mulpac skrev:
Det är avbrotten man ska räkna. Menar du att den lyser lång-kort-kort, alltså tre avbrott?
Tre avbrott då "sol", två avbrott då "hand".

I "sol"-läge hör jag ett lite metalliskt bzzz bzzz bzzz-ljud.

mulpac skrev:
I sådana fall försöker den åtminstone stänga ventilen (Bild H). Den kanske inte fungerar? Den går att handmanövrera. Det brukar finnas någon spärr man ska trycka in innan man vrider, kanske på undersidan.
Vrider jag på vredet på bild H hör jag hur det strömmar massa vatten i vänsterläget, och hur det blir tyst i höger ändläge. (Någon spärr hittade jag inte.)

mulpac skrev:
Ta höjdskillnaden i meter från lägsta punkten på värmesystemet (i källaren eller motsvarande) upp till högsta punkten på högsta radiatorn (på övervåningen eller motsvarande). Dividera med 10 så får du det lägsta tryck du behöver när systemet är kallt (läs av på manometern, bild H).
Tittar man närmare på mätaren bil H så ser man att det är markerat med tusch-penna nästan presic där nålen står. Jag gissar att installatören har markerat lämplig tryck. Nu är systemet varmt, men höjdskillnaden mellan nedre vånings radiatorer och över vånings radiatorer borde vara strax över 3 meter. (Underkant nere - underkant uppe.) Att mätaren står på 0,75 kanske är kanske OK då?
 
lordi skrev:
Ok. Prova att vrida på vredet på motorventilen motsols. Minskar temperaturen då? Vrider den tillbaks igen när du släpper vredet?
Motorventilen, är det ratten på det bild H du menar? Den med en figur på ventil som kan öppnas (åt vänster), eller stängas (åt höger).

Hur snabbt ska man se temperaturskillnad?

Ska jag vrida motsols verkligen, åt vänster? Då får jag större genomströmning.

Spelar "sol" eller "hand" roll?
 
Redigerat:
jarlh skrev:
I "sol"-läge hör jag ett lite metalliskt bzzz bzzz bzzz-ljud.


Vrider jag på vredet på bild H hör jag hur det strömmar massa vatten i vänsterläget, och hur det blir tyst i höger ändläge. (Någon spärr hittade jag inte.)
Stämmer ju bra med symbolerna som visar stängd ventil till höger och öppen ventil till vänster. Ljudet borde vara motorn som försöker stänga ventilen. Ventilen funkar ju dessutom när du vrider ratten. Märkligt att den inte får igen den. Jag känner inte till den modellen som inte har spärr. Den använder man för att frikoppla motorn när man ska handmanövrera ventilen. Sedan snäpper det till när man kopplar in automatiken och kuggarna till motorn greppar igen. Ibland missar den dock och fastnar så man får rucka på den lite för att kuggarna ska greppa in igen så motorn kan styra ventilen.
 
Ok. Prova att vrida medsols istället så långt det går och släpp den där. Det som vi vill kolla är om den reglerar av sig själv efter du släppt vredet. Det finns ingen spärr på just den ventilmotorn.
 
jarlh skrev:
höjdskillnaden mellan nedre vånings radiatorer och över vånings radiatorer borde vara strax över 3 meter. (Underkant nere - underkant uppe.) Att mätaren står på 0,75 kanske är kanske OK då?
Ja, det verkar alldeles utmärkt.
 
lordi skrev:
Ok. Prova att vrida medsols istället så långt det går och släpp den där. Det som vi vill kolla är om den reglerar av sig själv efter du släppt vredet.
Den står kvar i det läget man släpper den i. (I högerläget försvinner som sagt susande ljudet av genomströmning.)

Vredet känns inte mekaniskt utan snarare som en vrid-pot.
 
Ok, om den står kvar i samma läge där du släpper den, oavsett var, och lampan indikerar som tidigare "lång med tre uppehåll" så misstänker jag starkt att motorn är sönder. Det går att kontrollera noggrannare genom att mäta om den får signal från regulatorn. Får den signal och trots det inte reglerar själv, så är den trasig. Och du ska ha sol-läge
 
Redigerat:
jarlh skrev:
Den står kvar i det läget man släpper den i.
Du skulle ju kunna testa att låta den vara stängd en stund så vattnet kallnar och regulatorn börjar blinka med två uppehåll och se om den får som den vill när den försöker öppna ventilen.
 
ullberg
Om motorn är paj hjälper det kanske inte men du kan ju prova att göra en reset av ventilen med DIP-switch 9 (för det är en Danfoss AMV 10 väl?)

/U

eller vänta nu, det kanske bara är AME man kan göra reset på? någon av proffsen som vet?
 
Redigerat:
Pröva att ställa regulatorn i läge hand och ändra till +8 resp -8 och kontrollera om motorventilen öppnar/stänger. Händer det inget har den troligen kärvat fast.

Ang blinkningarna är jag inte helt hundra på att det är avbrotten som ska räknas, enligt Danfoss servicevägledning så är utegivaren defekt vid en "blinkning" i läge hand. Vad har du för utegivare? Är det en ESM-10 är det inte ovanligt att det blir fel på den typen. Se gärna http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/4174_Servicevägledning AVTQ ECL2010.pdf för mer info.
 
ullberg skrev:
Om motorn är paj hjälper det kanske inte men du kan ju prova att göra en reset av ventilen med DIP-switch 9 (för det är en Danfoss AMV 10 väl?)

/U

eller vänta nu, det kanske bara är AME man kan göra reset på? någon av proffsen som vet?
Danfoss AMV 10 stämmer bra.

Jag har den nu stående med ventilen i princip stängd. Jag återkommer med rapport om det påverkar teremometerns utslag.


Att vi har hett varmvatten, har det att göra med samma sak? Eller är det bild E som gäller för att justera?
 
Varmvattnet justeras med ventilen på bild E, tillvägagångssätt finns beskrivet i servicevägledningen jag länkade till tidigare.
 
Dub361 skrev:
Varmvattnet justeras med ventilen på bild E, tillvägagångssätt finns beskrivet i servicevägledningen jag länkade till tidigare.
OK. Tack, ska kolla.

Det är svårt att hänga med när så många vänliga personer svarar nästan samtidigt.:)
Tack för ert engagemang, det uppskattas!!!
 
Jag tycker det ser ut som att regulatorn är en ECL Comfort 100M.

Ställ funktionsväljaren i läge (hand). Efter cirka fem sekunder
blinkar lampan och visar resultatet. Resultatet visas var tredje
sekund.
Inget ljus: Regulatorn är defekt eller tilloppsgivaren är inte
ansluten.
Konstant ljus med 1, 2 eller 3 avbrott: Antalet avbrott ska
motsvara antalet anslutna givare. Om antalet inte stämmer,
kan en eller fl era givare vara kortslutna eller urkopplade.
Konstant ljus: Regulatorn är defekt.

http://www.arvidsjaur.se/Global/ECL 100M.pdf
 
Dub361 skrev:
Vad har du för utegivare? Är det en ESM-10 är det inte ovanligt att det blir fel på den typen.
Den utegivare jag har ser snarare ut som ESMT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.