Henrik Enkel skrev:
Nu har jag inte riktigt läst tråden från början. Men jag har haft svårt att hitta bits-satser med midja (45–50 mm bits) för slagskruvdragare. Gjorde något lite smått galet och beställde denna: [länk]

Har inte hunnit skruva så mycket med dem, kanske några hundra skruv. Hittils håller de bra, och har inte slitits nämnvärt. Köpte en makita sats med bits och borr, där har två bits redan brustit och slitits mer än väntat. De håller inte högre kvalitet än "cotech". Satsen var också i samma prisklass 12 euro eller liknande.

Min slutsats: Jag vill inte köpa billiga "cotech", är det bits som används mycket och slits mycket (PH och PZ) kör jag på hyfsade vanliga bits med förlägare.

Några tips på prisvärda PH och PZ bits med 45 mm längd? Någon som har hittat riktigt korta bits med midja för slagskruvdragare? Typ 30–40 mm? Det saknar jag.
Dessa har jag köpt endel av och tycker har levt upp till förväntnngarnar: http://www.milwaukeetool.com/new-products/shockwave-impact-driver-bits

skalman1 skrev:
Vad kasst. :(

Har själv tröttnat på bitshållare som ska klara en slagskruvdragare, enda som inte pajat är en från dewalt men den har så svag magnet så den är ju kass ändå.
Använder 50 eller 75mm bits så mycket som möjligt nu.

Förresten har Hitachi 35mm bits med urfasning för slagskruvdragare i sortimentet, den kortare längden ska ge bättre moment.
35! Var, var, var! Hur hittar jag dessa? Högre moment blir det nog, men det slår nog mest sönder bits och skruv. Fast jag kan ha fel. Jag tänker mest på längden, ibland är det trångt och en kort bra bits är just vad som behövs. Att peta ur en vanlig bits medelst tång är lite bökigt.

Henrik Enkel skrev:
35! Var, var, var! Hur hittar jag dessa? Högre moment blir det nog, men det slår nog mest sönder bits och skruv. Fast jag kan ha fel. Jag tänker mest på längden, ibland är det trångt och en kort bra bits är just vad som behövs. Att peta ur en vanlig bits medelst tång är lite bökigt.
En Hitachi återförsäljare kan säkert ta hem dom, dom är med i min Hitachi katalog.

Dom verkar finnas här:
http://www.lawson-his.co.uk/hitachi/index.php?category1=Impact%20Accessories

Dom är även med på Hitachi Powertools hemsida.
66752298.jpg

Redigerat:
Robert-san01 skrev:
Dessa har jag köpt endel av och tycker har levt upp till förväntnngarnar: [länk]
Var köpte du dem?

Jag kör någon burk med 20 bits för en femtilapp till vardags när jag bara ska dra i skruvar, funkar utmärkt. Däremot, när jag ska dra ur skruvar som suttit länge, speciellt om den som dragit i dem förstört spåret, då åker fina biten fram. Kommer inte ihåg märket, men den gick på cirka 250 spänn, är i hårdmetall med diamantflis för bättre grepp. Den slinter inte så länge som det finns något kvar av skruven.

skalman1 skrev:
En Hitachi återförsäljare kan säkert ta hem dom, dom är med i min Hitachi katalog.

Dom verkar finnas här:
[länk]

Dom är även med på Hitachi Powertools hemsida.
[bild]
Tack! Hittade även Hitachis katalog, det verkar som de endast finns i TX 25–40, PH 2–3 och PZ 2–3. Personligen använder jag TX 20 väldigt flitigt. Märkligt, och lite tråkigt.

P
Robert-san01 skrev:
Dessa har jag köpt endel av och tycker har levt upp till förväntnngarnar: [länk]
har oxå testat dessa och jag tycker tyvärr tvärt om.. vid första skruven så splittrades bitsen q(;^;)p

har Dewalts slagskruvdragar bitsats liggandes men alldrig provat den.. däremot weras impaktor är mycket bra.. d^_^b

annars är det Protools/Festools bits som gäller för mig!

Instämmer att Weras impaktor är riktigt bra, kanske till och med bästa jag provat hittills men de är inte direkt gratis så man är nyfiken på om det finns andra märken som håller måttet. Provat rätt många men hittills har jag svurit åt mitt dumsnåla impulsköp. Dock måste jag säga att Överskottsbolagets bits faktiskt håller rätt bra med tanke på vad de kostar. Passformen är mindre bra när det kommer till Ph och Pz men Torx fungerar fint.

pleqtiz skrev:
har oxå testat dessa och jag tycker tyvärr tvärt om.. vid första skruven så splittrades bitsen q(;^;)p

har Dewalts slagskruvdragar bitsats liggandes men alldrig provat den.. däremot weras impaktor är mycket bra.. d^_^b

annars är det Protools/Festools bits som gäller för mig!
Nu har jag inte kört massor med skriv med mina än, men det jag kört har funkat bra och det har vart både torx och Pz 6x100 när jag monterat hyllor och skåp i garaget. Det är väl inte det värsta man kan utsätta dem för men inga har gått sönder än.

Köpte lite Centrotec bits till CXS dragaren och jag måste hålla med om att det är en sjukt bra känsla i dessa. Att de sedan kostar som om de var gjorda av guld är en annan historia.

Jag köpte en Impaktor ringmagnet-hållare idag och kan konstatera att den flexar på tok för mycket.

Testade med en 8x120 skruv i regel, med bitshållaren innehållande ett wera bitorsion diamond så fick jag ner skruven i bott men inget mer.
Med ett Facom 50mm bits så kunde jag dra ner samma skruv hur långt jag ville i träet.
Samma resultat med en helgjuten Bosch bitshållare med wera bitorsion diamond bits.

Det tar även mycket längre tid att dra ner skruven med Impaktorn.

Kul pryl men jag kommer nog inte att använda min annat än till småskruvar. :)

Var hittar man Facom 50 mm bits?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.