Eftersom du beställer snabbare än panelen hinner svara, väntar panelen nu på din rapport när du testat ordentligt. Lycka till!
 
:)

Klart det blir en rapport!
 
Då har jag fått hem bordet från Axminster! 30kg väger paketet så det är skapligt stadig konstruktion. 2 sidor i lackad plåt, 2 hyllor och toppskiva i spån med belagd yta. Det är 8 skruvar som håller var hylla och ordentliga vinkeljärn som håller toppen mot stativet. Absolut inget att invända mot på den konstruktionen, skall vara att det är 1/2" nyckel för muttrarna.

Kommer komplett med styrskenor och kåpa med fäste för utsug. Det var dock inte med några "fingar" så det var man tvungen att komplettera med. Det är inte många kronor de kostar så de kunde gott ha lagt till 2 sådana då det blir rätt dyrt för de som glömmer dem om de skall beställa bara dessa från Axminster.

Har bara hunnit skruva ihop bordet, skall se om jag får tid att montera fräsen till veckan och provköra.
 
O skrev:
Hej igen.

Ö&B klarar bottenplattor upp till knappt 160mm. Så den funkar inte rakt av.
Den enda som funkar rakt av utan modifiering till en Bosch POF 1400 ACE av Ö&B, CO & Jula är alltså Jula.

Min slutliga lösning blev lite annorlunda. Julas bordsskiva, alltså endast den delen man monterar fräsen i. Övriga delar plockades från Ö&B:s fräsbord. Jag tyckte att deras övriga delar kändes minst lika bra eller mycket bättre. Borden är väldigt lika, så det var inga problem att kombinera ihop. För 248kr extra fick man ett Ö&B bord så att man kan få det som man vill.

En idé var att ta Jula bordskivan och fälla in den i ett befintligt bord. Tanken är att enkelt kunna ta fram och bort fräsen. När den är borta lägger man bara tillbaka den ursågade biten i bordet.

Får säga att bordet fungerar väldigt bra. Har konstruerat lite delar till fönsterkarmar och någon halvt i halvt skarv utan problem.

FÖ tycker jag att det har fungerat smidigt att justera höjden med POF 1400 fräsens justeringsskruvar. En småsak däremot är att belysningen inte alltid är perfekt vid bordsmontering. För det mesta är det bra, men i vissa vinklar kan man bli bländad.

Sedan får jag nog i efterhand erkänna att alla "gamla rävar" som envist tjatar om att man skall bygga själv med MDF provisoriskt, eller mer avancerat, har en poäng. Det tar säkert mindre tid än att springa i alla affärer och leta.
Ska nog också prova på en Frankensteinlösning baserad på Julas bord, och sedan eventuellt uppgradera med tillbehör från annat håll. Har kollat runt en hel del på nätet, men det finns inte mycket som inte kostar 2-5 gånger mer än maskinen.
 
O O skrev:
Hej igen.

Ö&B klarar bottenplattor upp till knappt 160mm. Så den funkar inte rakt av.
Den enda som funkar rakt av utan modifiering till en Bosch POF 1400 ACE av Ö&B, CO & Jula är alltså Jula.

Min slutliga lösning blev lite annorlunda. Julas bordsskiva, alltså endast den delen man monterar fräsen i. Övriga delar plockades från Ö&B:s fräsbord. Jag tyckte att deras övriga delar kändes minst lika bra eller mycket bättre. Borden är väldigt lika, så det var inga problem att kombinera ihop. För 248kr extra fick man ett Ö&B bord så att man kan få det som man vill.

En idé var att ta Jula bordskivan och fälla in den i ett befintligt bord. Tanken är att enkelt kunna ta fram och bort fräsen. När den är borta lägger man bara tillbaka den ursågade biten i bordet.

Får säga att bordet fungerar väldigt bra. Har konstruerat lite delar till fönsterkarmar och någon halvt i halvt skarv utan problem.

FÖ tycker jag att det har fungerat smidigt att justera höjden med POF 1400 fräsens justeringsskruvar. En småsak däremot är att belysningen inte alltid är perfekt vid bordsmontering. För det mesta är det bra, men i vissa vinklar kan man bli bländad.

Sedan får jag nog i efterhand erkänna att alla "gamla rävar" som envist tjatar om att man skall bygga själv med MDF provisoriskt, eller mer avancerat, har en poäng. Det tar säkert mindre tid än att springa i alla affärer och leta.
Ramlade in på denna tråd efter ett (lååångt) tag igen.
ANVÄNDAR-RAPPORT:
Fräsbordet och fräsen funkade utmärkt då och funkar utmärkt nu. Det har bara använts sporadiskt till mindre jobb. Så någon annan lösning eller fler modifieringar har inte behövts.

Jag konstaterar att Jula har kvar ett liknande (lika? samma?) bord i sitt sortiment. Men om detta passar utan modifieringar vet jag inte. Hittade inget fräsbord hos ÖoB.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.