Lider med er - så otroligt trist att inte få bygga på sin egen tomt. Hoppas allt löser sig ändå till det bästa. Lycka till!

Ojoj, missat det här men det är ju fullständigt vidrigt det du råkat ut för. Hur går det med familjen f.ö, måste ju vara hemskt jobbigt. Som du säger, flera års arbeten med uppfräschning till mycket gott resultat som det ser ut.

Antar att du inte vet hur du kommer att göra; bygga nytt, köpa gammalt o renovera men håll oss uppdaterade, säg till om det finns praktiska insatser som kan göras (sånt har ju hänt tidigare). Jag kan nog avsätta tid till det, åtminstone om det blir under sommarlovet ;) men också helger kan komma ifråga.

Kjell G

Tack så mycket för sympatier och erbjudandet om hjälp, i dagsläget vet vi inte säkert vad som kommer att hända riktigt förutom att vi inte får bygga upp ett nytt hus på samma tomt iaf så det alternativet finns inte.

Jag ska försöka hålla er uppdaterade om vad som händer så gott det går framöver :)

Kjell_G skrev:
Ojoj, missat det här men det är ju fullständigt vidrigt det du råkat ut för. Hur går det med familjen f.ö, måste ju vara hemskt jobbigt. Som du säger, flera års arbeten med uppfräschning till mycket gott resultat som det ser ut.

Antar att du inte vet hur du kommer att göra; bygga nytt, köpa gammalt o renovera men håll oss uppdaterade, säg till om det finns praktiska insatser som kan göras (sånt har ju hänt tidigare). Jag kan nog avsätta tid till det, åtminstone om det blir under sommarlovet ;) men också helger kan komma ifråga.

Kjell G

Trafikverkets rekommendationer på skyddsavstånd är inget absolut.

Det justeras ofta med en riskanalys. Jag har aldrig hört om en för privatpersoner (kostar mellan 80-100.000). Men varför inte egentligen. Väldigt få personer i hemmet! Det byggs flerbostadshus 30 meter från spårområdet i malmö för tillfället. I Hyllie tror jag att man sänkte till 75, men då var det samlingslokaler. Vad är det för spår som går förbi? Farligt gods?

Man kan använda riskreducerande åtgärder för att motivera ett kortare skyddsavstånd. Tex avstängningsbar vent system och ventiler, detektorer för gas, skyddsvallar eller mur(som faktiskt hjälper mot det vanligaste scenariot med strålning från brinnande vagnar och tung gas). Obrännbar fasad och hög skyddsklass på fönster (explosionsskydd). man kan även hävda att ytan mellan spåret och fasaden inte nyttjas, och ha en vettig motivering till det, tex visa att alla uteplatser är på andra sidan.

För att farligt gods ska utgöra en risk krävs att man kan skadas i ett hyfsat rimligt scenario. För att få en BLEVE som i stort sett inte går att skydda sig ifrån är sannolikheten ofta försvinnande låg. Eventuella miljörisker (som kan föranleda krav från er på åtgärder) kan ni visa att ni hanterar genom bullerskydd i tomtgräns och fasad.

Om inget annat fungerar så är det i vilket fall inte ni som ska åka på smällen.

Håller väl eg med, skulle det varabenhårt så skulle väl halva storstadsregionerna få rivas men viss skillnad är det iof när tåget susar förbi i 160kmh 4meter från tomtgränsen utan mur eller annat emellan.
Självklar kan man bygga en 2m tjock betongmur som klarar vad som än kan inträffa men antar att det är en kostnadsfråga i slutänden.

Just för tillfället händer iaf inget vettigt med ngt känns det som, vi väntar på att få ngn form av besked från förs-bolag men det känns som dom mest försöker slingra sig och förhala och det känns irriterande.
Tycker personligen att det inte ska vara mycket att fundera på eg, dom borde bara behöva ta in ett antal offerter på att återställa och sedan ge oss en ersättning baserat på antingen det eller maxbeloppet i försäkringsbrevet?

Nåja man får väl vara glad om man får ett tält som ersättning q(;^;)p

lavin skrev:
Trafikverkets rekommendationer på skyddsavstånd är inget absolut.

Det justeras ofta med en riskanalys. Jag har aldrig hört om en för privatpersoner (kostar mellan 80-100.000). Men varför inte egentligen. Väldigt få personer i hemmet! Det byggs flerbostadshus 30 meter från spårområdet i malmö för tillfället. I Hyllie tror jag att man sänkte till 75, men då var det samlingslokaler. Vad är det för spår som går förbi? Farligt gods?

Man kan använda riskreducerande åtgärder för att motivera ett kortare skyddsavstånd. Tex avstängningsbar vent system och ventiler, detektorer för gas, skyddsvallar eller mur(som faktiskt hjälper mot det vanligaste scenariot med strålning från brinnande vagnar och tung gas). Obrännbar fasad och hög skyddsklass på fönster (explosionsskydd). man kan även hävda att ytan mellan spåret och fasaden inte nyttjas, och ha en vettig motivering till det, tex visa att alla uteplatser är på andra sidan.

För att farligt gods ska utgöra en risk krävs att man kan skadas i ett hyfsat rimligt scenario. För att få en BLEVE som i stort sett inte går att skydda sig ifrån är sannolikheten ofta försvinnande låg. Eventuella miljörisker (som kan föranleda krav från er på åtgärder) kan ni visa att ni hanterar genom bullerskydd i tomtgräns och fasad.

Om inget annat fungerar så är det i vilket fall inte ni som ska åka på smällen.

P
Det är ju rätt intressant att försäkringsbolag kan försäkra ett objekt och sen inte ersätta när olyckan är framme.
Egentligen borde försäkringsbolagen kontrollera att dom kan stå för den försäkring dom faktiskt tar betalt för.
Det finns ju fall då dom inte vill betala för en stulen bil för dom hävdar att bilen inte går att stjäla..
Men hur kan dom då ta betalt för en försäkring som inte går att utnyttja?

Och här verkar det ju att dom upptäckte att dom faktiskt inte kan betala för återuppbyggnad då man inte får pga spåret etc och då måste betala för ett nytt någon annanstans och då försöker förhala det hela så långt det bara går...

Hur har det gått?

Puff, puff! Hur har det gått för er? Ny tomt? Försäkringspengar?
Fick tårar i ögonen när jag läste denna tråd.....

Mikael_L
Hej Tossegubbe.
Hur är läget med det brunna huset och försäkringsbolaget nu?

Jag hoppas verkligen att det blir en bra lösning för er, *håller tummarna*.

edit, jag ser nu att Tossegubbe är ganska sällan på forumet numera. sist var i augusti.

Redigerat:
Hej och tack för att ni bryr er :)

Tja vad händer eg, inte mycket kan man säga för tillfället...
Har varit en del strul i övrigt i livet med otrogen tant, inbrott i sommarstugan där dom tom stal trappan och fönstren!!
Är i teorin klart med FB om nedbrunna huset men i praktiken inte än för jag har inte hittat ngt ersättningshus än så det har inte gått att gå vidare heller..
Som ni säkert förstår så har jag haft mycket annat att göra förutom att leta efter ett nytt drömhus med i detta läget men man har ju iaf nga år på sig så hoppas att det ska lösa sig på ett bra sätt :)

Herregud vad du råkar ut för mycket tråkigheter! Jag hoppas verkligen att allt vänder för dig nu, att du kommer hitta ditt drömhus och en trevlig tant som inte tycker att gräset är grönare på andra sidan. Lycka till! Det förtjänar du! d^_^b

Mikael_L
Ja jag önskar dig all lycka i husletandet, att det t.o.m blir bättre än det du mist.

Att huset brinner är ju rena skräcken ... :O

Men shit, kan du råka ut för med djävulskap egentligen?

Hoppas allt löser sig till slut!

//Patrik

Är brandorsaken fastställd och får du tala om den?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.