Hmm, ok.
Har du skickat in din ännu?
Fick du information om att skicka med de andra pappren jag nämnde tidigare ?
Står ju inget om det på info sidan men hon i telefonen nämnde det...

Så för er är det bara att plocka in offerter från entreprenörer o sen tuta o köra?

/momin
 
momin skrev:
Hmm, ok.
Har du skickat in din ännu?
Fick du information om att skicka med de andra pappren jag nämnde tidigare ?
Står ju inget om det på info sidan men hon i telefonen nämnde det...

Så för er är det bara att plocka in offerter från entreprenörer o sen tuta o köra?

/momin
Jo vi skickade in skadeanmälan redan i Måndags, skickade med kontraktet för ritningar etc kan dom ju få från KKförvaltaren.

Vi har pratat med GAR-bo några gånger och svaren är aldrig de samma.

Har inte fått klartecken från GAR-bo att börja plocka in offerter etc, det ända GAR-bo sa var att vårt skadeärende är registrerat.
 
momin skrev:
Hmm, ok.
Har du skickat in din ännu?
Fick du information om att skicka med de andra pappren jag nämnde tidigare ?
Står ju inget om det på info sidan men hon i telefonen nämnde det...

Så för er är det bara att plocka in offerter från entreprenörer o sen tuta o köra?

/momin
Jag ringde GAR-BO dagen innan det blev officiellt känt att LB hade problem och den personen menade att det var ingen fara med LB, dom har mkt pengar i kassan. Det är uppenbart att dom vetat att detta varit på gång länge, i vårt område har inte LB rest planerade hus sen november.Vad jag menar är att GAR-BO verkar ha varierande standard på sin personal alt. så har dom ingen synkad kommunikation så det verkar som att deras uppgifter måste verifieras.

Vill tillägga att vad jag sett av GAR-BO än så länge, efter konkurrsen tycker jag dom verkar sköta det bra.
 
Fick precis ett mycket intressant samtal från min byggledare.

I vårt hus återstår endast lite arbete, underentreprenörerna väntar på att få pengarna för de sista arbetet, när det de har fått betalt så är det sista gjort på 1 vecka max.

Dock så är ju alla betalningar frysta.
Nu har konkursförvaltaren tydligen gått med på att betala underentreprenörerna de sista slantarna, men på ett villkor.
Villkoret är att jag signerar ett kontrakt (en överenskommelse) där jag förbinder mig att betala alla återstående pengar på slutbesiktningen efter att besiktningsmannen har räknat bort det som är ofärdig.

Alltså, säg att jag har 250.000 kvar att betala och besiktningsmannen säger på slutbesiktningen att jag ska hålla inne 25.000 för trädgården, 15.000 för innerdörrar som behöver bytas samt 10.000 för garaget så måste jag alltså betala in de återstående 200.000.
Detta är något de har tagit fram i samarbete med Garbo tydligen.

Resterande 50.000 får jag använda själv för att åtgärda det sista.
Men jag har hela tiden redovisningsansvar mot konkursboet.
Skulle pengarna inte räcka så får jag vända mig till gar-bo står det.

Det framgår inte om jag måste betala in dessa 50.000 till garbo eller om jag har dom kvar själv.
Det framgår inte heller vad som händer om jag håller inne 50.000kr och enbart behöver använda 40.000, vilka får de sista 10.000?

Det här kom väldigt oväntat.
Vad ska man göra?

Vad händer om jag inte skriver på?
 
Vill bara dela med mig till er andra som också svävar i en limboliknande situation. Jag har fått fram så mycket av representant från Kk-förvaltaren att 25 hus ska färdigställas av Kk-förvaltaren, berörda ska informeras brevledes, men om man vänder sig till Kk-förvaltaren direkt så måste man ha byggets projektsnummer då kontraktsnummer eller namn inte räcker ty då kan informationen bli hur som helst! Hoppas att allt fixar sig och att våra hus sedan visar sig vara gjorda av god kvalitet!
 
Det låter som att du ska ha fatt i en byggjurist.

Nån annan kan jag inte tänka mig kan hjälpa dig just nu.
Knivigt värre, samtidigt som man bara vill bli färdig...

/momin
 
Johan8788 skrev:
Vill bara dela med mig till er andra som också svävar i en limboliknande situation. Jag har fått fram så mycket av representant från Kk-förvaltaren att 25 hus ska färdigställas av Kk-förvaltaren, berörda ska informeras brevledes, men om man vänder sig till Kk-förvaltaren direkt så måste man ha byggets projektsnummer då kontraktsnummer eller namn inte räcker ty då kan informationen bli hur som helst! Hoppas att allt fixar sig och att våra hus sedan visar sig vara gjorda av god kvalitet!
Hej Johan !

Vart i Skåne bygger du?

Våran byggledare sa att de 37 hus som sattes igång igen under rekonstruktionen skulle färdigställas av kk-förvaltaren, vårat var inte med bland dessa.

Har du varit i kontakt med GAR-bo ?
Vad sa dom till dig?

/momin
 
savio skrev:
Fick precis ett mycket intressant samtal från min byggledare.

I vårt hus återstår endast lite arbete, underentreprenörerna väntar på att få pengarna för de sista arbetet, när det de har fått betalt så är det sista gjort på 1 vecka max.

Dock så är ju alla betalningar frysta.
Nu har konkursförvaltaren tydligen gått med på att betala underentreprenörerna de sista slantarna, men på ett villkor.
Villkoret är att jag signerar ett kontrakt (en överenskommelse) där jag förbinder mig att betala alla återstående pengar på slutbesiktningen efter att besiktningsmannen har räknat bort det som är ofärdig.

Alltså, säg att jag har 250.000 kvar att betala och besiktningsmannen säger på slutbesiktningen att jag ska hålla inne 25.000 för trädgården, 15.000 för innerdörrar som behöver bytas samt 10.000 för garaget så måste jag alltså betala in de återstående 200.000.
Detta är något de har tagit fram i samarbete med Garbo tydligen.

Resterande 50.000 får jag använda själv för att åtgärda det sista.
Men jag har hela tiden redovisningsansvar mot konkursboet.
Skulle pengarna inte räcka så får jag vända mig till gar-bo står det.

Det framgår inte om jag måste betala in dessa 50.000 till garbo eller om jag har dom kvar själv.
Det framgår inte heller vad som händer om jag håller inne 50.000kr och enbart behöver använda 40.000, vilka får de sista 10.000?

Det här kom väldigt oväntat.
Vad ska man göra?

Vad händer om jag inte skriver på?

För mig lyser alla varningslampor, men ta kontakt med en jurist som kan bevaka dina intressen i detta. Det primära för KK förvaltaren är att få in pengar och GAR-BO vill lägga ut så lite som möjligt. Tiden att förvalta ngt varumärke är förbi för länge sedan.
 
momin skrev:
Hej Johan !

Vart i Skåne bygger du?

Våran byggledare sa att de 37 hus som sattes igång igen under rekonstruktionen skulle färdigställas av kk-förvaltaren, vårat var inte med bland dessa.

Har du varit i kontakt med GAR-bo ?
Vad sa dom till dig?

/momin
Jag bygger i Kristianstad, jag har varit i kontakt med GAR-bo och de ville att vi skulle göra en skadeanmälan först. Då turerna har varit hit och dit så tänker jag nog avvakta den formella informationen från Kk förvaltaren, tyvärr har de ännu ej presenterat någon information på sin hemsida ännu som de lovade att de skulle göra igår.
http://www.ackordscentralen.se/sv/node/13
Så just nu gäller en sak att orientera sig kring vad som gäller!/Johan8788
 
Mikael_L
savio skrev:
Fick precis ett mycket intressant samtal från min byggledare.

I vårt hus återstår endast lite arbete, underentreprenörerna väntar på att få pengarna för de sista arbetet, när det de har fått betalt så är det sista gjort på 1 vecka max.

Dock så är ju alla betalningar frysta.
Nu har konkursförvaltaren tydligen gått med på att betala underentreprenörerna de sista slantarna, men på ett villkor.
Villkoret är att jag signerar ett kontrakt (en överenskommelse) där jag förbinder mig att betala alla återstående pengar på slutbesiktningen efter att besiktningsmannen har räknat bort det som är ofärdig.

Alltså, säg att jag har 250.000 kvar att betala och besiktningsmannen säger på slutbesiktningen att jag ska hålla inne 25.000 för trädgården, 15.000 för innerdörrar som behöver bytas samt 10.000 för garaget så måste jag alltså betala in de återstående 200.000.
Detta är något de har tagit fram i samarbete med Garbo tydligen.

Resterande 50.000 får jag använda själv för att åtgärda det sista.
Men jag har hela tiden redovisningsansvar mot konkursboet.
Skulle pengarna inte räcka så får jag vända mig till gar-bo står det.

Det framgår inte om jag måste betala in dessa 50.000 till garbo eller om jag har dom kvar själv.
Det framgår inte heller vad som händer om jag håller inne 50.000kr och enbart behöver använda 40.000, vilka får de sista 10.000?

Det här kom väldigt oväntat.
Vad ska man göra?

Vad händer om jag inte skriver på?
Jag håller med tidigare skribenter.

Detta måste alltså bli ett helt nytt avtal. Hur detta påverkar och påverkas av andra avtals eventuella fortsatta giltighet måste beaktas.
Även att dina motparter nu endast tänker på pengarna, inget annat.

Du måste se till att få ett ordentligt kontrakt skrivet, där inget faller mellan stolarna. Kanske bör du låta en jurist granska det hela också.

Du ska kanske även förhandla till dig ytterligare några tiotusingar för att fixa fel som annars hade hittats vid ev två-årsbesiktning.

edit:
Och ev kan du nu ensidigt bryta kontraktet själv (måste kollas i så fall) och själv slutföra ert hus med innehållna pengar.
Så frågan är vad deras "erbjudande" egentligen är värt. Dom räknar ju med att tjäna något på det.
 
Redigerat:
Vår byggledare (numera fd ) hörde av sig till oss idag och meddelade att man INTE kommer att färdigställa vårt hus – inte ens via konkursboet. Så med andra ord ser det ut som att kontraktet kommer att brytas.

På fabriken står vårt hus - klart för leverans sedan över 1 månad tillbaka, tillsammans med ca 10 andra hus som också är klara. Är vi fler här på forumet i samma sits?
 
Lajset skrev:
Vår byggledare (numera fd ) hörde av sig till oss idag och meddelade att man INTE kommer att färdigställa vårt hus – inte ens via konkursboet. Så med andra ord ser det ut som att kontraktet kommer att brytas.

På fabriken står vårt hus - klart för leverans sedan över 1 månad tillbaka, tillsammans med ca 10 andra hus som också är klara. Är vi fler här på forumet i samma sits?
byggledaren från lb hus har egentligen inte längre med saken att göra.
däremot kommer väl kk förvaltaren at upp rågan.
och jag gissa han kommer anlita byggavdelningen
 
Mikael_L
Lajset skrev:
Vår byggledare (numera fd ) hörde av sig till oss idag och meddelade att man INTE kommer att färdigställa vårt hus – inte ens via konkursboet. Så med andra ord ser det ut som att kontraktet kommer att brytas.

På fabriken står vårt hus - klart för leverans sedan över 1 månad tillbaka, tillsammans med ca 10 andra hus som också är klara. Är vi fler här på forumet i samma sits?
Ni får väl köpa husbyggsatsen av konkursboet då. Ge ett skambud och låt lokala snickarförmågor sätta upp det åt er.
 
Det där nya avtalet att ni skulle förbinda er att betala osv. Det låter som de vill avtala om en ensidig bindning. Dvs. företaget lovar egentligen ingenting om att huset skall bli klart eller när. Men de skulle i så fall få ett bindande avtal som ger dem rätt till pengar den dag huset är klart.

Det minsta man borde begära i så fall är ju en garanterad färdigtidpunkt, och där löftet om betalningen inte är giltigt efter det datumet. Om förvaltaren dillar om att de skall betala entreprenörerna så finns det ingen garanti att entreprenörerna är pigga på att utföra jobbet, de kommer aldrig att få betalt för det som redan är gjort, risken är stor att de tar emot förskottsbetalning för färdigställande, men tar pengarna som kompensation för sina fordringar, och låter bli att jobba. Eftersom avtalet med entreprenörerna troligen inte längre gäller, så finns det stor risk att de vill höja sina priser nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.