Vårt vardagsrum +60m2 behöver verkligen goda tips, akustiskt är det otrevligt att vistas där. Allt ekar och ungars rop får oss vuxna att vilja ha hörselskydd.
Se bifogad bild över en del av vardagsrummet.
Vi har medvetet valt ett lackat betonggolv, målade gipsväggar och tak, en stor plåtugn i mitten... ja allt är hårt och ljudet studsar. Trodde dock att mina fluffiga mattor, möbler och gardiner från tak till golv skulle dämpa lagomt men nej. Vi behöver mera.
Så snälla ge mig tips på sparsmakade lösningar.
Vad är effektivt dämpande, men samtidigt diskret?
Har bollat fram och tillbaka med olika "tak-lösningar"... vita tyger, stora takrosor (se andra bild,men var hittar man sånt?)... men vågar inte satsa på nåt om det inte är effektivt.
Tacksam och desperat
Se bifogad bild över en del av vardagsrummet.
Vi har medvetet valt ett lackat betonggolv, målade gipsväggar och tak, en stor plåtugn i mitten... ja allt är hårt och ljudet studsar. Trodde dock att mina fluffiga mattor, möbler och gardiner från tak till golv skulle dämpa lagomt men nej. Vi behöver mera.
Så snälla ge mig tips på sparsmakade lösningar.
Vad är effektivt dämpande, men samtidigt diskret?
Har bollat fram och tillbaka med olika "tak-lösningar"... vita tyger, stora takrosor (se andra bild,men var hittar man sånt?)... men vågar inte satsa på nåt om det inte är effektivt.
Tacksam och desperat
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag ser iofs inte ett spår av några tjocka fluffiga mattor, så finns det några... behövs det fler. Det är klart mest effektivt om du inte ska börja trixa med väggar och tak.
Man kan bygga ramar som man sätter isolering i å sen spänner man valfritt tyg runt. Upp på väggen så blir det även en fin tavla.
På bilden ser det väldigt kalt ut å de tunna gardinerna du har dämpar nästan inget.
På bilden ser det väldigt kalt ut å de tunna gardinerna du har dämpar nästan inget.
Jo, mattorna med lång lugg ligger nog där, bakom fotolinsen dock.
Lägger man helt vanlig "bergull" i ramarna? Finns det inte risk att det dammar och luddar av sig... bakifrån alltså? Annars ett bra tips. Har tänkt runda två hörn i rummet med liknande konstruktion.
Fick också en ide från Ikeas nya katalog. Där har man gardiner mitt i rummet runt soffgruppen... hängandes i gardinstänger med runda hörn fästa i taket...
Lägger man helt vanlig "bergull" i ramarna? Finns det inte risk att det dammar och luddar av sig... bakifrån alltså? Annars ett bra tips. Har tänkt runda två hörn i rummet med liknande konstruktion.
Fick också en ide från Ikeas nya katalog. Där har man gardiner mitt i rummet runt soffgruppen... hängandes i gardinstänger med runda hörn fästa i taket...
Ramar med fyllning är ju som sagt en bra start som även är diskret.
Annars är ju akustikbehandling en hel vetenskap. Som Noseone säger, tunna gardiner dämpar knappt alls. (Och bara höga frekvenser.)
Desto lägre frekvenser som ska dämpas, desto mer massa behövs. Skulle en fylld bokhylla tillåtas?
Annars är ju akustikbehandling en hel vetenskap. Som Noseone säger, tunna gardiner dämpar knappt alls. (Och bara höga frekvenser.)
Desto lägre frekvenser som ska dämpas, desto mer massa behövs. Skulle en fylld bokhylla tillåtas?
Alla ideer utom att täcka golvet är intressant. Har som sagt funderat på att göra nåt längs väggar och tak. Men har förstått att lätta tyger inte dämpar och på länken http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling som tipsades här tidigare står det att taket inte har så stor betydelse. Min ide är hursomhelst att bygga nåt dämpande i hörnen. Eventuellt hänga upp ramar på väggar som dämpar. Och sen täcka över väggarna och ramarna med gardiner längs med väggarna. Men räcker det?
Noseone skrev:
Aahaa, jisses fick inte det där att gå ihop
Men det var kanske inte så dumt! Får iaf fler idéer.
Mineralullen verkar ju effektiv, MEN min man har astma (därav min minimalistiska inredning) och mineralull bakom tunnt tyg känns som ett steg bakåt då jag varit så nogrann annars att få ett "luft-friskt" hem.
Går det lika bra med akustikskum?
Redigerat:
Det finns ju firmor som säljer möbler, inredning och tavlor av ljuddämpande material. Exempelvis: http://www.soundab.se/
En kompis satte in ett par diskreta tavlor i sitt kök då grannen klagade på hans ungar som levde rövare. Löjligt effektivt, ljudet dör direkt om du t.ex. tappar en kastrull på golvet.
En kompis satte in ett par diskreta tavlor i sitt kök då grannen klagade på hans ungar som levde rövare. Löjligt effektivt, ljudet dör direkt om du t.ex. tappar en kastrull på golvet.
laidback skrev:
Önskar vi hade soundab i Finland också. Verkar som om det finns mer i Sverige, men jag kanske vet inte var jag ska söka här. Bara o googla vidare för mig på det finska utbudet.
På Soundab skriver man däremot att taket (och golvet förstås) är viktigt att ljuddämpa för att få bra resultat. Sen ska man fundera på väggarna.
Så med andra ord ska jag börja i taket ändå. Och sen komplettera med att göra nåt åt väggarna.
Knepigt, jag vet liksom inte vad som är den största boven i vårt ekande vardagsrum. Men om vi antar att det är golvet som är mest skadligt, och jag vill inte täcka det, så borde väl det ändå vara bra att dämpa taket så att inte ekot via golvet får studsa mellan tak och golv?
Så med andra ord ska jag börja i taket ändå. Och sen komplettera med att göra nåt åt väggarna.
Knepigt, jag vet liksom inte vad som är den största boven i vårt ekande vardagsrum. Men om vi antar att det är golvet som är mest skadligt, och jag vill inte täcka det, så borde väl det ändå vara bra att dämpa taket så att inte ekot via golvet får studsa mellan tak och golv?