med LB hävda då ingen motpart finns?
2. Äger jag huset nu? Är det jag som ska ha alla nycklar?
3. Vad händer med spärrförbindelsen som jag har via min bank till LB, är den hävd?
4. Kan jag göra om byggkreditivet hos banken till bolån redan nu? Det är betydligt lägre ränta på bolån nämligen så det hade varit bra.
Finns det några fallgropar i att göra detta nu?
3. Vad händer med spärrförbindelsen som jag har via min bank till LB, är den hävd?
4. Kan jag göra om byggkreditivet hos banken till bolån redan nu? Det är betydligt lägre ränta på bolån nämligen så det hade varit bra.
Hur är det med de avtal ni lbhus-byggare skrivit med lbhus, är det vitesklausul för förseningar inskrivna?
Om sådana vitesklausuler är inskrivna, gäller vitet även om man fortsätter färdigställande under kkboet med enskilt anlitade entreprenörer?
Vitet avräknas väl i första hand från innehållna medel. Sen kan ju resten krävas av kkboet, vilket naturligtvis inte kommer ge enda krona.
Om sådana vitesklausuler är inskrivna, gäller vitet även om man fortsätter färdigställande under kkboet med enskilt anlitade entreprenörer?
Vitet avräknas väl i första hand från innehållna medel. Sen kan ju resten krävas av kkboet, vilket naturligtvis inte kommer ge enda krona.
Varför skulle man deponera pengar hos GAR-BO. Dom är ju inga byggare som ska gå med vinst på ditt bygge? De ska "skydda" dig mot ekonomisk skada om det blir dyrare än kontrakt. Du har ju rätt att anlita vilka entreprenörer du vill för att färdigställa ditt hus. Dock ska de vara godkända av GAR-BO för att byggfelsförsäkringen ska gälla. Rent konkret så ska det alltså vara behörig elektriker, behörig VVS:are, behörig våtrumskille osv. Om du sen vill måla själv, eller sätta ihop ditt kök själv för att spara en slant, då är det upp till dig. Dock kan du ju inte utnyttja färdigställandeförs. om det skulle bli dyrare än kontrakt, men du själv har avvikit från kontraktutförandet, exempelvis köpt ett dyrare kök. Det får man stå för själv.savio skrev:Som jag förstått det så behöver man inte deponera ett öre till Garbo om man inte vill.
Ponera att en LB-kund har 500k kvar på sin byggkredit som han haft till huset.
Nu tar han hjälp av garbo och underentreprenörer för att färdigställa.
Om det visar sig att allt återstående jobb går på 550.000kr så står garbo/försäkringen för överskjutande 50.000kr.
Om det istället visar sig att det enbart kostar 400.000kr så får kunden behålla återstående 100.000kr.
Korrekt?
Jag tror att även om en vitesklausul fanns inskriven i kontraktet (det gjorde det i vårat iaf)Mikael_L skrev:Hur är det med de avtal ni lbhus-byggare skrivit med lbhus, är det vitesklausul för förseningar inskrivna?
Så är ju det som bort blåst nu när det inte finns någon motpart IOM konkursen.
Se som får sina hus färdiga av kkboet är ju tvungna att skriva ett nytt kontrakt.
Där är nog denna delen bortplockad, hoppas folk som får sina hus färdiga kan skriva om hur det gick med den saken bl.a.
/momin
Fast då kan väl byggherren fortsätta att hålla fast vid det kontrakt som är upprättat, vars enda möjliga motpart nu möjligen kan vara kkboet. Och sen bör väl innehållna pengar räknas av från allt som inte möter avtalade motprestationer?momin skrev:Jag tror att även om en vitesklausul fanns inskriven i kontraktet (det gjorde det i vårat iaf)
Så är ju det som bort blåst nu när det inte finns någon motpart IOM konkursen.
Se som får sina hus färdiga av kkboet är ju tvungna att skriva ett nytt kontrakt.
Där är nog denna delen bortplockad, hoppas folk som får sina hus färdiga kan skriva om hur det gick med den saken bl.a.
/momin
(Men resterande pengar bör ju tillfalla kkboet, om dom nu är kontraktsägare)
Det bör ju vara ungefär som om man anlitat Berras bygg för att flytta en innervägg, men Berra går i kk i slutet av jobbet. Det är ju samma, bara en annan skala. Då bör väl kk-förvaltaren känna sig blåst på alla pengar som innefattas av vitesklausuler samt innehållna medel för att färdigställa med annan entreprenör - allt enligt konsumenttjänstlagen.
Jag tycker inte att man som byggherre ska kunna tvingas att acceptera något betydligt sämre än ursprungsvillkoren, iaf om man har innehållna pengar i tillräcklig grad som påtryckningsmedel...
Men jag är ju långt ifrån någon jurist ... :blushing:
Vill inte vara en mezzerschmitt här, men jag tror du uppfattade hans 1. Påstående ochPatsch skrev:
2. Fråga, fel.
Men båda har rätt.
Inga pengar ska deponeras/spärrförbindas mot GAR-Bo.
Det är bara de entreprenörer du vill använnda dig av som ska godkännas av dem.
Antagligen är det så för att 10års försäkringen ska gälla efter att huset står klart.
Skulle det vara några fel när slutbesiktningen görs så är det upp till dig att motsätta dig entreprenörens faktura och hålla inte slantar tills felet är avhjälpt.
/momin
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar eller vill komma fram till?Mikael_L skrev:Fast då kan väl byggherren fortsätta att hålla fast vid det kontrakt som är upprättat, vars enda möjliga motpart nu möjligen kan vara kkboet. Och sen bör väl innehållna pengar räknas av från allt som inte möter avtalade motprestationer?
(Men resterande pengar bör ju tillfalla kkboet, om dom nu är kontraktsägare)
Det bör ju vara ungefär som om man anlitat Berras bygg för att flytta en innervägg, men Berra går i kk i slutet av jobbet. Det är ju samma, bara en annan skala. Då bör väl kk-förvaltaren känna sig blåst på alla pengar som innefattas av vitesklausuler samt innehållna medel för att färdigställa med annan entreprenör - allt enligt konsumenttjänstlagen.
Jag tycker inte att man som byggherre ska kunna tvingas att acceptera något betydligt sämre än ursprungsvillkoren, iaf om man har innehållna pengar i tillräcklig grad som påtryckningsmedel...
Men jag är ju långt ifrån någon jurist ... :blushing:
Jag har betalt för det som LB-Hus har levererat fram tills nu inte mer o inte mindre.
/momin
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med personer som har fått LB-hus senaste "erbjudande". Kontakta mig på <hofors@lysator.liu.se>.
Jag tänker bara att de ursprungliga villkor som finns i kontraktet bör man inte kunna tvingas att förhandla bort.momin skrev:
Antingen bryts kontraktet helt och hållet av er motpart, vem det nu månne vara. Och då står man på något sätt och vis på ruta noll. Har man då lidit skada av affären kan man stämma lbhus, dvs konkursboet nu. Vilket givetvis inte är någon idé.
Och "motparten" som bryter kontraktet bör däremot inte ha några större förutsättningar att ställa några anspråk på er byggherrar, då ni hållt er del av avtalet.
(Tänker jag alltså)
Vad jag egentligen försöker säga är att:
Om jag själv skulle råka stå med ett LBhus som nästan är färdigt och har några hundratusen i innehållna pengar, så skulle jag försöka få konkursförvaltaren att greppa hammaren och komma kutande till mitt husbygge och bygga färdigt, helt enligt ursprungligt kontrakt, sen ta en diskussion om möjligheten till att hålla kvar några 10tusenlappar som ersättning för att man inte får någon 2-års-besiktning eller 10-års-garanti.
Och annars skulle jag vilja få min motpart att bryta kontraktet så fort som det bara var möjligt för att snabbt och effektivt kunna färdigställa i egen regi - med de innehållna pengarna.
Och Garbo bör man inte behöva anlita då heller. Om man har sett till att ha 10% av kontraktsbeloppet innehållet och huset är nära klart.
Men nu jag har kanske totalfel. Så det vore ju trevligt om någon som har något litet hum om avtalsjuridik kan vidimera det jag skrev, eller, -allra viktigast-, säger till om jag har totalfel, eller att det inte alls är så enkelt.
Och varför jag skulle vilja göra så i en sån sits är framförallt att få fart på bygget.
Nästan alla som är precis i slutet av byggtiden har enorma problem just nu, hus eller lägenheter som redan är såld/uppsagda, nya jobb, nytt dagis, ny skola whatever ...
Att komma in i något långt dribbel med en massa nya avtal och aktörer måste ju vara mardrömmen.
Nästan alla som är precis i slutet av byggtiden har enorma problem just nu, hus eller lägenheter som redan är såld/uppsagda, nya jobb, nytt dagis, ny skola whatever ...
Att komma in i något långt dribbel med en massa nya avtal och aktörer måste ju vara mardrömmen.
Du har så rätt, man ska helt enkelt inte ligga i sängen, nyvaken och svara på forumsinlägg med sin smartphone. :blushing:momin skrev:Vill inte vara en mezzerschmitt här, men jag tror du uppfattade hans 1. Påstående och
2. Fråga, fel.
Men båda har rätt.
Inga pengar ska deponeras/spärrförbindas mot GAR-Bo.
Det är bara de entreprenörer du vill använnda dig av som ska godkännas av dem.
Antagligen är det så för att 10års försäkringen ska gälla efter att huset står klart.
Skulle det vara några fel när slutbesiktningen görs så är det upp till dig att motsätta dig entreprenörens faktura och hålla inte slantar tills felet är avhjälpt.
/momin
Intressant frågeställning. Hoppas på någon vet. Bankens jurist sa så här till oss angående spärrförbindelsen:savio skrev:Frågor som jag funderar på.
"Om inte KK-förvaltaren tänker fullfölja kontraktet ska den lämnas tillbaka omgående, görs inte det så tar våra intern-jurister tag i det".
Ja det där styrker min misstanke, att några kontrakt inte alls är upplösta än.Patsch skrev:
Men er motpart (avtalspart är kanske rätt benämning) är numera kkboet.
Och de två huvudsakliga försämringarna i byggherrarnas situation är att:
1. Bygget har stannat av och har en tveksam och osäker fortsättning.
2. Att er avtalspart numera inte är meningsfullt att stämma.
Det betyder att ni har ett endaste möjligt påtryckningsmedel, innehållna pengar.
Och ni förmodligen har en stark önskan att få huset klart så fort som möjligt.
Så då gäller det att kombinera dessa två "faktum".
(Om jag nu har rätt, - OBS jag skriver så här hela tiden, för att ni inte ska tro att jag kan detta bättre än någon av er själva eller en klok kompis på jobbet !
Jag skriver för att ev kunna vara lite bollplank och tillföra nya tankar, och så tycker jag, som inte själv sitter i skiten :|, att det även är ganska intressant.)