23 552 läst · 37 svar
24k läst
37 svar
Göra egen EPS-cement?
Jag har gjutit med lecakulor och det blir ju kanon... måste prova frigolitkulor...
Skall man gjuta mindre ytor så blir det nog fördyrt att beställa färdigblandat...
Så om man kan göra själv är det ju kanon. Blir kanske lite knäppt om man vill slipa ytan...
så då blir det väl till o hälla ett till skickt uppe på.. Detta måste provas...
Skall man gjuta mindre ytor så blir det nog fördyrt att beställa färdigblandat...
Så om man kan göra själv är det ju kanon. Blir kanske lite knäppt om man vill slipa ytan...
så då blir det väl till o hälla ett till skickt uppe på.. Detta måste provas...
Tänkte lite på detta:
Det kan ju tänkas att dom har i något tillsatsmedel också. Konsten är väl att inte ha en allt för lättflytande pasta.
Beträffande längre torktid som någon skrev om tidigare i tråden - jag vet inte om det är uttorkningen som avses eller om det är hållfasthetstillväxten. Många blandar ihop det där när det gäller betong. Cement är som bekant ett hydrauliskt bindemedel - det innebär att det reagerar med vatten och skapar en slutprodukt som i sin tur inte är vattenlöslig. Betong får således inte torka innan det att tillräcklig hållfasthet uppnåtts. Om betongen torkar för tidigt finns inte nog med vatten för cementreaktionerna och i värsta fall uppträder torksprickor på grund av volymavgången.
När det gäller härdningstiden så torde denna vara oförändrad (åtminstone inte längre) - EPS kulorna påverkar inte cementreaktionerna och därmed inte heller hydratationstiden. Man skulle tom. kunna spekulera kring att det skulle gå snabbare tack vare EPS'ens isolerande egenskaper. Hydratationsvärmet skulle kunna tänkas bevaras bättre i konstruktionen och eftersom hållfasthetstillväxten är direkt beroende av temperaturen så kanske det har en positiv påverkan visavi en normalbetong under vissa förhållanden.
När det gäller uttorkningen (efter det initiala tillstyvnandet och första tidens härdning) så kan det tänkas att den också går snabbare. Jag antar att EPS är mer diffusionsöppet än vad betong är - givet samma vattencementtal.
Cement har en densitet på 3,1 t/m3. Om det stämmer med 16,5 kg cement per säck så motsvarar det omkring 5,3 liter. (5,3 x 3,1 = 16,43 kg)jeppeknaster skrev:
Det kan ju tänkas att dom har i något tillsatsmedel också. Konsten är väl att inte ha en allt för lättflytande pasta.
Beträffande längre torktid som någon skrev om tidigare i tråden - jag vet inte om det är uttorkningen som avses eller om det är hållfasthetstillväxten. Många blandar ihop det där när det gäller betong. Cement är som bekant ett hydrauliskt bindemedel - det innebär att det reagerar med vatten och skapar en slutprodukt som i sin tur inte är vattenlöslig. Betong får således inte torka innan det att tillräcklig hållfasthet uppnåtts. Om betongen torkar för tidigt finns inte nog med vatten för cementreaktionerna och i värsta fall uppträder torksprickor på grund av volymavgången.
När det gäller härdningstiden så torde denna vara oförändrad (åtminstone inte längre) - EPS kulorna påverkar inte cementreaktionerna och därmed inte heller hydratationstiden. Man skulle tom. kunna spekulera kring att det skulle gå snabbare tack vare EPS'ens isolerande egenskaper. Hydratationsvärmet skulle kunna tänkas bevaras bättre i konstruktionen och eftersom hållfasthetstillväxten är direkt beroende av temperaturen så kanske det har en positiv påverkan visavi en normalbetong under vissa förhållanden.
När det gäller uttorkningen (efter det initiala tillstyvnandet och första tidens härdning) så kan det tänkas att den också går snabbare. Jag antar att EPS är mer diffusionsöppet än vad betong är - givet samma vattencementtal.
Jag gjorde denna övning under hösten (dvs gjorde och använde egenblandad EPS betong).
Då jag bara behövde använda betongen som en stum isolering mellan en nymurad lättbetongvägg och gammal satt tegelmur så var mina krav på bärighet låga.
EPS kulor beställde jag via distributör till Cellplast Direkt för ungefär 200 kr/300l detta plus den cement jag behövde gjorde att jag landade på en tredjedel av kostnaden för vad jag hade fått för färdigblandad EPS betong i säck. (För mig var färdigblandad EPS betong från central inte ett alternativ eftersom betongen behövde skopas/hinkas på plats . Någon distributör av torrbruk i bulk fanns inte)
Arbetsgången jag tillslut tyckte var bäst var:
1: häll i lämplig mängd (50 l) eps kulor
2: häll i några liter vatten och blanda så att alla kulor blivit våta
3: häll i cement - blanda horisontellt så att inte cementen går ner till botten direkt
4: häll på mer vatten och blanda tills rätt konsistens nåtts (blanda gärna länge)
Utfallet var hyggligt tycker jag - jag använde en brocka (trots att instruktionerna för eps betong är att man skall använda handblandare).
Jag skulle säga att vattenmängden var det som var svårast att få rätt men man fick en hygglig känsla för det efter några omgångar
Jag provade att ha i diskmedel då det antytts att bryta vattnets ytspänning var viktigt - men jag upplever inte att det gjorde någon större skillnad
Jag köpte även ett par tre säckar fördigblandad cellplastbetong från Finja för jämförelse. Storleken på kulorna i dessa säckar är absolut mindre än de jag fick från cellplast direkt. Jag tycker att dock det gick att få fram en liknande konsistens på det egenblandade som på det färdigblandade men det är fullt möjligt (troligt) att hållfastheten är bättre på den färdigblandade.
Jag skulle nog göra om samma övning igen - men man skall ju absolut ställa sig frågan om det är värt ansträngningen och ta i beaktande att bärigheten troligen blir sämre än färdiga säckar.
Då jag bara behövde använda betongen som en stum isolering mellan en nymurad lättbetongvägg och gammal satt tegelmur så var mina krav på bärighet låga.
EPS kulor beställde jag via distributör till Cellplast Direkt för ungefär 200 kr/300l detta plus den cement jag behövde gjorde att jag landade på en tredjedel av kostnaden för vad jag hade fått för färdigblandad EPS betong i säck. (För mig var färdigblandad EPS betong från central inte ett alternativ eftersom betongen behövde skopas/hinkas på plats . Någon distributör av torrbruk i bulk fanns inte)
Arbetsgången jag tillslut tyckte var bäst var:
1: häll i lämplig mängd (50 l) eps kulor
2: häll i några liter vatten och blanda så att alla kulor blivit våta
3: häll i cement - blanda horisontellt så att inte cementen går ner till botten direkt
4: häll på mer vatten och blanda tills rätt konsistens nåtts (blanda gärna länge)
Utfallet var hyggligt tycker jag - jag använde en brocka (trots att instruktionerna för eps betong är att man skall använda handblandare).
Jag skulle säga att vattenmängden var det som var svårast att få rätt men man fick en hygglig känsla för det efter några omgångar
Jag provade att ha i diskmedel då det antytts att bryta vattnets ytspänning var viktigt - men jag upplever inte att det gjorde någon större skillnad
Jag köpte även ett par tre säckar fördigblandad cellplastbetong från Finja för jämförelse. Storleken på kulorna i dessa säckar är absolut mindre än de jag fick från cellplast direkt. Jag tycker att dock det gick att få fram en liknande konsistens på det egenblandade som på det färdigblandade men det är fullt möjligt (troligt) att hållfastheten är bättre på den färdigblandade.
Jag skulle nog göra om samma övning igen - men man skall ju absolut ställa sig frågan om det är värt ansträngningen och ta i beaktande att bärigheten troligen blir sämre än färdiga säckar.
Mycket intressant osfo. Såg nu att thermisol har en variant med lite större kulor än EPS cement. 70 liters säckar och dubbelt så mycket vatten ska användas.
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/thermisol-ready-mix
Redigerat:
Med tanke på att de verkar ha höjt priset på EPS Cement med drygt 50% sen i somras så blir det väl allt mer rimligt att göra den själv om man nu får till det. Betalade 160 kr i somras och nu ska de ha mellan 230-290 kr/säck....
Jag blandade egen eps med hjälp av sacco säckar och cement för några år sedan.
Använde blandningen för att grovavjämna ett betongvalv ca 100-150 mm innan flytspackling-klinker.
Det fungerade bra och har inte sjunkit eller givit upphov till sprickor.Upplevde dock att ythållfastheten var lite sämre på min blandning än på "riktig" dvs ytkulor släppte lite lätt, gjorde ju inte mig nåt efter flytspacklingen.
Använde blandningen för att grovavjämna ett betongvalv ca 100-150 mm innan flytspackling-klinker.
Det fungerade bra och har inte sjunkit eller givit upphov till sprickor.Upplevde dock att ythållfastheten var lite sämre på min blandning än på "riktig" dvs ytkulor släppte lite lätt, gjorde ju inte mig nåt efter flytspacklingen.
två frågor:RoughChuck skrev:Jag blandade egen eps med hjälp av sacco säckar och cement för några år sedan.
Använde blandningen för att grovavjämna ett betongvalv ca 100-150 mm innan flytspackling-klinker.
Det fungerade bra och har inte sjunkit eller givit upphov till sprickor.Upplevde dock att ythållfastheten var lite sämre på min blandning än på "riktig" dvs ytkulor släppte lite lätt, gjorde ju inte mig nåt efter flytspacklingen.
-tar man av skinnet?
-vad sa barnen?
1kbm kostade 1500:- på beanbag det bör räcka till ca 20säck (1000/50)
och då behövs det ca 330kg stdcement som kostar 42:- / 25 kg säck
14säck * 42:- = 588:- så ca 2100 + frakt blir runt 100-120:- /säck inkl moms
man sparar ca 1000:- på 20säck / 1kbm alltså mot säck priset (som man kan förhandla ner vid pallköp)
och då behövs det ca 330kg stdcement som kostar 42:- / 25 kg säck
14säck * 42:- = 588:- så ca 2100 + frakt blir runt 100-120:- /säck inkl moms
man sparar ca 1000:- på 20säck / 1kbm alltså mot säck priset (som man kan förhandla ner vid pallköp)
Om du läser ovan så fick Osfo 300 liter kulor för 200 kr vilket ger ett m3-pris på drygt 700 kr. Detta går säkert att få ner till 500 kr om man ska ha en hel kubik. Då blir det plötsligt halva priset.
Redigerat:
Oj det missade jag...
Då blev det ännu bättre
Jag har ca 50-60kvm som ska fyllas med ca 6-7cm, eller kanske mer
Har ett jätteojämnt golv som ska ställas till, ska bli golv i lgh
Hade tänkt fylla med cementbunden leca till en hyfsat plan nivå, flytspackla plant, lägga 50mm cellplast och på det 22mm spån
Funderar på egen EPS nu (har eget så jag kan köpa färdig EPS till nettopris men det blir för dyrt)
Frågan är om man ska dra till och spackla ca 10-13cm med EPS och fräsa ner vattenburen värme och flytspackla och lägga klinker istället...
Då blev det ännu bättre
Jag har ca 50-60kvm som ska fyllas med ca 6-7cm, eller kanske mer
Har ett jätteojämnt golv som ska ställas till, ska bli golv i lgh
Hade tänkt fylla med cementbunden leca till en hyfsat plan nivå, flytspackla plant, lägga 50mm cellplast och på det 22mm spån
Funderar på egen EPS nu (har eget så jag kan köpa färdig EPS till nettopris men det blir för dyrt)
Frågan är om man ska dra till och spackla ca 10-13cm med EPS och fräsa ner vattenburen värme och flytspackla och lägga klinker istället...