Det kommer ju att skita ner nå djävulskt att såga spår:( och det bli statiskt och sååå drygt att ta rätt på...Varför inte bara lägga värmen ovanpå? Det finns märlor av plast med hullingar som är till för att fästa slang/kabel i vanlig eps(frigolit) som funkar utmärkt i eps-cementen.
 
jag sparar enheldel flytspackel på att fräsa/såga ner slangen.
ska jag ha min 20mm spackel över slangen så blir det ju några 100kg mindre...
iom att det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hur det blir...
 
Mikael_L
nino skrev:
jag sparar enheldel flytspackel på att fräsa/såga ner slangen.
ska jag ha min 20mm spackel över slangen så blir det ju några 100kg mindre...
iom att det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hur det blir...
Och du får också ett mer snabbreglerat värmesystem, vilken i min åsikt är bättre.
 
nino skrev:
jag sparar enheldel flytspackel på att fräsa/såga ner slangen.
ska jag ha min 20mm spackel över slangen så blir det ju några 100kg mindre...
iom att det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hur det blir...
Jag är tveksam till att det blir bra med att lägga ner slangen i EPS-cementen.
Om jag inte missminner mig helt, har EPS-cement ungefär halva värmeisolationsförmågan som frigolit. Det betyder att EPS-cement är en rätt dålig värmefördelare.

Jag hittade följande på Uponors hemsida:

Förläggning av ingjuten golvvärme

När man väljer att gjuta in rören och är det vanligast att man gjuter in Uponor Golvvärmesystem 20 eftersom det oftast är billigare. Om man är begränsad av bygghöjden på installationen kan man välja Uponor Golvvärmesystem 12 som endast behöver täckas med 15 mm inkl eventuell klinker.

Om du väljer 12mm slang, behöver du täcka den med 5mm flytspackel, om du ska lägga klinkers.
 
nino skrev:
jag sparar enheldel flytspackel på att fräsa/såga ner slangen.
ska jag ha min 20mm spackel över slangen så blir det ju några 100kg mindre...
iom att det blir 34kg/kvm x 40-70 kvm

ja vi får se hur det blir...
Mm så är det ju, tycker bara det verkar så drygt och "städigt" för dig:(
Kan man inte klura ut ett sätt att skapa spåren direkt vid epsgjutningen..? Typ att inte gjuta allt på en gång så att du kan flytta med dig ett "raster" av läkt eller ngt med rätt mått :S?
 
RC: jo jag har tänkt på det men inte kommit på nått bra sätt...
Frågan är om det dammar så mycket? det är ju inte mycket cement... kulorna dammar nog inte så mycket

magnu: iom att det är rätt stor yta tror jag 12mm rör blir för smalt,
Ja enl. Uponor ja... räcker det med 5mm men det tror jag inte någon spackeltillverkare går med på iom att slangen "rör" sig rätt mycket.
Jag ska inte gjuta in slangen i EPS, utan den kommer ju istortsett ligga i flytspackel, eftersom spåret blir 5-10mm större än slangen och hålls på plats med ROTnätet.
Ska ringa EPScement och kolla om dom har fått fram några konstruktioner
 
Nej det blir nog kanske svårt att förbereda spåren...men det är inte cementens bidrag till damm/skräp jag ojjar mig om utan just eps:en..blir statiskt och fastnar och flyger överallt, det blir ju ung som att såga i frigolit.
Men kör på och lycka till, det blir kanon när det är klart och då har man glömt böket:)
 
Jag lade ut EPS med slev och svärd. Det borde inte vara något problem att lägga ut läkt för spåren. Jag använde kabelklammer i plast för att hålla fast slangen, Men jag fick använda 5x50mm skruv för att få fast klammern i EPSen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.