Jag har gjutit med lecakulor och det blir ju kanon... måste prova frigolitkulor...
Skall man gjuta mindre ytor så blir det nog fördyrt att beställa färdigblandat...
Så om man kan göra själv är det ju kanon. Blir kanske lite knäppt om man vill slipa ytan...
så då blir det väl till o hälla ett till skickt uppe på.. Detta måste provas...
 
Tänkte lite på detta:

jeppeknaster skrev:
[...] Då säcken på 50 liter väger 17 kg borde det vara runt 16,5 kg cement (ca 12-13 liter?) och resten cellplastkulor.[...]
Cement har en densitet på 3,1 t/m3. Om det stämmer med 16,5 kg cement per säck så motsvarar det omkring 5,3 liter. (5,3 x 3,1 = 16,43 kg)

Det kan ju tänkas att dom har i något tillsatsmedel också. Konsten är väl att inte ha en allt för lättflytande pasta.

Beträffande längre torktid som någon skrev om tidigare i tråden - jag vet inte om det är uttorkningen som avses eller om det är hållfasthetstillväxten. Många blandar ihop det där när det gäller betong. Cement är som bekant ett hydrauliskt bindemedel - det innebär att det reagerar med vatten och skapar en slutprodukt som i sin tur inte är vattenlöslig. Betong får således inte torka innan det att tillräcklig hållfasthet uppnåtts. Om betongen torkar för tidigt finns inte nog med vatten för cementreaktionerna och i värsta fall uppträder torksprickor på grund av volymavgången.

När det gäller härdningstiden så torde denna vara oförändrad (åtminstone inte längre) - EPS kulorna påverkar inte cementreaktionerna och därmed inte heller hydratationstiden. Man skulle tom. kunna spekulera kring att det skulle gå snabbare tack vare EPS'ens isolerande egenskaper. Hydratationsvärmet skulle kunna tänkas bevaras bättre i konstruktionen och eftersom hållfasthetstillväxten är direkt beroende av temperaturen så kanske det har en positiv påverkan visavi en normalbetong under vissa förhållanden.

När det gäller uttorkningen (efter det initiala tillstyvnandet och första tidens härdning) så kan det tänkas att den också går snabbare. Jag antar att EPS är mer diffusionsöppet än vad betong är - givet samma vattencementtal.
 
O
Jag gjorde denna övning under hösten (dvs gjorde och använde egenblandad EPS betong).

Då jag bara behövde använda betongen som en stum isolering mellan en nymurad lättbetongvägg och gammal satt tegelmur så var mina krav på bärighet låga.

EPS kulor beställde jag via distributör till Cellplast Direkt för ungefär 200 kr/300l detta plus den cement jag behövde gjorde att jag landade på en tredjedel av kostnaden för vad jag hade fått för färdigblandad EPS betong i säck. (För mig var färdigblandad EPS betong från central inte ett alternativ eftersom betongen behövde skopas/hinkas på plats . Någon distributör av torrbruk i bulk fanns inte)

Arbetsgången jag tillslut tyckte var bäst var:
1: häll i lämplig mängd (50 l) eps kulor
2: häll i några liter vatten och blanda så att alla kulor blivit våta
3: häll i cement - blanda horisontellt så att inte cementen går ner till botten direkt
4: häll på mer vatten och blanda tills rätt konsistens nåtts (blanda gärna länge)

Utfallet var hyggligt tycker jag - jag använde en brocka (trots att instruktionerna för eps betong är att man skall använda handblandare).

Jag skulle säga att vattenmängden var det som var svårast att få rätt men man fick en hygglig känsla för det efter några omgångar

Jag provade att ha i diskmedel då det antytts att bryta vattnets ytspänning var viktigt - men jag upplever inte att det gjorde någon större skillnad

Jag köpte även ett par tre säckar fördigblandad cellplastbetong från Finja för jämförelse. Storleken på kulorna i dessa säckar är absolut mindre än de jag fick från cellplast direkt. Jag tycker att dock det gick att få fram en liknande konsistens på det egenblandade som på det färdigblandade men det är fullt möjligt (troligt) att hållfastheten är bättre på den färdigblandade.

Jag skulle nog göra om samma övning igen - men man skall ju absolut ställa sig frågan om det är värt ansträngningen och ta i beaktande att bärigheten troligen blir sämre än färdiga säckar.
 
Stickan56
Att folk gör eget öl, vin och sprit förstå jag men egen EPS-cement är för mig obegripligt.:O
Det är inte underligt att det finns så många havererade byggprojekt som aldrig blir färdiga.:D

MVH Stickan
 
Med tanke på att de verkar ha höjt priset på EPS Cement med drygt 50% sen i somras så blir det väl allt mer rimligt att göra den själv om man nu får till det. Betalade 160 kr i somras och nu ska de ha mellan 230-290 kr/säck....
 
Jag blandade egen eps med hjälp av sacco säckar och cement för några år sedan.
Använde blandningen för att grovavjämna ett betongvalv ca 100-150 mm innan flytspackling-klinker.
Det fungerade bra och har inte sjunkit eller givit upphov till sprickor.Upplevde dock att ythållfastheten var lite sämre på min blandning än på "riktig" dvs ytkulor släppte lite lätt, gjorde ju inte mig nåt efter flytspacklingen.
 
Mikael_L
Stickan56 skrev:
Att folk gör eget öl, vin och sprit förstå jag men egen EPS-cement är för mig obegripligt.:O
Det är inte underligt att det finns så många havererade byggprojekt som aldrig blir färdiga.:D

MVH Stickan
Tvärtom tycker jag. EPS-cementen behöver ju inte ens smaka gott. :cool:
 
  • Gilla
rein85viss och 1 till
  • Laddar…
RoughChuck skrev:
Jag blandade egen eps med hjälp av sacco säckar och cement för några år sedan.
Använde blandningen för att grovavjämna ett betongvalv ca 100-150 mm innan flytspackling-klinker.
Det fungerade bra och har inte sjunkit eller givit upphov till sprickor.Upplevde dock att ythållfastheten var lite sämre på min blandning än på "riktig" dvs ytkulor släppte lite lätt, gjorde ju inte mig nåt efter flytspacklingen.
två frågor:
-tar man av skinnet?
-vad sa barnen?
 
Orix skrev:
två frågor:
-tar man av skinnet?
-vad sa barnen?
1: beror på hur man vill trassla med blandaren sen...:p

2. fick reklamerade av en möbelhandlare, så det blev ingen strid..
 
1kbm kostade 1500:- på beanbag det bör räcka till ca 20säck (1000/50)
och då behövs det ca 330kg stdcement som kostar 42:- / 25 kg säck
14säck * 42:- = 588:- så ca 2100 + frakt blir runt 100-120:- /säck inkl moms
man sparar ca 1000:- på 20säck / 1kbm alltså mot säck priset (som man kan förhandla ner vid pallköp)
 
Om du läser ovan så fick Osfo 300 liter kulor för 200 kr vilket ger ett m3-pris på drygt 700 kr. Detta går säkert att få ner till 500 kr om man ska ha en hel kubik. Då blir det plötsligt halva priset.
 
Redigerat:
Oj det missade jag...
Då blev det ännu bättre

Jag har ca 50-60kvm som ska fyllas med ca 6-7cm, eller kanske mer
Har ett jätteojämnt golv som ska ställas till, ska bli golv i lgh

Hade tänkt fylla med cementbunden leca till en hyfsat plan nivå, flytspackla plant, lägga 50mm cellplast och på det 22mm spån

Funderar på egen EPS nu (har eget så jag kan köpa färdig EPS till nettopris men det blir för dyrt)
Frågan är om man ska dra till och spackla ca 10-13cm med EPS och fräsa ner vattenburen värme och flytspackla och lägga klinker istället...
 
nino skrev:
Funderar på egen EPS nu (har eget så jag kan köpa färdig EPS till nettopris men det blir för dyrt)
Frågan är om man ska dra till och spackla ca 10-13cm med EPS och fräsa ner vattenburen värme och flytspackla och lägga klinker istället...
Fräsa i EPS?
 
fräsa eller rättare sagt såga spår med en spårfräs? eller vad heter det typ en vinkelslip med dubbla skivor med ca 2cm mellanrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.