spersboda skrev:
Jag har tänkt i samma bana. Då vårt hus är P märkt har jag en hög med papper där alla som byggt dokumenterat allt - man borde då kunna vända sig till resp. hantverkare. Skulle dock spontant tro att rent juridiskt har underleverantörerna bara skyldighet mot LB dvs. kan nog totalt strunta i slutkunden om dom så vill.
Det är lite så jag funderar, har verkligen underleverantörerna några skyldigheter mot slutkund?

@sevilla bänkskivan kostade inte riktigt 22 kkr, men väl 16 kkr.
 
eran skrev:
Det är lite så jag funderar, har verkligen underleverantörerna några skyldigheter mot slutkund?

@sevilla bänkskivan kostade inte riktigt 22 kkr, men väl 16 kkr.
Nej, endast den/de du tecknat avtal med. Enligt LB-HUS avtal, får man inte teckna avtal med någon annan, utan lb vetskap, och detta är rätt, för vem skall annars ansvara för brist o fel.
 
Patsch skrev:
Självklart ska förvaltaren säga sitt. Dock så är företaget som kontraktet är upprättat med samt spärrförbindelsen utställd på borta. Kontrakt kan inte överlåtas till något annat företag utan vårt godkännande, så såvida inte förvaltaren plockar upp hammaren och börjar bygga hus snarast så har vi all rätt i världen att häva kontrakt (se konsumentköplagen).
kanske bättre Du talar med din jurist om hur en spärrförbindels fungerar. Banken har 2 namnteckningar på spärrförbindelsen, och kan inte göra något åt detta. kk-förvaltaren inträder i lb namn. ingen kan få ut pengar från spärrförbindelsen, utan Ditt godkännande, men nu är det kk-förvaltaren som har bollen, och denne får ha tid att sätta sig in i problemen, innan någon kan agera. Jag tror inte man kommer att dra ut på tiden i onödan, ni får allt vänta på nästa drag. Om Du vill testa hur det funkar, kan du strunta i spärrförbindelsen och banken, och hosta upp nya pengar och färdigställa själv, men du kommer ändå inte runt spärrförbindelsen, så det kan leda till att du får betala 2 gånger.
 
eran skrev:
Det är lite så jag funderar, har verkligen underleverantörerna några skyldigheter mot slutkund?

@sevilla bänkskivan kostade inte riktigt 22 kkr, men väl 16 kkr.
skulle det vara något fel i leveransen från Ballingslöv, NIBE eller andra stora tillverkare, tror jag inte dessa skulle neka till att sända en felfri produkt till er, oavsett konkursen. Ta ett snack med dom, och förklara hur det förhåller sig.
 
Om man påpekat fel, t.ex en köksinventarie, och LB-hus hänskjutit det till 2-årsbesiktningen,..man har litat på ett få det fixat, då undrar jag om Balllingslöv köper att fixa det, efter nästan 2 år i bruk? Man kanske har någon dokumentation där man påpekat felet, så att Ballingslöv ser att felet funnits från början, men...
Detta visar att man bör få så mkt som möjligt av småfel till slutbesiktningsprotokollet,att man pressar på att få det åtgärdat inom bestämd tid, jätteviktigt. Vår av Garbo utsedde besiktningsman sa att "det får ni leva med" om saker som sedan skjututs fram till åtgärd i.o.m 2-årsbesiktning.
Jag lär mig följande till nästa gång, om det blir ytterligare bygge i detta liv:
1. Extern besiktningsman
2. Vi själva ännu mer aktiva vid besiktningen
3. Fel skall in i protokollet!
4. Åtgärd av fel i protokoll skall ske inom gällande tidsgräns.(där godtog vi förseningar. Gör inte det! Man vet inte vad som kan hända.)
5. Anlita byggjurist innan köpeavtal. Behålla kontakten med denne genom bygget, om t.ex besiktningsfel ej åtgärdas inom tidsramen.
 
Såg förresten att Gar-bo nu börjar erbjuda tjänsten tillhandahålla KA, kvalitetsansvarig. Bevare mig väl. Då är man helt fast i deras kedja; besiktningsman, KA, förfärligt.
 
Evi skrev:
Såg förresten att Gar-bo nu börjar erbjuda tjänsten tillhandahålla KA, kvalitetsansvarig. Bevare mig väl. Då är man helt fast i deras kedja; besiktningsman, KA, förfärligt.

Känns som att LBs konkurrs ställer GAR-BO helt på prov - det är vinna eller försvinna. Lurar man LB kundern är man väl så gott som rökt men sköter man detta snyggt kanske man kan bygga upp en del förtroende för sitt varumärke. Vad jag sett på deras hemsida ,so far, verkar man vilja hjälpa till. Antar att rapporter snart kommer huruvida dom verkligen är behjälpliga.
 
Nu har ju konkursförvaltaren varit på plats sen igår.
Någon som har hört vad han har gjort hittils, har man fortsatt med färdigställandet av de hus som är nära att vara klara?
Det var ju ett gäng hus där man kom igång igen efter rekonstruktionen men som nu har stoppats upp igen.

Någon som har pratat med advokat om möjligheterna till att säga upp ett kontrakt i det skedet där man strax är klar med bygget i frustration över att det står still?
Skicka ett PM om någon har info.
 
Ringde upp vår byggledare precis och kollade av läget men som vanligt fanns det inget nytt. Vi får försöka ha tålamod och se vad som händer. Hatar denna oro samt all tid det stjäler från en på arbete och på fritid.
 
Jag tror tyvärr vi får hålla oss några dagar till innan någon vettig information dyker upp till den breda massan av byggherrar. Kanske har någon/några tur att nå fram och få lite kött på benen...

/momin
 
Den 17 Feb gick LB-Hus i kk.....
 
Kalle 48 skrev:
Den 17 Feb gick LB-Hus i kk.....
Vart vill du komma ?
Jag tror INGEN tidigare har missat det faktiskt... ;)

Om någon fått fatt i kk förvaltaren så dela gärna med er av informationen no fått ta del av.

Kan föresten säga att jag o sambon fick ett brev från rekonstruktören igår.
Snacka om patetiskt !! Det brevet skulle dykt upp när han tillträdde och talat om vad hans avsikter var. Nu kom det istället em halv vecka efter att LB gått i konkurs och tackade för vårat tålamod.

/momin
 
Hej
Vi står precis i slutskedet av vårt nästan nyckelfärdiga hus.
Vi hade slutbesiktning samma sag som konkursen blev ett faktum, vi får känslan av att vår byggledare försökte "mörka" konkursen.
Vi saknar dock protokollet till slutbesiktningen då besiktningsmannen ännu inte fått dokumentet på våtutrymmet.
Ringde då till vår byggledare och frågade vad som händer, och fick då svaret att plattsättaren inte fått betalt och inte vill lämna ifrån sig dokumentet.
Detta får vi reda på efter att VI ringt och dragit i olika trådar...Riktigt dåligt med info från LB-Hus sida.
Det känns jobbigt att ha den här oron och ovissheten om vad som händer...

Vi har även punkter som inte är klara, kaminen är inte ditmonterad t.ex, men det känns ju som vi kan glömma nu?
 
jag hoppas att ni håller inne ordentligt med pengar.
 
Vad segt detta är! Varför händer ingenting? Ingen information från någon :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.