4 757 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
El till badkar
Sida 1 av 2
Hej har läst rätt många trådar om detta ämne
Ville bara dubbelkolla så jag tänker rätt.
Jag har förstått att man måste ha en brytare till el'en till badkaret i badrummet. Jag tänkte sätta den brytaren ca 1.5 meter från badkarskanten skyddad från vatten.ovanför tvättmaskin och torktumlare.
Sen har jag läst att sladden måste gå ut under badkarskanten? Vilket jag tycker känns som en dålig lösninga jag tycker att det skulle vara bättre om man kunde dra den utanpå tätskiktet och kakel med en eklk kabel är det okej?alltså från brytaren till en eklk kabel som går i taket till hörnet där badkaret kommer stå och sedan utanpå kaklet ex med lim silicon eller annan fästmassa ner till badkaret?:S
Ville bara dubbelkolla så jag tänker rätt.
Jag har förstått att man måste ha en brytare till el'en till badkaret i badrummet. Jag tänkte sätta den brytaren ca 1.5 meter från badkarskanten skyddad från vatten.ovanför tvättmaskin och torktumlare.
Sen har jag läst att sladden måste gå ut under badkarskanten? Vilket jag tycker känns som en dålig lösninga jag tycker att det skulle vara bättre om man kunde dra den utanpå tätskiktet och kakel med en eklk kabel är det okej?alltså från brytaren till en eklk kabel som går i taket till hörnet där badkaret kommer stå och sedan utanpå kaklet ex med lim silicon eller annan fästmassa ner till badkaret?:S
Då bryter du tätskiktet vid varje punkt som du ska fästa kabeln, bäst ur alla synvinklar är om du drar ett rör som lutar snett nedåt samt mynnar en bit under badkarskanten. Då kan man täta mot slangen och eftersom slangen/röret går uppåt i väggen kan inget vatten rinna in, i slangen drar man en kabel typ EKK som får gå hel in i karets anslutningsdosa.Blir det långt från väggenomgången till brytaren kan man skala upp största delen av kabeln som ska ligga i väggen. Jag skulle sätta brytaren vid dörren rakt över strömbrytaren på ca1300 mm höjd.
Tack
Jag köpte EKLK kabel för någon dag sedan då jag trodde det var den enda godkända kabeln antar att jag kan använda den eller skall jag köpa en EKK kabel, Sen tänkte jag kolla om jag måste dra den i Vp rör hela vägen då den endå inte kommer gå att dra ur antar jag får den är väl rätt styv?
Jag köpte EKLK kabel för någon dag sedan då jag trodde det var den enda godkända kabeln antar att jag kan använda den eller skall jag köpa en EKK kabel, Sen tänkte jag kolla om jag måste dra den i Vp rör hela vägen då den endå inte kommer gå att dra ur antar jag får den är väl rätt styv?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Att avmantla kabeln? Rätt verktyg är ett plus. Se videon:
http://www.jokari.de/index.php?id=20&L=1&tx_productsdb_pi1[product]=10160
http://www.jokari.de/index.php?id=20&L=1&tx_productsdb_pi1[product]=10160
Är det för mycket jobb att skala upp en kabel bör du nog leja bort hela arbetet, det kanske tar 10 - 15 min att skala 10 m EKK. Oskalad så får du troligen problem med, och får du i den nu kommer du inte att kunna byta den i framtiden.
Ps
Jag skalar med min Morakniv eller skaltång och drar av kanske en halv meter åt gången. Köper du en Jokari tar det 1 - 2 minuter
Ps
Jag skalar med min Morakniv eller skaltång och drar av kanske en halv meter åt gången. Köper du en Jokari tar det 1 - 2 minuter
Redigerat:
Det var enklare en jag trodde, nu är det gjort tyvärr hade inte Bauhos detta verktyg så jag fick ta en lite fick kniv, dock är jag fortfarande osäker på om man får ha takbelysningen ovanför badkaret på samma brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Är det inte opraktiskt med belysning på samma brytare som badet? Bad-brytaren brukar man sätta lite högre upp innanför dörren. Dessutom kanske den behöver vara trepolig?