90 216 läst · 135 svar
90k läst
135 svar
OSB eller plywood bakom gips?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Jag har använt på en del ställen, typ tavlor, TV-fästet, högtalare, gardinstänger och stabilisering av garderober.raveper skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Jag har en spånvägg på 11 meter med gips ovan som inte rör sig synligt. Jag har än så länge möjlighet att se det, men snart är det förbyggt. Alla spånskivor är limmade och skruvade mot bakomvarande träreglar.SBH skrev:
Allt trä rör sig, ja. Det är frågan om det är ens mätbart ibland. Ett plankgolv kan röra sig rejält tvärs fibrerna, men knappt mätbart LÄNGS plankan och fibrerna.
Än en gång. En privatperson som inte har betalt för att sätta upp saker kan mycket väl förborra. Jag skulle gjort det i OSB och plywood också. Problemet med spånskivor är att skruvspetsen lätt spräcker upp baksidan av spånskivan och därmed minskar fästdjupet avsevärt. En OSB-skiva kan också spricka upp på samma sätt om man har valt fel skruv, men risken är mindre. Den är segare och har en mindre påtaglig brottgräns än spån.
För en husentreprenör som jagar kostnader och därmed tid, blir det ju smidigare med OSB. Bara att vräka upp skiten.
Vad jag vill komma med detta är att spånskivan är lika användbar som både OSB och plywood. Det handlar om kostnader och funktion. En OSB-skiva är t.ex. nästan alltid vaxad vilket gör den svårlimmad. Nu rör den sig mycket så i en vägg blir det mindre problem, men för mig som vill ha stumma väggar är limmad och skruvad spånplatta guld värt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Det var länge sedan formaldehydhalterna var så höga. Möjligvis på fulimporterade kinesiska skivor. Det var väl ett fall för några sedan där ett byggvaruhus fick returnera skiten.Nimajneb skrev:
Halterna är idag samma oavsett OSB, spån eller plywood. OSB är mer miljövänlig i tillverkning eftersom man tar tillvara på HELA trädet i till produktionen. 5% av volymen är lim och vax.
Redigerat:
Spånskivor tillverkade i Sverige följer E1 normen men det förekommer en hel del införsel från Europa. (ingen importerar från Kina). I många europeiska länder så är inte E1 för byggspånskivor (dock för möbler) ett krav samt att det även finns spånskivor som innehåller byggavfall. Detta medför att det finns en mycket stor risk fortfarande att man dyker på ohälsosamma spånskivor på den svenska marknaden. Dom flesta seriösa handlare kräver E1 platta med självcertifikat som bevis, men trots detta finns för mycket skit på svenska marknaden.
Marknaden håller på att saneras och inom några år så kan vi nog känna oss trygga med spånskivor.
Marknaden håller på att saneras och inom några år så kan vi nog känna oss trygga med spånskivor.
Kring Formaldehyd-funderingarna så kan man nämna exempelvis ByggMax. Enligt ByggMax's produktsida för OSB så använder de sig av leverantören Moelven. På Moelven's produktsida för OSB skriver tillverkaren:
Man kan dock läsa lite mer på tillverkarens byggvarudeklaration för OSB i sektion 8 "Inre miljö".
Där kan man läsa att "Formaldehydinnehållet är mindre än 8mg/100g", vilket jag antar att tillverkar som "Formaldehydfritt"...
Redigerat:
Jag vet att tex. Fiskarhedenvillan levererar husbyggsatser med spån eller OSB (beroende på vad kunden vill), så ring gärna dom.SBH skrev:
Golvspån skruvas och limmas, borde det inte blir problem om spånet rör sig, eller är det bara ett problem med 12mm skivor?
Har ett gammalt hus där det finns glespanel, spånskiva och nu vid senare renovering OSB i väggarna under 10-13mm gipsskivor. När du en gång monterat så märkar man ingen skillnad när man sedan fäster upp saker på väggarna mera än att den jä.. glespanelen alltid sitter på fel nivå. Däremot har jag för vana att förborra då precisionen blir bättre.
Då detta är ett forum för "hembyggare" kan vi i de flesta fall sortera bort aspekter för att effektivisera yrkesmässigt byggande, dvs några sekunder/minuters tidsbesparing har inte så stor betydelse utan oftast är det funktion parallellt med kostnad som avgör.
Så i en vanlig bostad har jag svårt att se vad som skulle kunna sättas på en vägg där hållfasthet i val av material av spånskiva, OSB eller råspont skulle ha någon påverkan funktionellt.
Idag kör jag mestadels med OSB och enda nackdelen är att den kan ge otäcka stickor i fingrarna om man slarvar att ta på sig arbetshandskar vid hantering av skivorna vilket man slipper med spånskivor och även råspont.
Då detta är ett forum för "hembyggare" kan vi i de flesta fall sortera bort aspekter för att effektivisera yrkesmässigt byggande, dvs några sekunder/minuters tidsbesparing har inte så stor betydelse utan oftast är det funktion parallellt med kostnad som avgör.
Så i en vanlig bostad har jag svårt att se vad som skulle kunna sättas på en vägg där hållfasthet i val av material av spånskiva, OSB eller råspont skulle ha någon påverkan funktionellt.
Idag kör jag mestadels med OSB och enda nackdelen är att den kan ge otäcka stickor i fingrarna om man slarvar att ta på sig arbetshandskar vid hantering av skivorna vilket man slipper med spånskivor och även råspont.
spånskiva(även mdf) till golv, skåp, högtalare
osb, plywood, och råspont i vägg. osb billigare än plywood. råspont vet jag ej pris på till vägg.
glespanel kan du ha i taket för gipsplank/takgips.
hur lång det tar ska man alltid ha koll på.
alltid någon(sambon) som hemma som vill ha det klart snabbast möjliga.
hanskar ska man ha på sig hela tiden .
osb, plywood, och råspont i vägg. osb billigare än plywood. råspont vet jag ej pris på till vägg.
glespanel kan du ha i taket för gipsplank/takgips.
hur lång det tar ska man alltid ha koll på.
alltid någon(sambon) som hemma som vill ha det klart snabbast möjliga.
hanskar ska man ha på sig hela tiden .
Liggande 22mm spontat golvspån, gärna limmat i sponten sen stående gips.
Anser jag för så gjorde jag
Eller borde gjort för en del blev stående då jag tänkte fel samt att jag inte limmade.
Men det känns stabilt ändå
Anser jag för så gjorde jag
Eller borde gjort för en del blev stående då jag tänkte fel samt att jag inte limmade.
Men det känns stabilt ändå
Den ursprungliga frågan var väl vilken skiva som är bästa att skriva i och fästa saker i utan sprickrisken med OSB. För min del använder jag OSB av två skäl - 1) det är billigt, och 2) det kan vara lite bättre att skruva/fästa i OSB än spån. Men hur är det med sprickrisken och stabiliteten? Jag tycker OSB är ett sladdrigt och lätt skitmaterial och eftersom den är vaxad på nåt sätt går den inte att limma på nåt bra sätt. Bortsett från hur bra det är att skriva i skivan (vilket frågan inte gällde) så har jag en del sympati för spånskiva. Den är tyngre och blir stummare och den går att limmskruva mot reglar vilket gör väggen ruskigt stum och stabil. Enkelgips är givetvis helt kasst.