mattiasp skrev:
Svaret är troligen ja. Vi som är din tilltänkta målgrupp har redan etablerade kanaler med UK och tyskland.
Varianten med lite mindre risk är väl att tillhandahålla kanalkontakter.

Det kanske går att ta betalt för att kunna anvisa billigaste leverantör

magnu skrev:
Varianten med lite mindre risk är väl att tillhandahålla kanalkontakter.

Det kanske går att ta betalt för att kunna anvisa billigaste leverantör
prisagenterna o google är gratis--------------

Hur var det med bord till Bosch POF 1400? Någon som har hittat något vettigt bord?

Jonathan: Det behöver inte vara svårt att bygga ett enkelt fräsbord. Ta en 25mm mdf skiva i lagom storlek, bulta fast en rak träregel i ena kortänden som du nyper fast i andra kortänden med en tving, borra ett lagom stort hål och skruva fast fräsen under hålet. Sättfast skivan på några bockar eller spänn fast den på ett bord. Voila! Du har ett enkelt men fungerande fräsbord medan du letar efter något som passar.

/woodchuck

En något (men endast något) mer avancerad variant byggde jag för ungefär fem år sedan i väntan på att att jag skulle ha tid att bygga ett riktigt bord. Jag vet precis hur det riktiga bordet ska se ut men jag har fortfarande inte byggt det. Däremot har jag monterat en schyst fräs med fräslyft i det provisoriska bordet och det fungerar även det utmärkt. Likväl saknar jag det "riktiga" fräsbordet :)

Det jag vill ha sagt är att även ett så enkelt fräsbord fungerar bra till de flesta fräsmoment.

jonatannn skrev:
Hur var det med bord till Bosch POF 1400? Någon som har hittat något vettigt bord?
I ClasO Vår/sommar 2011-katalog finns ett COTECH bord som är en "nyhet"40-7991. 33,5x85x28cm, 499kr. Någon som har testat om det funkar bättre? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-7991

Såg f.ö. att Ö&B har ett "Bort till handöverfräs i aluminium". 33x86x28cm, 248kr. Fungerar det?

Om man är inne på den riktigt enkla sidan går det utmärkt med en 12mm MDF, ett par skruv som håller
fräsen (i hål som redan finns under sulan, eller enkelt förband över bottenplattans ovansida. Jag skruvar
ofta fast fräsar på det sättet med klotsar bredvid och klämmer fast trä- eller plywoodbitar med skruvar, både för jiggar, sulbreddningar och t.f. bordsmontering. Plywood på 6 el. 8mm fjädrar precis lagom för en normalstor fräs.

Anhållet görs av en rak bräda eller skiva och hålls på plats med två tvingar. En NVR-switch är väldigt bra att
ha. Trend gör en eller ett par varianter och kan beställas från Axminster eller Miles, etc. Så mycket enklare
än så blir det inte. Man kan supporta MDF:en med ett par reglar på bockar.

Med några mått på POF1400 och en tumstock bör man ganska lätt också kunna avgöra om den passar direkt i ett
bord på Ö&B, kräver några modifikationer eller är omöjlig. Det senare brukar bara bli fallet om man har en stor fräs
t.ex. DeWalt 625 och ska sätta den i ett bord som är tänkt för typ DeWalt 615 eller 621. Annars går det oftast att fila
bort nån liten kant som nämndes ovanför i inlägg #3.

Redigerat:
Tack för ditt långa svar Mr Handyman. Uppdelningen du föreslår: 1) passar direkt i ett bord, 2) kräver modifikationer eller 3) är omöjlig är en bra idé!

Trådskaparen är alltså på jakt efter ett fräsbord till en Bosch POF 1400 ACE.

Det är jag också intresserad av och undrar därför om någon VET om ClasO:s nya COTECH bord passar bättre till en Bosch POF 1400 ACE än det gamla som ju inte passade utan att modifieras och dessutom inte finns längre.

O skrev:
I ClasO Vår/sommar 2011-katalog finns ett COTECH bord som är en "nyhet"40-7991. 33,5x85x28cm, 499kr. Någon som har testat om det funkar bättre? [länk]

Såg f.ö. att Ö&B har ett "Bort till handöverfräs i aluminium". 33x86x28cm, 248kr. Fungerar det?
Trådskaparen skrev i #1:
Cabrera skrev:
Jag är på jakt efter ett fräsbord till min POF 1400. Clas Ohlsons Cotech-bord [länk] passar inte enligt kundtjänst och inte heller Master RT 540 som säljs av bla Conrad.

Någon som har ett förslag på passande bord? Vill tillägga att jag helst vill slippa bygga ett själv..
Bosch POF 1400 ACE är ju ingen ovanlig fräs, så det skulle ju vara bra om de som vet kunde presentera något passande bord här. Det kan ju också vara bra med info om något inte passar, så slipper andra att prova i onödan...

Ger inte CO någon sån info på hemsidan? Eller kanske de har support som kan svara på sånt. De brukar vara duktiga på den typen av ärenden.

Var på Jula idag. De har POF 1400 och ett "Bord för handöverfräs" http://www.jula.se/bord-for-handoverfras-049003, så jag måttade lite. Bordet verkar passa rakt av, dock provmonterade jag inte...
Det har en kant under som klarar upp till ca 162mm diameter. Boschen:s platta är 160mm dia.
049003-jpg.jpg
ClasO:s bord skall enl katalogen passa till fräsar med bottenplatta upp till 157mm, så då är det antagligen samma läge som tidigare. Det kanske passar halvbra utan mod. och bättre med mod, men det måste kollas upp bättre,

Så här se ClasO-bordet ut
40-7991_2.jpg
De är väldigt lika. Bordet på Ö&B ser mycket likt ut... Skulle vara intressant att ta reda på hur stor bottenplatta på fräsen Ö&B-bordet klarar

JUla 162 mm
Clas 157mm
Ö&B ?

Hallå.

Jag har också en POF 1400 ACE. Jula-bordet ska passa enl samtal med kundtjänst, men jag valde slutligen ett bord från Ryobi, då detta kändes mer robust. De förborrade hålen för bottenplattan passade inte, men det var lätt ordnat genom att markera nya hål med fräsens bottenplatta (den löstagbara) och sedan borra plus försänka. Jag är än så länge mycket nöjd med bordet, bra precision för det priset (ca 1300 kr).

Huruvida man ska välja denna typ av fräs för bordsmontering är en helt annan fråga. Det är inte direkt smidigt att ställa in fräsdjup etc med överhandsfräs (plunge router), då är det nog bättre att satsa på en fixed base.

/Janne

Hej igen.

Ö&B klarar bottenplattor upp till knappt 160mm. Så den funkar inte rakt av.
Den enda som funkar rakt av utan modifiering till en Bosch POF 1400 ACE av Ö&B, CO & Jula är alltså Jula.

Min slutliga lösning blev lite annorlunda. Julas bordsskiva, alltså endast den delen man monterar fräsen i. Övriga delar plockades från Ö&B:s fräsbord. Jag tyckte att deras övriga delar kändes minst lika bra eller mycket bättre. Borden är väldigt lika, så det var inga problem att kombinera ihop. För 248kr extra fick man ett Ö&B bord så att man kan få det som man vill.

En idé var att ta Jula bordskivan och fälla in den i ett befintligt bord. Tanken är att enkelt kunna ta fram och bort fräsen. När den är borta lägger man bara tillbaka den ursågade biten i bordet.

Får säga att bordet fungerar väldigt bra. Har konstruerat lite delar till fönsterkarmar och någon halvt i halvt skarv utan problem.

FÖ tycker jag att det har fungerat smidigt att justera höjden med POF 1400 fräsens justeringsskruvar. En småsak däremot är att belysningen inte alltid är perfekt vid bordsmontering. För det mesta är det bra, men i vissa vinklar kan man bli bländad.

Sedan får jag nog i efterhand erkänna att alla "gamla rävar" som envist tjatar om att man skall bygga själv med MDF provisoriskt, eller mer avancerat, har en poäng. Det tar säkert mindre tid än att springa i alla affärer och leta.

Redigerat:
Kollade runt på nätet om detta bord och enda var någon som hade lite invändningar mot plattan som fräsen fästs i så det blev ett sådant. Med lite tur så kommer det samtidigt som fräsen från USA.

Egentligen hade jag tänkt mig något i klassen 500-1000kr, men jag verkligen hatar kassa verktyg och har insett att genvägar blir ofta felvägar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.