Hade jag byggt ett hus idag hade jag byggt den bärande stommen av 120 alt 145 mm reglar (med tanke på att vi tenderar att överdimensionera allt idag. http://www.byggahus.se/forum/byggma...e-dagens-hus-kraftigt-overdimensionerade.html )
Sen hade jag reglat upp en "inre yttervägg" och mellan de två hade jag isolerat med obruten köldbrygga. Utsidan hade jag klätt med fasadskiva eller cellplast.

Typ:
Panel+Läkt
50 mm fasadskiva
Utegips - för att stabilisera konstruktionen
120 mm stående reglar + 120 mm MU
Isolerskikt 45 mm MU
"innervägg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
45mm liggande + 45 MU (installationsskikt)
OSB+gips

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Mikael_L
Suhagg skrev:
Du kör 15 grader över hela läkten då?
Känns vettigare och rejälare än att pilla dit masonit hela tiden om man nu ska göra något.
Eller så kör du med bägge, både 15° + masonit. :)
Hängslen + livrem ... ;) Man kan överarbeta allt, själv älskar jag det ... :cool:

Jag har 45x45 liggande regel, så jag har satt 25x50 spikläkt precis på denna regel, för då får jag bättre och stadigare spikläkt med stödet bakom. Men du verkar vara inne på 28x70 som spikläkt, så det blir ju bra stadga direkt.
Men i mitt fall hade masonitremsor alltså medfört en liten nackdel.

Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Hade jag byggt ett hus idag hade jag byggt den bärande stommen av 120 alt 145 mm reglar (med tanke på att vi tenderar att överdimensionera allt idag. [länk] )
Sen hade jag reglat upp en "inre yttervägg" och mellan de två hade jag isolerat med obruten köldbrygga. Utsidan hade jag klätt med fasadskiva eller cellplast.

Typ:
Panel+Läkt
50 mm fasadskiva
Utegips - för att stabilisera konstruktionen
120 mm stående reglar + 120 mm MU
Isolerskikt 45 mm MU
"innervägg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
OSB+gips
Sådana tankar har jag också. Jag har ingen plan över exakt hur jag skulle realisera detta, men något liknande det du beskriver.
Men jag tror nästan att jag skulle byggt med den bärande stommen inåt och haft en endast fasadbärande stomme på utsidan, kanske med endast 45x70. Takstolar och bjälklag gillar att spännviddderna minskar. Det bli också bättre belastningssymmetri på voterna i plattan.

Jag byggde min vägg med den bärande delen ytterst. Det är helt säkert bättre ut hållfasthetssynpunkt att lägga den innerst, men för mig övervägde fördelarna med att snabbt få huset vädertätt så jag kunde isolera klart i lugn och ro under tak.

Jag hade plasten på insidan av den inre väggen. Det blev ett väldigt bra installationområde, men det var bökigt att bygga.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Har en del 170 liggande så kanske en konstruktion så jag kan använda upp det vore vettigt.

Panel
28-70 Spikläkt. (ger stabilitet också)
50 mm fasadskiva
Vindväv
170 mm stående reglar + 170 mm MU
"innervägg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB+gips

Vad tror ni om denna då?
Pris/jobb/isoleringsvärde

Drar man spikläkten med skruv genom fasadskivan in i 170stommen. 100mm långa?
Gillar klassiska beprövade konstruktioner egentligen men nymodigheten fasadskiva kanske kan få vara med om den är prisvärd och bra.

Såg att A-hus har en ganska lika variant.

Vår klimatsmarta vägg (3-skikt)

Beskrivning av vår extremt energisnåla vägg (320 mm isolering).

1. Fasad

2. Spikläkt
3. 50 mm fasadskiva/isolering
4. Vindpapp
5. 170 mm regel + isolering
6. Diffusionsspärr

7. 45 mm liggande reglar + isolering
8. OSB-skiva
9. Gips
BinaryLoader.axd

Mikael_L
Fasadskiva är inte speciellt nymodigt tror jag. Den har säkert använts bortåt 30-40 år.

Ser inga liggande 45-reglar på bilden, däremot stående sådana.

jeppeknaster skrev:
Ser inga liggande 45-reglar på bilden, däremot stående sådana.
Ja just det. Slarv från deras sida antagligen.
Hur räknar man väggtjocklek och isolertjocklek? Jag ska inte använda denna tillverkare av hus men jag är nyfiken bara.

De skriver så här.
Jag får det till 50+170+45=265mm isolering

Vår klimatsmarta vägg (3-skikt)

Beskrivning av vår extremt energisnåla vägg (320 mm isolering).

1. Fasad

2. Spikläkt
3. 50 mm fasadskiva/isolering
4. Vindpapp
5. 170 mm regel + isolering
6. Diffusionsspärr

7. 45 mm liggande reglar + isolering
8. OSB-skiva
9. Gips
Panel 22mm
28-70 Spikläkt. (ger stabilitet också)
50 mm fasadskiva
Vindväv
170 mm stående reglar + 170 mm MU
"innervägg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB 11mm + gips 12mm

"Min" konstruktion är 310mm isolering och totalt 360mm väggtjocklek eller hur ska man räkna?

Med detta upplägg på vägg ska 170an ligga kant i kant med plattan och fasadskivan ligger utanför så att säga?

Troligen ja, man vill ju även ha fasadskivan över syllen med.

/Kent

Suhagg skrev:
Med detta upplägg på vägg ska 170an ligga kant i kant med plattan och fasadskivan ligger utanför så att säga?
Det beror på vad du har för platta. Om du har exempelvis 100mm cellplast ytterst måste du flytta in Syllen minst 45mm för att få ner tyngderna på betongen och inte bara på cellplasten.

panel-läkt12mm(klämmer duken och ger en luftspalt)-difföppen vindduk-45x45regel horisontellt med iso-45x145regel med iso(alt 170,195mm om man vill ha mer iso)-plast-45x45regel med iso,el, vatten,-gips(eller plyfa,osb och gips)

Mikael_L
Matti_75 skrev:
Det beror på vad du har för platta. Om du har exempelvis 100mm cellplast ytterst måste du flytta in Syllen minst 45mm för att få ner tyngderna på betongen och inte bara på cellplasten.
Ja med fasadskiva bör man kanske dra in stommen 50mm, sen montera fasadskivorna ända ner mot betongen (kanske lämna några mm för att hindra vatten att sugas upp). Sen kan man kanske lägga nedersta spikläkten så den täcker den där springan mellan platta och isolering.

Bara lite vilda idéer. :)

Mikael_L skrev:
Ja med fasadskiva bör man kanske dra in stommen 50mm, sen montera fasadskivorna ända ner mot betongen (kanske lämna några mm för att hindra vatten att sugas upp). Sen kan man kanske lägga nedersta spikläkten så den täcker den där springan mellan platta och isolering.

Bara lite vilda idéer. :)
Det räcker med att lägga en plasternas mot betongen eller ännu hellre en syllisolering.

Såg tidigare om att dra vatten i yttervägg.

Om man vill följa säker vatten så får man inte isolera utrymmet som rören går i, dvs i installationsväggen.

Men med dagens tjocka väggar så tror jag inte det är risk för frysning, så det är nog ingen fara om man har 170mm mineralull och sedan 45mm isolerad installationsvägg med vattenrör.

Matti_75 skrev:
Kommer köra lika som i garaget.

Det blir en ankarbalk.
Ca 60mm betong i L form. Borde väl innebära att jag kan lägga 170an ändå ut på balken och låta resten bygga utanför plattan? Eller blir det konstigt om så mycket är utanför plattan att det kanske är lika bra att flytta in lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.