Någon som har koll på om det finns några föreskrifter där det står hur och var man får montera en utanpåliggande normcentral.
Måste det vara obrännbart material bakom, eller kan man te x montera upp den på en ren plankvägg utan gips? Eller på en vägg med tretexskiva eller liknande. En central har ju oftast öppen baksida.

Elinstallationsreglerna säger i punkt 515.1 att materiel som saknar bakstycke kräver att byggnadsdelen inte är brännbar eller att en brandavskiljning finns. Om byggnadsdelen är av metall ska den skyddsjordas.

Så säkrast är att skaffa ett bakstycke till centralen.

Bakstycke av plast har väl de flesta normcentraler ? full med bromerade flamskyddmedel kan man anta ?
Men sen ska ju alla kablar och ledare anslutas.. så hur bra brandskydd blir det egentligen...

Gamla diazed-centraler av metall brukar väl dessutom inte ha bakstycken.. I vårt fall har vi en sådan uppskruvad på treetex på timmerväggen, vilket iofs är gjort för många år sedan, men av behörig installatör på 1970 talet...

Tacka vet jag slutna metall-lådor med förskruvningar på alla anslutna kablar eller flänsanslutning till lådan bredvid..finfint brandskydd.. Eller metallcentraler skruvade på stenväggar...

Hager gamma har åtminstone inget bakstycke. Kanske som tillval.

//Patrik

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Precis... vad jag förstår så verkar de flesta strunta i bakstycke!? Ahlsell hade knappt hört talas om ett bakstycke till Gamma när jag skulle ha ett - det var ingen som efterfrågade sådana... Men de finns, E229097x, även i Ahlsells katalog.

Ok. Tack för svar.
Jag letade på Hagers sida precis, och det fanns bakstycke som tillbehör.

Jag har nog aldrig ens sett ett bakstycke.

Men det beror väl kanske på att man sällan sätter centraler direkt på en brädvägg eller dyl. utan att det oftast är på gips, betong eller tegel/lättbetong och puts, d.v.s. det är sällan man är tvungen att tänka på det.

//Patrik

"Elinstallationsreglerna säger i punkt 515.1 att materiel som saknar bakstycke kräver att byggnadsdelen inte är brännbar eller att en brandavskiljning finns. Om byggnadsdelen är av metall ska den skyddsjordas."

När infördes denna bestämmelse? Min elcentral Diazed är monterad mot en trävägg 1973 och det går knappast att efteråt införa någon form av brandskydd då det finns 30 talet plaströr i anslutning till centralen.

Den har nog alltid funnits i olika formuleringar.

ELSÄK-FS 1999:5, 515.1 Det är viktigt att kopplingsutrustning som saknar bakstycke monteras så, att överledning av spänning till en byggnadsyta av metall är förhindrad. Det bör också tillses att brandrisk är tillfredsställande förebyggd om materielen monteras på en brännbar byggnadsyta.

ELSÄK-FS 1994:4, § 17 a Kopplingsutrustningar skall ha med hänsyn till rådande driftförhållanden betryggande mekanisk, termisk och elektrisk hållfasthet etc.... säkerhet mot antändning av deras underlag ....​

Uppenbarligen har man tolkat detta ganska frikostigt genom åren ;)

• Gilla
tallstrunt
  • Laddar…
Det har funnits föreskrivet även mycket tidigare än de exempel Bo ger, i princip från de allra första reglerna.
Man kan ju tänka på de gamla sätten att bygga centralen på eternit eller tom marmorskivor.

Uppluckringen i det praktiska efterföljandet kom nog när de fabrikstillverkade, plåtkapslade diazedcentralerna blev vanliga. Det är som nämnts tidigare ganska ovanligt att man träffar på några med den tillsatsen även där det skulle vara befogat.

Här i Västerbotten är det ganska vanligt med en tunn skiva eternit (?) bakom gamla diazedcentraler. Jag har sett det i många gamla kåkar

Rikard Ågren skrev:
Här i Västerbotten är det ganska vanligt med en tunn skiva eternit (?) bakom gamla diazedcentraler. Jag har sett det i många gamla kåkar
Ingen utförd efter slutet 60-talet eller hur?

Det är möjligt.. har inte reflekterat över det men oftast är det anläggningar med tjärtråd

Eternit? Snarare råa asbestfiberskivor. Har sett åtskilliga sådana bakom centraler.

När asbesten förbjöds ersattes den helt enkelt med ingenting alls. En avvägning?

Pen

Skulle det duga med reparationsgips 6 mm, som kompletteringsskydd? Någon tjockare gips går knappast att få dit!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.